Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 387 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33889 berichten
Jan2855 schreef:
ma 06 mei, 2019 20:49
Dat ziet er uit als één van de sluizen van de Maas in Frankrijk.

Ecluse de Fepin misschien?
Fepin is het !!   Jan weet het beter als de fotograaf :oops: ... en dus ook nog eens verduiveld snel :!:
Ik moet mijn eerdere "mening" herzien ... een oude dia - uit 2006-06-24 - en ik had er een foutieve plaatsaanduiding bij.

Bij Fepin ziet het er inmiddels heel anders uit.
Een nieuwe barrage, niet meer de staketsels met "aiguilles" maar een moderne balgstuw, en een vistrap.
En het fietspad ... waar vroeger een jaagpad was met grote delen slechts een geïmproviseerd wegdek.
 
Fepin (F-08) - 2017-05-05.jpg
Fepin (F-08) - 2017-05-05
 
Als je tegenwoordig bij Fepin langsfietst, let dan op de moddersporen overdwars, of de gesloopte houten paaltjes, of de populierenbossen met gaas ... ... er zitten daar inmiddels meer Bevers als men ooit had durven hopen.
Met een beetje geluk krijg je ze ook nog te zien ook, ze zijn veel minder schuw als altijd gezegd wordt.

Groeten BSM
Okè. Ik had al het vermoeden dat het een gedateerd plaatje was. Een onverharde weg en een slagboom kom je niet meer tegen bij de sluisjes. De sluisdeuren worden wel hydraulisch bediend zag ik.

Het is een lange tijd geleden dat ik hier gevaren heb en toen was er op iedere sluis nog een sluiswachter en werden ze met de hand bediend.

Hierbij het nieuwe plaatje. Het fietspad ligt aan een knooppuntenroute.

foto4.jpg
Succes.
Hierbij nog een paar hints om het achterhalen van de locatie van dit kunstwerk wat makkelijker te maken.
Dit brok steen is een deel van de info die hier wordt gegeven over de omgeving en haar vroegere bewoners.
Let vooral al op de vorm van de steen.
Jan2855 schreef:
ma 06 mei, 2019 23:13
Okè. Ik had al het vermoeden dat het een gedateerd plaatje was. Een onverharde weg en een slagboom kom je niet meer tegen bij de sluisjes. De sluisdeuren worden wel hydraulisch bediend zag ik.

Het is een lange tijd geleden dat ik hier gevaren heb en toen was er op iedere sluis nog een sluiswachter en werden ze met de hand bediend.
Tja ... je moet hier (dwz daar) ook fietsen (nu ja varen is vast ook leuk).

Ik fietste er al in de 90-er jaren, het was toen net als in 2006 zeer wisselend, hele einden "veldrit" en soms ook echt experimenteel zoeken naar de beste keuze.
Als je er nu komt kan je je nauwelijks voorstellen dat er ooit - en dus eigenlijk nog maar kort geleden - sprake was van een "chemin tres dangereux". Sindsdien is dit Maas-fietspad al tot mooiste verkozen, en de laatste jaren zijn er nog weer verschillende verbeteringen (en een enkele verslechteringzoals een heel lelijk hek langs de spoorlijn) doorgevoerd.

Hoe lang er hier al geautomatiseerde sluisbediening is weet ik niet, ik weet wel dat er op veel plaatsen nog lang handbediening was ... en dat was soms ook een voordeel: de sluiswachters waren vaak heel ruimdenkend, kamperen op het sluiseiland werd dan geheel in tegenspraak met allerlei boze bordjes als vanzelfsprekend toegestaan. Nu moet je hopen dat het sluiswachtershuis bewoond wordt door een oud sluiswachter(es) of iemand die in deze traditie verder leeft.
De moderne balgstuwen hebben allerlei voordelen, maar ook het nadeel dat er voor die stuwen ook bijna geen persoonlijke interventie meer nodig is, dwz de bediening gaat automatisch/op afstand.

Groeten BSM

PS   De Bevers werden waarschijnlijk geheel privé in een Ardennen-uithoekje geintroduceerd. Ze zijn inmiddels echt algemeen en ingeburgerd, zelfs al heel nog lang niet iedereen door hoeveel het er zijn. Ik sprak verschillende vissers die dan wel wisten dat ze "verderop" zouden zitten, maar dat ze bij wijze van spreke onder hun hengel doorzwommen hadden ze vaak niet door. (Ikzelf had dat overigens ook niet direct door ... maar ik houd ook niet van vissen anders dan goed gebakken.)
Jan2855 schreef:
ma 06 mei, 2019 23:13
Hierbij het nieuwe plaatje. Het fietspad ligt aan een knooppuntenroute.
https://www.google.nl/maps/@53.0429034, ... 312!8i6656
Je hebt het goed.
Vanavond een nieuw plaatje.
Bij deze:
aaa.JPG
Zo te zien Duitsland niet ver van Luxemburg vandaan, gezien de talrijke bepleisterde huizen.
Maar ik kan niet verder zoeken, mijn hele dorp zit zonder stroom. Dus m'n computer deed plop! Gelukkig doet m'n smartphone nog wel.
Ja, dacht het ook, in de Eifel ofzo.
Daun? https://www.tracesofwar.nl/sights/87568 ... e-Daun.htm

Lijkt er wel een beetje op ;-)
Afbeelding

PS Foto gemaakt door ene Fedor... is die van jou?
Grrrr had hem echt gechecked met Google afbeeldingen en toen werd hij niet gevonden. Ik dacht dat hij dus wel "veilig" zou zijn ;)

Het is correct uiteraard. Kasteelheuvel met overigens uitstekend hotel en restaurant.
Fedor schreef:
di 07 mei, 2019 18:58
Grrrr had hem echt gechecked met Google afbeeldingen en toen werd hij niet gevonden. Ik dacht dat hij dus wel "veilig" zou zijn ;)

Het is correct uiteraard. Kasteelheuvel met overigens uitstekend hotel en restaurant.
Kon 'm idd niet direct googelen, maar met Burgkirche en Daun pas gevonden.

Hier de volgende:
foto.jpg
De tovenaar schreef:
di 07 mei, 2019 19:01
Kon 'm idd niet direct googelen, maar met Burgkirche en Daun pas gevonden.
Gelukkig dus toch een echt zoekplaatje, dat scheelt weer :)

Mijn volgende zoekplaatje wordt van een graspol met een afgevallen boomblaadje er op ;)
Fedor schreef:
di 07 mei, 2019 19:08
De tovenaar schreef:
di 07 mei, 2019 19:01
Kon 'm idd niet direct googelen, maar met Burgkirche en Daun pas gevonden.
Gelukkig dus toch een echt zoekplaatje, dat scheelt weer :)

Mijn volgende zoekplaatje wordt van een graspol met een afgevallen boomblaadje er op ;)
Ben nu al benieuwd naar je anekdote bij dat plaatje :roll:
De tovenaar schreef:
di 07 mei, 2019 19:01
Hier de volgende:
Hmmm het pad omhoog is wel ERG goed aangelegd. De berghutten die ik meemaakte hadden dat ook nooit (maar lagen meestal ook een stuk hoger).
Het lichtblauwe linksboven lijkt op water, dus ergens aan een kust, that narrows it down :)

-Jan
JanH schreef:
di 07 mei, 2019 19:31
Het lichtblauwe linksboven lijkt op water, dus ergens aan een kust, that narrows it down :)

-Jan
Rechtsboven is er ook water te zien. Kan ook een (stuw)meer zijn. Op het pad een aantal wandelaars. Dus dat gebouw zou een accommodatie kunnen zijn. Wat wel opvalt is de rode kleur van de aarde op de voorgrond.
Kust en accomodatie zijn goed, maar geen stuwmeer
Een kratermeer of de zee op de Azoren?

(Ik kan nu helaas niet mee zoeken want ik ga even wandelen.)
Geen Azoren en geen kratermeer maar je zoekt het in de goede richting.