Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe oud was jij toen je je eerste fiets kocht? - Forum Wereldfietser

Hoe oud was jij toen je je eerste fiets kocht?

Toen ik vier was kreeg ik mijn eerste fietsje van mijn ouders. Daarna volgden er meer. Mijn eerste vakantiefiets, of wat daar toen voor doorging, was eerst jarenlang van mijn broer. Toen bleek dat hij twee linkerhanden had en de voorbladen er verkeerdom op had gezet, beloofde ik dat ik de fiets zou onderhouden en werd het langzaam de mijne.
Pas op mijn achtentwintigste kocht ik mijn eerste zelfbetaalde vakantiefiets.
Hoe oud waren jullie toen jullie je eerste (vakantie)fiets zelf uitzochten en zelf betaalden?
24, toen ik in Engeland werkte. Het was zoals toen niet ongebruikelijk een soort racefiets met iets bredere 35 mm banden en lichter verzet. De fiets was leuk maar eigenlijk te slap met bagage. Wist ik veel.
Zeventien. Omdat ik dacht dat een goede fiets voordat ik mijn autorijbewijs zou gaan halen wel zou kunnen helpen in het maken van meer fietskilometers.

Tweedehands bij de fietsenwinkel om de hoek stond 'ie avontuurlijk te shinen tussen de tweedehands stadsfietsen ;)
Leuke vraag.
Ik was ongeveer 22 jaar (bouwjaar 1954) toen ik mijn eerste fiets zelf heb uitgezocht en betaald. Het was een Raleigh randonneur, 61 cm frame al en 27" banden herinner ik. Mooi blauw. Ik sloot toen een periode af met een Puch bromfiets getoerd te hebben :lol:
Die Raleigh heb ik zeker 20 jaar gehad voordat ik over ging op een Giant Expedition en daarna naar een Avaghon S28 (rij ik nog steeds op).
22 jaar. Een Bridgestone Submariner.
18 denk ik. Midden jaren 80. Een Raleigh, semi racefiets (idd ws een randonneur) met spatborden en dragers. Wel smalle bandjes. Niet stabiel genoeg. Beetje zwabberen. Toch mijn eerste fietsvakanties mee gefietst; Nederland en Ardennen. Vrij snel afgeragd ben ik bang 😟
34, laat omdat ik verwoed bergtocht wandelaar was, toen mijn wandelmaatje wegviel. Bergwandelen het liefst niet alleen ivm zwaarte en veiligheid.

Liet toen een fiets een reismaatje worden, fiets via marktplaats, geleende Agu tassen van mijn ouders, op naar Zweden en ja, het reisfiets-virus was geboren.

Ik was 42 toen ik mijn huidige Santos kocht.
33 (!). Ik ben zuinig op mijn fietsen. :-)

Op mijn 16e kreeg ik mijn laatste fiets van mijn ouders - een simpele stadsfiets met Sturmey Archer 3 naafversnelling. Ik liet vooraan een triple monteren en ben er een paar keer op reis mee geweest in Frankrijk en Andorra.
Op mijn 33e vertrok ik voor mijn job naar de VS. Daar kocht ik een Walmart prulfiets van 99$. Ik heb daar >3000 km op gefietst - woon-werk.
Een jaar later kwam ik terug naar Belgie waar ik terug mijn oude stadsfiets gebruikte gedurende nog eens 3 jaar.
Op mijn 36e kocht ik dan mijn echte eerste zelfgekozen zelfbetaalde fiets in Belgie. Mijn Koga Expression. Nu, 18 jaar later, rijd ik er nog elke dag op.
Ik was 25 toen ik klaar was met mijn opleiding en heb van mijn eerste salarissen en tweede hands Cadex gezocht waarmee ik later ook op fietsvakantie ging. Ik heb de fiets nog steeds. Later in 2006 kocht ik mijn huidige Randonneur.
16, een Peugeot randonneur, iets als dit
C64142F8-115A-40A1-B7F6-4CF8EA7E1269-scaled.jpeg
Ik ben er op en neer mee naar Bretagne geweest Samem met een fietsvriend die na een paar dagen verschrikkelijke heimwee kreeg en zeer gemotiveerd was om zo snel mogelijk weer thuis te zijn. Daardoor in de laatste drie dagen van die trip meer dan 900 km afgelegd...
Ca. 25 jaar.
Sparta hybride, model Delphi (?!).
Mijn eerste semi-racefiets/sportfiets kocht ik toen ik 19 was. Daar zaten nog spatborden, lampen en een standaard op. Dat was een Batavus met 10 versnellingen. 2 voor en 5 achter.

Al snel bleek dat ik er een wielrenner in mij zat. Ik heb de fiets toen ingeruild voor een Koga Miyata met echte Shimano onderdelen en 2x6 versnellingen. Batavus heb ik gekocht in mijn geboortedorp, de Koga bij een wielrenzaak in de De Clerqstraat in Amsterdam. Daar ben ik uitstekend op de fiets gezet en goed geholpen. Fiets is betaald van mijn studiefinanciering. Een volledige studiebeurs incl. renteloos voorschot was destijds niet veel lager dan een bijstandsuitkering voor een alleenstaande. Kun je je nu niet meer voorstellen.
20 jaar mijn eerste fiets was een Zielemann fiets met extra nokjes voor de dragers, helaas geen foto`s van.

Die fiets bleek al snel niet goed genoeg te slap, op naar snel in Utrecht voor een mooie fiets echter op de eerste tocht door Frankrijk gestolen op een camping.
Mijn eerste fiets met versnellingen was een 2e hands Peugeot P8E, toen ik een jaar of 17 was. Zes jaar later kocht ik een echte fietsvakantiefiets, de Giant Expedition, voor het betere werk.
straks gewijzigd bericht
Ik was 10 jaar dat ik mijn 1ste fiets kocht. Een spiksplinternieuwe Union. Prijs 110 gulden, zelf verdiend met bollen rapen en bessen plukken. Op m'n 13de ingeruild voor een Gazelle. Dagelijks mee naar school vv. 13 km.
23. Had net mijn praktisch jaar op de HTS gehad.

https://peugeot-vintage.myportfolio.com/pl8

Met spatborden én dragers voor en achter.
Op mijn 18e kocht ik voor het eerst zelf een fiets, waarmee ik een paar weken in Engeland wilde fietsen. Het leek me handig om daar versnellingen en velgremmen te hebben. De laatste fiets die ik van mijn ouders gekregen had, een Gazelle Impala, had alleen een terugtraprem en geen versnellingen. Na 4 weken als schoonmaker bij de Hoogovens gewerkt te hebben (stof en roet scheppen in een bloedhete warmbandwalserij) had ik net genoeg verdiend om 2 weken in Engelse jeugdherbergen te overnachten (ik was niet grootgebracht met kamperen en had ook geen tent) en om voor een paar honderd gulden een fiets van een onbekend merk met een drieversnellingsnaaf te kopen.

Twee jaar later kocht ik voor 500 gulden een wat serieuzere vakantiefiets met 10 versnellingen: de Gazelle Tour de France, waarmee ik o.a. deze en deze tocht heb gereden. Ik had er een haat-liefdeverhouding mee, die 12 jaar heeft standgehouden.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
ma 06 mar, 2023 17:54
Ik was een laatbloeier, want ik was pas ongeveer 10 jaar toen m'n vader en fietsje voor mij kocht. ...
Maar hoe oud was je dan toen jij zelf je eerste fiets kocht? Want dat is de vraag.
Ik was een laatbloeier, want ik was 10 jaar toen m'n vader een fietsje voor mij kocht. Ik vond eerst een fiets maar een eng ding, op twee wielen kon hij makkelijk omvallen. Toch wilde ik een keer proberen, ik "leende" op 3 augustus 1960 de fiets van m'n zus en ging wat rondrijden. Op een onverharde weg ging het al mis, geslipt in het mulle zand en m'n rechter arm gebroken.
Dat gebeurde achter het ouderlijke huis van wat later m'n vrouw is. Een voorbijganger bracht me met z'n 2CV Eend naar het ziekenhuis in Laren. M'n moeder natuurlijk kwaad omdat de behandeling (röntgen, onder narcose, in gips zetten) haar 25 gulden had gekost. Voor die tijd veel geld. Maar m'n vader die zelf fietsliefhebber was, blij van oor tot oor dat z'n zoon nu eindelijk kon fietsen. En op 19 juni 1961 kocht pa bij garage Roegiest recht tegenover m'n geboortehuis, die ook een fietsenafdeling had, voor mij een blauwe fiets voor f 75,-- die daar in de uitverkoop stond. Helaas was de vader-en-zoon band als fietsers maar van korte duur, want in het najaar werd hij ernstig ziek en overleden in maart 1963.
Om zijn naam in ere te houden, heeft m'n moeder me in 1968 tot lid van de NJHC gemaakt en daarna was ik niet meer tegen te houden.
@Willem.m, och je bedoelt werkelijk hoe oud ik was bij de eerste zelf gekochte fiets.... 21 jaar begin 1973 toen ik een donkerrode Raleigh zelf heb gekocht. Zeer veel mee gefietst (o.a. in Amerika en Canada), maar helaas gestolen op 2 oktober 1973 in Amsterdam. Kort daarna weer een nieuwe van hetzelfde model gekocht.
Naamloos-35.jpg
De Raleigh in Eupen (België) in april 1973.