Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen - enquêtecommissie - Forum Wereldfietser

Groningen - enquêtecommissie

Laat maar!
Het is inderdaad beschamend, maar dat is voor de meeste mensen al vele jaren geen nieuws meer.
Ik ben bang dat het nog een hele tijd duurt.
De mijnen in Limburg zijn nu 50 jaar gesloten en afgelopen week (!) kopte het plaatselijke nieuwsmedium:
"Eindelijk groen licht voor afhandeling mijnschade in Limburg"
https://www.1limburg.nl/nieuws/2137071/ ... in-limburg
Die kop is natuurlijk wat ongenuanceerd, maar toch.
Zet maar vast in je agenda:

Over 30 jaar komt er ook een enquetecommissie over de schade die de natuur in Gelderland, Friesland, Noord-Brabant en Overijssel (en andere provincies) heeft geleden door het grootschalig dumpen van mest in weilanden. Met als gevolg een gore bodem en gore sloten. Nog maar te zwijgen van de ellende voor de dieren. De hamvraag die dan gesteld wordt is wie er destijds het meeste boter op zijn/haar hoofd had: de boeren, de banken, de agrarisch adviseurs, de veevoeders, de verwerkende industrie, de supermarkten, de consumenten of de politici.

Dit heeft overigens niks met fietsen te maken.
willem.m schreef:
vr 24 feb, 2023 15:08

Dit heeft overigens niks met fietsen te maken.
Als we fietsend naar stembus gaan wel? :D
De burger is aan zet maar vrees dat er veel zijn met boter op hun hoofd, hier hangen alleen maar BBB posters. :( over vuile sloten gesproken en groene woestijnen. Als fietser wil je toch meer natuur zien tijdens je tocht?

Mijn plusje was voor eerste deel van je post.
Jammer dat het meteen over Limburg, Brabant,Friesland…enz moet gaat. Vandaag eindelijk aandacht voor Groningen.

En zwarte pieten kan altijd nog. Ik denk dat we collectief gefaald hebben en het op moeten lossen.

En het gaat idd niet over fietsen, scherp.
(Kletspraat: Voor al het offtopic geklets. Houd het netjes en binnen de perken!)
LHTJoost schreef:
vr 24 feb, 2023 16:14
Jammer dat het meteen over Limburg, Brabant,Friesland…enz moet gaat. Vandaag eindelijk aandacht voor Groningen.

En zwarte pieten kan altijd nog. Ik denk dat we collectief gefaald hebben en het op moeten lossen.

En het gaat idd niet over fietsen, scherp.
Het was niet mijn bedoeling om van jouw onderwerp af te leiden. Ik vind het ook schrijnend wat in Groningen is gebeurd. Het was meer dat we met de ervaring uit Groningen lessen zouden kunnen trekken voor andere dossiers waar we momenteel middenin zitten maar waarvan de urgentie misschien pas later wordt gevoeld.
En dat "Den Haag" de in Uithuizermeeden geboren waterstaatkundige ingenieur Johan van Veen (al voor de oorlog) niet heeft geloofd dat de dijken in het deltagebied al niet deugden en dat het gevaar van een overstroming ophanden was, is ook schandalig te noemen.
Ja…en oorlog ook :roll:
LHTJoost schreef:
vr 24 feb, 2023 16:14

En zwarte pieten kan altijd nog. Ik denk dat we collectief gefaald hebben en het op moeten lossen.
"We hebben collectief gefaald" dat deel ik niet.
Ik voel mee met de gedupeerden. Al vele jaren. En voel mij eerlijk gezegd 'machteloos'.
Ontzet dat de veiligheid van de Groningers geen enkele rol hebben gespeeld, om het in de juiste verhoudingen te plaatsen, om ruim tweehonderd duizend Groningers die in het aardbevingsgebied bevinden.
Aan de ene kant de wereld van politici, ambtenaren en (aandeelhouders van) oliebedrijven die domineren met winst- en verliesrekeningen, protocollen, regels en processen. De andere wereld is die van de Groningers, die zich zorgen maken over hun gezondheid, de vele aardbevingen en de schade aan hun huizen.

De ernst van urgentie werd niet gevoeld.
Hoe zou je als "collectief" kunnen afdwingen dat die "andere wereld" wel naar je luistert? Je wel serieus neemt en op komt voor je gezondheid en veiligheid? Nu gaat het om aardbevingen waar ruim tweehonderd duizend Groningers mee te maken hebben.

En een kabinet die zou aftreden (zoals eerder gebeurde met toeslagenaffaire) en weer terug keert in dezelfde samenstelling na 1 jaar van soebatten is ook al geen oplossing. Daar hebben die slachtoffers helemaal niets aan.

Er lijkt een systeemverandering nodig te zijn. Het lijkt vooralsnog te ontbreken aan een aanzet hiertoe.
Dat baart mij grote zorgen.
joukon schreef:
za 25 feb, 2023 12:47
Ontzet dat de veiligheid van de Groningers geen enkele rol hebben gespeeld, om het in de juiste verhoudingen te plaatsen, om ruim tweehonderdduizend Groningers die in het aardbevingsgebied bevinden.
200.000 mensen. Dat getal heb ik wel eens gezocht.
Nu kan ik het dus in de juiste verhoudingen plaatsen en een vermoeden uitspreken dat het gas niet echt veel duurder was geweest als we ALLE betroffen gezinnen (ergens tussen 50.000 en 80.000) in de loop van de tijd zonder morren een nagelnieuw huis hadden gegeven. Meer dan vierhondermiljard aan opbrengsten. Dat zijn twee miljoen euro per persoon, dus meer dan vijf miljoen per gezin.

Je kunt het ook anders uitrekenen. Reken voor de grap uit wat nieuwe huizen, op nieuwe grond, voor al die bewoners hadden gekost en deel het door alle Nederlandse gezinnen over de hele periode. Ronduit schokkend weinig. Namelijk zo'n 50 euro per gezin per jaar. Dus als ik het afrond: als het gas 4 cent per kuub duurder was geweest (alleen voor particulieren. De industrie mats ik even) dan waren alle betrokkenen financieel bijzonder gelukkig geweest.
(Correct me if I'm miscalculating, ik doe dit even op de tablet)

Bovendien: Hoeveel geld er uitgegeven is aan dat morren in de vorm van (betaalde!) uren van politici, kantoor-, lokatie-, conferentiekosten en dat soort dingen en loon van journalisten, uitgevers, half "Hilversum", drukkerijen en vooral onderzoeken en commisies moet bij elkaar een waarzinnig fortuin zijn.
joukon schreef:
za 25 feb, 2023 12:47
LHTJoost schreef:
vr 24 feb, 2023 16:14

En zwarte pieten kan altijd nog. Ik denk dat we collectief gefaald hebben en het op moeten lossen.
"We hebben collectief gefaald" dat deel ik niet.
Ik voel mee met de gedupeerden. Al vele jaren. En voel mij eerlijk gezegd 'machteloos'.
Ik deel je machteloze gevoel.
Bron; NRC wat aantal Groningers in aardbevingsgebied betreft. Dat is het aantal inwoners opgeteld van Leiden en Alkmaar.
Laat dat even op je inwerken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/24/he ... 2-a4158042
Helemaal eens. Jammer maar ik zeg altijd een mens zit niet helemaal goed in elkaar. Nog een paar honderd jaar dan lachen ze om ons. Wat een idioten waren het toen. Hoop ik, denk ik.
Je vergeet de aandeelhouders in dit verhaal als deze niet zo inhalig waren geweest was dit probleem nooit ontstaan.

Het zou ideaal geweest zijn, de mensen die aan de oorlog in Oekraïne geld verdienen gezegd zouden hebben laten we er niet aan beginnen we nemen wel genoegen met minder.
Dit kwam vanmiddag binnen, is Den Haag van lotje getikt?:

https://nieuwspaal.nl/kabinet-wil-extra ... mpenseren/
Ik meen hier toch satire in te herkennen, jij niet Martin?
Ooit wel eens van De Speld gehoord, Martin?

Dit lijkt me een variant, kijk maar eens naar de rest van de nieuwsberichten.
Niet alles geloven wat je op internet leest Martin.

Nieuwspaal is een satirische nieuwswebsite opgericht in 2015.
Money is the Root of all evil…..

Schandalig hoe er met de Groningers om gegaan is, hoe het nog steeds gaat, hoe er door dit onderzoek niks gaat veranderen…..
Collega van mij waarvan de kinderen niet meer durven te slapen in hun eigen kamer na een aardbeving ( Loppersum ) hoe wij behandeld zijn in het schade traject….hoe alle schades zijn behandeld ….hoe wij zijn behandeld, hoeveel depressies, paniek, echtscheidingen etc etc etc
Hoe de Groningers zijn en worden behandeld voor het belang van geld….

Geld geld geld…….wordt er ZIEK van!

Gr ej
Of zoals het in Trouw stond: “We zijn geen slachtoffer van de bevingen, maar van een ziekmakend systeem”
Achteraf is het makkelijk ..... maar was er van al die intelligente mensen, die in top van al die toonaangevende bedrijven niet een die voorstelde laten we een schadefonds opzetten. Je weet maar nooit.
Hebben ze allemaal gedacht niet smoezen dat lossen we dan wel op.
Geloof me geld zal en gaat er nooit komen. Een aandeelhouder heeft best wat geld gekregen probeer dat maar eens terug te krijgen.
Nee dat wordt sparen voor ons. Tijdens Covid klotste het geld tegen de plinten. Toch. De wereld verandert snel in een paar jaar tijd.