Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langste afstand ooit aan een stuk gefietst? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Langste afstand ooit aan een stuk gefietst?

149 berichten
Ik kwam eergisteren tijdens het opruimen van de garage nog een heus tweetalig "Diploma T-B-T Diplome" uit 2003 tegen, ofwel een certificaat van de door mij (uit)gereden toertocht Tilff-Bastogne-Tilff, ook wel door velen vertaald naar Luik-Bastenaken-Luik. Het is inderaad dezelfde route, zij het dat de start en finish in Tilff plaatsvond i.p.v. in Luik.
De tocht was goed voor 220 km, met de nodige (leuke en bekende) klimmetjes.
Het was weliswaar op de racefiets :wink: , maar toch, mijn langste afstand ooit aan één stuk gereden op de fiets.

Zodra ik een noemenswaardige afstand aan één gereden heb op mijn vakantiefiets met bepakking, zal ik dit melden. Voorlopig zal het er niet van komen, omdat onze jongste zoon mee gaat op fietsvakantie.
Hij heeft vorig jaar ruim 70 km gefietst op één dag, met twee gevulde Ortlieb City rollers op een relatief zware (kinder)mountainbike. Voor een jongetje van toen net 9 jaar een beste afstand.
Van Bretagne naar huis, 540 km in 3 dagen, tegenwind.
Zondagavond binnen, melkzuur pas helemaal uit benen verdwenen tegen woensdagmiddag.
Bah, melkzuur.
Ik ben stomverbaasd als ik hier lees welke afstanden sommige vakantiefietsers kunnen afleggen op hun loodzware vakantiefiets met loodzware bagage.

Mijn dagrecord is 275 km. Maar dat bestond uit 250 km in peloton met de racefiets en nog een korte rit naar huis om af te koelen. De pelotonbonus was gigantisch, dus dat telt niet.

Als vakantiefietser heb ik eens 1050 km in zes dagen gedaan (Groene Weg van Maastricht tot Valréas, klassieke route door de Ardennen). Ik had tarp bij, slaapzak, komfoortje etc., sliep op campings, maar 't was allemaal ultralight en ik reed met de racefiets.
Dag één van Maastricht naar Ettelbrück (200 km) en dag twee naar Lunéville (210 km) vond ik best pittig, zo pittig dat ik het de daaropvolgende dagen wat kalmer aan moest doen.
Augustus 2016, Bevagna-Rome, 155 km en volgens Garmindingetje 1755 hoogtemeters. Met tent en al, ongeveer 16 kg bepakking. Na 2000 km was er ineens de onstuitbare aandrang om die avond Rome in te fietsen. Staat in geheugen gegrift, heerlijke aankomst.
Voor een jongetje van toen net 9 jaar een beste afstand.
En hierbij gaat de trofee voor het understatement van 2017 naar ... Edwin* !!

De meeste van mijn volwassen collega's en kennissen vinden 70 km toch wel, nou ... met de fiets? Op één dag? ... ver.
Met de fietsvriendjes:
326km van de Belgische kust naar de Botrange: https://lijsttrekkers.be/uit-een-belgisch-dal-klimmen/.

Alleen:
Op het einde van mijn reis door Canada was ik het fietsen/kamperen/slaapplaats zoeken/slappe spaghetti eten ... zo beu dat ik in één keer van Ottawa naar Montreal (de eindbestemming) ben gefietst. Dat was 215 km.
326km van de Belgische kust naar de Botrange
Mmmm. Lange tocht, maar tot in Wezet vlak, op de nederige hellingen van het Limburgs plateau na. Wellicht rugwind.
Ik weet niet hoe de volksjury van dit forum deze afstand zal beoordelen.
Ik vond een dagtochtje omstreken Valkenburg Maastricht van 120 km al vrij veel.... maar afstanden van 200km en meer is echt veel.
derdekeer schreef:
Voor een jongetje van toen net 9 jaar een beste afstand.
En hierbij gaat de trofee voor het understatement van 2017 naar ... Edwin* !!

De meeste van mijn volwassen collega's en kennissen vinden 70 km toch wel, nou ... met de fiets? Op één dag? ... ver.
Alle eer gaat dan toch naar mijn zoon.
Voor de zekerheid nog even "gefactchecked" en in de geschiedenis van mijn Mio Cyclo 200 de bewuste rit opgezocht.

Hier istie dan: Afbeelding

We zijn toen vertrokken van natuurcamping Olde Kottink (mooi gelegen camping!!) naar camping Am Knoblauchsberg in Tecklenburg. Dus op het laatst ook nog een leuk klimmetje gefietst, door het bos. Precies op de grens van NL en D nog gestopt om de regenkleding aan te trekken. Tot aan Tecklenburg regen gehad.

Afbeelding

Wel de nodige rustpauzes ingelast en kort gestopt waar iets leuk was om te zien. Ook het fietstempo was aangepast aan onze junior, hoewel hij bij aankomst nog fit was en lekker ging spelen, terwijl mijn vrouw en ik ons kamp opsloegen.

Als ik er aan terug denk zou ik er, ondanks de regen, zo wel weer heen willen fietsen. En mijn vrouw en zoon zouden zo weer mee willen!

In ieder geval namens hem hartelijk dank voor de eervolle toekenning van de trofee!
420 km die keer dat ik een randonneursbrevet van 400 km reed. Tot nu toe een keer gedaan in mijn leven. Officiële tijd 18 uur 37 minuten. Maar de echte bikkels in dit genre gaan dan voor 1200 of 1400 km.
Er zijn randonneurs die een 600km brevet doorrijden, maar ik heb vorige week drie heerlijke uurtjes slaap gepakt ergens langs een Italiaans fietspad. Dus die telt eigenlijk niet :?

Afgelopen weekend rondje Zuiderzee gefietst, dat was 430km, maar niet in mijn eentje.

Maar afstand zegt niet alles, zwaarste dag in mijn beleving was maar 66km: van Fusch naar Döllach over de Groß Glockner, met koffie boven op de Edelweissspitze en bij de Franz-Josef Höhe. Dat was met tentje etc.

Trofee voor de meest heroïsche tocht gaat wat mij betreft naar de zoon van Edwin!
derdekeer schreef:
326km van de Belgische kust naar de Botrange
Mmmm. Lange tocht, maar tot in Wezet vlak, op de nederige hellingen van het Limburgs plateau na. Wellicht rugwind.
Ik weet niet hoe de volksjury van dit forum deze afstand zal beoordelen.
Ons plan was eerst om het omgekeerd te doen (bergaf :-) ) maar er stond die dag zoveel wind dat we maar wijselijk besloten om het om te draaien.
enkele weken geleden op mijn oude Giant expedition: 645 km in 3,5 dagen. Eerste dag 295 km, tweede 180, volgende 120 en de volgende voormiddag (meer dan moe) de rest. Eerste dag met wind mee en meestal vlak, volgende dag erg heuvelachtig en op de derde dag was het bobijntje meer dan op, zeker met tegenwind en regen...en de bagage leek altijd maar zwaarder te worden. :lol:
Veel heb ik niet gezien buiten mijn 'guidon'.
"la tête dans le guidon" zeggen de Fransen....
PeterFokkinga schreef:Er zijn randonneurs die een 600km brevet doorrijden, maar ik heb vorige week drie heerlijke uurtjes slaap gepakt ergens langs een Italiaans fietspad. Dus die telt eigenlijk niet :?

Afgelopen weekend rondje Zuiderzee gefietst, dat was 430km, maar niet in mijn eentje.

Maar afstand zegt niet alles, zwaarste dag in mijn beleving was maar 66km: van Fusch naar Döllach over de Groß Glockner, met koffie boven op de Edelweissspitze en bij de Franz-Josef Höhe. Dat was met tentje etc.

Trofee voor de meest heroïsche tocht gaat wat mij betreft naar de zoon van Edwin!
Ja, zwaarste is natuurlijk een heel ander topic... Dan denk ik aan die dag dat ik over de Télégraphe en de Galibier ben gefietst met volledige kampeeruitrusting. Ver was dat niet.
@Peter Fokkinga: ik vind die 600 wel tellen hoor... en van de zomer ga je toch 1400 fietsen?
Verder dan zo'n 150 ben ik op een dag nooit gekomen, het is wel leuk om in de gaten te houden, maar moet ook geen doel op zich te worden. Ik ga altijd met mijn kinderen en tentje opstap (echtgenote wil niet), en dan hangt het sterk af van wie er mee gaan en wat ze willen. Als ze echt willen, kunnen kinderen heel wat. Mijn dochters (toen 11 en 5 jaar) wilden vooral ook zwemmen, dus daarmee heb ik vorig jaar op ons gemakje met zo'n 30 a 40km langs de rijn in Zwitserland gefietst, opvallend is dat als je dan bij een zwembad of speeltuin komt, ze altijd nog veel energie blijken te hebben.
Met mijn zoons (toen 13 en 8 jaar) zijn we vorig jaar van Basel naar huis gereden, met dagafstanden die mij nogal verrast hebben, maar zij wilden ook vooral stevig fietsen. Na een nogal heuvelige dag naar Metz van tegen de 100km, vonden ze het langs de Moezel zo makkelijk fietsen, dat de dag erop vanzelf 130 werd gereden, terwijl we dan ook geregeld stoppen en ergens kijken. Bij aankomst op de camping wordt er dan nog flink gezwommen en daarna tot in de late avond gelezen, wat overigens ook tot de nodige verbazing leidde bij andere campinggasten. Die van 8 heeft nu echt de smaak te pakken en stelt zelf doelen, dus wilde die afstand afgelopen meivakantie evenaren, wat ook gelukt is, maar nog niet meeviel met flinke tegenwind km's lang langs een dijk. Komende zomer ziet hij bergen in Zwitserland als een uitdaging, we zullen zien...
Hallo Blokdoorn, je moet echt trots zijn op je wonderkinderen! 8)
Ik geef de aan mijn zoon toegekende trofee dan ook met respect en bewondering door aan de kinderen van Blokdoorn. Petje af!

Ik denk dat mijn zoon wel meer aan kan, zeker nu hij weer een jaartje en wat fietstripjes (laatst nog in Italië) verder is, maar waar ligt de grens dat een kind (mijn zoon) het nog leuk blijft vinden? Dat verschilt uiteraard per kind, net zoals bij volwassenen, getuige de grote verschillen in de kilometers die velen op één dag gereden hebben.
Het roept bij mij wat vragen op, niet uit ongeloof, maar om van te kunnen leren en om ervaringen te kunnen uitwisselen.
Hiervoor heb ik zojuist een ander draadje opgestart http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=29551, genaamd Dagindeling fietskamperen.
Ben oprecht heel benieuwd naar de diverse ervaringen...!
Enige jaren terug, op weg naar Santiago de C. op de beladen vakantiefiets, 180km van de Abdij bij Chiry-Ourscamp naar camping Bois de Boulogne in Parijs. Was niet de bedoeling, maar Parijs was in mijn verbeelding op de fiets veel kleiner dan werkelijk. Rond half tien 's-avonds stond mijn tentje op een stukje modder, voor een euro of 25...
Het was wel een mooie route, lekker door het prachtige gebied ten noorden van Parijs.

Over het algemeen moet ik wel zeggen dat 100km per dag toch wel een mijlpaal is, met de bepakte fiets.
Verder kan wel, maar dan ga ik het wel merken. Toch fiets ik tegenwoordig zo'n 130km als gemiddelde dagafstand op de vakantiefiets-met-kampeerbagage. Daar ben ik dan ook wel een dag zoet mee, ik fiets meestal van de ochtend tot de avond, met uiteraard de nodige frequente pauzes.
Het heeft mij overigens jaren gekost om mijn vertrektijd enigszins te vervroegen; ontbijten en alles inpakken kost toch altijd meer tijd dan je denkt. Er zijn tochten geweest dat ik pas tegen elven onder weg was. Ook hier geldt; the early bird catches the worm. Om een uur of 7-8 weg betekent al lekker veel op de teller rond het middaguur.
Maar ja, het is (voor velen) ook geen race maar een vakantie. Te snel rijden en je rijdt overal langs. Dan merk je hoe snel een fiets als vervoermiddel eigenlijk is. Wandelaars zien meer denk ik.
Toch is in een prettig snel ritme rijden erg verslavend, deze twee inzichten strijden bij mij vaak om voorrang tijdens het fietsen.
@Christiaan mijn "vakantie" bestaat dit jaar idd uit een retourtje London - Edinburgh. 1433km en 11128 hoogtemeters binnen 5 dagen. We zullen zien :)

Bij "echte" vakanties is 90-120km op een dag voor mij een mooie afstand, met genoeg tijd om te relaxen, foto's te maken, boodschappen te doen etc. Maar misschien dat die afstand de komende jaren wat groeit nu mijn conditie verbetert en ik gewend raak aan langere afstanden. Wat voor mij een van de leukste bijkomstigheden van het rijden van brevetten is: 60km is niet langer "een heel eind", maar "oh, ik ben bijna thuis" :lol: