Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's opslaan en ordenen, ordening in de chaos. - Forum Wereldfietser

Foto's opslaan en ordenen, ordening in de chaos.

De wintermaanden gebruik ik onder anderen om oude foto's te scannen, foto's te ordenen en denken over het weggooien van 90% van de foto's omdat ze in feite waardeloos zijn.
Omdat ik er niet toe kan komen foto's te wissen/weg te gooien probeer ik de boel te ordenen.

Inmiddels heb ik enige ervaring en wil dit met jullie delen.

Foto's van camera of mobiel berg ik eerst in een map met de naam van de camera.
/foto/cameranaam
Daarna hernoem ik ze met datum en naam van de camera.
Voorbeeld: DSC-1234 wordt 20230204_1224_DSC-1234_J9110.jpg
Format YYYMMDD_HHMM_DSC-1234_CAM.jpg
Ik gebruik Bulk Rename Utility
Daarna gaan alle hernoemde foto's in de map /foto/vergaarbak

Vanuit de vergaarbak kunnen de foto's gesorteerd naar bijvoorbeeld /foto/uitgezocht/2020-08 Hogeland of bijvoorbeeld /foto/uitgezocht/2017-06 fietsen naar Rome
De rest blijft in de vergaarbak om weggegooid te kunnen worden.

Maak er een goede gewoonte van je documenten en je foto's op te slaan op een extern opslagmedium.
Voor de backup gebruik ik een raspberrypi in de meterkast met een USB schijf van 4Tb.
Ieder andere oplossing werkt ook, bijvoorbeeld een Seagate Expansion Portable Drive met USB aansluiting. Wat je ook koopt, neem iets dat zonder aparte voeding werkt, scheelt gedoe.

Om de foto's nog beter toegankelijk te maken laat ik er gezichtsherkenning op los.
Google doet het, Microsoft doet het, maar ik heb vrees voor het ongewenst en op de achtergrond verspreiden van weet-ik-wat. Daarom gebruik ik Picasa of DigiKam.
Picasa is los van het internet sinds het niet meer wordt ondersteund door Google en DigiKam is OpenSource.
Je kunt natuurlijk ook je foto's laten scannen door Microsoft Photos (is op elke Windows computer aanwezig) of door Google Photos.

In zowel Picasa als DigiKam kan je daarna de gegroepeerde gezichten taggen op naam, land, jaar of wat dan ook.
Foto's die getagd zijn kan je makkelijk terugvinden op je computer.
Als je bijvoorbeeld Ingrid, Katrien en Kees eerst na gezichtsherkenning hebt getagd kan je later met hulp van de tags zoeken op foto's van Katrien, foto's waarom Katrien en Ingrid beiden te zien zijn of foto's waarop Kees in Rome te zien is.

Om inzicht te krijgen in de informatie die op foto's is opgeslagen kan je dat online doen (privacy mag je op hopen) maar je kunt ook ExifTool downloaden.
Download niet de installeerbare versie maar de Executable.
Unzip de executable, vind de exiftool(-k).exe en kopieeer die naar het bureaublad.
Pak een willekeurig foto, schuif die over het icoontje en in beeld verschijnt open with exiftool(-k).exe. Laat de foto los, wacht even en voilá, alle informatie over de foto is te zien.
Scroll naar boven op het zwarte beeld met de witte letters om alles te zien.
Tussen de informatie tref je ook tags. Je zult zien dat op de foto van Kees in Rome bijvoorbeeld staat, Ingrid, Kees, Rome.
Je had gezocht op Kees en Rome en dus kwam die foto bovendrijven.
Had je gezocht op Ingrid of op Rome of op Ingrid en Rome, dan was die foto ook komen bovendrijven.

Deze voorbeelden zijn Windows gericht, de Mac en Linux kunnen het ook en naar het schijnt zelfs nog makkelijker en beter.
sla mijn foto's per jaar en in die map per maand
met mijn reizen doe ik het zelfde
Ik voeg de locatie aan de foto's toe mbv mijn gps track en Javawa's Fotogeotag 🌍
Poppink schreef:
wo 08 feb, 2023 12:50
Foto's van camera of mobiel berg ik eerst in een map met de naam van de camera.
/foto/cameranaam
Daarna hernoem ik ze met datum en naam van de camera.
Voorbeeld: DSC-1234 wordt 20230204_1224_DSC-1234_J9110.jpg
Format YYYMMDD_HHMM_DSC-1234_CAM.jpg
Vanuit de vergaarbak kunnen de foto's gesorteerd naar bijvoorbeeld /foto/uitgezocht/2020-08 Hogeland of bijvoorbeeld /foto/uitgezocht/2017-06 fietsen naar Rome
Dat hernoemen met naam en datum vind ik dubbelop. Die info staat al in de foto en mijn software kan daar goed op zoeken. De meeste foto's gaan bij mij in één bak. Ik blijf er van uitgaan dat computers even snel meer foto's in een map aankunnen als dat de map aangroeit.
Foto's van vakanties en speciale gelegenheden komen wel in aparte mappen.
Duidelijk gebruikers van een Windows pc. En dan nog met een insteek van 20 jaar terug. :roll:
Mapje? Je moet dan voor elk 'gemapt' event weer teruggaan in de 'moppenboom'; dat is toch geen fijne manier van werken?!

Ik neem aan dat elk Windows programma wat een foto kan laten zien, ook de EXIF data kan lezen en tonen? Daar heb je toch geen aparte tool voor nodig.

Wat de grootste verbetering van de laatste 10 jaar is in fotobeheer, is het toevoegen van de locatie aan de EXIF data.
Meestal weet je van de foto die je zoekt niet meer van welke datum, of alleen al van welk jaar die foto is. Ook weet je dan niet altijd wie er opstonden, als er al een bekende op stond en het geen landschapsfoto o.i.d. was. Dus gezichtsherkenning gaat dan niet helpen. Maar vaak, ik zou zeggen, bijna altijd: weet je nog wel de locatie waar je 'm heb genomen. Dus op locatie inzoomen is eigenlijk altijd: Bingo! Moet je wel een foto-beheer programma hebben wat die locatie kan presenteren.
Ach lokatie, daar heb ik een speciaal tooltje voor, dat ook met dia's en negatieven feilloos de lokatie geeft.