Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 747 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33855 berichten
Jan, ik dacht al dat ik hem herkende, maar tot augustus 2017 was die ophaalbrug er dus nog. Een mooie manier (langs het kanaal) om snel in Raalte te komen (met de fiets)
https://www.google.nl/maps/@52.2667734, ... !1e3?hl=nl
Het is inderdaad die brug. Ik heb de foto in augustus van dit jaar gemaakt. Blijkbaar is de brug in 2018 in onderhoud geweest, want nu is hij weer in volle glorie hersteld. Ik heb nog een tijdje gepauzeerd op het bankje dat je op de foto uit 2017 ziet staan.
spoorzoeker schreef:
wo 18 nov, 2020 15:44
De brug heeft overigens een heel apart ophaalmechanisme dat ik nergens anders heb gezien.
Let op het vertikale groene ijzer rechts. Dat ijzer heeft een vertanding.
Zoiets heet een tandheugel, hoor. Idd. aparte ophaalmechanisme, die heugel gaat zeker door die trommel met een zwengel er aan. :)
En stomme oen dat ik ben, ik ben op Streetview ook langs dat kanaal gegaan maar die brug over het hoofd gezien.... :x
Dit verklaart waarom.... https://www.google.nl/maps/@52.2667858, ... 312!8i6656
Ik ben altijd weer onder de indruk van het graafwerk van onze voorvaderen.
Met een kruiwagen en een schep hebben ze het werk geklaard.
En wij zien het nut er niet meer van.
Hoewel het sluitingsproces heeft geduurd van 1964 tot 1988

Dat zet me wel aan het denken als we het weer eens hebben over duurzaamheid.

Daar staat tegenover dat ik al die restauratiepogingen van het Apeldoorns Kanaal niet begrijp.
Er worden een paar bruggen hersteld.
Maar een doorgaande scheepvaartroute kan het nooit meer worden.
Dat geldt ook voor het kanaal op de foto.

Dit kanaal is uit 1850.
Het jaar waarin de spoorwegen hun intrede deden. In het westen, dat wel.
Misschien dat hier voor een kanaal is gekozen omdat het "westen" toen erg ver weg lag van het "oosten."
spoorzoeker schreef:
wo 18 nov, 2020 19:15
Ik ben altijd weer onder de indruk van het graafwerk van onze voorvaderen.
Met een kruiwagen en een schep hebben ze het werk geklaard.
En wij zien het nut er niet meer van.
Hoewel het sluitingsproces heeft geduurd van 1964 tot 1988

Dat zet me wel aan het denken als we het weer eens hebben over duurzaamheid.

Daar staat tegenover dat ik al die restauratiepogingen van het Apeldoorns Kanaal niet begrijp.
Er worden een paar bruggen hersteld.
Maar een doorgaande scheepvaartroute kan het nooit meer worden.
Dat geldt ook voor het kanaal op de foto.

Dit kanaal is uit 1850.
Het jaar waarin de spoorwegen hun intrede deden. In het westen, dat wel.
Misschien dat hier voor een kanaal is gekozen omdat het "westen" toen erg ver weg lag van het "oosten."
Die afgesloten kanalen hebben nog steeds wel een functie, hoor! Voor het afvoeren van overtollig regenwater naar het IJsselmeer.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 18 nov, 2020 19:59
...
Die afgesloten kanalen hebben nog steeds wel een functie, hoor! Voor het afvoeren van overtollig regenwater naar het IJsselmeer.
Maar hou ook een beetje water in de regio:
https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1663572
Ik kan het niet laten om de mast die achter de brug verscholen is, in poetische termen te beschrijven.
3 .1 Masten van de 110 kV lijnen
Het masttype wordt aangeduid als de "hamerkopmast", of als "vlak". Het masttype was in het decennium ervoor al op grote schaal in Noord-Nederland toegepast. Het ontwerp van de mast die in Overijssel werd gebruikt is echter verder doorontwikkeld. Kenmerken van de masten zijn o.a. het rechte mastlichaam, traverses met geknikte bovenrand in een soort "parapluvorm" en de diagonalen van ongelijkbenige hoekprofielen. Tevens werden gelaste verbindingen toegepast, bijvoorbeeld bij de knoopplaten van de diagonalen aan de randstaven. In de nabijheid van de trafostations, meestal de eerste 10 masten, hadden de masten een bredere traverse vanwege twee extra aardedraden. De mast oogt enigszins plomp, vanwege de rechte lijn van het mastlichaam en de toch vrij grote traverses. Ook zijn de staven soms aan de zware kant. De kabels hebben een opvallend grote zeeg. Er is wat betreft vorm van de mast weinig verschil tussen de hoek- en steunmasten aanwezig.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 57jjiVrUzJ

Achteraf gezien had ik het raadplaatje niet kunnen raden met OSM.
Want in OSM worden alle masten in het raadplaatje, onjuist, aangeduid als masten van het type Donau

https://www.hoogspanningsnet.com/
Een OSMkaart met powerlines en verschillende types masten.
https://www.flosm.de/en/poimap.html?lat ... ransformer
Er is ook een overpass-turbo geschreven:http://overpass-turbo.eu/s/ZcD
spoorzoeker schreef:
wo 18 nov, 2020 19:15

Daar staat tegenover dat ik al die restauratiepogingen van het Apeldoorns Kanaal niet begrijp.
Er worden een paar bruggen hersteld.
Maar een doorgaande scheepvaartroute kan het nooit meer worden.
Dat geldt ook voor het kanaal op de foto.
Ze hebben inderdaad het lumineuze idee opgevat om het Apeldoorns kanaal weer open te gooien met zelfs een scheepslift over de A50 bij Emst. Daarnaast zal er ook flink gebaggerd moeten worden want op sommige plekken kun je met gewone laarzen aan naar de overkant lopen. Ik zie het nog niet gebeuren. En dat allemaal voor een paar bootjes.
Het enige waar het nu nog toe dient is afvoer van overtollig regenwater. De diverse sluizen zijn niet meer functioneel, het water wordt er langs geleid.
_Peter_ schreef:
wo 18 nov, 2020 23:21
spoorzoeker schreef:
wo 18 nov, 2020 19:15
Daar staat tegenover dat ik al die restauratiepogingen van het Apeldoorns Kanaal niet begrijp.
Er worden een paar bruggen hersteld.
Maar een doorgaande scheepvaartroute kan het nooit meer worden.
Dat geldt ook voor het kanaal op de foto.
Ze hebben inderdaad het lumineuze idee opgevat om het Apeldoorns kanaal weer open te gooien met zelfs een scheepslift over de A50 bij Emst.
...
Straks komt iemand op het lumineuze idee om de Veluwsche Stoomtrein 🚂 (https://stoomtrein.org/) van Dieren weer helemaal naar Apeldoorn te laten rijden. Ben benieuwd of er fietsen mee mogen. 🤪

P.S.
Waar blijft het nieuwe raadplaatje?
willem.m schreef:
do 19 nov, 2020 07:52
P.S.
Waar blijft het nieuwe raadplaatje?
Hier:
Knipsel.JPG
Ergens in de Haspengouw?
Moest het even opzoeken,
Haspengouw is een landstreek die zich uitstrekt over de Belgische provincies Limburg, Luik, Namen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en eerder de Nederlandse provincie Limburg. Deze regio wordt gekenmerkt door een glooiend landschap met zeer vruchtbare gronden die gebruikt worden voor landbouw en veeteelt.
maar nee het is daar niet. Trouwens ook niet in België.
Twente?
Ten Oosten van Twente.
En om het zoekgebied te beperken: ben die dag in Enschede begonnen.
Volgens mij is het de dorpskerk van Ohne.

https://www.google.com/maps/place/Ohne+ ... 1!1BCgIgAQ
Klopt is goed. Jij bent.
Deze is iets verder weg genomen.
20200629_141942.jpg
willem.m schreef:
do 19 nov, 2020 07:52
_Peter_ schreef:
wo 18 nov, 2020 23:21
spoorzoeker schreef:
wo 18 nov, 2020 19:15
Daar staat tegenover dat ik al die restauratiepogingen van het Apeldoorns Kanaal niet begrijp.
Er worden een paar bruggen hersteld.
Maar een doorgaande scheepvaartroute kan het nooit meer worden.
Dat geldt ook voor het kanaal op de foto.
Ze hebben inderdaad het lumineuze idee opgevat om het Apeldoorns kanaal weer open te gooien met zelfs een scheepslift over de A50 bij Emst.
...
Straks komt iemand op het lumineuze idee om de Veluwsche Stoomtrein 🚂 (https://stoomtrein.org/) van Dieren weer helemaal naar Apeldoorn te laten rijden. Ben benieuwd of er fietsen mee mogen. 🤪

P.S.
Waar blijft het nieuwe raadplaatje?
Die trein rijdt wel, alleen niet alle dagen en dan ook maar beperkt. Je fiets kun je meenemen, Alleen nu dus tijdelijk even niet. De dienstregeling ligt nu ook stil.
Een beetje doorfietser haalt die trein overigens makkelijk in. Het is dan ook meer een leuk uitje.
Wolt schreef:
do 19 nov, 2020 12:03
Deze is iets verder weg genomen.

20200629_141942.jpg
Noorwegen?
Noorwegen?
Niet in Noorwegen, wel in Europa.