Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 768 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34150 berichten
Correct, Leon!

Wist je het, of was het plaatje bingable? (ik had dat niet gecheckt).
Sorry dat het wat langer duurde. Vanmiddag heb ik een stukje gefietst en daarna moest er vanalles hier.
Ja willem.m, het is beter om de plaatjes te bingen. :D
Next. Waar stond ik?
Afbeelding
Ik denk dat je stond bij Croce del Monte Amiata, halverwege Florence en Rome.

https://www.google.com/maps/@42.888026, ... 2736?hl=nl

En inderdaad, goed bingen op het plaatje ;)
image_2020-12-20_222543.png
Klopt. Het was een geweldig uitzicht, maar een vreselijk saaie klim. 100% bos met nul uitzicht van 700 tot de top op 1700 m, maar we hadden niks beters te doen die middag. Daags erna zaten we aan het meer op de achtergrond van de foto.
Jij bent.
Niet zo heel ver daar vandaan is deze grote vlakte ingeklemd door bergen. Ik ben er zeker 3 keer geweest, zo mooi. Er is bijna niets, geen industrie, geen hekken om de akkers. Twee wegen, waarvan één met houten telefoonpalen. Een dorpje wat er als een snoepje op ligt.
image_2020-12-21_084012.png
De Piano Grande met het dorpje Castellucio
Op de voorgrond de droge bedding van de beek die in de gond verdwijnt.
Inderdaad. Je bent er ook geweest? Grote vlakte, letterlijk Piano Grande. Op 1200 meter hoogte en omgeven door bergen. Lang geleden was dit een meer. De aarde is daar kalkrijk en in de bodem is een gat ontstaan waardoor het water er uit kan.

Hier is het putje, recht vooruit ligt Castellucio en meer naar rechts Monte Sibilini, ook nog indrukwekkend.
https://earth.google.com/web/search/cas ... iiFoFQ4ihA

Jij bent weer, Leon.
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 08:52
geen hekken om de akkers.
Nu ben ik benieuwd, waar zie je wel hekken om akkers?

Carl
Carl schreef:
ma 21 dec, 2020 10:22
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 08:52
geen hekken om de akkers.
Nu ben ik benieuwd, waar zie je wel hekken om akkers?

Carl
Ik zie overal hekken in het landschap. Akker is misschien niet het juiste woord. Het valt pas op dat er hekken zijn, als ze er niet meer zijn. Prikkeldraad en schrikdraad reken ik ook mee.
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 10:45
Carl schreef:
ma 21 dec, 2020 10:22
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 08:52
geen hekken om de akkers.
Nu ben ik benieuwd, waar zie je wel hekken om akkers?
Ik zie overal hekken in het landschap.
Ik ook, maar om akkers? Om te voorkomen dat de aardappels ontsnappen? Grappig: Wikipedia zegt dat een akker begrensd kan worden door [...] sloten, wegen of afrasteringen. Ja, natuurlijk kán het, maar waarom zou je het doen, en ik kan me niet herinneren het ooit te hebben gezien. Zelfs om het royale perceel wiet dat ik in Frankrijk ooit zag, stond geen hek. :)
Akker is misschien niet het juiste woord.
Ah, mysterie opgelost. Grond waarop koeien, schapen of andere dieren met poten om weg te lopen worden verbouwd, heet een wei.

Is het volgende raadplaatje er al?

Groetjes,

Carl
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 09:31
Piano Grande
Jij bent weer, Leon.
Er zijn van die plaatsen die je niet vergeet. Ik hoefde dit niet op de zoeken.
Volgende. Het is de vierde foto die ik Bing en Google. De eerste drie waren allemaal vindbaar.
Waar waren we hier?
Afbeelding
Carl schreef:
ma 21 dec, 2020 11:21
Grappig: Wikipedia zegt dat een akker begrensd kan worden door [...] sloten, wegen of afrasteringen. Ja, natuurlijk kán het, maar waarom zou je het doen, en ik kan me niet herinneren het ooit te hebben gezien.
Nou dat komt nog wel.
Ik erger me er steeds meer aan dat je op fietspaden vlak langs prikkeldraad rijdt zonder dat er koeien aan de andere kant staan. Hier in Zuid-Limburg verdwijnt nog steeds elk jaar weiland en ook boomgaarden die van oudsher ook als weiland in gebruik zijn, en dus omheind. Die worden omgeploegd tot akker. Niet zelden laat met het prikkeldraad staan. Ook worden natuurgebieden steeds meer omheind vanwege de halfwilde koeien en paarden. Akkers worden omheind vanwege zwijnen en straks vanwege wolven. Waterwingebied wordt omheind om mensen tegen te houden.
Voorbeeld: rechts was er eerst ook weiland: https://www.google.com/maps/@50.7862229 ... 384!8i8192
Roemenië vond ik daartegenover gezien een verademing. Buiten de dorpen geen afrasteringen. Het weinige vee werd geleid door herders of kende de weg naar huis zelf.
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 12:13
plaatje
Estación de Madrid Puerta de Atocha

https://goo.gl/maps/rTDZo1aPbbBj9d5A9
Hoe heb je dat zo snel gevonden? Grrr. :wink: Volgende keer plaats ik een foto van een leeg vlak. Eens kijken of jullie weten waar dat is...
Jij bent.
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 12:40
Hoe heb je dat zo snel gevonden? Grrr. :wink:
...
Google Afbeeldingen op "estacion tren + [naam Spaanse stad]" en dan verschijnt er al snel een plaatje van een station met deze bouwstijl.

Nieuwe opgave:

Knipsel.JPG
fietsAr schreef:
ma 21 dec, 2020 13:15
https://www.google.com/maps/@51.8763223 ... 312!8i6656

Oosterhout, Gelderland
Correct!

P.S.
Inmiddels heb ik nog een stuk of 25 raadplaatjes stand-by staan, maar van de helft twijfel ik of ik ze niet al eens een keer heb gebruikt. Het wordt dus tijd om weer te gaan fietsen en raadplaatjes te gaan schieten. En dat treft: ik heb maar liefst twee weken vakantie. Alleen... belooft het weerbericht niet veel goeds...

Knipsel.JPG
Met dit weer gaan er makkelijk 25 raadplaatjes per dag doorheen. Ik ben ook in de archieven gedoken. Deze is van 2013.
P8071293.JPG
Mirepoix. Mooi stadje.
Hlemaal goed. Toen ik de foto geplaatst had zag ik dat het uithangbord "La Maison Des Consuls" rechtreeks naar Mirepoix leidt. :oops:
Of heb je het straatje herkend?

Jij mag!