Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 244 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33908 berichten
We zijn inmiddels al 10 uur onderweg, dus toch maar weer een hint:
Vanaf twee kanten kom je tot onderaan met heel aangename fietsinfrastructuur.
Heel jammer is het dat er zo rond mijn enigma sprake is van een "missing link".

Ja, voor erg oplettende types ... er is een nogal obscuur stukje fiets-infra naar boven (of beneden natuurlijk).

BSM
Hmmm ... het bezoekersaantal blijft stijgen maar de antwoorden blijven uit, zelfs geen gokjes.

Laat ik dan een hint geven waarmee het - in mijn ogen - ineens heel makkelijk wordt.

De foto is genomen tussen twee punten die "Écluse Nº 1" heten.
Nee ik bedoel niet ergens in het universum van sluizen, maar gewoon in de meer alledaagse betekenis ... er zijn er twee die Nº1 heten en er die twee liggen nabij, gewoon in één aardig ingezoomed kaartbeeld.

BSM
Raad het praatje slaat bij de liefhebbers van raad het plaatje blijkbaar niet zo aan.
Tja, dan maar over een andere boeg.

Je hebt in Spanje in de provincie Cantabria een Pico de Tres Mares (= Berg van de Drie Zeeën) - been there, seen it ... long-time ago   Je vindt deze Pico weinig westelijk van de bronnen van de Ebro en oostelijk van de Picos de Europa.
Het enigmatische plaatje is duidelijk niet van een dergelijke "Pico" (die van de Tres Mares is 2173 m hoog).
Maarrrr .... ondanks het evidente hoogteverschil is het plaatje wél vlak bij een duidelijk vergelijkbaar punt.
Met andere woorden: Frankrijk is soms groot in het kleine (en omgekeerd).

BSM
Dus we moeten hier gaan zoeken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plateau_van_Langres
willem.m schreef:
wo 05 dec, 2018 09:45
Dus we moeten hier gaan zoeken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plateau_van_Langres
Vast. Ik had al eens aan Clefmont gedacht, maar daar is het niet.
Het plateau van Langres is dan weer zo groot als half Nederland, prachtig, maar uitendelijk lijkt alles op elkaar. Een kaart waar de genummerde sluizen liggen weet ik zo even niet, meer iets voor Martin evD?
Ik vond Raad plaatje leuker dan raad-seltje.
willem.m schreef:
wo 05 dec, 2018 09:45
Dus we moeten hier gaan zoeken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plateau_van_Langres
Gefeliciteerd Willem,

Ik reken het goed, alleen kan je beter de Franse wikipedia lezen, die is hier niet alleen veel uitvoeriger maar ook preciezer. Het is natuurlijk onzin dat je ook nog een waterscheiding met het Rijn-stroomgebied op het Plateau van Langres hebt (je moet het Plateau wel heel groot maken, uitbreiden tot de Vogezen wil je ook de Rijn mee laten doen).

Met wat zoeken zou je de precieze plek kunnen vinden (maar het lukt niet met Streetview).
 
P1110577.jpg
Plateau de Langres - Vue sur Balesmes
 
De foto is gemaakt op de "Rue Fanet" daar waar op de stafkaart het lieu-dite "Sur le Carron" staat.
Dus boven (in hoogtemeters) Balesmes/s/Marne, en dus vlak bij de bronnen van de Marne.
De Marne is Frankrijks tweede rivier in lengte (als je tenminste het laatste stukje Seine aan de Marne toedeelt, de Seine is tot de samenvloeiing de kleinere van de twee). De Loire is nummer één in Frankrijk.

Zie hier de precieze locatie op de Franse stafkaart
 
Plateau de Langres - Source de la Marne -.jpg
De rode pijl staat daar waar de foto is gemaakt, de helling van 15%, in het oranje ovaal de boerderij die je in de vallei ziet, en in de signaal-groene ovaal DE bron van de Marne (rechts van het foto-punt is overigens nog een bron). Van deze bronnen naar de monding van (inmiddels) de Seine bij Le Havre/Honfleur is een kleine 900 km. O ja, het "Chateau d'Eau" (=watertoren) van Balesmes zie je ook, zowel op de foto als op de kaart

De Seine en Aube ontspringen aan de westkant van het Plateau, maar deze twee horen dus ook tot het stroomgebied van de Marne. Aan de zuidkant ontspringt de Vingeanne, en wat oostelijker ontspringt ook de Saône, rivieren die tot het Rhône-bekken horen en die dus naar de Middellandse Zee afstromen. En iets oostelijker van de bronnen van de Marne vind je .... nee niet de bronnen ... maar ergens een greppel ... en dat schijnt het begin van de Maas te zijn (we waren er ooit met regen, en de Maas ontsprong overal).

Het is dus een "drie-zeeën-punt" en het heeft met het drielandenpunt gemeen dat er een tunnel onderdoor loopt. Onder het drielandenpunt een spoortunnel, onder het Plateau van Langres het Souterrain de Balesmes. Deze tunnel is 4820 m lang (de derde kanaal-tunnel in Frankrijk qua lengte) en op 340 m hoogte gelegen en vormt het scheidingsvak tussen het Canal lateral a la Marne en het Canal de la Marne a la Saône -- vandaar dat er tweemaal een Écluse Nº1 is.
 
Canal de la Marne - Ecluse Nº 1 - Langres 2013-08-25 P1110579.JPG.jpg
Canal lateral a la Marne - Ecluse Nº 1 - Langres - 2013-08-25 -
Ecluse Nº 1 de Heuilley-Cotton - 2011-08-08 - P1000494.JPG.jpg
Ecluse Nº 1 de Heuilley-Cotton - 2011-08-08 -
 
Langs beide kanalen is tegenwoordig een prachtige fietsinfrastructuur "aangelegd" (dwz de jaagpaden zijn ingericht als fietspad) ... ik schreef er al eens iets over (zie Pont-Canal-Marne).

Het Plateau van Langres is tussen deze twee fiets-routes een gemene hobbel .... wat mij al meermaals deed uitroepen: Waarom is een Plateau zo weinig plat. Alleen aan de kant van Langres is er een min of meer makkelijke klim, een oude spoorlijn naar St Geosmes, maar van dit fietspad is het beginnetje weer heel triest, je vindt het niet zelfs al weet je dat het er moet zijn.
En ... heel jammer: van welke kant je ook komt aanfietsen: men lijkt wel te ontkennen dat je aan de andere kant verder kan ... aan beide kanten houdt het fietspad min of meer nachtkaarsgewijze op.

Langres is ook een "ville d'étape" voor veel Nederlanders die met de caravan rustig naar het zuiden rijden.
Langres is overigens ook een mooie stad, een vestingstadje etc etc. ze hebben er lekkere Tom Pouce'n (Boekjes, Millefeuilles, Pavés voor onze zuiderburen) en er is ook nog een "Langres" kaas.

En tenslotte: Het Plateau van Langres is een beroemd koud en nat punt op de Franse weerkaart (vooral "hors saison", 's zomers is het er vooral warm). In de winter is Langres vaak een koud referentie-punt.

Dus Willem, als je nog wat wilt aanvullen ... en anders aan jou de opdracht weer een nieuw raad-plaatje te plaatsen

BSM

PS De kaart met genummerde sluizen heb je niet nodig, ook Fransen beginnen met 1, als er tweemaal met 1 begonnen wordt dan geeft dat te denken, dat geeft een startpunt. En ... het Plateau van Langres in strikte zin is niet zo groot, het is net groot genoeg om aan alle kanten riviertjes te laten ontspringen. Was het maar groter, dan was het ook platter.
Ik vind de extra informatie over de locatie en streek zeker leerzaam, alleen biedt het plaatje zelf geen aanknopingspunten om te gaan zoeken.

Ik heb geen aanvullingen, want ik ben nog nooit op het plateau van Langres geweest (wel ooit in de buurt op een camping met smerige toiletten en religitaarmuziek, maar dat is een ander verhaal).

Hieronder de nieuwe opgave. Voor degenen die er in de buurt zijn geweest is het denk ik makkelijk te plaatsen, alleen het plaatsje zelf is misschien even zoeken.

N.B.
Er is geen Streetview van de voorgrond van het plaatje; wel komt de achtergrond voor op 'Streetviewbolletjes'.
Kurort Seiffen Duitsland ??

-Jan
JanH schreef:
wo 05 dec, 2018 17:49
Kurort Seiffen Duitsland ??

-Jan
Je zit er echt vlakbij Jan!

Met de juiste zoektermen en de juiste plaats kan je een gelijkende foto Googelen, zie ik zojuist.
Bedoel je deze foto?
Van Zoover, Seiffen. Zit in een serie foto''s van Glück auf Haus. Adres: Jahnstraße 3A, Kurort Seiffen/Erzgeb.

-Jan

Bijlagen

JanH schreef:
wo 05 dec, 2018 20:20
Bedoel je deze foto?
Van Zoover, Seiffen. Zit in een serie foto''s van Glück auf Haus. Adres: Jahnstraße 3A, Kurort Seiffen/Erzgeb.

-Jan
Aha, nu begrijp ik het. Het adres op Zoover is incorrect. De foto is een paar kilometer verderop gemaakt, in Neuhausen, aan de Bahnhofstraße 2-6:
https://goo.gl/maps/WAKoukBkCHE2.

Ik kan het weten, want ik fietste er in oktober langs. In dit dorp stonden wel meer van die houten speelgoedfiguren. In het dorp in het Erzgebirge zit SINA Spielzeug Gmbh. En er is een heus Nußknäckermuseum: http://www.nussknackermuseum-neuhausen. ... useum.html.

Jan: Je zat er niet zoover vandaan. Dus aan jou de eer voor de volgende foto!
Bedankt Willem.
In Neuhausen had ik niet gekeken.

Nieuwe opgave. Ligt aan een beschreven route.

-Jan

Bijlagen

Ai, te makkelijk:

Le statue du Semeur
Clerques, Frankrijk

https://goo.gl/maps/ZA1H8M5ndck

1e hit met "statue semeur".

Wat mij betreft mag je een 2e poging wagen Jan!
JanH schreef:
wo 05 dec, 2018 21:22
Bedankt Willem.
In Neuhausen had ik niet gekeken.

Nieuwe opgave. Ligt aan een beschreven route.

-Jan

Clerques .... ik zoek er nog even wat info bij.

Ik zocht op de tekst onder het standbeeld:
le semeur je crois en toi maitre de la nature semant partout la vie et la fecondité borel statue

Merde, willem.m was nog sneller


BSM


PS Het lag nog nooit aan mijn routes. Die routes gingen hetzij meer langs de kust (Boulogne) danwel juist meer door het binnenland (St. Omer of Aire/s/la Lys
OK, die was dan te gemakkelijk.
Bedankt voor de tweede kans Willem.

Nieuwe opgave: op welke route bevindt zich deze brug?
(hoop dat deze wat moeilijker is)

-Jan

Bijlagen

Sprengisandur?
willem.m schreef:
wo 05 dec, 2018 22:50
Sprengisandur?
Nee, land is wel goed. Was een rustige route. Één auto en één fietser tegengekomen die dag, en dat in het hoogseizoen.

-Jan
JanH schreef:
wo 05 dec, 2018 22:56
willem.m schreef:
wo 05 dec, 2018 22:50
Sprengisandur?
Nee, land is wel goed. Was een rustige route. Één auto en één fietser tegengekomen die dag, en dat in het hoogseizoen.

-Jan
de Emstruleid? (f261)

Ben 3 fietsvakanties op IJsland geweest (blijft voor mij het allermooiste land qua landschap). De Kjolur lijkt me drukker dan 1 auto per dag. En de Road to Askja was vooral erg grauw.

Ik ga nu slapen. Morgenvroeg is het vast geraden :D
willem.m schreef:
wo 05 dec, 2018 22:50
de Emstruleid? (f261)
Ook niet.
Heb de F261 van oost naar west gefietst. De laatste 30km vond ik een drama. Heb een grote waardering voor mijn tandarts gekregen: alle vullingen bleven zitten. :)
De F261 was trouwens ook aardig druk, geen fietsers, wel veel 4WD.

-Jan