Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 163 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33854 berichten
IK.......denk vechtdal
De loopgraven liggen dichterbij de camping (hemelsbreed 220 m.) dan bij het Vechtdal.
Het mooie fietsweer is er weer. Gisteren kwam ik deze zonnewijzer tegen.
Waar is dit?
Afbeelding

Doe geen moeite ik heb de GPS coördinaten verwijderd. :wink:
Bob&Marguérite schreef:Het mooie fietsweer is er weer. Gisteren kwam ik deze zonnewijzer tegen.
Waar is dit?
Doe geen moeite ik heb de GPS coördinaten verwijderd. :wink:
Denk niet dat dit een zonnewijzer is. Alle lijnen zouden dan radiaal vanaf de paal moeten lopen. En die paal is zeker voor de zomermaanden, wanneer de zon hoog staat, veel te laag.
Martin E. van Doornik schreef: Denk niet dat dit een zonnewijzer is. Alle lijnen zouden dan radiaal vanaf de paal moeten lopen. En die paal is zeker voor de zomermaanden, wanneer de zon hoog staat, veel te laag.
Zeker weten, alleen geeft deze de tijd die rest tot zonsondergang> Op de foto niet goed te zien, waarschijnlijk omdat het nog te vroeg in het jaar is.
Overigens vroeg ik mij af, doet een zonnewijzer mee met onze 'zomertijd'?

Overigens stond er een bordje bij, die het bewijs kan leveren!!!! Maar die hou je nog even te goed 8)
Knooppunt 123 in Hoeselt

http://www.gnomonica.be/nl/pages/WL0126.html

Peter
_Peter_ schreef:Knooppunt 123 in Hoeselt

http://www.gnomonica.be/nl/pages/WL0126.html

Peter
YEP

Afbeelding

Op het bordje staat verwijzing http://www.wijzerweb.be/hoeselt001C.html
Bob&Marguérite schreef:
_Peter_ schreef:Knooppunt 123 in Hoeselt

http://www.gnomonica.be/nl/pages/WL0126.html

Peter
YEP

Afbeelding
Google, en de zoekterm "zonnewijzer op de grond limburg" zorgde ervoor deze te vinden (zoeken op afbeelding). Deze was wat makkelijker dan andere, zelf heb ik deze nog nooit gezien.

Peter
Ook eens een fotootje posten, volgens mij een actueel onderwerp:
Afbeelding
Een brug in aanbouw, rechts nog net mijn grijze kop, de man die wat beter zichtbaar is bleek de architect te zijn van dit bouwwerk.
We moesten er wel over (nou ja hoefde niet, maar alternatief was terugfietsen en andere route nemen), dus alles afladen en tillen over de stekeinden in de beton, aan de andere kant weer hetzelfde. Was wel leuke intermezzo omdat die architect daar rondliep.
Dus: raad waar dit is.
Bob&Marguérite schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Overigens vroeg ik mij af, doet een zonnewijzer mee met onze 'zomertijd'?
Voor diegene die ook de bovenstaande vraag hebben, heb deze vraag aan de constructeur gesteld met het navolgende antwoord:

In je volgend bericht vraag je "hoe zit het met de wisseling naar zomertijd?"
Bij de zonnewijzer in Hoeselt en ook in Diepenbeek is die vraag niet relevant.
Zij geven immers niet het uur aan maar wel hoelang het nog duurt tot de zon ondergaat.
Als je aan je huisgenoten meedeelt: "het zal nog anderhalf uur duren voor ik thuis ben" speelt wintertijd of zomertijd daar ook geen rol in.

Maar ook bij andere zonnewijzers die wel het uur aangeven speelt zomertijd of wintertijd geen rol.
Een zonnewijzer geeft immers meestal de zonnetijd aan (is niet hetzefde als zomertijd).
Die is afgeleid van het ogenblik dat de zon precies in het zuiden en dus op haar hoogste punt staat, dan is het per definitie 12 uur.
Dat is afhankelijk van de plaats waar men zich bevindt.
Daarom spreekt men van "de echte plaatselijke tijd".
Als het precies twaalf uur is op een oostelijk gelegen plaats, bijvoorbeeld Bad Nieuweschans in het uiterste oosten van de provincie Groningen, zal de zonnewijzer in een meer westelijk gelegen plaats als Cadzand in het uiterste westen van Zeeland, nog lang geen twaalf uur aanwijzen. Bad Nieuweschans ligt op ruim 7° OL, Cadzand op ongeveer 3° OL. Het kost de aarde vier minuten om een graad onder de zon door te draaien. Het duurt dus ongeveer een kwartier tussen het tijdstip waarop de zon zich op haar hoogste stand in Bad Nieuweschans bevindt tot het tijdstip waarop de zon zich op haar hoogste stand in Cadzand bevindt.

Ons uurwerk geeft een heel andere tijd aan, een kunstmatige tijd die afgeleid is van het ogenblik dat het op 15° OL (ongeveer de grens tussen Duitsland en Polen) 12 uur zonnetijd is.
Dan heeft iedereen op het West-Europese vasteland zijn klok op 12 uur staan, als de zomertijd geldt op 13 uur.
In Nederland en Vlaanderen loopt ons uurwerk met zijn kunstmatige tijd daarom altijd vóór op de zonnetijd, de plaatselijke natuurlijke tijd die een zonnewijzer aangeeft.

Wil je nog meer uitleg bij dit lesje zonnewijzerkunde ga dan naar mijn webstek op de pagina http://www.wijzerweb.be/kloktijdzonnetijd.html
keesm54 schreef:Ook eens een fotootje posten, volgens mij een actueel onderwerp:
Een brug in aanbouw.
Even naar voren halen na al "dat geweld" van Bob&Marguérite. Zie mijn foto hierboven van 10 maart 2014, 22:49 uur.
Foto is van 2008 (kijk dus niet naar het beton) , een aantal van jullie moet de houten liggers toch wel opgevallen zijn bij het passeren denk ik, is inmiddels onderdeel van een bekende route.
keesm54 schreef:een aantal van jullie moet de houten liggers toch wel opgevallen zijn bij het passeren denk ik,
Dus niet :wink:
Inderdaad, kennelijk niet herkenbaar.
Volgens mij is deze brug onderdeel geworden van de Vennbahn (staat op mijn to-do lijstje, maar ik heb al een gedeelte gefietst in 2008 blijkt nu :o )
De brug gaat over de Our en staat ook al ingetekend op openstreetmap, zie bijv. de openfietsmap voor dat gebied (N50 13.019 E6 10.553 ).
Ik lees hier dat al vele fietsers inmiddels de Vennbahn hebben gedaan, dan moet dat bruggetje opgevallen zijn lijkt me. Inmiddels uitgeroepen tot fietsroute van het jaar. Dus dat wordt filerijden.
keesm54 schreef:Volgens mij is deze brug onderdeel geworden van de Vennbahn
Klopt, de Fahrradbrücke Auel is de officiële naam :wink:
Alleen een hint was ook al welkom geweest, hier dus:

Afbeelding
En dit staat in de Telegraaf van vandaag: :wink:

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/beste ... 014__.html
Afgelopen dinsdag 24 juni heb ik een fietstocht gemaakt, op de beide foto's staat dezelfde kerktoren afgebeeld. Maar waar? Vast niet gemakkelijk.

Afbeelding
Sunne in Värmland?
Yopie schreef:Sunne in Värmland?
Yopie, je hebt het heel goed opgelost! :D Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?

Hier een foto van deze fraaie kerk die ik in 2010 heb genomen:

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Yopie, je hebt het heel goed opgelost! :D Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?
Door die rode vlaggen want daar is mijn bunkerstation: een eettentje waar je heerlijk ongezond kunt bijtanken (pizza, kebab, korv etc).
Heb daar al heel wat keertjes gefietst, tis voor mij namelijk de route 'Danmark - thuis', oftewel de ferry naar Göteborg en dan omhoog naar het noorden. En die kerktoren zie ik nu pas, ik fiets blijkbaar met mijn ogen dicht ofzo. :wink: