Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 179 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33908 berichten
PeterVanRijn schreef:Tja, nu maak je het wel heel makkelijk.
Maar ik ga het niet zeggen, want dan moet ik van Martin de volgende foto plaatsen, en daar heb ik nu geen tijd voor/geen zin in. ;-)
Hallo Peter,
Ik heb nooit en niemand gezegd dat de persoon, die de raadselfoto goed heeft geraden, zijn/haar eigen foto moet plaatsen. Het is een soort van huisregel uit de tijd waar dit rubriek Raad Plaatje! is ontstaan. Het was zelfs niet eens mijn idee. Als je het fotoraadsel goed opgelost zou hebben, maar als je vervolgens geen zin/tijd hebt om je eigen foto te plaatsen, vraag dan hier op dit forum iemand anders om een foto te plaatsen.
Je moet mijn opmerking niet te serieus nemen Martin, de knipoog staat er niet voor niks. Beetje plagen mag toch wel?
PeterVanRijn schreef:Je moet mijn opmerking niet te serieus nemen Martin, de knipoog staat er niet voor niks. Beetje plagen mag toch wel?
Gelijk heb je, misschien heb ik wel te serieus opgevat.... :oops:
@ Cabonga en Peter van Rijn: zal ik de handschoen dan maar opnemen? Château de Châtillon-en-Bazois; zie http://www.bourgondie-toerisme.com/node ... -en-bazois

Een volgende foto wil ik wel plaatsen, als mijn oplossing tenminste juist is, maar dat zal even duren. Eerst een paar weken via de Hanzeroute door Duitsland :D

Jan
Juist. Proficiat. T was heerlijk fietsen langs de kanalen rond Bourgogne. Ik heb sluizen gezien voor de rest van mijn leven.
Welk bouwwerk is dit?

Afbeelding

Jan
Makkelijk zat, daar ben ik op mijn fiets een paar keer geweest. De Holstentor uit 1477 in Lübeck, aan de stadszijde gezien. Hij stond ook afgebeeld op de biljetten van 50 Deutsche Mark.
Ik heb grote bewondering voor de Hanze-Backsteingotik van Lübeck tot aan Gdansk toe, daar heb ik verscheidene boeken over met prachtige foto's.

Afbeelding
Hier onderweg naar Noorwegen in 1975.
Dan komt hier een nieuwe raadselfoto. In een land buiten Europa, waar je niet veel fietsers verwacht.

Afbeelding
@Martin: toren van de 40 martelaren bij Ramleh (Ramla = Aritmatea) ?

Jan
Hilver schreef:@Martin: toren van de 40 martelaren bij Ramleh (Ramla = Aritmatea) ?
Hier lijkt me weinig ruimte voor twijfel, ga maar alvast een nieuw plaatje zoeken. :-)
Hilver schreef:@Martin: toren van de 40 martelaren bij Ramleh (Ramla = Aritmatea) ?

Jan
Toch knap gedaan! Ik weet niet hoe je aan de naam '40 martelaren' komt, op internet is er niets over te vnden, maar de plaatsnaam klopt wel. Het is de minaret van de Witte Moskee in Ramla, Israël, ten zuidoosten van Tel Aviv. Gebouwd in 1318, nu een ruïne waarvan alleen de toren over is. En vanuit mijn fiets gefotografeerd. Toen liep er nog geen straat vlak langs de toren....
https://www.google.nl/maps/@31.9280521, ... 312!8i6656
Martin E. van Doornik schreef:Ik weet niet hoe je aan de naam '40 martelaren' komt, op internet is er niets over te vnden,
Dat is niet helemaal waar, een foto uit de collectie van het Rijksmuseum heeft deze toren als onderwerp, en heeft als titel "Toren van de 40 martelaren, bij Ramleh". Maar verder kan ik er tot nu toe niets over vinden. Wie waren die martelaren? Uit welke periode? Intrigerend.

Naschrift. Nog even verder zoeken leverde nog deze verklarende tekst bij een foto op, voor wat het waard is. Echte bronnen heb ik tot dusverre niet gevonden, maar ik laat het hier nu even bij.
PeterVanRijn schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik weet niet hoe je aan de naam '40 martelaren' komt, op internet is er niets over te vnden,
Dat is niet helemaal waar, een foto uit de collectie van het Rijksmuseum heeft deze toren als onderwerp, en heeft als titel "Toren van de 40 martelaren, bij Ramleh". Maar verder kan ik er tot nu toe niets over vinden. Wie waren die martelaren? Uit welke periode? Intrigerend.

Naschrift. Nog even verder zoeken leverde nog deze verklarende tekst bij een foto op, voor wat het waard is. Echte bronnen heb ik tot dusverre niet gevonden, maar ik laat het hier nu even bij.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/White_Mosque,_Ramla. Van die pagina het volgende citaat:
The minaret is also known as the Tower of the Forty Martyrs.[2][3] Muslim tradition dating back to 1467 claims that forty of the prophet Muhammads companions were buried in the mosque, which erroneously influenced[4] a Western Christian tradition from the 16th century that the White Mosque was originally a church dedicated to the Forty Martyrs of Sebaste
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Forty_Martyrs_of_Sebaste voor de Forty Martyrs of Sebaste.

Jan
Zal ik dan maar weer?

Wat en waar?

Afbeelding

Jan
Lochnager Crater?
Lijkt op een plek waar ik ben geweest, Turkije, bij Cappadocië? Naam ben ik ff kwijt.
gios schreef:Lijkt op een plek waar ik ben geweest, Turkije, bij Cappadocië? Naam ben ik ff kwijt
Hint: je bent ''koud'' :)

Jan
Geen idee
Ijsland, de Keriđ krater?

"Een prachtig voorbeeld van een zogenaamde explosiekrater op een paar kilometer van Selfoss."
daulagari schreef:Ijsland, de Keriđ krater?

"Een prachtig voorbeeld van een zogenaamde explosiekrater op een paar kilometer van Selfoss."
@daulagari: helemaal juist!

Over het ontstaan van de krater en het kratermeer wordt verschillend gedacht.

Jan