Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Dankje, Leon, het was op inderdaad niet fijn om te zien, om maar eens een understatement te gebruiken, en ik was er ook behoorlijk door van slag, zoals hier ook te lezen:

https://www.strava.com/activities/911323314
De afgelopen week was ik nogal onderweg in de regio A4/A12/A13/A15/A16/A20 en het was verre van rustig. 2x een tesla tegengekomen (1x een witte en 1x een grijze) met een 'opmerkelijk' rijgedrag. 't Zag er gewoon niet zo heel logisch uit allemaal, onverwachte manoeuvres, medeweggebruikers moesten anticiperen. In beide gevallen bleek dat de bestuurder van de tesla met twee handen iets met zijn telefoon aan het doen was en dat verdiende zijn volle aandacht.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om voorlopig maar effe geen auto's op de weg toe te laten die zelfrijdend kunnen zijn?
Die Tesla's zijn ook niet bijzonder goed in de functie die ze daar zelf 'autopilot' noemen.

Gelukkig kan een groot deel van die functies ook uit....

...om vervolgens zonder te vragen weer aan te gaan zodra je de Tesla de volgende keer start om weg te gaan.

Wat mij betreft worden die Tesla's allemaal knalgeel met zwaailicht en een vlaggetje ;)

Op een drukke camping ernaast staan is ook feestelijk. Elke keer gaat dat camerasysteem aan als je te dicht bij komt
inclusief waarschuwing. En met de ingang van mijn tent 50 centimeter van de rechterbuitenspiegel op het enige nog resterende campingplaatsje gebeurde dat nog wel regelmatig...
Grandonneur schreef:
zo 26 feb, 2023 20:27
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om voorlopig maar effe geen auto's op de weg toe te laten die zelfrijdend kunnen zijn?
Volgens mij is het hele probleem dat er geen auto’s bestaan die zelfrijdend kunnen zijn. Nu niet en nooit niet.
Speeder300 schreef:
zo 26 feb, 2023 23:40

Volgens mij is het hele probleem dat er geen auto’s bestaan die zelfrijdend kunnen zijn. Nu niet en nooit niet.
De techniek bestaat al. Denk hierbij aan drones die boodschappen bezorgen aan huis.

Eenvoudig komt het neer op bestemming intoetsen en op "start" drukken.
De vraag is veeleer of de politiek hierin meegaat. Dat is aan de kiezer.

In een democratisch staatsbestel kan die niet goed functioneren als de kiezer niet participeert schiet mij nog te binnen.
Ik ben voorzichtig positief. Bekijk ik dit draadje dan is de optelsom dat er mondige mensen zijn.
joukon schreef:
ma 27 feb, 2023 08:00
Speeder300 schreef:
zo 26 feb, 2023 23:40
Volgens mij is het hele probleem dat er geen auto’s bestaan die zelfrijdend kunnen zijn. Nu niet en nooit niet.
De techniek bestaat al. Denk hierbij aan drones die boodschappen bezorgen aan huis.
Toch las ik laatst in een serieus artikel dat zelfrijdendheid is in te delen in 5 niveau's. Pas bij level 5 kan een auto deelnemen in het dagelijks verkeer op alle openbare wegen. De beste zelfrijdende auto's op de markt zouden nu hooguit bij level 2 zijn.

Van een artikel vorig jaar over een zelfrijdend golfkarretje in Hasselt werd ik niet blij. Om het veilig te houden mocht het ding alleen op fietspaden rijden, maar alleen al op de foto's kon je zien dat het ding zich niet eens aan de meest basale verkeersregels hield, zoals op je eigen weghelft blijven.

Ik zou een zelfrijdende auto ook wel eens willen zien (van een flinke afstand) op de vele plaatsen waar de belijning niet klopt, dwz je bijvoorbeeld tegen een muur aan stuurt.

Aan de andere kant: als ik zie hoe veel mensen rijden is het misschien niet zo moeilijk om dat te verbeteren.
Ach, er is hier op dit forum wel meer over geschreven.

Hier bijvoorbeeld:

viewtopic.php?f=46&t=36956&p=410622
Ergens is dat uitschakelen van de spelletjes ook weer jammer. Als de Teslarijder die gisteren achter me reed een spelletje aan het doen was geweest had hij zich misschien niet zo opgewonden over het feit dat hij niet door kom omdat ik maar 110 reed waar je 100 mocht. (En daarna nog 100 keer bij andere auto's)
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 09:45

Ik zou een zelfrijdende auto ook wel eens willen zien (van een flinke afstand)
Loop eens binnen bij Hyundai voor een proefrit met de electrische Ioniq5. Die kan parkeren zonder dat je in de auto zit, eenmaal een parkeerplaats gevonden kun je uitstappen en dan een knop op de autosleutel ingedrukt houden.

Duurdere auto's kunnen dat uiteraard al wat langer. En het gaat wel erg laaaaaaangzaam ;)
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 09:45

Ik zou een zelfrijdende auto ook wel eens willen zien (van een flinke afstand) op de vele plaatsen waar de belijning niet klopt, dwz je bijvoorbeeld tegen een muur aan stuurt.
Over een belijning een auto besturen en/of een robot zie ik ook als een optie, maar die heeft wel beperkingen. Met sensoren is die te verbeteren zodat een belijning niet nodig is. Afstand sensor. Lichtsensoren. GPS besturing. Ik vergeet er vast nog een aantal.

In de eenvoudigste vorm bestuur je een auto zelf met trappers en stuur. Ook dan vallen er brokken :wink:

Zeepkist bouwen.
Bron: https://nl.pinterest.com/saschadubbelda ... st-bouwen/
joukon schreef:
ma 27 feb, 2023 10:32

Over een belijning een auto besturen en/of een robot zie ik ook als een optie, maar die heeft wel beperkingen. Met sensoren is die te verbeteren zodat een belijning niet nodig is. Afstand sensor. Lichtsensoren. GPS besturing. Ik vergeet er vast nog een aantal.
Communicatie met andere voertuigen, zodat 'ie niet naar de ene auto voor je kijkt maar verder dan een bestuurder met z'n eigen ogen kan. Wat het ook weer gevaarlijker maakt voor de momenten dat er wél ingegrepen moet worden. Hoe snel doe je die ingreep als je de Tesla bijna schaakmat hebt staan op je touchscreen... en zal dat snel genoeg zijn...?

En ach, het grootste probleem voor die zelfrijdende voertuigen is natuurlijk vooral alles wat niet zelfrijdend is... de voetganger, fietser, op de rijbaan gelande vogel, overstekende plastic zak... Die communiceren niet zo makkelijk met zo'n rijdend computersysteem ;)
Jurr schreef:
ma 27 feb, 2023 10:27
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 09:45
Ik zou een zelfrijdende auto ook wel eens willen zien (van een flinke afstand)
Loop eens binnen bij Hyundai voor een proefrit met de electrische Ioniq5. Die kan parkeren zonder dat je in de auto zit, eenmaal een parkeerplaats gevonden kun je uitstappen en dan een knop op de autosleutel ingedrukt houden.
Duurdere auto's kunnen dat uiteraard al wat langer. En het gaat wel erg laaaaaaangzaam ;)
Dat klinkt als een one trick pony, een uitdrukking die volgens mij uit de 18e of 19e eeuw stamt waar sommige circusdieren heel intelligent leken maar in werkelijkheid heel lang werden getraind om maar één truckje te kunnen.
Nu ik er aan denk: was het niet juist Hyundai die ooit een auto maakte die Pony heette?
Yep:
Afbeelding

Ik bedoel natuurlijk deelname aan het echte verkeer. Liefst in het weekend natuurlijk.
Screenshot_38.png
Zeepkist
En als het om de dodelijkheid van de auto gaat.
Zijn auto's gevaarlijker op de weg, of via de lucht die we inademen door fossiel brandstofgebruik?
Auto's moeten aan allemaal veiligheidseisen voldoen. Slimme camera's en technische foefjes helpen daarbij. De belangrijkste lijkt echter vergeten. Onderzoek wijst uit dat in Australië jaarlijks bijna tien keer zoveel mensen sterven aan luchtvervuiling die door auto's wordt veroorzaakt, dan dat er mensen sterven aan verkeersongelukken waar een auto bij betrokken is.
11.105 t.g.v. uitlaatgassen van auto's.
Tegenover 'slechts' 1.123 mensen bij verkeersongevallen om het leven kwamen (2021).

Mijn voorstel is simpel.
Terug naar onze fantasie.
https://www.zeepkistenrace-rotterdam.nl ... 0_2016.pdf
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 11:41
Nu ik er aan denk: was het niet juist Hyundai die ooit een auto maakte die Pony heette?
Die Hyundai Pony was in die tijd in felle strijd gewikkeld met de AlfaSud voor de bokaal voor de snelst roestende auto.