Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 659 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33961 berichten
keesswart schreef:
wo 27 mei, 2020 14:55
Er zijn inderdaad verschillende 'bollenstreken'. Het gebied waar de foto gemaakt is, werd in de middeleeuwen onbewoonbaar en is later m.b.v. dijken en windmolens weer teruggewonnen.
Dus één van de Noord-Hollandse droogmakerijen, zoals Het Zijpe, Schermer, Beemster, enzovoorts.
Maar het is voor mij nogal ondoenlijk naar het bekende speldje in de hooiberg te zoeken tussen al die prachtige kleurenmozaïeken op dit hier....
https://www.google.nl/maps/@52.8056373, ... a=!3m1!1e3
Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 15:07
Maar het is voor mij nogal ondoenlijk naar het bekende speldje in de hooiberg te zoeken tussen al die prachtige kleurenmozaïeken op dit hier....
https://www.google.nl/maps/@52.8056373, ... a=!3m1!1e3
Toch ben je al een heel eind. Op de luchtfoto waar je link naar verwijst, is de plek te vinden.

Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 14:13
Maar een weggetje met overhuifde boomtakken is best apart.
Wie een beetje de weg kent in het kaalgeblazen hoge Hollandse noorden, waar geen boom recht naar boven groeit, weet dat er maar één weg is waar je bij tegenwind vele kilometers niet kromgebogen over het stuur hoeft te zwoegen ;-).
keesswart schreef:
wo 27 mei, 2020 15:40
Wie een beetje de weg kent in het kaalgeblazen hoge Hollandse noorden, waar geen boom recht naar boven groeit, weet dat er maar één weg is waar je bij tegenwind vele kilometers niet kromgebogen over het stuur hoeft te zwoegen ;-).
De Korte Ruigeweg. Kennelijk is hij toch niet zo ruig :-). Of anders iets verderop.
Helemaal goed Willem. Het is de tweede plek die je aangeeft. De Korte Ruigeweg vormt samen met de Ruigeweg een 12 km lange boomrijke corridor in de Zijpepolder tussen Burgervlotbrug en Oudesluis, slechts onderbroken door het Kanaal Stolpen-Schagen. Op deze kaart uit de 17e eeuw is te zien dat dit toen al een weg was met veel groen en enkele landgoederen. Wij maakten hier enkele weken terug dankbaar gebruik van, toen we met een harde noordoostenwind tegen van Bergen aan Zee naar Wieringen fietsten.
Ik ben benieuwd naar je volgende plaatje.
Het is een prachtige etappe Kees, ik ken het van een tocht in het najaar van 2015 toen ik op weg was naar Twente (met een ruime omweg :-)). Mijn tweede kampeerplek was toen het voormalige eiland Wieringen. Zo fraai met kleurrijke bollenvelden heb ik hem nog niet gezien. Leuk ook de 17e-eeuwse kaart, ergens in de zeventiger jaren is het tweede deel (na ’t Buurtje) Korte Ruigeweg gaan heten.

Hieronder het volgende plaatje, waar is dit?

Afbeelding
WillemT schreef:
do 28 mei, 2020 10:21
Hieronder het volgende plaatje, waar is dit?
Waarschijnlijk langs een van de kanalen in de Oost-Groninger Veenkoloniën.
Ja. Maar er zijn kanalen waar nog actief wordt gevaren.
En er zijn kanalen die alleen een functie voor de waterhuishouding hebben.

Ik zie dat de oever sterk is afgekalft voordat die betonnen tegels zijn geplaatst.
En dat men niet de moeite heeft genomen om de afkalving te herstellen.
https://kanaleninnederland.nl/algemeen/ ... nederland/
kanalen.jpg
kanalen.jpg (22.48 KiB) 3520 keer bekeken

Ik zie ook dat de weg een lokale functie heeft.
Wat overigens niets zegt over de weg waarover de fotograaf heeft gefietst.

======================================
Voor de mensen die zijn geinteresseerd in een toekomstperspectief voor de vergane glorie van de veenkolonieen:
https://edepot.wur.nl/202901
Ik heb ooit eens de Spectrum atlas van de Nederlandse landschappen gekocht (weer een ander leuk boek Martin), hierin staat deze regio uitgebreid beschreven. Voor mij als Randstedeling een uithoek van het land. Een mooie reden voor een meerdaagse fietstocht. Het is een landschap waar de laatste eeuwen systematisch iets uit verwijderd is, schrijft men: hoogveen. En wat bleef er over: de veenkoloniën met inderdaad zulke karakteristieke kanalen als deze met aan de ene kant de hoofdweg en aan de andere kant de secundaire weg (waar ik stond toen ik de foto maakte).
Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 14:45
Een beltmolen is een molen die niet óp, maar IN een kunstmatig opgeworpen heuvel staat. Eerst wordt het molenlijf gebouwd, waarna er aarde tegenaan wordt opgeworpen. Dat wordt een molenbelt genoemd, onderbroken door een ingangspartij met een toog en vleugelmuren. In een bepaald aantal gevallen is er ook zo een aan de achterzijde om het uitrijden van paard-en-wagen mogelijk te maken.
Bedankt voor de toelichting Martin. Het is dus eigenlijk een bescheiden stellingmolen met een aarden wal er omheen. Wat is het voordeel van deze molenbelt? Dat je geen omloop nodig hebt?
spoorzoeker schreef:
do 28 mei, 2020 12:09
Ja. Maar er zijn kanalen waar nog actief wordt gevaren.
En er zijn kanalen die alleen een functie voor de waterhuishouding hebben.

Ik zie dat de oever sterk is afgekalft voordat die betonnen tegels zijn geplaatst.
En dat men niet de moeite heeft genomen om de afkalving te herstellen.
https://kanaleninnederland.nl/algemeen/ ... nederland/
kanalen.jpg


Ik zie ook dat de weg een lokale functie heeft.
Wat overigens niets zegt over de weg waarover de fotograaf heeft gefietst.

======================================
Voor de mensen die zijn geinteresseerd in een toekomstperspectief voor de vergane glorie van de veenkolonieen:
https://edepot.wur.nl/202901
Mijn eerste gedachte was dan ook Ter Apel, er is alleen zoveel kanaal daar (en ook in Drenthe en Groningen) dat het wel even duurt
_Peter_ schreef:
do 28 mei, 2020 16:27
Mijn eerste gedachte was dan ook Ter Apel, er is alleen zoveel kanaal daar (en ook in Drenthe en Groningen) dat het wel even duurt
In Friesland ook, zoals Bakkeveen. De laatste vier letters zeggen het al.
_Peter_ schreef:
do 28 mei, 2020 16:27
Mijn eerste gedachte was dan ook Ter Apel
Dat is de goede richting op.
WillemT schreef:
do 28 mei, 2020 16:19
Martin E. van Doornik schreef:
wo 27 mei, 2020 14:45
Een beltmolen is een molen die niet óp, maar IN een kunstmatig opgeworpen heuvel staat. Eerst wordt het molenlijf gebouwd, waarna er aarde tegenaan wordt opgeworpen. Dat wordt een molenbelt genoemd, onderbroken door een ingangspartij met een toog en vleugelmuren. In een bepaald aantal gevallen is er ook zo een aan de achterzijde om het uitrijden van paard-en-wagen mogelijk te maken.
Bedankt voor de toelichting Martin. Het is dus eigenlijk een bescheiden stellingmolen met een aarden wal er omheen. Wat is het voordeel van deze molenbelt? Dat je geen omloop nodig hebt?
Beltmolens komen vooral in de arme zandgrond-gebieden voor. Vroeger was het waarschijnlijk goedkoper om een aarden belt op te werpen (een groepje mannen optrommelen voor een paar flessen jenever) dan een dure houten stelling door een molenmaker te laten plaatsen (die gemiddeld 30 à 40 jaar mee gaat). Enig nadeel: het is op steile hellingen wel lastig gras maaien.
Bijgaande voorbeeld is molen De Roosdonck te Nuenen, vanuit mijn fiets gefotografeerd. Een mooie slanke molen met een "vlucht" van 26,40 meter. Hier mocht ik ook zeilen op de wieken voorleggen en de trommelvang bedienen. Je ziet het al: een kruibok aan de staart (die ook nog met een rol tegen het molenlijf afsteunt).
imm014_14A.jpg
Ja maar niet de oplossing van het raadplaatje van Willem
_Peter_ schreef:
do 28 mei, 2020 22:46
Ja maar niet de oplossing van het raadplaatje van Willem
Je had de tekst boven de molen van Nuenen goed moeten lezen en dat was slechts een antwoord op vragen van WillemT en niet als Raad plaatje bedoeld. Sorry! Die kanaalfoto met de twee huizen wacht nog op een oplossing.
_Peter_ schreef:
do 28 mei, 2020 22:46
Ja maar niet de oplossing van het raadplaatje van Willem
:wink:
Ach ja, als ik een foto zie dan wil ik die oplossen, zo graag dat ik niet eens de tekst lees.
Het is ook zo verwarrend, plaatjes in raad plaatje die geen raad plaatje zijn. :?

Voor de opgave van WillemT heb ik al aardig wat vaarten in de omgeving van Ter Apel bekeken, maar niet gevonden.
Vraag aan WillemT: Groningen of Drenthe?
JanH schreef:
do 28 mei, 2020 23:14
Vraag aan WillemT: Groningen of Drenthe?
Drenthe. De naam van de plaats waarom het gaat beschrijft een onverdeeld gemeenschappelijk bezit, ofwel Meent.
Meent ~ Compascuum.
Toen was het niet zo moeilijk meer: https://www.google.nl/maps/@52.815721,7 ... 6656?hl=nl

Had al eerder in Emmer-Compascuum gekeken, maar er toen blijkbaar overheen gekeken :(
Ja, dat is hem Jan!

Ik ben destijds de Ruiten-Aa helemaal langs gefietst en kwam zo via Ter Apel, in Emmer-Compascuum. Voor Martin, er staat daar een grote achtkantige stellingmolen. In de buurt heb ik overnacht en ben toen verder gereden via het Bargerveen, Schoonebeek (ik wilde het veld met ja-knikkers, net over de grens, wel eens zien) en tot slot langs de Vechte en door Uelsen naar Almelo. Het stuk door Duitsland was ook zeker de moeite waard.

Aan jou de volgende.