Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?

Wij zeggen er nu vaak bij gewone fiets na eerste de vraag op: we gaan graag op de fiets met vakantie, of we nemen de fietsen altijd mee op vakantie, de E-bike?, nee, een gewone reisfiets met versnellingen.
Grandonneur schreef:
wo 01 mar, 2023 17:09
Alleen de specifieke variant die veel mensen onder fiets verstaan, de ouderwetse 'fiets' (en dan hier vaak vergeleken met e-bike) heeft geen specifieke naam.
Je hebt er net een gebruikt.
# De ouderwetse 'fiets'.
Dank voor je input. :D

Als door al één persoon beoogd oprichter van iets waarvan het nut nog bepaald zou moeten worden zal ik binnen door mij zelf te bepalen tijdspanne een vervolg op dit draadje presenteren.
In klaremensentaal: ik zal 'ns kiekn of 'n poll wat is.
Marjan schreef:
wo 01 mar, 2023 17:36
Wij zeggen er nu vaak bij gewone fiets na eerste de vraag op: we gaan graag op de fiets met vakantie, of we nemen de fietsen altijd mee op vakantie, de E-bike?, nee, een gewone reisfiets met versnellingen.
In Drente is het toch gewoon fietse;-)
J de Groote schreef:
wo 01 mar, 2023 17:53

In Drente is het toch gewoon fietse;-)
Haha, ik ben import
( ik werk in Assen )
willem.m schreef:
zo 26 feb, 2023 10:22
Afbeelding
Weet iemand trouwens hoe je die noten kunt "zouten", opdat ze weer gewoon smaken zoals het hoort?
Fedor schreef:
wo 01 mar, 2023 17:04
"Zich uitslovende sukkel" of "armlastige fietser want kan zich geen e-bike veroorloven" ;)
Ik ben bang dat je, in ieder geval voor een deel van de populatie, gelijk hebt. :(

Afgelopen jaar werden mw non-fixie en ik in Frankrijk meerdere malen met verbaasde blikken en zelfs applaus begroet als we een heuvel op fietsten met onze fietsen uit de vorige eeuw. "Ach, kijk eens kinderen, hoe schattig!"
non-fixie schreef:
wo 01 mar, 2023 20:23
willem.m schreef:
zo 26 feb, 2023 10:22
Afbeelding
Weet iemand trouwens hoe je die noten kunt "zouten", opdat ze weer gewoon smaken zoals het hoort?
Even in water doen, uithalen, afschudden, beetje zout over doen, schudden. Theelepel arachide-olie in pannetje, nootjes erin, vuurtje, niet weglopen (niet doen), omschudden, als ze bruin genoeg zijn uit het pannetje gooien.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 20:38
Even in water doen, uithalen, afschudden, beetje zout over doen, schudden. Theelepel arachide-olie in pannetje, nootjes erin, vuurtje, niet weglopen (niet doen), omschudden, als ze bruin genoeg zijn uit het pannetje gooien.
Dank je! Daar kan ik wat mee.
Marjan schreef:
wo 01 mar, 2023 17:36
Wij zeggen er nu vaak bij gewone fiets na eerste de vraag op: we gaan graag op de fiets met vakantie, of we nemen de fietsen altijd mee op vakantie, de E-bike?, nee, een gewone reisfiets met versnellingen.
Nee joh wij fietsen eco.
Marjan schreef:
wo 01 mar, 2023 17:36
Wij zeggen er nu vaak bij gewone fiets na eerste de vraag op: we gaan graag op de fiets met vakantie, of we nemen de fietsen altijd mee op vakantie, de E-bike?, nee, een gewone reisfiets met versnellingen.
Bij zo'n vraag houd ik het consequent op trapfiets.
Poppink schreef:
do 02 mar, 2023 13:06
Bij zo'n vraag houd ik het consequent op trapfiets.
trapfiets.JPG
🤪
Ik houd gewoon op "fiets" en op de vraag "met ondersteuning?" (of een variant daarop) op "nee".
Ik noem mijn fiets gewoon fiets. Die andere fietsen waarbij je niet of nauwelijks hoeft te trappen zijn sjoemelfietsen.
micvanloon schreef:
vr 03 mar, 2023 21:33
Ik noem mijn fiets gewoon fiets. Die andere fietsen waarbij je niet of nauwelijks hoeft te trappen zijn sjoemelfietsen.
Dit vind ik wel een mooie verzamelnaam voor alle fietsen met ondersteuning… :D

Mijn vrouw fietst volgende maand (op mijn fiets) van huis uit (in haar eentje) naar Rome. En nee, niet op een sjoemelfiets dus :wink:
Een sjoemelfiets is voor mij een auto of motor. Iedereen die die een brandstofmotor thuislaat en zelf (mee)trapt moeten we koesteren en verdient iets meer respect. Jullie zijn veel te negatief over een elektrische fiets. Denk daar nog maar eens aan terug als jouw keuze is; E-bike of niet meer fietsen.
Ik houd heel erg veel van de sjoemelfiets, zolang die bij de buren staat :wink:
Superman 💪🏻
Belgen hebben het ook wel over foetelfiets.
Als ik moe wordt van de zoveelste berg van 14% of groter tegenop te peddelen, dan stap ik af en zoek steun bij mijn fiets om even bij te komen.

Met elektrisch hoeft dat niet. Vandaar de bijnaam steunfiets.
Beste posters in dit topic,

De titel van dit topic is: ''Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?''. Dus graag on topic blijven en alleen reageren als je een antwoord hebt op de vraag in de onderwerptitel van dit topic!
Niet ter zake doende reacties zijn verwijderd.

Moderator
Even terugkomend op het onderwerp "Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving, ter onderscheid van E-bikes?"

Tot nu toe zijn genoemd:

De termen (alfabetisch) analoge fiets, biofiets, biologische fiets, doe-het-zelf-fiets, duwfiets, echte fiets, fiets zonder ondersteuning, gewone fiets, HPV, Human Powered Vehicle, loopfiets, niet-ebike, non-ebike, onondersteunde fiets, ouderwetse 'fiets', pushbike, re-bike, spierfiets/spierkrachtfiets, trapfiets, zelftrapper, ecofiets en gewone fiets.
De termen ecofiets en gewone fiets bleken populairder dan de andere termen.

Van de woorden fiets, fyts, kettingwielmobiel, e-fiets en rijwiel werd het woord fiets vaak genoemd. Deze woorden voldoen helaas niet aan de voorwaarde in de vraag, welke ik voor degenen die het nog niet hebben opgemerkt onderstreept heb. Dat is uiteraard naar mijn oordeel, maar ik schrijf dan ook deze samenvatting.