Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 feb, 2023 19:44
De ramen rondom even hoog voor een beter zicht. Een NSU Prinz is daar een goed voorbeeld van.
Volgens mij was zo'n NSU ook zo'n auto waarmee botsingen met 40 km/u standaard eindigden met een lijkkist. Er is een reden dat auto's veranderd zijn.
Ik bedoel maar dat tegenwoordig veel achterruiten erg klein zijn, soms van halve hoofdsteun tot halve hoofdsteun breed en slechts 20 cm hoog. De zijramen schuin hoog oplopend. Sommige modellen zien er agressiever uit, lijken bijna op het Batmobiel. De Toyota CHR is daar een voorbeeld van. Alsof een Rico Verhoeven van 5 meter lang hem met z'n vuisten heeft bewerkt.
Alle nieuwe auto's worden een eenheidsworst met dezelfde konten.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 03 feb, 2023 20:48
Ik bedoel maar dat tegenwoordig veel achterruiten erg klein zijn, soms van halve hoofdsteun tot halve hoofdsteun breed en slechts 20 cm hoog. De zijramen schuin hoog oplopend. ...
Klopt! Ik was laatst mee een 2e hands auto kopen. We gingen eerst testrijden in een Renault Clio. Ziet er van buiten leuk uit, maar als chauffeur heb je echt slecht zicht naar achteren en rechtsachter. Wij vonden dat best wel onverantwoord en een belangrijke reden om naar een ander model te kijken.
willem.m schreef:
vr 03 feb, 2023 20:56
We gingen eerst testrijden in een Renault Clio. Ziet er van buiten leuk uit, maar als chauffeur heb je echt slecht zicht naar achteren en rechtsachter. Wij vonden dat best wel onverantwoord en een belangrijke reden om naar een ander model te kijken.
Spiegels goed afstellen helpt al een hele hoop. Veel automobilisten kijken met een groot deel van de eigen buitenspiegels naar de kleur van de auto, terwijl dat juist 1 van de dingen is die tijdens het rijden doorgaans niet verandert.

En om bij de Clio te blijven, de stationwagon heeft meer glasoppervlak. Zo ook het vorige model Clio, en dan heb je ook nog gewoon een viercilinder onder de kap.
Welles nietes.

Wij gingen geen stationwagonmodel kijken, dus dat doet niet terzake bij het voorbeeld dat ik gaf. En nee, we vonden dat we behalve op buitenspiegels ook via de achteruitkijkspiegel en over de schouder voldoende zicht moesten hebben. Gelukkig hebben we een model gevonden dat wel aan onze eisen voldeed.

Nietes welles.

N.B. Het 2e hands auto kopen was af en toe hilarisch. Wat een troep staat er soms te koop. En wat een onzin weten mensen te verkopen om je een auto aan te praten. Ik moest me af en toe echt inhouden om niet in lachen uit te barsten.

Overigens denk dat we afdwalen. Het topic gaat over bellen in de auto.
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 15:25
Die fietsers brengen mij niet erg in gevaar, dus ik heb daar minder moeite mee.
Het gaat mij om dat er zo veel mensen zijn die bewust het risico nemen dat ze mij doodrijden.
Ah, jij staat er zo in, ook een manier. Persoonlijk vind ik het toch knap lastig als ik (in de auto) op een normale manier aan het verkeer deelneem en er een appende fietser van krap 15 jaar of daaromtrent zo een rotonde-afrit oversteekt, of gewoon op een rechte weg juist voor je auto een slinger naar links maakt omdat er op dat moment per sé het een en ander op het beeldscherm ingetikt moet worden wat nu eenmaal niet wachten kan.
Trouwens wel een pluim voor de handigheid van die jongelui; ik reed laatst op de dijk (wederom, in de auto) waarbij ik zich had op het fietspad onderlangs. Daar reed een jongedame op een scooter terwijl ze met twee!! duimen een bericht aan het intikken was. En het reed nog rechtuit ook.
Yamadori schreef:
vr 03 feb, 2023 19:05
Vind ik ook een bron van ergernis, rij je rustig 140 op de snelweg, gaat er iemand nèt voor je rijden, soms op nog geen 2 meter van je voorbumper.
Dát is inderdaad ook een veel voorkomend probleem, die bumperklevers. Laatst reed ik naar Amsterdam en heb er wel een uur lang zo eentje voor me gehad.
140? :roll:
Trouwens, in NL mag je maar 100 km/u, en van 19 t/m 6 uur tot 130 km/u blijkens de witte borden eronder, tenzij anders aangegeven.
Als je de tellerafwijking van veel auto's meeneemt kun je vaak wel een stukje hoger aanhouden op de teller voordat je die daadwerkelijke snelheid rijdt. Te checken door op een rechte weg een bepaalde snelheid te rijden en dan kijken wat de GPS aangeeft.

Of op een rechte weg de hectometerpaaltjes tellen en afzetten tegen de gemeten tijd kan natuurlijk ook nog.

Als je daar bovenop ook nog de meetcorrectie van een eventuele snelheidsmeting door de politie danwel trajectcontroles meeneemt in je marge kun je op de snelheidsmeter vaak nog best boven die 140km/h gaan zitten bij een maximaal toegestane snelheid van 130km/h, voordat je zo'n envelop met paarse rand uit Leeuwarden in je brievenbus ontvangt.
Jurr schreef:
za 04 feb, 2023 14:13
Als je de tellerafwijking van veel auto's meeneemt kun je vaak wel een stukje hoger aanhouden op de teller voordat je die daadwerkelijke snelheid rijdt. Te checken door op een rechte weg een bepaalde snelheid te rijden en dan kijken wat de GPS aangeeft.

Of op een rechte weg de hectometerpaaltjes tellen en afzetten tegen de gemeten tijd kan natuurlijk ook nog.

Als je daar bovenop ook nog de meetcorrectie van een eventuele snelheidsmeting door de politie danwel trajectcontroles meeneemt in je marge kun je op de snelheidsmeter vaak nog best boven die 140km/h gaan zitten bij een maximaal toegestane snelheid van 130km/h, voordat je zo'n envelop met paarse rand uit Leeuwarden in je brievenbus ontvangt.
Volgens mij ben je dan met de verkeerde dingen bezig ipv met de veiligheid van jezelf en anderen :evil:
Ik hoopte eigenlijk dat die 140km/h een grapje was.
LHTJoost schreef:
za 04 feb, 2023 14:17

Volgens mij ben je dan met de verkeerde dingen bezig ipv met de veiligheid van jezelf en anderen :evil:
Wat is er verkeerd aan het ijken van een snelheidsmeter?

Vaak kunnen auto's af-fabriek uitgerust worden met verschillende bandenmaten op verschillende velgmaten met verschillen in buitendiameter tot gevolg, net als bij fietsen. Vaak kiest men er dan af-fabriek voor om de snelheidsmeter de snelheid aan te laten geven passend bij de grootst mogelijke buitendiameter van de band. Even aanpassen bij het wisselen van wielen gebeurt vaak niet of is simpelweg technisch te lastig. Al zijn er zeker wel auto's waarbij dat wel kan.

Bij je fiets zul je ook een afwijking in je kilometerteller hebben als je de bandenmaat aanpast van bijvoorbeeld 37-622 naar 50-622, al gaat het aanpassen van de buitendiameter in je kilometerteller daar vaak een stuk makkelijker.

En dat een snelheidscontrole een bepaalde meetcorrectie heeft is gewoon wettelijk bepaald, en onder meer bekend bij iedereen die wel eens een boete voor een snelheidsovertreding heeft gehad. Daar staat het gewoon op vermeld en is volgens mij weinig nieuws aan.
Ik zeg niet dat ik iets nieuws lees :roll:
Jurr schreef:
za 04 feb, 2023 14:13
Als je daar bovenop ook nog de meetcorrectie van een eventuele snelheidsmeting door de politie danwel trajectcontroles meeneemt in je marge kun je op de snelheidsmeter vaak nog best boven die 140km/h gaan zitten bij een maximaal toegestane snelheid van 130km/h, voordat je zo'n envelop met paarse rand uit Leeuwarden in je brievenbus ontvangt.
Je vergeet dat die meting ook te hoog uit kan vallen, de meetcorrectie is om de foutmarge van de meetapparatuur op te vangen. Het is dus mogelijk dat de meting 144km/u leest, terwijl je 'maar' 140 reed.
Totdat je een keer trajectcontrole tegenkomt, waar de meetmarge laag is. Dat komt sommigen koud op het bord. 10x in één week!
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230201_97159589
Leon schreef:
za 04 feb, 2023 17:21
Totdat je een keer trajectcontrole tegenkomt, waar de meetmarge laag is. Dat komt sommigen koud op het bord.
Die Belgen zetten flink in op de trajectcontrole inderdaad.

Flitsmeister erbij op de smartphone kan best handig zijn, voor sommigen met een kartonnetje ervoor. Die app meldt overigens niet alleen de snelheidscontroles maar ook files, voertuigen op de vluchtstrook, ongevallen, rommel op de weg, et cetera...
ErikB81 schreef:
za 04 feb, 2023 15:53

Je vergeet dat die meting ook te hoog uit kan vallen, de meetcorrectie is om de foutmarge van de meetapparatuur op te vangen. Het is dus mogelijk dat de meting 144km/u leest, terwijl je 'maar' 140 reed.
Dat kan ook zeer zeker.

Net als dat snelheidscontroles doorgaans niet meteen direct boven de maximumsnelheid bekeuren, maar pas iets daarboven. Bij bijvoorbeeld 134km/h of 136km/h op de autosnelweg buiten de 100-tijden.
Jurr schreef:
za 04 feb, 2023 17:47
Het is vaak net alsof je in de kantine van GroenLinksVanDeArbeid of de PartijVanDeDieren zit hier, helaas.
Deels…en misschien wat advocaten van de duivel.
Jurr schreef:
za 04 feb, 2023 14:13
Als je de tellerafwijking van veel auto's meeneemt kun je vaak wel een stukje hoger aanhouden op de teller voordat je die daadwerkelijke snelheid rijdt. Te checken door op een rechte weg een bepaalde snelheid te rijden en dan kijken wat de GPS aangeeft.
Meten=weten luid een gezegde.
Maar dan is het wel verstandig te meten met gekalibreerde meetinstrument.
Eentje die 'gecontroleerd' werd met referentiemodel.

En getest in het veld onder diverse omstandigheden.
Bij snelheidscontroles wordt een marge van enkele kilometers aangehouden.

Vraag rest waarom moeten automobilisten tot het 'gaatje' willen gaan met snelheid.
Om aan autorijden minder tijd kwijt te zijn?
Bericht waarin overschrijden van de max. snelheid als normaal werd beschreven (overtreding Regel 2a) alsmede een aantal reacties daarop verwijderd. Gelieve verder on topic te blijven.