Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoever woon je bij een station vandaan? - Forum Wereldfietser

Hoever woon je bij een station vandaan?

Hoe ver fietsen van huis naar station?

0 - 5 km
74%
71
5 - 10 km
10%
10
10 - 15 km
8%
8
15 - 20 km
4%
4
20 -25 km
2%
2
Meer dan 25 km
1%
1

Aangezien fietsen helaas niet in de bus mee mogen (ondanks dat er vaak genoeg ruimte voor is... :?) zijn wij als fietsers voor de wat verdere tochten afhankelijk van eigen vervoer of de trein.

Om de trein te kunnen gebruiken zal je wel eerst naar een station toe moeten fietsen. Mensen die in de grote stad wonen hebben hier duidelijk een voordeeltje t.o.v. plattelanders zoals ik. Ik vroeg me af hoeveel kilometer de wereldfietser moet fietsen om bij een station te komen, daarom een polletje :)

Voor m'n eigen geval: Nu woon ik 3 km van een redelijk (Want ook de bereikbaarheid van een station speelt een rol, komt er alleen een boemeltje of ook snellere treinen?) station, maar dat gaat binnenkort veranderen... :(
Afstand wordt 11 kilometer van een station aan een enkel boemelspoorlijntje. Het eerste station van betekenis ligt op 22 km afstand (met ook nog een pontje er tussen). Dat wordt extra fietsen dus ;)

1,75 km naar station waar minimaal 1X per uur een trein vertrekt. Ik woon in een dorp, maar wel in dichtbevolkte regio.

Maar ik snap niet helemaal wat je met deze poll wilt aantonen. Waar je gaat wonen is toch grotendeels een keuze. Als je het belangrijk vindt om veel met de trein te reizen, ga je niet ver van een station wonen of je accepteert het. Maar goed, ik zie wel wat uit de poll komt.

Sjirk

Ja, met statistieken kun je fantastische dingen doen. Zo woon ik vrijwel op loopafatand van een station. Daar kan ik instappen, leuk. Maar als ik naar de meest logische richting wil (Sittard, Eindhoven en de rest van ons land) , dan moet ik al na 1200 meter rijden (3 minuten) de boemel uit om vervolgens 11 minuten te wachten op een andere trein.
Maar het station is er :D
Leon

Leon schreef:Ja, met statistieken kun je fantastische dingen doen.
Dat dacht de statisticus ook voordat hij verdronk in een rivier van gemiddeld 30 cm diep ;)

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." (Benjamin Disraeli)


Maar goed, gewoon nieuwsgierigheid mijnerzijds dus :)

Ik woon op circa 500 meter van een boemelstation en op circa 4 van Brussel-centraal. Ik heb een hekel aan bussen en ander stads veevervoer... en geen auto. Voor een ideale dagelijkse mobiliteit heb ik me daarom een Brompton aangeschaft (op de eindbestemming kan het station ook weel eens op een aantal kilometers ver weg liggen). Ironisch genoeg kun je die dan weer wel op de bus meenemen.

Sinds ik Brompie bezit is Tfordje (zo heet mijn vakantiefiets) steeds vaker werkloos... nieuwe uithoeken van het land verkennen met hem onder de arm/billen is makkelijker, en bijna net zo comfortabel (afgelopen zondag nog bijna 100 KM weggetufd in het schone Limburgse land)

Astrid

Hemelsbreed woon ik zo'n 6 kilometer van station Houten af, met de auto is dat zo'n 10 km, maar met de fiets ruim 20. Dan is Utrecht CS weer dichterbij (en daar komen heel wat meer treinen), want daar fiets ik zo'n 16 km over. Dichterbij is er niets, aangezien langs Vianen wel 2 snelwegen, 1 rivier en 1 kanaal liggen, maar geen spoor.

Ik woon 1,5 kilometer vanaf Amsterdam Zuid WTC! Zo langzamerhand wordt dat een erg fijn stationt met veel doorgaande verbindingen naar heel Nederland!
Het Nederlandse treinstelsel is zowizo erg fijn. Overal ben je dichtbij een station!

Een goeie kilomter van Nijlen station maar dat is altijd extra overstappen, meestal rij ik tot Lier (10km) en dan kan ik rechstreeks naar Luik als ik in de Ardennen ga fietsen.

giantus schreef:Ik woon 1,5 kilometer vanaf Amsterdam Zuid WTC! Zo langzamerhand wordt dat een erg fijn stationt met veel doorgaande verbindingen naar heel Nederland!
Het Nederlandse treinstelsel is zowizo erg fijn. Overal ben je dichtbij een station!
Ik woon zo'n 4 km van dit station, inderdaad goede verbindingen.

900m van Leiden Centraal, super! Heb ook absoluut geen auto nodig, want vanaf Leiden is alles dichtbij (behalve Rotterdam Alexander waar ik werk... :cry:

nee

Precies 5 km van het station!

Ik schat een meter of 200. Vanuit mijn woning kan ik het station zien.

hier in eindhoven op kamers is het een 3-4 km naar station eindhoven.
maar meestal loop ik dat, aangezien ik hier alleen een studentenkrot heb waar ik op rij, en als ik de trein pak vanuit eindhoven dan ga ik of naar m'n ouders of ergens ff op bezoek.

mijn vader woont hemelsbreed op ~150 meter van station veenendaal centrum, lopend is het 300 meter. m'n moeder zit op een 20-25 min lopen, dus een kleine 2 kilometer van veenendaal west. Ik dacht laat ik dat er nog maar bij zetten, aangezien ik nog regelmatig vanuit veenendaal de trein pak.

en jeroen: treinen zijn wat mij betreft vooral fijn om of te slapen, of te werken/leren... of als je beide niet kan doen gewoon veel onbekende mensen te bekijken. Maar het klamme op elkaar gedrukte ken ik tijdens spitstijden helaas ook.

Nog nooit opgemeten hoe ver het is naar het station, mijn rolmaat is te kort en de km-teller is voor deze afstand niet erg nauwkeurig. Ik schat 100m.

Frank

Ik woon binnen 5 kilometer van 4 stations. Mag ik nu 4 keer stemmen?

Gerd

Naar Eindhoven station is voor mij 23 km. Het alternatief is Tilburg 25km.

Ik ben pas twee keer met de fiets in de trein geweest om thius te geraken of een fietsweekend te starten. Maar het bevalt wel.

Tegenover het feit dat de stations ver weg liggen kan ik hier in elke windrichting mooie dagtochten rijden.

Lommel (B) is trouwens ook 25 km. Weet iemand toevallig of je vanaf daar makkelijk in Luik kunt geraken?

Ik woon in Zwolle, en woon 8 kilometer van het station. Maar ik ga nooit met de trein. Hoogstens 1x per jaar. Ik heb er een hekel aan. Trein is duur, en je bent altijd afhankelijk van stationsplaatsen en tijden.
Doe mij maar de auto. Fiets kan achterin, dus das ook ideaal. Bovendien als ik met het openbaar vervoer naar mijn werk moet, kan ik alleen met de bus en ben ik uren bezig, en met de fiets vind ik de trein ook onhandig. Maak dus nooit gebruik van de trein.

Berkenwoude - Gouda = 12 km
Bij mij zal het zo'n anderhalf tot 2 km zijn. Nooit opgemeten eigenlijk... Afstanden zo precies meten doe ik sowieso niet meer: veel te veel inconstante waarden die de snelheid kunnen beïnvloeden.
Ik spreek dan ook altijd over tempo of globale tijd:
Ik woon een kleine 10 minuten (flink doortrappen) van het station met de stadsfiets :D en een ruime 5 minuten (flink doortrappen) met een snellere fiets :lol:.