Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar - Forum Wereldfietser

Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar

In het najaar van 2006 kocht ik voor 2250 euro een stalen vakantiefiets met Rohloff-naaf en Magura hydraulische velgremmen. Ik vond dat destijds best een flinke investering.

Hetzelfde model is nog steeds te koop. Er is in de tussentijd niets aan het ontwerp gewijzigd. Wel is het merk overgenomen door een andere fietsenwinkel.

Ik zie dat hetzelfde model nu 4278 euro kost met dezelfde configuratie (incl. spatborden, voor- en achterdragers, slot en kabel). Dat is een prijsstijging van 90%.

Nou vraag ik me dus af hoe de prijs van hetzelfde product in dik zestien jaar met 90% kan stijgen.

Natuurlijk heb ik zelf al naar de ontwikkeling van de prijsinflatie gekeken. Volgens deze site
(https://www.inflatiecalculator.nl/), die gebruik maakt van CBS-cijfers, zou een fiets van 2250 euro in 2006 inmiddels 3220 euro mogen kosten. 970 euro verschil dus.

Dan resteert nog (4278-3220=)1058 euro die ik niet kan verklaren.

Zijn de loon- en materiaalkosten zo enorm gestegen? Of zijn in deze niche (vakantiefietsen van hoge kwaliteit) ook de marges enorm gestegen?

Zijn er lezers met kennis van de branche die het antwoord weten?

N.B.
Dit bericht is niet bedoeld om te klagen. Ik ben erg tevreden over de fiets en de fietsenwinkel. Ik wil vooral beter snappen hoe het met de prijzen in de sector werkt.
Viel mij gisteren ook op toen ik vanwege een ander topic op zoek was naar gegevens van de aanschaf van mijn fiets in 2006. Ik betaalde toen ruim 1800 euro voor mijn stalen Randonneur. Best een koopje achteraf gezien.
Ik denk dat men de prijs wat meer heeft afgestemd op een vergelijkbare Santos om zo ook dat merk tevreden te houden
Ik denk dat je met het door de markt grotendeels uitfaseren van de 26 inch fiets wellicht met het los kopen frame en vork misschien wel goedkoper kunt zijn als je een praatje maakt bij de desbetreffende leverancier.

Tevens weet ik van het desbetreffende merk dat een deel van de productie van de frames inmiddels in Nederland plaatsvindt, wat ook weer een kostenplaatje heeft.

Verder vind ook ik de prijzen rap omhoog gaan de laatste jaren. Als je af en toe oude aankoopbonnen van tweedehands fietsen erbij ziet staan in de marktplaats advertentie en daarna de configurator van zo'n merk induikt om dezelfde fiets digitaal in elkaar te schroeven...

Een merk als bijvoorbeeld Santos heeft tegenwoordig ook te maken met investeerders, grotere marketingbudgetten en werkt ook met grote voorraden... en als je daar ook als kleinere speler tegenop wil boksen zul je naast goede fietsen maken daar op z'n minst deels toch echt wel in mee moeten.

Neem nu zo'n stand op de Fiets&Wandelbeurs dit weekend bijvoorbeeld, erg fraai dat ook een kleinere speler er staat maar dat moet ook ergens van betaald worden.
Een beetje Poppink kocht je in 2016 voor nog geen 2400 Euro.
Vandaag de dag is een Poppink onbetaalbaar 😉 geworden.
Huur winkelpand duurder?
Vraag en aanbod dingetje ? Wat hip is kan je meer voor vragen, men betaald toch wel…
Corona gedoe?
En inderdaad onderdelen duurder dus fiets duurder…maar dan nog…

Is met huizen natuurlijk ook zo….het is maar net wat de gek er voor geeft en er voor over heeft….

Maar de verklaring heb ik ook niet voor je …..

Gewoon lekker fietsen!🤣

Gr ej

Ps. Maar kritisch en scherp blijven , daar is niks mis mee!!!!!!!
Stel een fietswinkel verkoopt naast het merk X ook nog fietsen van het eigen merk Y.
Als de fietsen van merk Y veel goedkoper zijn dan vergelijkbare fietsen van het merk X, zal de betreffende winkel vooral fietsen van het merk Y verkopen, misschien zelfs aan mensen die in eerste instantie binnen kwamen voor merk X. Daar is merk X natuurlijk niet blij mee en merk X zou kunnen gaan overwegen het dealerschap in te trekken.
Dat zou een valide verklaring kunnen zijn, maar roept bij mij wel het beeld op van een imperfecte markt waarbij het duurdere merk X zich via haar dealerschap als monopolist gedraagt. Leuk voor de dealer, maar kopers van merk Y betalen dan wel meer dan nodig.
alma schreef:
zo 26 feb, 2023 14:24
[...]

X&Y

[...]
Absoluut, maar tot op heden verkopen zowel fietsenwinkel V uit A als fietsenwinkel B uit R nog steeds merk S.

Terwijl fietsenwinkel V ook veel fietsen van merk K verkoopt voor een lagere verkoopprijs dan fietsen van merk S. Fietsenwinkel B verkoopt naast fietsen van merk S fietsen van eigen merk A voor een lagere prijs dan merk S, maar toch zijn beide fietsenwinkels nog steeds dealer van merk S.

Maar fietsenmerk S heeft ook fietsenwinkels die alleen merk S verkopen, die winkels noemt men bij merk S dan SWS. Ook merk K heeft in plaats E nog een EC. En merk K verkoopt nog veel meer fietsen dan de types die concurreren met merk S en A. Door die grotere aantallen kan merk K vooral bij onderdelenleveranciers zoals onderdelenleverancier S in land J in grotere aantallen inkopen, wat ook weer invloed op de prijs heeft.

Het zal inderdaad aan merk S zijn of zij bij fietsenwinkel V en B willen blijven ;)

Misschien dat het toevoegen van electromotoren het speelveld nog doet veranderen. Zowel merk S als A werken met het ook aftermarket verkrijgbare systeem electromotor P als er een versnellingsnaaf van merk R wordt gebruikt. Maar K verkoopt vooral fietsen met electromotor B bij gebruik van versnellingsnaaf R. Wat doet dat voor merk S en voor merk A? En wat als nu merk S ook met een elektromotor van B komt?
Een iets lagere prijs is geen probleem, een veel lagere prijs wel
Jurr schreef:
zo 26 feb, 2023 14:50
Absoluut, maar tot op heden verkopen zowel fietsenwinkel ...
Een duidelijk verhaal ;)

Ik denk dat vraag en aanbod een grote rol spelen. Vooral in Corona-tijd was er zeer veel interesse voor fietsen in het algemeen - en een tekort aan fietsen en veel onderdelen - wat de prijzen omhoog gejaagd heeft. Dat gaat niet meer terug gedraaid worden.
Ik heb de indruk dat dit niet voor alle fietsen geldt. Ik heb mijn Surly LHT ruim 10 jaar. Ik denk niet dat die buitensporig in prijs gestegen is. Inmiddels is de LHT niet meer leverbaar maar vergelijkbare modellen zijn er wel.
Voor een deel inderdaad inflatie.
Ik denk dat fietsenaanbieders zich, vanwege de boomende fietsenmarkt in het hogere segment, de luxe kunnen permitteren om de grote vraag een beetje af te zwakken door hogere prijzen te vragen voor tegelijk duurdere uitvoeringen en de goedkopere modellen uit hun aanbod weg te halen. Dat mes snijdt voor hun dus aan alle kanten.
De consument die een eenvoudigere fiets zoekt - om wat voor reden dan ook - is de sjaak. De anderen betalen braaf. Marketing roept doorlopend hoera.
Een goede crisis zou de zaak weer kunnen veranderen. Dan vallen de kleine dure merken bij bosjes net zoals ooit de vele wielrenfietsfabriekjes over de kop gingen. De grote jongens halen dan de duurste modellen uit hun aanbod. Shimano blijft hopelijk ondertussen gewoon de hele range aan onderdelen produceren en overleeft altijd. Mooi, die Japanse langetermijnfilisofie.
Ben wel benieuwd wat de hernieuwde verkrijgbaarheid van bijvoorbeeld derailleur onderdelen met de Nederlandsche vakantiefietsen gaat doen. Dat was in covid19 tijd natuurlijk best lastig.

Komen de derailleur varianten weer terug in de configurators van onder andere Santos, of blijft men bij Rohloff en Pinion? Dat scheelt natuurlijk qua prijs al aardig wat met een eventuele derailleur variant.
Jurr schreef:
zo 26 feb, 2023 17:52
... Komen de derailleur varianten weer terug in de configurators van onder andere Santos, of blijft men bij Rohloff en Pinion? ...
Misschien in de nieuwe Santos Vintage Derrie, die men qua prijsstelling nèt onder de R-naaf zal positioneren. Gewoon omdat het kan. 😅
Ik was vrijdag op de fiets en wandelbeurs. Eén golvende grijze massa van vrijgestelde prepensioeners en vijftigers in goeden doen (dat kun je wel aan iemand afzien, ja) Iedere marketeer begint daarbij te kwijlen. Geld zat voor een mooie fiets. Doet er niet toe wat die kost.
Dit is uiteraard gechargeerd, maar de bizarre prijsontwikkeling heeft daar naar mijn idee toch wel mee te maken. Waarom iets tegen een scherpe prijs verkopen als het ook veel duurder kan?
Jurr schreef:
zo 26 feb, 2023 17:52
Ben wel benieuwd wat de hernieuwde verkrijgbaarheid van bijvoorbeeld derailleur onderdelen met de Nederlandsche vakantiefietsen gaat doen.
Ik denk niks. Het proces was voor Covid al lang aan de gang. Ik was in 2017 al eens zo'n beetje de enige met derailleurfiets op een veld met Wereldfietsers.

Nog een voorbeeld: in 2011 kostte een VSF T-400 699 euro, adviesprijs. Elf jaar later is het model dusdanig opgewaardeerd dat de fiets 1949 euro kost, en wordt de goedkope optie niet meer aangeboden.
Leon schreef:
zo 26 feb, 2023 18:46
Ik denk niks. Het proces was voor Covid al lang aan de gang. Ik was in 2017 al eens zo'n beetje de enige met derailleurfiets op een veld met Wereldfietsers.
Ja, die maakt me ik gisteren ook mee. Wij stonden op het Wereldfietserveldje met drie fietsen (avaghon s28 van mij, Jan Jansen millennium van dochter 1 en een Woom 6 van dochter 2). Op een gegeven moment sta ik met een man te praten die graag fietsvakanties wilde maken. Ze hadden nog niet veel ervaring.

Man: “Dus jouw dochter gaat eigenlijk met een gewone fiets op vakantie?”

Ik: “gewoon? Dat is geen schoolfietsje en heeft dezelfde afmontage als mijn avaghon (deore XT)”

Man: “ja, dat bedoel ik, jullie rijden zonder riem.”

Ik: “om m’n broek heb ik er anders wel eentje zitten hoor.”

Man: “ja, ik snap inderdaad wat je bedoeld. Met zo’n fiets kom je ook overal en hij kost geen 5000 euro.”

Ik: “toen ik 15 was kochten mn ouders een Gazelle Medeo voor mij. Daar deed ik het mee en we fietsen door heel Europa.”

Man: “tja, waarom zou je een bedrag waarvoor je een goede 2dehands auto kunt kopen, betalen voor een fiets?”


Overigens stond er een mevrouw van Europafietsers met een enorme ervaring in Scandinavië. Zij had ook een ‘gewone fiets’ :lol:
Prijs gaat niet over kosten. Prijs gaat over wat wij er voor over hebben. De waarde die wij ergens aan toekennen. Kennelijk is dat met 90% gestegen

(Een fiets van Merk X uit de Haarlemmermeerpolder is echt niet beter dan elke andere in Nederland geassembleerde fiets opgebouwd uit een in Taiwan gemaakt zwaar frame en in Japan gemaakte Shimano onderdelen, maar toch wordt hij als topmerk gezien).
HenkS schreef:(Een fiets van Merk X uit de Haarlemmermeerpolder is echt niet beter dan elke andere in Nederland geassembleerde fiets opgebouwd uit een in Taiwan gemaakt zwaar frame en in Japan gemaakte Shimano onderdelen, maar toch wordt hij als topmerk gezien).
Daarom heb ik een Duitse fiets. :wink: 8)