Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Ik lees op de VRT:
"3 op 10 Vlaamse automobilisten zeggen dat ze bijna elke rit hun gsm gebruiken terwijl die los in de wagen ligt. Dat blijkt een nieuwe bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)."

Ik had dit natuurlijk in het draadje Belgie is een Gevaarlijk Land kunnen plaatsen, maar ik vermoed dat de situatie in Nederland niet veel beter is.

Ik schrik hier nogal van. Ik zie weliswaar tijdens elke fietsrit automobilisten (handheld) bellen*, vooral op drukke wegen van en naar de stad, maar ik wist niet dat drie op de tien automobilisten dit echt structureel doen en dat zelfs zeggen ook.
Het maakt me persoonlijk (behalve voor familie, hulpdiensten en medisch personeel) niet veel uit of iemand zichzelf tegen een betonblok zet, maar die chauffeurs brengen vooral ook mij en mijn vrienden en familie in gevaar. Dat dit niet zonder gevolgen is, is voor iedereen duidelijk. Gevolgen voor aangereden fietsersen voetgangers betekenen daarbij regelmatig een definitief einde van hun leven.

Ik hoop dat er behalve een boete ooit een pittigere juridische meetlat komt om deze gewoonte aan af te meten. Gelukkig voor de handheld bellers ben ik geen rechter.

*: bellen, appen, intenetten etc. etc.
Heel herkenbaar: de automobilist die zwalkend een bocht door komt of schijnbaar doelloos een rotonde over komt. Kijk je dan de betreffende auto in, dan zit de bestuurder handsheld te bellen...
Ik zie het verschillende keren per week.

Een lik-op-stuk beleid lijkt me op zijn plaats: naast een boete, meteen, bij staande houden, de telefoon inleveren voor vernietiging.
Inname rijbewijs lijkt me ook een goede reactie.
Eens hoor, het is een groot probleem. Heb in de praktijk regelmatiger hinder van fietsers met de telefoon in de hand trouwens.

Nuance op de topictitel, het gaat over de telefoon bedienen. Kan dus bellen zijn, maar ook appen/navigeren/muziek bedienen etc. Even zien hoe laat het is, etc.

Nog niet zo heel lang geleden was dat in België nog toegestaan zonder gebruik van een houder.
Bellen vind ik niet het grootste probleem. Zodra men aan het lezen gaat op de smartphone neemt de aandacht voor het verkeer van de verkeersdeelnemer, niet alleen automobilist, pas echt af.
Bellen valt nog wel mee tegenwoordig. Valt ook teveel op.

Appen daarentegen is echt een crime. Hoe vaak ik automobilisten zie die naar hun eigen kruis zitten te staren…
Bij ons in de polder fietsen hele drommen scholieren op en neer naar school. Ik denk dat het niet verstandig is om hier de aantallen fietsende telefoon-operators aan te geven :wink: .
Die fietsers brengen mij niet erg in gevaar, dus ik heb daar minder moeite mee.
Het gaat mij om dat er zo veel mensen zijn die bewust het risico nemen dat ze mij doodrijden.
Jurr schreef:
vr 03 feb, 2023 13:36
Bellen vind ik niet het grootste probleem. Zodra men aan het lezen gaat op de smartphone neemt de aandacht voor het verkeer van de verkeersdeelnemer, niet alleen automobilist, pas echt af.
Bellen leidt ook flink af hoor, tenminste als je serieus naar de ander luistert, informatie verwerkt en nadenkt over wat je wilt gaan zeggen. Bij meerdere taken die actieve aandacht vergen zullen je hersenen voorrang geven aan één taak (bijvoorbeeld bellen) en de andere taak (bijvoorbeeld fietsen of auto rijden) op de automatische piloot zetten. Vroeger reed ik veel met de auto en belde regelmatig, en was soms verbaasd over de ervaring dat je na een telefoongesprek een heel stuk van het rijden hebt gemist ('Huh, nu al hier [plek 30 km verderop]?').

https://youtu.be/aK3lhinHd_8
Screenshot_20230203-153446.png
Er is ooit een onderzoek geweest dat had aangetoond dat handsfree (!) bellen gelijk stond aan 2 keer de toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed.
Ja, die appende automobilisten, daar heb ik ook altijd last van, want je kunt ze op de weg herkennen aan het net onder de maximumsnelheid rijden gecombineerd met een vrij duidelijke zwalkneiging.
Ik probeer ze altijd vlak op de bumper met grootlicht aan de kant te dwingen zodat ik er volgas langs kan. Lévensgevaarlijke lui.
Joris Flemming schreef:
vr 03 feb, 2023 18:49

Ik probeer ze altijd vlak op de bumper met grootlicht aan de kant te dwingen zodat ik er volgas langs kan. Lévensgevaarlijke lui.
Dat lijkt me ook fijn voor de verkeersveiligheid ja. (-:
willem.m schreef:
vr 03 feb, 2023 15:31

Bellen leidt ook flink af hoor, tenminste als je serieus naar de ander luistert, informatie verwerkt en nadenkt over wat je wilt gaan zeggen.
Oh dat kan zeer zeker. Maar je hebt dan tenminste nog je ogen permanent op de weg en minstens 1 hand aan het stuur. Op het moment dat die andere hand die telefoon vast heeft, er tekst gelezen wordt en er misschien zelfs nog wel berichten getypt worden dan gaat de rijstijl daar nog wel verder onder lijden.
willem.m schreef:
vr 03 feb, 2023 15:31

Vroeger reed ik veel met de auto en belde regelmatig, en was soms verbaasd over de ervaring dat je na een telefoongesprek een heel stuk van het rijden hebt gemist ('Huh, nu al hier [plek 30 km verderop]?').
Maar of dat nu zo erg is dat je het zoveelste distributiecentrum, geluidsscherm, Amerikaans specialiteitenrestaurant of whatever naast de snelweg naast de snelweg niet gezien hebt... Dat hoeft niet zo erg te zijn toch? Zolang je het verkeer maar goed genoeg in de gaten kunt houden en in staat bent daar adequaat naar te handelen, dan gaat de navigatie wel een keer blèren als je ergens heen moet. Kun je daarnaast nog een handsfree telefoontje voeren, maar liever geen slechtnieuwsgesprek, conferencecall of iets in die hoek.

Maar ja, daar valt niet op te controleren.... Slechts wanneer de rijkwaliteit dusdanig afneemt dat het als verkeersovertreding gezien zou kunnen worden.
Met rijden op de automaat zul je onvoldoende alert zijn op onverwachte situaties. Die komen zelden voor, maar als ze zich aandienen en je bent (mede)verantwoordelijk voor een ongeval, dan zal je jezelf voor de kop slaan dat je al rijdend (handsfree) aan het bellen was. Helaas is dan het kwaad dan geschied voordat het kwartje is gevallen.

Mijn advies: als je auto rijdt of fietst, bel bij voorkeur niet. Het gaat altijd ten koste van de aandacht voor de weg en de medeweggebruikers.
Joris Flemming schreef:
vr 03 feb, 2023 18:49
Ja, die appende automobilisten, daar heb ik ook altijd last van, want je kunt ze op de weg herkennen aan het net onder de maximumsnelheid rijden gecombineerd met een vrij duidelijke zwalkneiging.
Ik probeer ze altijd vlak op de bumper met grootlicht aan de kant te dwingen zodat ik er volgas langs kan. Lévensgevaarlijke lui.
Vind ik ook een bron van ergernis, rij je rustig 140 op de snelweg, gaat er iemand nèt voor je rijden, soms op nog geen 2 meter van je voorbumper. Een korte waarschuwing met grootlicht is dan de meest sociale, redelijke en veilige optie.

😀
Yamadori schreef:
vr 03 feb, 2023 19:05

Vind ik ook een bron van ergernis, rij je rustig 140 op de snelweg, gaat er iemand nèt voor je rijden, soms op nog geen 2 meter van je voorbumper. Een korte waarschuwing met grootlicht is dan de meest sociale, redelijke en veilige optie.

😀
Daar hebben ze van die blauwe lampjes voor, en een sirene. En zo'n bordje met STOP POLITIE, zodat je ze vervolgens ook nog kunt vertellen dat het zo niet hoort.

Jammer wel dat dat dan niet je enige taak is, maar je wordt ook als eerste eropaf gestuurd als iemand zich al WhatsAppend in een medeweggebruiker heeft geboord en die moet wachten op zo'n zwarte taxi met vlaggetjes....

En veel meer van dat soort vrolijkheid. Maar ach, als je dan een keer dat werk op de fiets mag doen krijg je wel een Santos van de zaak (-:

Afbeelding
Foto: Santosbikes
Ik heb enkele jaren geleden ergens gelezen dat de politie in België het sim-kaartje van niet handsfree bellende of appende automobilisten in beslag neemt. Als ik in m'n auto rijd, blijf ik van de telefoon af, ook al rinkelt hij in m'n broekzak. Als de persoon aan de andere kant van de lijn een automotor via z'n telefoon hoort, verbreek de verbinding dan zelf! Ik gebruik zelfs het schermpje van de navigator ook nooit, te gevaarlijk. Dat doe je maar thuis of op een plek waar je de auto kan stilzetten. Wet is wet. Punt. Basta.
willem.m schreef:
vr 03 feb, 2023 18:57

Mijn advies: als je auto rijdt of fietst, bel bij voorkeur niet. Het gaat altijd ten koste van de aandacht voor de weg en de medeweggebruikers.
Het zou erg fijn zijn als elke verkeersdeelnemer volkomen gefocust zou zijn op niets anders dan het verkeer. Daar zou het verkeer een stuk minder onveilig van worden.

Helaas blijken die verkeersdeelnemers dan vaak toch ook net mensen te zijn, met allerlei menselijke tekortkomingen in verschillende gradaties.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 feb, 2023 19:16
Ik heb enkele jaren geleden ergens gelezen dat de politie in België het sim-kaartje van niet handsfree bellende of appende automobilisten in beslag neemt.
Zoek eens naar een E-SIM Martin, dan kun je daarna weer verder bellen ;)
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 feb, 2023 19:16
Ik gebruik zelfs het schermpje van de navigator ook nooit, te gevaarlijk. Dat doe je maar thuis of op een plek waar je de auto kan stilzetten. Wet is wet. Punt. Basta.
Levensgevaarlijk zo'n digitale kaart in de auto waarop je kunt zien waar je heen moet. Waar was toch de tijd dat je dat gewoon aan die leuke dame langs de kant van de weg vroeg...

;)

Of ruzie kon maken met echtgenoot die met het stratenboek op de verkeerde pagina naast je zat te doen alsof er genavigeerd werd...

;)
Het schermpje hangt laag in m'n auto - een Dacia Logan MCV van 2019 - slechts enkele centimeters boven de pook. Als ik ernaar kijk, zie ik de weg voor me helemaal niet meer! Twee seconden en je ziet niet wat een tegenligger op een tweebaansweg doet! Zei m'n vrouw nog: als je twee seconden afgeleid ben, krab ik in je gezicht! Het schermpje is daarom met zwart papier afgeplakt. Als ik ergens naar toe moet, bekijk ik eerst thuis van tevoren op Google maps en dan onthouden. Afgelopen maandag was ik nog naar een vreemd adres ergens in de Veluwe en zonder verdwaald te zijn makkelijk gevonden. Ik heb gewoon TomTom in mijn hoofd. Hetzelfde gebeurde toen ik een tijdje terug naar Bielefeld moest.
Ik wil een auto slechts als gewone vervoermiddel zonder poespas. Ik rijd toch niet in een cockpit van een vliegtuig. De ramen rondom even hoog voor een beter zicht. Een NSU Prinz is daar een goed voorbeeld van. Papieren landkaarten zijn voor fietstochten.