Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1024 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33589 berichten
Prima Martin, jij bent…
Grappig, mijn zoekactie heb ik gedaan op kwekerijen in de buurt van Stadskanaal en eindigend op kken.
https://www.kwekerij-info.nl/search?q=Stadskanaal
En het blijkt de groenvoorziening van E. Lokken te zijn volgens Streetview.
Ik ga morgen een nieuwe foto uitzoeken. Welterusten dan.
Hier is dan mijn volgende raad plaatje:

kerkhof.jpg
Ik snap wel dat je dit kapelletje op de foto wilde hebben. :shock:
St. Janskerkhof in Laren
https://earth.app.goo.gl/RmiUhg
Leon schreef:
za 16 okt, 2021 10:04
Ik snap wel dat je dit kapelletje op de foto wilde hebben. :shock:
Er wijst inderdaad een object naar het kruis...
Nou Leon, dat is razendsnel! Inderdaad het Sint Janskerkhof bij Laren. In m'n jonge jaren heb ik daar vrijwel dagelijks langs gefietst, van Blaricum naar m'n werk in Hilversum plus wekelijks naar Utrecht voor studie. Het is een zeer oud kerkhof, want die staat al op een kaart uit 1524 aangegeven.
De volgende is voor jou.
Bij dit soort objecten kun je er van uit gaan dat ze in veelvoud op internet staan, dus met een beetje zoekterm krijg je er een boel foto's van te zien. Daarbij is deze nogal herkenbaar. “Once you see it, you can’t unsee it”
Volgende: (op drie plekjes wat weggefotofopt om het niet overdreven gemakkelijk te maken)
Afbeelding
[kan weg]
Dat zou zo maar hier kunnen zijn….?

https://www.google.nl/maps/@51.3259112, ... 0?hl=nl-nl

58811D94-B5FC-4C1D-A8DC-3E4BF030018B.jpeg
Dat klopt Edwin*. Jij bent.
Mijn oorspronkelijke foto was de onderstaande. Kennelijk had ik er nog niet genoeg afgeknipt.
Afbeelding
Door te zoeken op stuwen in de Maas kwam ik hier uit.

Ik ben een beetje door mijn raadplaatjes heen, maar morgen gaan we fietsen en zal ik daarna het nieuwe raadplaatje plaatsen.
Dus ligt er ergens rechts de plaats Baarlo, waar de ijzergieterij van Geraedts is. De 5 ton zware wiekenas van mijn molen is hier in 2009 gegoten. Een Groninger molen met een Limburgse as. :wink:
DSCF1910.jpg
Hier het nieuwe raadplaatje:

36914C88-8D3F-43F6-B686-9C26E3B85BFD.jpeg
Misschien Valkenburg, Zuid-Limburg? Misschien wel de plaats waar ik het vaakst omheen ben gefietst. Ik ken de binnenkant ervan dus niet goed. Hoewel, zover ik weet hebben ze er geen ANWB-paddenstoelen, al zou zelfs dat niet verbazen.
Ik heb niets van olifanten in Valkenburg kunnen vinden. Ook Blijdorp in Rotterdam geprobeerd. En "openbare olifantenbeelden" op Google gezocht, kwam ik alleen op de vijf olifanten uit bij de splitsing van de A6-A27 bij Almere, nergens anders in Nederland. De ingang van Artis in Amsterdam buiten beschouwing gelaten.
Zo ver (Valkenburg/Rotterdam/Almere/Amsterdam) ben ik vanmiddag niet geweest voor een fietstochtje…
Het is als ik me het goed herinner de achterzijde van een of ander huisjespark.
Ik ben er eens langsgefietst al weer een paar jaar geleden, maar ik kan er niet opkomen waar dat nou weer was.
M'n eerste gedachte bij het zien van de foto was Markelo.
Het is heel erg voor de hand liggend dat jij er wel eens langs gefietst zou zijn, Poppink.

Het was voor mij verrassend om te zien, ik had de kenmerken niet bij het gebruik van de gebouwen verwacht.

Edit: op zoek naar de historie kwam ik het volgende tegen.

“Gesticht ca 1827 door J.H. E……… op markegrond; hij is afkomstig van de nabij gelegen Pongershutte 1.3.270. Zie markevergadering 1828:
De markenrigter geeft te kennen dat hij J.H. E……., die bij den Pot een hut heeft opgeslagen, zijnen hut heeft willen removeren, dog dat hij op zijn versoek uitstel daar mede heeft gegeven tot dese vergadering. Versoekende dat daar over worde beslist, is met meerderheid van stemmen besloten dat J.H. …….. daar zal blijven, mits geen grond meer aangegraven als hem word aangewesen.
In 1852 bij de markedeling ging het in eigendom over naar de kerk en in 1883 werd een nieuw huis gebouwd welk in 1887 eigendom werd van bewoner Hendrikus E……..
Na WO II was het een een klein boerencafé……”