Raad plaatje!

15060 berichten
Ik had het stationnetje ook al herkend. Het ligt bijna precies tussen twee molens in, nl. Kropswolde en Kolham. :D Dat past wel bij Martin dacht ik zo. :lol:
We fietsen regelmatig over het spoor daar op weg naar de molen van Kropswolde. Daar voorzien wij ons van speltbroodmeel waar we heerlijke broden van bakken.

Jan
spoorzoeker schreef:
di 20 aug, 2019 18:43
Ik hoef de straffe wind van het Groninger land niet meer op de fiets te trotseren.
Met Google Satellite View gaat het een stuk gemakkelijker.
En van een spoorlijn met een bocht zijn er niet veel.
https://goo.gl/maps/YX7thg6KAm2UCrE97
Je doet je naam de eer aan, Spoorzoeker! Het is idd. het station van Kropswolde. Eén van de weinige plaatsen waar het oude stationsgebouw nog steeds bestaat in het door fanatieke sloopvraatzucht geteisterde Nederland. Ik kom hier geregeld per trein als het niet kan met de auto (overal wegwerkzaamheden zoals de N361) en dan is het maar tien minuten naar mijn molen fietsen, over dezelfde weg als hier op jouw streetview naar het noorden. Een beetje de andere kant op ben je zo in Drenthe. Als je dit beeld iets naar links draait, zie je een wit vervallen huis, het voormalige stationscafé van Bentus. Twee maanden geleden gesloopt ondanks zijn status als beschermd monument.
Ook heb ik in 2009 een klein half jaar tijdelijk gewerkt in Hoogezand, waar ik op station Kropswolde een fietskluis had gehuurd voor het woon-werk verkeer. Vandaar dat ik deze omgeving zo goed ken.
De volgende foto is voor jou.
Jan2855 schreef:
di 20 aug, 2019 18:56
Ik had het stationnetje ook al herkend. Het ligt bijna precies tussen twee molens in, nl. Kropswolde en Kolham. :D Dat past wel bij Martin dacht ik zo. :lol:
We fietsen regelmatig over het spoor daar op weg naar de molen van Kropswolde. Daar voorzien wij ons van speltbroodmeel waar we heerlijke broden van bakken.

Jan
Molenaar Pot, zeker? Geen makkelijke man, ik mocht van hem geen foto's maken van zijn molen, de enige korenmolen-grondzeiler van Groningen. Vloekend en tierend joeg hij me als een straatjochie weg. Daar kom ik nooit weer. Hij staat qua windvang niet erg gunstig, teveel bomen aan de oostkant. Ik haal het molenmeel wel in Burdaard, veel vriendelijkere ontvangst.
Dat is dan inderdaad een heel vervelende ervaring die je daar hebt opgedaan, Martin. Zelf heb ik de "mulder" maar één keer getroffen. Maar gelukkig staan er erg aardige dames in het winkeltje.
Ik vind het leuk dat de mensen die ter plekke bekend zijn met bovenstaande spoorwegovergang niet hebben meegedongen.
Hieronder mijn raadplaat.
De foto is dinsdag 20augustus 2019 om 1500 UTC genomen.
Van de locatie is geen Google Street View beschikbaar
foto4.JPG
spoorzoeker schreef:
di 20 aug, 2019 21:00
Ik vind het leuk dat de mensen die ter plekke bekend zijn met bovenstaande spoorwegovergang niet hebben meegedongen.
Hieronder mijn raadplaat.
De foto is dinsdag 20augustus 2019 om 1500 UTC genomen.
Van de locatie is geen Google Street View beschikbaar
foto4.JPG
Als je zegt dat de foto om 15.00 uur is genomen kan ik aan het zonlicht bepalen dat het beeld in de ZO-richting is genomen. Ik gok ergens op een plekje ten westen van Vlaardingen met uitzicht op de pijpen van Pernis in de verte, zoals ergens hier? https://www.google.nl/maps/place/Hoogvl ... d4.3580323
De tijd was 1500 UTC
Ik had een oplossing verwacht met twee kompaspeillijnen die elkaar precies kruisen op het bruggetje.
Daarom was de brugleuning meegenomen op de foto.
Maar ik zie voor het eerst van mijn leven nu dat de kompaspeiling wel een erg scherpe hoek heeft.
Heb altijd gedacht dat de schoorstenen verder uit elkaar stonden.

Op de een of andere manier lukt het mij niet om de schoorstenen met overpass in beeld te krijgen.
https://overpass-turbo.eu/s/LGV

De schoorstenen zijn gebouwd in 1968 en 213 meter hoog,
Volgens hoogbouw.com de hoogste vrijstaande bouwwerken van Nederland.
De raffinaderij dateert uit 1936, en is inmiddels een van de oudste van de wereld.
Het is enige tijd de grootste van de wereld geweest.
Toen werkten er 10000 mensen. Nu nog een fractie daarvan.

De zon staat rond 1330 lokale zomertijd (1130 UTC) op zijn hoogste punt.
Op deze website een uitleg en een berekening.
http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_ ... index.html


Het is jouw beurt weer.
Hoogvliet_Rotterdam_-_Google_Maps_-_2019-08-21_08.22.16.jpg
spoorzoeker schreef:
wo 21 aug, 2019 08:47
Het is jouw beurt weer.
Hoe bestaat het! Ik heb vroeger mensen gekend die in Hoogvliet woonachtig waren, en daar bezoeken gebracht, inmiddels zijn die mensen overleden. Vandaar dat die hoge pijpen me ergens bekend voorkomen.
Ik weet niet wat UTC betekent, GMT anders wel....
En heb ik zomaar ruw geschat "ergens" ten westen van Vlaardingen aan te wijzen en nog geluk gehad ook. 8)

Hier een nieuwe raadselfoto, weer een station met een bocht erin, maar niet in Nederland. Het is 20.50 uur 's avonds lokale tijd. Ik ben hier net uitgestapt en de trein is zojuist vertrokken. De mensen lopen naar de uitgang. Achter mij een splitsing naar twee spoorlijnen.

Afbeelding 038-klein.jpg
SPOORzoeker zal de locatie vast wel vinden :wink:
De reclame is in het Engels geschreven.

Wikipedia weet meer dan 100 railway lines te noemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_r ... at_Britain

Een overzichtskaart met echte richtingen van het spoor :
https://www.mytrainticket.co.uk/project ... lmap24.pdf
Approximately 2,500 UK stations are served by National Rail.
spoorzoeker schreef:
wo 21 aug, 2019 12:29
De reclame is in het Engels geschreven.

Een overzichtskaart:
https://www.mytrainticket.co.uk/project ... lmap24.pdf
Engeland klopt, maar het toch wel belangrijke stationnetje staat niet op de overzichtskaart. Zoek verder....
Aan de hand van deze kaart gezocht naar alle oostwestrailwayjunctions met een zaluwstaart rechts: --<
http://www.britrail.com/clientfiles/ima ... 0(web).jpg

Ik heb, vanwege het tijdstip 2050, eerst in westelijk Engeland gezocht.
Toen gezocht op railway lines met een logische aansluiting op ferry havens.
Totdat ik Manningtree zag staan.
Een stadje dat ik van naam ken omdat ik wel eens had gegoogled op een camping bij Harwich.

Maar wat Martin daar nou op het station had te zoeken om 2050?
Dat hoef ik overigens verder niet te weten.
Maar het paste niet in mijn zoeklogica.

Het vinden van een Non Diagrammatic kaart van alle railwayservices was nog het meeste werk.
Hoewel op onderstaande kleine uitsnede er al vele stations staan die aan het kriterium voldoen: Westerfield, Romford, Wickford, Basildon
Marks Tey, Witham, Shenfield zijn te veel naar het ZW georienteerd.
mtree.jpg
mtree.jpg (49.79 KiB) 907 keer bekeken
Geweldig!!!
spoorzoeker schreef:
wo 21 aug, 2019 15:08
Aan de hand van deze kaart gezocht naar alle oostwestrailwayjunctions met een zaluwstaart rechts: --<
http://www.britrail.com/clientfiles/ima ... 0(web).jpg

Ik heb, vanwege het tijdstip 2050, eerst in westelijk Engeland gezocht.
Toen gezocht op railway lines met een logische aansluiting op ferry havens.
Totdat ik Manningtree zag staan.
Een stadje dat ik van naam ken omdat ik wel eens had gegoogled op een camping bij Harwich.

Maar wat Martin daar nou op het station had te zoeken om 2050?
Dat hoef ik overigens verder niet te weten.
Maar het paste niet in mijn zoeklogica.
Spoorzoeker, je bent op het goede spoor gekomen! Het is idd. het stationnetje van Manningtree, opname 27 mei 2011. Aangekomen om 20.00 uur per boot in Harwich en de tijd was krap om naar de jeugdherberg in Brantham te fietsen, waar de check-in time om 22.00 uur zou sluiten. Dan kwam je er niet meer in. Die ongeveer 20 km of 12½ miles was wat aan de krappe kant, wat als je een lekke band zou krijgen? Daarom de trein naar Manningtree genomen en dan nog maar 4 miles naar mijn bestemming gefietst. Helaas is deze JH. nu opgeheven, dus nu onmogelijk om naar Harwich te varen.... :cry: Dan pak ik het vliegtuig naar Heathrow maar. Trouwens, in 2050 zou ik al lang tussen zes planken gaan liggen....
Hier is de originele foto, waar de naam Manningtree nog op de borden staan.

Afbeelding 038-klein met naam.jpg

De volgende foto is voor jou.
Er zijn geestelijken die de grond kussen wanneer ze nieuwe bodem betreden.
En er zijn mensen die er een foto van maken.
Ondanks het feit dat ze op tijd "thuis" moeten zijn.

Hier mijn foto. Gemaakt om 1600 CET
fotohp.jpg
De Maashoorn in Schiedam? https://goo.gl/maps/ndnL3yuqEkNFmDkMA
Ja.
De foto maken kost meer tijd dan het raden.
Mijn volgende foto zal een grote leegte te zien geven.

Ik heb nog een vraag over het plaatje van de schoorstenen van Shell
Waarom krijg ik die schoorstenen niet in beeld met overpass ?
spoorzoeker schreef:
wo 21 aug, 2019 18:22
Ik heb nog een vraag over het plaatje van de schoorstenen van Shell
Waarom krijg ik die schoorstenen niet in beeld met overpass ?
Je moet nog op de knop uitvoeren klikken? https://overpass-turbo.eu/s/LI5

De volgende:
foto.jpg
De tovenaar schreef:
wo 21 aug, 2019 19:28
De volgende:foto.jpg
Als ik de foto goed bekijk, zie ik op de achtergrond een wit kerkje met een vrijstaande toren. Op Google afbeeldingen naar witte kerkjes gezocht, Oosterhesselen Drenthe misschien?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 21 aug, 2019 19:44
De tovenaar schreef:
wo 21 aug, 2019 19:28
De volgende:foto.jpg
Als ik de foto goed bekijk, zie ik op de achtergrond een wit kerkje met een vrijstaande toren. Op Google afbeeldingen naar witte kerkjes gezocht, Oosterhesselen Drenthe misschien?
Klopt: https://goo.gl/maps/aytkFvsp27PC7vHU6
De volgende is voor jou Martin!