Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Leon schreef:
zo 05 feb, 2023 22:44
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 21:17
Ik rij de laatste paar niet meer veel auto, maar ik herken deze zinnen niet.
Het een bij jou heeft misschien met het ander te maken. Er is de afgelopen jaren langzamerhand wel wat veranderd denk ik.
Misschien. Wat bedoel je met "wel wat veranderd"? En heb je cijfers die je gedachte onderbouwen?
alma schreef:
zo 05 feb, 2023 19:40
Grandonneur schreef:
zo 05 feb, 2023 19:28
Misschien zijn kleine groepen die het niet zo nauw nemen wel enorm waardevol voor een samenleving
Leg eens uit
Geen vraag aan mij, maar toch, met disclaimer vooraf, onderstaande geldt in mijn optiek niet voor gevaarlijke verkeersovertredingen waar het in dit draadje over gaat.

Er zijn voldoende historische voorbeelden van acties die tegen de toen geldende wet waren, maar waar achteraf van gezegd kan worden dat het doel de. Middelen heiligde. Ghandi met zijn geweldloos verzet in India, de student die voor de tank stond op het Plein van de Hemelse Vrede, de acties van Mandele in Zuid-Afrika, mw. Parker in de bus…
Helemaal mee eens, in die gevallen heilgt het doel de middelen, maar als ik met de fiets door rood rij, wat ik regelmatig doe moet ik eerlijk bekennen, heb ik toch niet echt het idee dat ik daarmee van extra waarde ben voor de maatschappij, zoals jij ook al aangeeft.
alma schreef:
ma 06 feb, 2023 07:36
Helemaal mee eens, in die gevallen heilgt het doel de middelen, maar als ik met de fiets door rood rij, wat ik regelmatig doe moet ik eerlijk bekennen, heb ik toch niet echt het idee dat ik daarmee van extra waarde ben voor de maatschappij, zoals jij ook al aangeeft.
Kijk uit dat je forumpost niet hetzelfde lot krijgt als die waarin werd toegegeven dat er in een auto 's nachts 140km/h op de autosnelweg werd gereden. Die is namelijk inmiddels verwijderd. ;)

viewtopic.php?f=23&t=38213&start=20#p437542

Met even snel googlen kom ik op 100 euro boetebedrag voor het door rood rijden met een fiets, tegen 65 euro voor 10km/h overschrijding van de maximumsnelheid op een Nederlandse autosnelweg zonder wegwerkzaamheden. Dat zouden nog best wat verouderde bedragen kunnen zijn, maar het lijkt me niet dat ze door elkaar zijn ingehaald.

Het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het autorijden heeft inmiddels in 2023 een boetebedrag van 380 euro.
Jurr schreef:
ma 06 feb, 2023 07:45
alma schreef:
ma 06 feb, 2023 07:36
Helemaal mee eens, in die gevallen heilgt het doel de middelen, maar als ik met de fiets door rood rij, wat ik regelmatig doe moet ik eerlijk bekennen, heb ik toch niet echt het idee dat ik daarmee van extra waarde ben voor de maatschappij, zoals jij ook al aangeeft.
Kijk uit dat je forumpost niet hetzelfde lot krijgt als die waarin werd toegegeven dat er in een auto 's nachts 140km/h op de autosnelweg werd gereden. Die is namelijk inmiddels verwijderd. ;)

viewtopic.php?f=23&t=38213&start=20#p437542


Verhip zeg, ik zie het nu. Nou ja, 14km te hard en dat hier toegeven, dat is natuurlijk ook abject en infaam. Ik doe maar even 10 weesgegroetjes en 14 onzevaderdieindehemelis. Zou wellicht een begin kunnen zijn van een vorm van rehabilitatie. Mea culpa. Ben nog blij dat ik niet verteld heb dat laatst mijn voorlamp stuk ging en ik 4 straten zonder deugdelijke verlichting heb gefietst. Ja toch even moment van bezinning. Waar ben ik in vredesnaam mee bezig. Het normaliseren van wangedrag. En stel je voor dat de jeugd meeleest . Voor je het weet zet ze de kliko de avond ervoor al aan de straat. Dan is het complete anarchie. Ik ga me even zitten schamen. Ja maar ja maar ja maar ik gebruik nooit mijn telefoon in de auto.
Yamadori schreef:
ma 06 feb, 2023 09:03
... Voor je het weet zet ze de kliko de avond ervoor al aan de straat. Dan is het complete anarchie. ...
Shit, dat doe ik ook. 🫢

Als zelfs brave burgers zich niet meer aan regels houden, gaat de wereld helemaal naar de klote. 😅
alma schreef:
zo 05 feb, 2023 19:40
Grandonneur schreef:
zo 05 feb, 2023 19:28
Misschien zijn kleine groepen die het niet zo nauw nemen wel enorm waardevol voor een samenleving
Leg eens uit
Stel je een samenleving voor waar iedereen uitsluitend binnen de lijntjes zou kleuren.

Dat levert mij uiteindelijk een dystopisch beeld op. een dwangbuis verspeend van elke vorm van spanning, prikkels, beweging, creativiteit, medemenselijkheid, humor, schoonheid.

Ik geloof dat een mate van ongehoorzaamheid in de ene mens meer aanwezig is dan in de andere. en zou de mate van ongehoorzaamheid in essentie willen koesteren, uiteraard zonder een ander daarbij kwaad te doen of in gevaar te brengen.


Nu even de groene bak aan de straat zetten.
Helemaal mee eens, Grandonneur
Grandonneur schreef:
ma 06 feb, 2023 09:47
Ik geloof dat een mate van ongehoorzaamheid in de ene mens meer aanwezig is dan in de andere. en zou de mate van ongehoorzaamheid in essentie willen koesteren, uiteraard zonder een ander daarbij kwaad te doen of in gevaar te brengen.
Is het dan niet zo dat de wet precies dient om de door jou genoemde buitengrens van de gehoorzaamheid te bewaken? Jouw redenering suggereert dat er binnen de wet qua onghoorzaamheid geen bewegingsruimte is. Dat is uiteraard niet zo. Ongehoorzaamheid en wetsovertreding zijn niet hetzelfde.

Ter illustratie: maximumsnelheden en niet mogen frutsen aan je phone in het verkeer zijn dingen die we hebben afgesproken nadat we, ten koste van vele doden, geconstateerd hebben dat deze vormen van ongehoorzaamheid te ver gingen.
Nou ja, de maximumsnelheid op de snelweg is een opmerkelijke limiet.
We gingen van 120 naar 130. Dat vond ik zelf wel prettig maar de redenatie van de toenmalige minister was vreemd: nee 10km harder is net zo veilig en ook niet slechter voor het milieu. Ik neem aan dat dat toen 20 keer voor de spiegel is geoefend om het met droge ogen en zonder slappe lach te kunnen verklaren. Want natuurkundig gezien was het natuurlijk volstrekte larie.
Daarna gingen we naar 100 overdag, niet vanwege veiligheid maar vanwege stikstof. Goed te begrijpen maar de maximumsnelheid ging dus niet over veiligheid maar over politiek. En enigszins over milieu.

Bellen, appen e.d. verbieden was wél primair om de veiligheid. En m.i. terecht. En het is niet te handhaven maar eten, drinken, ruzie met de vrouw, roken en wenkbrauwen epileren zijn ook levensgevaarlijk in de auto. Behalve ruzie met de vrouw vanwege de snelheid...
@Leon en @Grandonneur.
Je kunt dus een beetje zwanger zijn?

Jan
Die analogie gaat m.i. niet op.
Poppink schreef:
zo 05 feb, 2023 23:05
willem.m schreef:
zo 05 feb, 2023 21:17
Joris Flemming schreef:
zo 05 feb, 2023 20:58
... Sociaal gedrag is niet de regel op de weg helaas ... er geldt al enige jaren duidelijk het recht van de sterkste/onbeschoftste. ...
Ik rij de laatste paar niet meer veel auto, maar ik herken deze zinnen niet. ....
..... Of is het probleem in jouw regio echt heel groot?
In NoordOost Nederland valt een verkeershufter nogal uit de toon.
In de wijde omgeving van Zandvoort lijkt het aantal grote lawaaiige asobakken, en het daarbij passende rijgedrag, de laatste jaren best wel toe te nemen. Hoewel ik in de tot milieuzone verklaarde binnenstad van Leiden woon, word ik hier regelmatig opgeschrikt door voorbijscheurende- en knallende auto's en motoren. Zie ook deze column.
Joris Flemming schreef:
zo 05 feb, 2023 20:58
En dan zijn er de “echte” chauffeurs des doods, de incidenten die in het nieuws komen, vaak recidivisten, en helaas zijn ook vaak de kwetsbare verkeersdeelnemers slachtoffer.
Dan denk ik; het bezit van een rijbewijs is geen vanzelfsprekend recht, in dergelijke gevallen mag de rijbevoegdheid van mij voor zeer lange tijd of soms zelfs levenslang worden ingenomen.
De meeste van die lui rijden al zonder rijbewijs...

Tijd geleden was er een onderzoek waaruit bleek dat verreweg het grootste deel van de alcomobilisten ook al een strafblad had voor echt criminele handelingen. Die lui hebben gewoon een andere mindset (geen empathisch vermogen of respect voor het leven van anderen) wat leidt tot dit gedrag. Dat ga je niet veranderen met het innemen van het rijbewijs.
Fedor schreef:
ma 06 feb, 2023 16:17
........het innemen van het rijbewijs.
IEGH! Ik zou het niet door mijn strot kunnen krijgen.
Grandonneur schreef:
ma 06 feb, 2023 09:47

Stel je een samenleving voor waar iedereen uitsluitend binnen de lijntjes zou kleuren.

Dat levert mij uiteindelijk een dystopisch beeld op. een dwangbuis verspeend van elke vorm van spanning, prikkels, beweging, creativiteit, medemenselijkheid, humor, schoonheid.

Ik geloof dat een mate van ongehoorzaamheid in de ene mens meer aanwezig is dan in de andere. en zou de mate van ongehoorzaamheid in essentie willen koesteren, uiteraard zonder een ander daarbij kwaad te doen of in gevaar te brengen.


Nu even de groene bak aan de straat zetten.
Ik heb nog geen samenlevingsvorm gezien die binnen de lijntjes gekleurd blijft.
Noem mij er een.

Bij ongehoorzaamheid aanbeveling komt bij mij enige vorm van opstandigheid naar boven toe. Aan wie zou je ongehoorzaam willen zijn? Waarom zou je iemand boven jezelf willen plaatsen? Waartoe zou je dat nodig hebben?

Mis je spanning, kom je prikkels tekort? Zelfs in een dwangbuis heb je nog bewegingsvrijheid. Echt waar. Ik ken dit zelf vanuit mijn werkzaamheden op een gesloten opname afdeling voor volwassenen. Creatief omgaan met regels is leidraad om uit een spiraal van agressie te komen. Het werkt de-escalerend. Spoort je aan tot medemenselijkheid. Humaan gedrag. Met humor. En ja ook binnen de beperkingen van een dwangbuis bestaat nog veel autonomie.
joukon schreef:
di 07 feb, 2023 15:53

Aan wie zou je ongehoorzaam willen zijn? Waarom zou je iemand boven jezelf willen plaatsen? Waartoe zou je dat nodig hebben?
De mens is van nature een sociale soort, dat wil zeggen dat onze instincten ons ertoe aanzetten een groep te vormen met een strikte hiërarchie en een duidelijke leider. De meeste mensen functioneren in een dergelijke setting dan ook het beste. Ik duidelijk niet.

De behoefte aan een leider die de verantwoordelijkheid op zich neemt, is vaak zelfs zo groot, dat mensen een denkbeeldig iemand boven zich plaatsen in de vorm van een Almachtige God, die ze heel veelzeggend aanspreken met "Heer", dezelfde aanspreektitel die ook voor wereldlijke leiders wordt gebruikt.

Dat jij voldoende autonomie ervaart binnen de dwangbuis van de geestelijke gezondheidszorg, zegt misschien wel meer over jou dan over het systeem. :wink:
alma schreef:
wo 08 feb, 2023 08:34


Dat jij voldoende autonomie ervaart binnen de dwangbuis van de geestelijke gezondheidszorg, zegt misschien wel meer over jou dan over het systeem. :wink:
Beetje respect voor werkers in de geestelijke gezondheidszorg graag, autonome wijsneus!
Niets dan respect voor werkers in de geestelijke gezondheidszorg; ze doen goed werk, alleen zou ik het er zelf nog geen week volhouden met al die regeltjes... Wat misschien meer over mij zegt, dan over het systeem :wink:
alma schreef:
wo 08 feb, 2023 09:10
Niets dan respect voor werkers in de geestelijke gezondheidszorg; ze doen goed werk, alleen zou ik het er zelf nog geen week volhouden met al die regeltjes... Wat misschien meer over mij zegt, dan over het systeem :wink:
De regeltjes dat zijn toch vooral de "anderen" :evil: