Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving? - Forum Wereldfietser

Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?

Naar aanleiding van twee bijdragen doot Terra en Jurr van daarnet, waarin zij een fiets waarmee je zelf moet trappen een analoge fiets en een non-ebike noemen vraag ik me af hoe je zo'n fiets, waar de meesten van ons al sinds hun kindertijd op fietsen, nu kunt noemen, als onderscheid van de massa E-bikes van nu. Ik heb wat woorden op een rijtje gezet. Ik ga uit van het idee dat de voertaal op dit forum Nederlands is en dat ik niet alles wat 'mag' zomaar goed hoef te vinden. Dit kletspraatonderwerp gaat dus over smaak. Daar kunnen we best over twisten, toch?
Ik kwam ondertussen nog dit aardige artikel daarover tegen in het Duits: https://www.radfahren.de/story/bio-bike ... hne-motor/

Niet-ebike of non-ebike. Dat vind ik een knieval voor de E-bike, omdat de niet-ebike daarmee gedegradeerd wordt tot een bijzonder soort e-bike, namelijk die zonder motor.

Pushbike. Dat is Engels en ik vind het me toch een lelijk woord... Duwfiets naakt het daarbij niet beter en doet me aan een lekke band denken.

Analoge fiets. Aardig. Maar onjuist. Is een E-bike digitaal? Nee toch? Het wezen is dat hij electrisch is. Digitaal zijn alleen bepaalde zaken in de electronica.

Biologische fiets. Dit ontdekte ik op Duitse fora waar men sprak van Bio-rad. Best aardig. Een E-bike is dan een electrische fiets of, meer sec genomen, een chemische fiets. (Al kun je een mens die fiets helemaal droog bekeken ook chemisch noemen)

Gewone fiets of biofiets. Ja, maar het klinkt wat gewoontjes naar een bruine Gazelle met drie versnellingen en trommelremmen.

Spierfiets of spierkrachtfiets. Naar idee van de Duitsers die soms Muskelbike zeggen. Bekt niet lekker. Het woord akoestische fiets kwam daar ook langs. Dat wil ik niet in de lijst opnemen.

Wat zijn jullie ideeën en voorkeuren?
Als er over e-bikes gesproken wordt en ik daar tegenover het over een fiets zonder ondersteuning heb dan noem ik dat daar bijvoorbeeld een non-ebike.

Net als ik een niet-tandem in een onderwerp over tandems dan een solofiets noem.

Maar verder is het voor mij doorgaans bovenal gewoon fiets of mountainbike als ik het over m'n eigen fiets of iets soortgelijks heb. Daar hoeven wat mij betreft dan geen extra letters bij.
Hallo,
Ik noem dat een e-fiets met de e van echt :D
Groet, Petra.
Als je verwarring wilt zaaien is dat zeker een geweldig idee.
E-bikes worden wel steeds digitaler hoor.

Maar is noem die anderen een "fiets".
"Fiets"
Vergelijk het met een auto. Een electrische auto is ook gewoon een auto. Een fiets is voor mij in eerste plaats een fiets zonder ondersteuning. Een fiets met electrische ondersteuning kan je ook gewoon fiets noemen of e-bike als je graag engelse woorden wil gebruiken of het verschil aanscherpen. Voorwaarde is wel dat het ondersteuning blijft bij het zelf trappen en niet een hulpmotor waarbij je zelf niets hoeft te doen.
Engelstalig spreek je van een bike. Fiets.

Vroeger had je nog de loopfiets. En nog een aantal benamingen.
Fiets met trapondersteuning als het aangedreven wordt met accu & hulpmotor. Sommigen noemen het e-fiets.
"Ecofiets"
Senior2 schreef:
za 25 feb, 2023 16:30
Vergelijk het met een auto. Een electrische auto is ook gewoon een auto. Een fiets is voor mij in eerste plaats een fiets zonder ondersteuning. Een fiets met electrische ondersteuning kan je ook gewoon fiets noemen of e-bike als je graag engelse woorden wil gebruiken of het verschil aanscherpen.
Klopt, daarom vroeg ik ook om een woord ter onderscheid:
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 15:49
... als onderscheid van ... E-bikes
Op zich moet 'fiets' eenduidig en onderscheidend zijn.
Tegenover mensen die niet echt enthousiast zijn over de elektrische fiets mag ik graag het woord trapfiets gebruiken.
"Re-bike" lijkt me ook wel leuk
(Re als afkorting voor "real" of "retro")
joukon schreef:
za 25 feb, 2023 16:35
Engelstalig spreek je van een bike.
Eerder een bicycle, een cycle of een push-bike. Een bike kan wel, maar een motorfiets wordt ook een bike genoemd.

Wat mij betreft gewoon fiets of rijwiel.
Senior2 schreef:
za 25 feb, 2023 16:30
Een electrische auto is ook gewoon een auto.
Precies. En een elektrische brommer is ook gewoon een brommer. :wink:
Fiets met hulpmotor zonder hulpmotor.
CarlW schreef:
za 25 feb, 2023 17:50
Fiets met hulpmotor zonder hulpmotor.
Zoals in 'x = x + y - y'? 😅

Zou de oplossing (x) voor het vraagstuk (wat is x?) zo eenvoudig zijn? 🫢
"Fiets". De elektrische variant is een e-bike of speedpedelec, of gewoon "elektrische fiets" natuurlijk.

De soms gebruikte term "biobike" vind ik ook wel grappig.
Senior2 schreef:
za 25 feb, 2023 16:30
Vergelijk het met een auto. Een elektrische auto is ook gewoon een auto.
Voor het rijden maakt het niet uit of deze elektrisch is of niet. In beide gevallen is het in de stoel hangen en gas geven.

Je moet ver terug in de tijd (of die van je zelf ;)) om een niet-ondersteunde auto te vinden. Dat werd een "trapauto" genoemd.
Zoiets als dit bijv.:
Afbeelding

Analoog daaraan zou kan je echter niet van een trapfiets spreken omdat je ook op een e-bike de benen moet bewegen om vooruit te gaan.
Mijn eega kwam direct met wielrenfiets, vakantiefiets, mountainbike, ligfiets, stadsfiets, vouwfiets etc. etc. en zag het punt (ook) niet.
Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 18:44
Analoog daaraan zou kan je echter niet van een trapfiets spreken omdat je ook op een e-bike de benen moet bewegen om vooruit te gaan.
Bij een auto ook, al volstaat een zware voet al om op het gas te trappen.