Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar

cht niet beter dan elke andere in Nederland geassembleerde fiets opgebouwd uit een in Taiwan gemaakt zwaar frame en in Japan gemaakte Shimano onderdelen,
Er zit echt wel veel verschil tussen een aantal A-merken en heel veel C-merken, hoewel ze van dezelfde basis uitgaan. Dat het merk uit de Haarlemermeer zo'n cultstatus heeft gekregen verbaast mij ook, er zijn erg veel andere opties.
En het geeft ook onder die prijzen wel weer ruimte voor een tweedehandsmarkt ;)
Bert van Sprang schreef:
zo 26 feb, 2023 20:16
Er zit echt wel veel verschil tussen een aantal A-merken en heel veel C-merken, hoewel ze van dezelfde basis uitgaan. Dat het merk uit de Haarlemermeer zo'n cultstatus heeft gekregen verbaast mij ook, er zijn erg veel andere opties.
Cultstatus bouw je op door goede (sommigen zouden zeggen "gewiekste") marketing en een vooral niet te lage prijs. En een beetje kwaliteit natuurlijk. Zie Apple, Miele, Volvo, Philips Hue, Harley Davidson, Starbucks, Nike
HenkS schreef:
zo 26 feb, 2023 20:03
Prijs gaat niet over kosten. Prijs gaat over wat wij er voor over hebben. De waarde die wij ergens aan toekennen. Kennelijk is dat met 90% gestegen ...
Het is op zich niet vreemd als de verkoopprijs in zestien jaar tijd flink stijgt. Dat is echter maar voor iets minder dan de helft (van die 90%) te verklaren uit de prijsinflatie.

Vraag is/was welke andere factoren een rol spelen. Dat kan inderdaad de toegenomen vraag zijn van consumenten met een goedgevulde beurs.

Bij het bepalen van een verkoopprijs spelen naast de (verwachte) vraag toch ook andere factoren een rol, zoals de kostprijs, de (verwachte) concurrentie en competitiebeperkende elementen (zoals Alma al aangaf).
willem.m schreef:
zo 26 feb, 2023 20:34
Het is op zich niet vreemd als de verkoopprijs in zestien jaar tijd flink stijgt. Dat is echter maar voor iets minder dan de helft (van die 90%) te verklaren uit de prijsinflatie.

Bij het bepalen van een verkoopprijs spelen naast de (verwachte) vraag toch ook andere factoren een rol, zoals de kostprijs, de (verwachte) concurrentie en competitiebeperkende elementen (zoals Alma al aangaf).
Voor een stalen fiets in kleine oplage is de markt nu mogelijk anders dan 16 jaar geleden. Waar was destijds productiecapaciteit van frames en waar nu, doen fabriekjes nog in staal? Wat doet dat met transportkosten? Hoe kom je nog aan lugs en wat kosten die? Wie maakt er nog buizen en wat kosten die? Wie maakt er nog vorken en wat kosten die? Wie lakt er nog een stalen frame en wat kost dat? Wat kosten aanpassingen sindsdien naar riemaandrijving, schijfremmen, tapered balhoofd en/of steekassen?

Het uitgangspunt vanuit de startpost is de prijsinflatie van 90% maar is dat reëel in deze casus.

o ja, huisvesting in Wageningen versus Rotterdam is ook niet één op één vergelijkbaar weet ik uit eerste hand :wink:
Grandonneur schreef:
zo 26 feb, 2023 20:59

[...]

Hoe kom je nog aan lugs en wat kosten die? Wie maakt er nog buizen en wat kosten die? Wie maakt er nog vorken en wat kosten die? Wie lakt er nog een stalen frame en wat kost dat? Wat kosten aanpassingen sindsdien naar riemaandrijving, schijfremmen, tapered balhoofd en/of steekassen?

[...]
Dingen die deels van zolder kunnen komen tegenwoordig ;)

https://biketubing.com/
alma schreef:
zo 26 feb, 2023 14:24
Stel een fietswinkel verkoopt naast het merk X ook nog fietsen van het eigen merk Y.
Als de fietsen van merk Y veel goedkoper zijn dan vergelijkbare fietsen van het merk X, zal de betreffende winkel vooral fietsen van het merk Y verkopen, misschien zelfs aan mensen die in eerste instantie binnen kwamen voor merk X. Daar is merk X natuurlijk niet blij mee en merk X zou kunnen gaan overwegen het dealerschap in te trekken.
Dat zou een valide verklaring kunnen zijn, maar roept bij mij wel het beeld op van een imperfecte markt waarbij het duurdere merk X zich via haar dealerschap als monopolist gedraagt.
Inderdaad. Ik heb een VSF Fahrradmanufaktur gekocht in een winkel die ook Santos verkoopt. Commercieel is dat perfect logisch. Zonder die VSF of met exorbitante prijzen voor die VSF had ik in die winkel niets gekocht. Nu was het weliswaar geen Santos, maar hij heeft aan mij wel een klant gehad. Als anderen een Santos kopen - en dat doen ze - zoveel te beter. Maar als Santos begint te eisen dat deze winkel geen goedkopere merken meer verkoopt, zit je in een ongezonde situatie.

Voor de rest denk ik dat het hier al eens gezegd is. De prijs wordt slechts in beperkte mate bepaald door de productie- en distributiekosten. Wat de mensen eraan willen uitgeven, dat bepaalt in hoge mate de prijs.

Overigens nog een grappig detail. Onlangs was ik op een forum voor racefietsers. Het ging voor een keer niet over een race- maar over een reisfiets. Iemand merkte op dat je wel gek moet zijn om de prijzen van Santos etc. te betalen. Kun je je dat voorstellen? Racefietsers betalen zonder morren enorme bedragen voor een racefiets. Maar zelfs zij vinden dat sommige merken een tikje overdrijven.
Cultstatus bouw je op door goede (sommigen zouden zeggen "gewiekste") marketing en een vooral niet te lage prijs. En een beetje kwaliteit natuurlijk. Zie Apple, Miele, Volvo, Philips Hue, Harley Davidson, Starbucks, Nike
Met het voorgaande wil ik overigens niet zeggen dat goedkoper altijd even goed is. Ik heb een Miele magnetron die bijna 40 jaar oud is en nog altijd perfect werkt. Alleen het lichtje heeft het begeven. Onze vorige wasmachine van Miele hebben we bij een verhuis laten staan vanwege meer dan 25 jaar oud, niet omdat hij niet meer werkte. Door een toeval konden we een tweedehands Miele overnemen voor het nieuwe huis. Die is intussen al meer dan dertig jaar oud en werkt nog altijd probleemloos. Meer geld uitgeven voor betere kwaliteit kan gemoedsrust veroorzaken. Maar zijn "meer geld" en "beter" altijd evenredig? Dat weet ik niet.
derdekeer schreef:
zo 26 feb, 2023 21:27
Inderdaad. Ik heb een VSF Fahrradmanufaktur gekocht in een winkel die ook Santos verkoopt. Commercieel is dat perfect logisch. Zonder die VSF of met exorbitante prijzen voor die VSF had ik in die winkel niets gekocht. Nu was het weliswaar geen Santos, maar hij heeft aan mij wel een klant gehad. Als anderen een Santos kopen - en dat doen ze - zoveel te beter. Maar als Santos begint te eisen dat deze winkel geen goedkopere merken meer verkoopt, zit je in een ongezonde situatie.
Het pijnpunt dat alma noemt is dat het een eigen merk van de winkel betreft. Die ook nog eens zeer overeenkomstig geleverd kan worden, zijn het concurrenten? S zegt dan: wij investeren enorm in onze naam, daar komen klanten voor, en dan zeggen jullie tegen ze dat ze voor veel minder geld beter dat eigen (en minder bekende) merk kiezen. Op zich geen onlogische gedachte, want dan zou je voor je eigen winst en waarde van het merk meeliften op het succes van S.

Maar je kunt het ook omdraaien; de winkelier is blijkbaar goed, heeft eigen naamsbekendheid en zijn klantenkring en verkoopt daar met een hoop inzet naast het eigen merk ook veel S. Die daar vervolgens zelf een prima boterham van kan beleggen.

Ik snap het allebei wel, het is best een spagaat.
Ik vind de prijzen van Santos aanstootgevend, net als hun marktgedrag. In de economische theorie heet dat monopolistische concurrentie. Je zet een marketingcampagne op om voor een in principe min of meer homogeen goed in een markt met volledige mededinging monopolie prijzen te kunnen vragen door te suggereren dat het een uniek product is. Zelf, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, vind ik het niet eens mooie fietsen.
Ik heb eens op de prijslijst van een maatfietsbouwer in Kiel Windeweer gekeken, en daar betaal je voor een Rohloff vakantiefiets op maat iets van 4000-5000 euro, afhankelijk van de afmontage (en daar kan echt alles zolang het technisch verstandig is). Maar het kan ook goedkoper: bij Meilenweit in Bochum betaal je voor een eenvoudig maar goed opgebouwde fiets met een net stalen frame iets meer dan 1000 euro: https://www.meilenweit.net/Intec-M1-Rei ... e/36004.19
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 11:30
Ik vind de prijzen van Santos aanstootgevend, net als hun marktgedrag. In de economische theorie heet dat monopolistische concurrentie. Je zet een marketingcampagne op om voor een in principe min of meer homogeen goed in een markt met volledige mededinging monopolie prijzen te kunnen vragen door te suggereren dat het een uniek product is.
Elk product is uniek.
Ik ben van mening dat Santos het goed doet. Je maakt iets en doet je best het aan de man/vrouw/lhbt-alfabet te brengen.
Het is een marketing mix waarin zowel het product, de verkoopkanalen, als de prijs en de reclame een rol spelen.
Chapeau Santos!
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 11:30
[...] door te suggereren dat het een uniek product is.
Een concept van sterke handgespaakte wielen, brede banden, geen dubieuze verende voorvorken, degelijke afmontage met beproefde onderdelen die zelf nog aan te passen zijn naar wens en/of budget, een kleurtje naar keuze en ook nog eens binnen redelijke tijd leverbaar vanaf diverse verkooppunten in Nederland.

Ik denk dat het best wel een tijd wat anders is geweest dan de rest van de markt. In het begin met standaard no-nonsense mountainbike frames, maar tegenwoordig op steeds meer punten steeds weer geoptimaliseerd.

En natuurlijk kost het zeker in de tegenwoordige nieuwprijs een hoop geld. Wat ik er zelf zeker nu niet meer voor zou betalen, ik zet mijn fiets liever zelf in elkaar. Maar zoals sommigen hier op het forum zo'n merk altijd naast een longdrinkglas azijn op een bordje lijken te moeten serveren... dat hoeft toch ook niet?
Santos is inderdaad duur, net als een heel rijtje andere “premium” merken. Toch heb ik er geen probleem mee, want dit valt niet in de categorie “eerste levensbehoeften” en iedereen is vrij om een Santos te kopen of een fiets die aanzienlijk goedkoper en/of een veel gunstiger prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb er wel bewust 1 gekocht en ik geniet er elke keer dat ik er op rij van, maar ik begrijp ook prima als iemand een andere keuze maakt. Ik vind het heel knap dat een bedrijf als Santos, of een dergelijk bedrijf, kennelijk zo’n sfeer om zijn product weet te creëren dat klanten daar in meegaan, en laten we eerlijk zijn, het plezier in het fietsen is toch waar we op uit zijn. Of je een fiets mooi vind is een kwestie van smaak, dat ze kwalitatief bovengemiddeld scoren, dat valt denk ik moeilijk te ontkennen.
In algemene zin leg ik al jaren alle teksten die gebezigd worden om dingen aan de man te brengen bij voorbaat naast me neer. Voor wat dan ook.
Alles, elk produkt van elke niveau van elk merk is 'ideaal', 'het beste', 'uniek', 'duurzaam', 'het meest milieuvriendelijk', 'innovatief', 'ultiem' en natuurlijk met passie en liefde voor de klant gemaakt. Yeah right.
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
martin schreef:
ma 27 feb, 2023 12:23
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
Met het verschil dat het er hier vanaf het openingsbericht ook daadwerkelijk al over gaat, in tegenstelling tot vele andere topics waar een soortgelijke discussie off-topic of tenminste deels off-topic is in relatie tot de oorspronkelijke startpost ;)
Tja, ik vind het jammer als er gesuggereerd wordt dat je zo'n dure fiets nodig hebt. Dat maakt fietsvakanties lastiger bereikbaar voor al die mensen die het momenteel financieel moeilijk hebben. Die denken dan dat fietsvakanties alleen bereikbaar zijn voor welvarende SUV rijders. Mijn insteek op de beurs is juist altijd te laten zien dat het eigenlijk voor iedereen bereikbaar is, en dat lijkt me momenteel meer dan ooit relevant.
En als halve econoom heb ik een grote hekel aan monopoloïde marktgedrag. Daarom had ik liever wat concurrentie gezien van bijvoorbeeld fietsen op basis van die Intec frames zoals Meilenweit gebruikt, of van Decathlon.
martin schreef:
ma 27 feb, 2023 12:23
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
WF's law... ;)
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:45
Daarom had ik liever wat concurrentie gezien van bijvoorbeeld fietsen op basis van die Intec frames zoals Meilenweit gebruikt [...]
Die zijn mede zo goedkoop omdat er nul budget wordt vrijgemaakt voor zo'n dure beurs. Kijk eens wat het kost als winkel of fabrikant... standhuur, een fraaie stand samenstellen, stand netjes opbouwen en afbouwen, eventuele folders of anders leuks wat kan meegegeven worden, eventuele demofietsen in allerlei leuke kleuren&maten&uitvoeringen, het personeel wat er staat, transport heen en terug, reiskosten&eten&eventuele overnachtingen voor de mensen, eventueel je winkel dicht voor twee dagen, etc etc...
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:45
Tja, ik vind het jammer als er gesuggereerd wordt dat je zo'n dure fiets nodig hebt. Dat maakt fietsvakanties lastiger bereikbaar voor al die mensen die het momenteel financieel moeilijk hebben.
@Wim, hier ga je 2 zaken toch wel heel erg direct (en onterecht) aan elkaar koppelen en er een good guy en bad guy verhaal van maken. Zolang er keus genoeg is, en dat is er, ligt hier het probleem misschien meer bij diegene die er geen tijd in wil steken om zich ergens in te verdiepen dan bij iemand die op iets overenthousiaste manier zijn product aanprijst. Als halve econoom, jouw woorden, niet de mijne, kan je het hier toch niet mee oneens zijn.
Leon schreef:
zo 26 feb, 2023 18:46
Nog een voorbeeld: in 2011 kostte een VSF T-400 699 euro, adviesprijs. Elf jaar later is het model dusdanig opgewaardeerd dat de fiets 1949 euro kost, en wordt de goedkope optie niet meer aangeboden.
Je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken:
in 2005 kocht ik een nieuwe T-400 (LX en XT + Magura afgemonteeerd). De advies prijs bedroeg toen 1.000,-
(via creatief boekhouden paste deze precies binnen de toen geldende fiscale regels van maximaal 750, plus onderhoudskosten van 250....)
In 2008 kostte een VSF 400LX 1.099-. Zie posting van @ligandi.

Dus of je vergelijkt met een aanbieding,
óf met een uitgeklede 400: geen magura's, geen twee Tubus-dragers, andere velgen? etc.

Ene Poels ( :) )schreef overigens: VSF Fahrramanufaktur T-400, gekocht in 2012, model 2010.
Én een aanbieding én het betrof de uitgeklede versie.....