Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets naast je vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fiets naast je vakantiefiets

Erwinvd schreef:
vr 10 mar, 2023 16:04
Heb paar jaar geleden racefiets (Duell) overgenomen van collega voor de weekenden en Amstel Gold Race. Voor vakanties (tot nu toe 1 keer) een Jan Janssen. Heel toevallig in dezelfde kleuren. In juni 2022 ermee naar Rome gefietst. Lekke banden: 0 :wink: Prima fiets.Jan_Janssen.jpgDuell.jpg
Zonder spatborden? Zal wel een hoop werk worden met kleren wassen na slecht weer....
Beide plekken herken ik meteen. :wink:
-Toerfiets 1995 Cannondale
-Toerfiets 1989 Giant Trooper
-Stadsfiets Giant
-ATB Specialized Rockhopper 1993
-ATB Specialized Rockhopper 1995 (omgebouwd tot stadsfiets/toerfiets, reserve frame indien ATB kapot gaat, gekocht via Marktplaats bijna nieuw, kon ik niet laten staan, voor 250 euro
-KHS racefiets jaren 80, overgekocht van de dochter van fietsenmaker die aan racefietsen deed
-Koga Miyata, roadwinner, gekocht 2021 via Marktplaats 220 euro, heel fijne racefiets, super blij ermee
-Koga Miyata damesmodel, jaren 80? te klein, maar mooie rode fiets, af en toe voor kleine stukjes, ingeruild voor Koga Miyata die bij de vuilnis stond, oud ijzer in mijn buurt en toen opgeknapt
- Peugeot, stond ook bij het oud ijzer, alleen wat stoffig helemaal uit elkaar en weer in elkaar, te groot voor mij, ook soms voor kleine stukjes, heb er een ossestuur op gemaakt.
-Stepfiets GGG
-éénwieler.. ik kan het helaas nog steeds niet, ook maar weinig geoefend.

Ik rijd veelal oude degelijke fietsen, ik vind het heerlijk fietsen en ik kan ze zelf fixen. Simpel schakelwerk oa. er gaat niet snel iets kapot.

Bijlagen

Hier een lijstje van mijn vroegere fietsen, die er nu niet meer zijn.
Naamloos-1b.jpg
De blauwe fiets (merk onbekend) die m'n vader in 1961 voor me heeft gekocht, prijs f 75,--.
Hier sta ik rechts, tijdens een schoolreis op het eiland Rozenburg in 1965. Er is geen andere foto van die fiets bekend.
Met Amerikaan.jpg
Zijn opvolger was de donkergroene "Locomotief", op mijn 15e verjaardag in 1966 van m'n moeder gekregen. Hier ergens aan de Engelse zuidkust in 1972. Dit was m'n eerste echte vakantiefiets. Heel intensief gebruikt, ook naar school in Utrecht en naar werk in Hilversum. Was na 7 jaar al "op" in 1973.

Zijn opvolger was een donkerrode Raleigh, hier te zien op viewtopic.php?f=23&t=38314#start gefotografeerd in Eupen. Helaas gestolen op 2 oktober 1973 in Amsterdam. De oude groene Locomotief weer "van stal" gehaald totdat ik in februari 1974 een nieuwe Raleigh van hetzelfde model kocht.
Oostenrijk 1974.jpg
Hier in Vorarlberg, Oostenrijk, 17 mei 1974. Al helemaal versleten in 1979.
Foto 31.jpg
De vijfde fiets heb ik in januari-april 1979 helemaal zelf gebouwd uit losse gekochte onderdelen. Zelfs de wielen heb ik eigenhandig gespaakt. Het frame is een rode Gazelle Tour d'Avenir. Hier gefotografeerd in Jeruzalem in juni 1979. Fanatiek gebruik van gemaakt, maar al in 1982 was ik weer toe aan een nieuwe.
Foto 10.jpg
Ditmaal niet zelf gebouwd, maar gewoon gekocht. Een oranje Batavus naar voorbeeld van Wim Dussel zijn fiets uit het boek Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? Hier gefotografeerd in Toronto, Canada, 1982.
(wordt vervolgd)
(vervolg)
28. Franse wegwijzers.jpg
De oranje Batavus, die in 1983 na een framebreuk een nieuw zeegroene frame kreeg (garantie van de fabriek) was ook weer versleten en in mei 2002 kocht ik op een braderie in Eenrum een tweedehandse zilverkleurige Batavus Champion. Hier ergens in de Franse Loirestreek, eind augustus 2002.
Maar na een jaar vertoonde hij ondanks veel onderhoud nogal wat defecten. Hop, naar de vuilstort in Usquert gebracht. Brooks-zadel wel overgezet naar de volgende (die was ook nog van de oranje Batavus van 1982 afkomstig).
Zijn opvolger is de jullie bekende gele Giant waar ik nog steeds mee fiets.
Vooral oude racefietsen.

Eén favoriet is deze Jacques Anquetil van eind jaren zestig. Vermoedelijk in België onder licentie gemaakt. Is al verschillende keren mee geweest naar L'Eroica. Een gemoedelijke vriend die onder alle omstandigheden vertrouwen inboezemt.

Afbeelding

Een andere favoriet is deze Nöll Pro uit de jaren tachtig. Gebouwd door Achim Nöll uit Fulda met een opvallend lange wielbasis (voor iets waar "Pro" op staat). Rijdt als op rails.

Afbeelding
^^^
Dus toch geen dag vrij genomen om al je fietsen op te lijsten :lol:
Voor dagelijks "stadsgebruik" een Gazelle nummer 3 uit 1953. Stokoud, maar enorm degelijk. Recent voorzien van een paar nieuw Marathon Plus bandjes. Het mooiste detail an deze fiets: al vanaf nieuw in de familie.

Voor de ritten waar mijn gravel/vakantiefiets het zwaar zou krijgen: een Banshee Morpine uit 2004. Beslist geen lichtgewicht, daarom wel een echte doordouwer.
20210807_160720_klein.jpg
Intussen geëvolueerd naar een 2.0 versie met plat stuur en Magura schijfremmen.
Mijn Koga stadsfiets uit 1988, enkele jaren gelden gekocht voor 50 euro. Ik heb er wel wat aan verspijkerd, maar toch.[attachment=0]Stadsfiets WIm.jpg[/attachment]

Bijlagen

Ik moest even zoeken naar de remmen. :D
Ha, een klassieke Son lamp (-: Leuke stadsfiets zo.
Leon schreef:
do 16 mar, 2023 21:04
Ik moest even zoeken naar de remmen. :D
Zo te zien trommelremmen, zie dat zwarte ding links in de voorvork. Bij het achterwiel moeilijk te zien.
Het achterspatbord zit wel erg nauw om het wiel. De draagstangen wat uitschuiven?
Ja het is een wat merkwaardige fiets, maar voor 50 euro met je niet zeuren. Trommelremmen met derailleurversnelling. Dat laatste nu modern, in plaats van de oorspronkelijke Shimano met duw kabels. Het originele lampje was klein maar gaf nauwelijks licht. Ik had deze Son E6 lamp nog liggen en vond hem wel passen in de stijl. Wel nu met led bolletje. Dat laatste geeft flink meer licht, maar geen mooie strakke bundel meer. Deze E6 heeft nog de grote reflector met lichtrand, zodat ik ook van opzij heel goed te zien ben. Het originele achterlicht heeft ook een - rood - led bolletje gekregen dat echt veel licht geeft. Het stuur en de stuurpen zijn nieuw (Nitto) nadat het verbijsterend lichte Koga origineel afgebroken was. Na een aantal spaakbreuken moest het achterwiel opnieuw gespaakt worden, waarbij de flens uitbrak. Dus was er ook een nieuwe lichtgewicht SA achternaaf nodig waar Marten gelukkig nog aan kon komen. Met veel gepiel heb ik 32mm Panaracer Pasela's kunnen monteren. Het is krap maar meer ruimte is er niet en het loopt niet aan.
Alles bijeen doet de fiets wat ik wil. Ik was die lompe Gazelle stadfiets zat, maar wilde niet teveel geld uitgeven. Het is een lichte en chique fiets geworden die best lekker rijdt. Ik heb er een keer een kampeertochtje met weinig bagage op gemaakt maar dat was geen goed idee. Erg zware boodschappen vragen ook om een zekere finesse.