Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?

Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 18:44
omdat je ook op een e-bike de benen moet bewegen om vooruit te gaan.
Daar denken de diverse bezorgdienstmedewerkers hier in ‘t dorp anders over.
Grandonneur schreef:
za 25 feb, 2023 18:52
Daar denken de diverse bezorgdienstmedewerkers hier in ‘t dorp anders over.
Die rijden dus eigenlijk op een illegale brommer. Maar ja.... handhaving blijft het issue.
Fedor schreef:
za 25 feb, 2023 18:54

Die rijden dus eigenlijk op een illegale brommer. Maar ja.... handhaving blijft het issue.
Onverzekerde brommer vooral...
Fiets

Zo eentje waarbij je zelf alles moet trappen
Niet elektrisch nee

Dat zeg ik altijd als antwoord op wat voor fiets ik heb….

Gr ej
Fiets, als ik het over mijn fiets heb die ik gebruik voor alledaagse ritjes, woonwerk en trektochten.

Racefiets als ik het over mijn racefiets heb.

Ik zie ook de noodzaak niet zo om heel krampachtig iets anders te verzinnen om je te kunnen onderscheiden bij iets wat eigenlijk gewoon een stuk ijzer met een aantal wielen is 8)
Het nut van een nieuw woord zal inderdaad niet zo vaak liggen bij de deelnemers hier, meer bij de buitenwereld.
Winkelier: "Zoekt u een E-bike of een ....?".
Kennis: "Fiets je veel? Op een E-bike of een ... eeh ... ?"
Op het station: "Huurt u een ....fiets of een E-bike?".
"met zonder ondersteuning"
alma schreef:
za 25 feb, 2023 16:38
"Ecofiets"
Ecofiets lijkt mij een prachtige naam want dat al die accu aangedreven fietsen de pest voor het milieu zijn moge duidelijk zijn.
Ronald van der Perk schreef:
alma schreef:
za 25 feb, 2023 16:38
"Ecofiets"
Ecofiets lijkt mij een prachtige naam want dat al die accu aangedreven fietsen de pest voor het milieu zijn moge duidelijk zijn.
+Veel. Verwacht geen betere naam.

Ik fiets nog eco een kort, krachtig en milieuvriendelijk antwoord.
Ik ben bang dat wanneer je een fietsenhok vol zet met allerlei verschillende fietsen en je vraagt willekeurige voorbijgangers om de ecofiets uit het hok te pakken er een aardig aantal met de E-bike naar buiten komen.
Om te verduidelijken dat ik geen e-bike bedoel maar een normale fiets, gebruik ik wel eens de term "doe-het-zelf-fiets".
Gewoan "fyts"
Ronald van der Perk schreef:
za 25 feb, 2023 20:31
alma schreef:
za 25 feb, 2023 16:38
"Ecofiets"
Ecofiets lijkt mij een prachtige naam want dat al die accu aangedreven fietsen de pest voor het milieu zijn moge duidelijk zijn.
Ook als er een auto voor blijft staan bij bv woon/werk?
Wat mij betreft een zeer ongenuanceerde stelling.
(Idd.) een 'gewone fiets' (zonder 'niets')
Tijdens een potje scrabble, ga ik best voor "kettingwielmobiel". :D
Frank schreef:
za 25 feb, 2023 17:13
joukon schreef:
za 25 feb, 2023 16:35
Engelstalig spreek je van een bike.
Eerder een bicycle, een cycle of een push-bike. Een bike kan wel, maar een motorfiets wordt ook een bike genoemd.
Dit klinkt als de benaming herenfiets of damesfiets.

Zelfs webwinkels spreken over bikes https://99spokes.com/en-EU/bikes

Ik houd het op fiets of racefiets.
De charme van het woord fiets is de eenvoud (één lettergreep) en een alternatief zou dat ook moeten hebben, dus misschien de eerste letter wijzigen?

ecofiets vindt ik ook wel iets maar toerfiets lijkt me in deze context het best.
LHTJoost schreef:
za 25 feb, 2023 23:16
Ronald van der Perk schreef:
za 25 feb, 2023 20:31
alma schreef:
za 25 feb, 2023 16:38
"Ecofiets"
Ecofiets lijkt mij een prachtige naam want dat al die accu aangedreven fietsen de pest voor het milieu zijn moge duidelijk zijn.
Ook als er een auto voor blijft staan bij bv woon/werk?
Wat mij betreft een zeer ongenuanceerde stelling.
Mee eens. E-Auto-accu's zijn 100x zo groot als e-bike-accu's dus als een op de 100 e-bikes een electrische auto vervangt speel je daarop al kiet. Als het een op de 10 is, is de winst al fors. Bij het vervangen van een brandstofauto nog meer.

Probleem is natuurlijk dat elke e-bike die een auto vervangt plaats op de weg schept voor een nieuwe auto.
daulagari schreef:
zo 26 feb, 2023 09:35
ecofiets vindt ik ook wel iets maar toerfiets lijkt me in deze context het best.
Toerfiets vind ik een vervelend woord geworden omdat het zowel voor reizigersfietsen als wielrenfietsen (ntfu) gebruikt wordt. Het woord doet dus niet meer waarvoor het is bedacht, namelijk aanduiden wat je ermee bedoelt.
Dit draadje doet me denken aan dit nieuwsfeit:
'Zeesluis bij IJmuiden gaat Zeesluis IJmuiden heten en niet Sluisje McSluisface'
https://nos.nl/l/2357927