Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfietsende a-sociaal. - Forum Wereldfietser

Ligfietsende a-sociaal.

Een aantal weken geleden fietste ik met mijn vriendin van Xanten naar Emmerich am Rheine.

Op een gegeven moment werd er gebeld iemand wilde dus passeren.

Direct vaart ingehouden ( hoewel het fietspad daar meer dan dubbelbreed is) om de achterligger te laten passeren.

Dit duurde waarschijnlijk toch nog te lang want (de idioot) begon met een toeter te werken waardoor mijn vriendin bijna van schrik ten val kwam.

Wat bleek "de idioot" fietste met een ligfiets met 2 achterwielen en dacht waarschijnlijk dat het fietspad (racebaan) alléén voor hem bestemd was.

Wie heeft ook met deze uitwassen te maken gehad?

Het zijn meer bejaarden die ik al ligfietsend van de weg af rij die niet op zij gaan. Of juist naar links slingeren als je belt of roept. Bejaarden, die moeten ze van de weg bannen

:evil:
Schorpioen schreef:Wat bleek "de idioot" fietste met een ligfiets met 2 achterwielen en dacht waarschijnlijk dat het fietspad (racebaan) alléén voor hem bestemd was.
Tja, sommige mensen denken meer aan zichzelf dan aan een ander. Of het alleen ligfietsers zijn die zich zo gedragen betwijfel ik.
luddo schreef:Het zijn meer bejaarden die ik al ligfietsend van de weg af rij die niet op zij gaan. Of juist naar links slingeren als je belt of roept. Bejaarden, die moeten ze van de weg bannen :evil:
Goh, waarom heb ik daar nu nooit last van? :?
Is het omdat ik tijdig kenbaar maak dat ik eraan kom en dan rustig afwacht wanneer ik er langs kan zonder me op te winden of dit heel snel, snel, wat langzamer of erg langzaam gaat.

Groet,
Robbert

Natuurlijk is dat asosciaal! Maar ja, er rijden gewoon egoisten en andersoortige gekken in 't verkeer rond; Sukkels in auto's die met 't stoplicht op groen springend, de rook van 't asfalt moeten doen afkomen; Anderen die met opgevoerde scooters hier onder m'n balkon voorbij scheuren; voetgangers het leven niet zeker doet zijn. En we moeten 't allemaal maar gewoon vinden... 'Het is iets van deze tijd'. Kunnen we dit eigenlijk wel veranderen? De 'normen en waarden' discussie. En zo kan ik nog even doorgaan, met hardop nadenken.

Maar wel toevallig dat je dit post, net nu er 'n paar draadjes over ligfietsen voorbij komen. :? :?:
Zelf heb ik overigens helemaal niets met racen.

Marco
eliart schreef:Is het omdat ik tijdig kenbaar maak dat ik eraan kom en dan rustig afwacht wanneer ik er langs kan zonder me op te winden of dit heel snel, snel, wat langzamer of erg langzaam gaat.
Opwinden doe ik me niet, wel verbazen over het feit dat iedereen denkt dat mijn gebel níet voor hun bedoeld is, terwijl ze de enige zijn in de verre omtrek die 2 breed over een smal fietspad fietsen.

Maar ff inhouden en het gebel herhalen werkt over het algemeen wel :)


En zullen we het eens weer over groepen wielrenners hebben? ;)

En vergeet de ergste soort niet: mountainbikers.

Of wat dacht je van wereldfietsers. Die al die ongerepte gebieden ontsluiten, inheemse volken last vallen met "westerse" invloeden en met hun tentje het gras plat drukken. :?

Laten we gewoon wat minder generaliseren, je hebt overal asociale mensen. Daar is het vervoermiddel denk ik niet leidend in.

groet

Luddo

Wonderbaarlijk.....

Goed, het gedrag komt natuurlijk meer voor bij diverse groepen verkeersdeelnemers.

Ik zeg alleen wonderbaarlijk omdat je spreekt over een driewieler met twee wielen achter. Dat zijn veelal de iets minder snelle ligfietsen met bijbehorende minder snelle en minder 'gehaaste' ligfietsers (niet dat ligfietsers gehaast zijn; ik kan beter zeggen dat dat veelal de erg rustige toerligfietsers zijn). Het doet mij denken aan een Suzuki Alto die met de claxon op de achterbumper van een BMW Z3 zit te drammen :lol:

Als het gaat om 'uitwassen', ik ben zelf ook ligfietser en houd enorm van lekker doorrijden.
Je wil niet weten hoe slecht mensen luisteren. Ik begin al met geluidsignalen op zeker 50 meter afstand. Gewoon twee korte tuutjes, een seconde later weer 2 tuutjes, nog een seconde later weer. Als ik echt begin te naderen ga ik wat vaker tuteren. Het is me al vaker gebeurd dat mensen pas lijken te horen dat je eraan komt als je lang-en-breed achter ze rijdt en de toeter constant moet laten gillen.

Je opmerking dat hij mogelijk dacht dat het fietspad alleen voor hem bestemd was, is geheel begrijpelijk en terecht. Maar bedenk dat datzelfde natuurlijk ook voor jou (jullie) geldt.

Gezellig naast elkaar rijden is natuurlijk leuk. Echter is het ook niet de bedoeling om anderen te hinderen. Ik weet niet hoe adequaat jullie gereageerd hebben op geluidsignalen maar wellicht is hem hetzelfde overkomen als mij al regelmatig overkomen is (ik heb echter niet een brute toeter; ik gok dat hij een 'luchthoorn' had genaamd Airzound; met een letter Z erin ja, geen S dus).

Ik rijd ook vaker met m'n vrouw. Als het kan, rijden we naast elkaar, kan dat niet omdat het wat drukker is, dan rijden we achter elkaar om andere niet nodeloos te hinderen. Op fietspaden ga ik ook achter haar rijden als er bijvoorbeeld een brommer van achteren aankomt (die zie ik al tijdig aankomen in m'n achteruitkijkspiegels; aanrader voor élke fietser)

Maar goed, het hele voorval is niet leuk en had gewoon niet moeten gebeuren ongeacht jullie wel of niet adequaat gereageerd hebben. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat de ligfietser dat als doel heeft gehad. Maar het is vervelend.

Ik heb dit nog nooit met ligfietsers meegemaakt maar ik erger me rot aan mensen die niet tijdig plaats maken. Meestal kies ik ervoor om niet te wachten tot ze uiteindelijk aan de kant gaan maar ga ik door de berm.
Als het jongeren betreft die niet willen luisteren denk ik : "wie niet horen wil moet maar voelen" en handel hier ook naar. Een flinke stomp tegen de schouder en wat krachttermen. Of er even naast fietsen en flink in de monnikskapsspier vd etter knijpen.
Bijkomend voordeel is dat je door de adrenaline harder gaat fietsen. Zelf fiets ik met een klein spiegel zodat ik altijd kan zien wat er achter mij gebeurt.

@ mazzaltovv: Waar haal je het recht vandaan om zo te handelen?

@ marcoschriek,

Ik zie het niet als mijn "recht halen" maar meer als noodzaak. Ik ben aan het sporten en heb geen tijd om die jongeren naar de kant te dirigeren voor een opvoedend praatje. Zou wel veel beter en socialer zijn maar als ik sport ben ik doelgericht.

En het is niet zo dat dit de dagelijkse praktijk is maar het gebeurt toch wel twee keer per maand. En meestal ben ik het probleem voor door een stukje autoweg mee te pikken en de groep zo voorbij te gaan.

Ik vind het toch ook wat vreemd. Wel de moeite nemen om ze bij de monnikskapspier te grijpen. Het doet me nogal wat denken aan die mensen die achter op de bumper van m'n auto zitten te drammen omdat ik net íets boven de toegestane snelheid rijd maar duidelijk niet hard genoeg voor het drammertje. Eenmaal gelegenheid om in te halen doet drammertje dat en gaat vervolgens pal voor me rijden met een snelheid die 10 km/h onder de toegestane snelheid ligt.

Ik kan de eerst ogenschijnlijke haast niet goed rijmen met de zeeën van tijd die ze vervolgens hebben om mij expres te hinderen.

@mazzeltovv: ik blijf het uitermate dom vinden wat je kennelijk 2x per maand doet en draagt zeker niet bij tot enige verdraagzaamheid tov de medemens, ook al zijn ze puberaal en dus dwars; dat stukje over de weg is een beter idee en uiteindelijk ook beter voor je hart en voor je algehele gezondheid want het zit er dik in dat je een keer een tegenkomt die jouw aktie niet pikt.

mazzeltovv schreef:Ik ben aan het sporten en heb geen tijd om die jongeren naar de kant te dirigeren voor een opvoedend praatje. Zou wel veel beter en socialer zijn maar als ik sport ben ik doelgericht.
Oh, zo'n hekel heb ik aan mensen die denken dat ze wildvreemden moeten leren hoe het allemaal wel niet moet. Van die mensen die anderen gaan uitfoeteren terwijl ze zelf net midden op de weg zijn gaan stilstaan. Net zo erg als het uitdelen van duwen bij het inhalen of het ineens op de rem trappen bij bumperklevers. Dat soort mensen is gevaarlijker dan de 'veroorzaker'.

sendens schreef: Dat soort mensen is gevaarlijker dan de 'veroorzaker'.
Grappig dat de auto er bij wordt gehaald als vergelijking. Wij hebben (bewust) geen auto en een discussie over bumperkleven is aan mij dan ook niet besteed.

Een opvoedend tikje is volgens mij niet strafbaar maar met drie, vier man naast elkaar fietsen op de openbare weg is, dacht ik, niet toegestaan. Correct me if i'm wrong.

Maar goed, laten we on topic blijven.

mazzeltovv schreef: Een opvoedend tikje is volgens mij niet strafbaar maar met drie, vier man naast elkaar fietsen op de openbare weg is, dacht ik, niet toegestaan. Correct me if i'm wrong.
Off-topic 8)
Bedoel je onder een 'opvoedende tik' ook een klap die uitgedeeld wordt als iemand niet luistert? Een opvoedende tik is volgens mij meer een tik die niet bedoeld is om pijn te doen. En nee, met vier man de weg blokkeren is ook niet de bedoeling denk ik.
En wat doe je trouwens met 'ouderen' die niet luisteren willen? Of die grote stoere kerels die naast elkaar blijven fietsen? :roll: Geef je die ook een duw? :?

Mijn dochter werd ooit van haar fiets geduwd door een overspannen dame omdat ze het laatste stukje drukke weg naar de bibliotheek wilde vermijden en koos voor 5 meter breed trottoir. De dame in kwestie bleef niet lopen waar ze al liep maar kwam recht op mijn dochter af en gaf haar een flinke duw. Ze schrok zich rot, viel tegen een lantaarnpaal aan en kwam daarbij lelijk ten val. Ik heb het zien gebeuren want ik fietste vlak achter haar.

Dat kan ook bij vier mensen die naast elkaar fietsen gebeuren en ik zou de gevolgen niet willen zien. Eén persoon krijgt een duw, schrikt en rijdt tegen de tweede persoon op. Lekker domino-effect krijg je dan.

On-topic
Ik heb een jaar geleden een prima bel gekocht. Zo'n bolletje met bloemetjes :oops: puur omdat deze een hard en helder geluid geeft. Als ik daar één keer mee bel dan hoort men mij zeker wel, ook de recreatieve fietsers die naast elkaar fietsen en lekker keuvelen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat men niet aan de kant wilde. Wel dat men niet zo snel aan de kant ging maar dat zijn dan meestal mensen die wat ouder zijn en misschien niet zo snel kunnen reageren :?: ........

mazzeltovv schreef:Een opvoedend tikje is volgens mij niet strafbaar
Een opvoedend tikje is wel strafbaar. Zeker als het gegeven wordt door iemand die niets met de opvoeding te maken heeft.

Gerd

Nelet schreef:Ik heb nog nooit meegemaakt dat men niet aan de kant wilde. Wel dat men niet zo snel aan de kant ging maar dat zijn dan meestal mensen die wat ouder zijn en misschien niet zo snel kunnen reageren :?: ........
Waarom rijd jij ze wel achterop en ik veel minder vaak? Ik kom helaas meestal de schijndove keuvelaars achterop :cry:

De laatste jaren is het gedrag van mensen in het verkeer erg veranderd. Ik denk dat dat mede komt doordat het steeds drukker en drukker wordt. Mensen irriteren zich aan anderen, worden sneller boos en hebben geen respect meer voor elkaar. Ik merk het ook aan mezelf, hoor. Van een "rustig" fietstochtje kom ik soms erg gestresst thuis.

De laatste 2 weken heb ik ook weer wat bijzonders meegemaakt. Waar gaat dit heen tegenwoordig!!
Ik fietste op mijn racefiets door het bloembollengebied bij Lisse. Er lag een vrij smal fietspad dat d.m.v. een stenen rand gescheiden was van de weg. Voor mij rijden twee trage fietsers naast elkaar. Ik bel van te voren maar ze gaan niet opzij. Ik bel nog een keer. Geen reactie. Ik bel nog eens maar nu dus net zo lang totdat ze eindelijk plaats maakten. Wanneer ik voorbij rij krijg ik meteen opmerkingen en verwijten naar me hoofd. Tja, die kan je tegenwoordig verwachten als je op een racefiets rijd. "Ga ergens anders fietsen, joh!!!" Idioot!! Wat een haast!!
Nou je snapt wel wat de reactie was toen ik riep "Egoisten!!" Daar krijg je mensen heel boos mee :x .

Vorige week had ik weer een incident. 'sAvonds fiets ik, op mijn gemak, naar huis(met mijn gewone fiets). Twee gasten van een jaar of 17 rijden slingerend over het fietspad. Ik bel en passeer. Vervolgens halen zei mij weer in. Dit tot 3 keer toe. Op een gegeven moment moet ik hen weer passeren maar hierbij rijdt een van die gasten bijna tegen mij aan, door zijn geslinger en geouwehoer. Dus ik roep: "Donder toch eens op, joh!" En fiets vervolgens verder. Evenlater rijden ze vlak achter mij en plots gooit een van die klo..... een tomaat tegen mijn hoofd. Ik was woedend. Kneep in mijn remmen, ik draai me om en ga die gast achterna. Ik kwam steeds dichterbij maar plots fietst hij een kruispunt over, door het rode licht. Bijna was er een aanrijding met een auto. Ik deed nog een poging om die andere gozer te pakken maar die maakte heel snel dat die wegkwam. Stelletje schijters!!!

Wat is dit voor mentaliteit tegenwoordig?

WFvN schreef:Waarom rijd jij ze wel achterop en ik veel minder vaak? Ik kom helaas meestal de schijndove keuvelaars achterop :cry:
Andere bel kopen?! Vooral die ronde met bloemetjes doet het goed :lol: