Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ben ik nu zo'n watje? - Forum Wereldfietser

Ben ik nu zo'n watje?

Vandaag langs een fietsenhandel in de buurt geweest om te praten over mogelijkheden voor een grotere cassette achter (vanwege het fietsen met bepakking). Ook bij de monteur bij deze dealer (net zoals bij degene waar ik de gravelbike gekocht heb) is de reactie op zijn minst gezegd nogal denigrerend:

"Je moet gewoon harder trappen"

"Vroeger reden ze met 39-27 ook overal naar boven"

"Het zit tussen je oren"

"Hier ziet er niet uit om zo snel trappend naar boven te gaan, je moet stampen"

Nu ben ik een 50-plusser die daarnaast ook zijn (best gevoelige) knieën de komende jaren heel wil houden maar in Nederland wordt je blijkbaar al snel als een stumper gezien. Vreemd want dat gevoel heb ik nou bijvoorbeeld niet bij deelnemers aan bijvoorbeeld de Tour Divide, waar een mullet-setup bijna standaard is: https://bikepacking.com/bikes/2022-tour ... gs-part-2/

Ik vraag me af waar die mentaliteit vandaan komt. Is dat typisch wielrenner-gedrag of typisch iets Europees vanwege een andere sportieve-fiets-cultuur?
Typisch wielrennergedrag inderdaad.

Ik reed eens de dolomietenmarathon met een mountainbikeverzet, ook wel een beetje om te provoceren, en kreeg continu de opmerking dat ik wel een vrouw leek zo licht als ik trapte. Maar onderaan de zwaarste beklimming stond de helft van die stoere mannen met spierkramp in de benen langs de kant van de weg geparkeerd, omdat ze op een te zwaar verzet naar boven waren gestoempt. Uiteindelijk finishte ik bij de eerste 100 van de in totaal 7000 deelnemers.

Moraal van het verhaal: laat ze maar lekker lachen en trap zo licht als je zelf lekker vindt. Op mijn laatste reis had ik als kleinste verzet zelfs een 22 voor en 40 achter en soms had ik zelfs nog wel lichter gewild...
Tja, op basis van n=2 (?) kunnen wij niet concluderen of zij stom doen of jij een watje bent. 😉

Maarre... Jij weet toch zelf wat je wilt? Ga dus niet met ze in discussie, maar vraag of ze dat wat je wilt kunnen monteren, en zo niet, dan ga je naar een andere winkel. Hopelijk heb je na een paar pogingen wél geluk. En lukt dit niet in je directe omgeving, ga dan wat verder weg (maar bel eerst even; dat scheelt weer onnodige teleurstelling ter plaatse.)
je bent geen watje. ik zou lekker naar een andere winkel gaan.
Ik trap lekker op het koffiemolentje omhoog hoor. Laat iedereen er maar wat van vinden. Kleiner vertanden mag ik m'n Rohloff niet met m'n 35/18T, 'k vond het in m'n Pinion tijd best fijn dat die met 32/32T nóg lichter kon met dezelfde bandenmaat van 29x2.6 =)

Laat ze maar denken. En zeker met bagage niet te vergelijken met zo'n racefietsje van 7(???) kilo.
Ik heb in de loop der tijd een stuk of vijf fietsenmakers in Nederland gevonden die mij wel sympathiek behandelden. Ze bevinden zich resp. 200, 200, 275, 350 en 150 km afstand van Zuid-Limburg.
In de outback van Zuid-Limburg -het Alaska van Nederland- komt het helemaal op jezelf aan. 🏔️⚒️💪

Zonder gekheid: zit er dichter in de buurt, bijvoorbeeld in Aachen, niet een fatsoenlijke fietsenwinkel met dito werkplaats?
Fedor schreef:
za 28 jan, 2023 17:42


Ik vraag me af waar die mentaliteit vandaan komt. Is dat typisch wielrenner-gedrag of typisch iets Europees vanwege een andere sportieve-fiets-cultuur?
Nee, dat is een slechte fietsenmaker.
Ik heb er in mijn buurt, binnen twee kilometer van mijn woonst, een stuk of vier, en als ik daar vraag om een andere cassette of iets dergelijks te installeren, dan doen die dat gewoon.
Ze zullen wel waarschuwen indien nodig ("Dat gaat niet goed werken" of zo) maar daar blijft het bij.

Ik moet toegeven dat ik het niet begrijp. Nederland is toch een handelsnatie? Willen die kerels dan niet verkopen?

Ik ben wel altijd heel eerlijk: "Ik ben de zestig voorbij en te oud voor een groot verzet. Toen ik jou leeftijd had reed ik met de 48 x 24 Ventoux op, maar dat gaat niet meer.(*)"
Ze begrijpen het.

(*) Dat heb ik zelfs eens gezegd tegen een fietsenmaker die ouder was dan ik. Het is trouwens niet waar, 48 x 28 en Ventoux kan ik niet tegelijk aan.
Leon schreef:
za 28 jan, 2023 18:55
Ik heb in de loop der tijd een stuk of vijf fietsenmakers in Nederland gevonden die mij wel sympathiek behandelden. Ze bevinden zich resp. 200, 200, 275, 350 en 150 km afstand van Zuid-Limburg.
Auw... dus teveel wielrenners in Zuid-Limburg ben ik bang.

Vraagje: heb jij toevallig ervaring met Cycling Evers in Maastricht? Doet ook vakantiefietsen. Misschien dat die wat meer open-minded zijn? Maar gezien je opmerking...

Al mis ik bij veel fietsenzaken ook echt een hoop kennis, vooral op bikepacking-gebied en aanpassingen daarvoor. Het moet fabrieks-standaard zijn anders houdt al gauw de kennis op (en wat men niet kent dat vreet men blijkbaar niet ;)).
Evers schijnt wel oké te zijn, relatief dan. Ik geef geen garanties. Hij verkoopt kostbare fraaie fietsen. Maar heeft ook een rek met standaard fietsenmakersspul staan.
Ik heb veel houvast aan de volgende simpele uitgangspunten:
1. Als je eerder adem tekort komt dan dat je benen verzuren, trap je te licht en kun je opschakelen.
2. Als je benen verzuren voordat je adem op is, trap je te zwaar en moet je terugschakelen.
3. Als je adem op is én je benen verzuren, fiets je te snel en kun je beter terugschakelen en rustiger aandoen.
4. Fietsen kan best confronterend zijn :)
Ten eerste:
Waarom zeggen ze niet gewoon: ' Die hebben we niet op voorraad" of " Dat moeten we bestellen en dat vinden we lastig".
Of waarom zeggen ze niet: " Meneer Fedor, dan moeten we eerst even kijken of een groter binnentandwiel achter past bij uw achterderailleur"
Kortom: Een stelletje knurften dat alleen maar vanuit zichzelf redeneert en niet van plan is om samen met de klant te kijken of de klant geholpen kan worden met de vraag.

Het watje zijn is een relatief begrip.
Vroeger knalde ik met 36/24 ( verhouding 1,5) de berg op, met bagage.
Vandaag de dag kleef ik een halve dag tegen een helling aan met een totale overbrengingsverhouding van 0,75 en heb dan voor nood nog 0,66 en 0,58 achter de hand.

Kortom, mijn vermogen is nog maar de helft of minder van wat het vroeger was.

Aan de andere kant fiets ik nog steeds. Vroeger fietsten vele leeftijdgenoten van mij net zo hard, harder of minder hard dan ik.
Tegenwoordig zijn er een aantal vrienden van mij overleden, een aantal is niet meer in staat behoorlijke fysieke inspanningen te verrichten en er is een aantal dat mij links en rechts voorbij rijdt.
Maar ik doe het tenminste, ik fiets met heel veel plezier in de bergen en geniet met volle teugen.

Watje? Zoek het maar uit. Mijn plezier in het leven is onvergelijkbaar met wie dan ook.

Fedor, doe het maar lekker op jouw manier.

PS
Waarom bestel je niet gewoon een paar tandwielen, haal de cassete los en zet er andere verhoudingen op.
Het kost je weinig en levert je veel knutselplezier op.

PPS
Mogelijk heeft de gemiddelde fietsenmaker in Zuid Limburg het inmiddels helemaal gehad met die hordes wielertoeristen die hun dagelijks aan de kop komen zeuren over van alles en nog wat.
Daarom doe ik dat soort dingen tegenwoordig (al ruim 30 jaar) lekker zelf. Dat is soms een dure leerschool, maar helpt je onderweg ook als je eens iets stuk hebt of moet vervangen, je weet uit ervaring wat werkt en wat niet. Watje of niet als je maar lol hebt en houdt in het fietsen. Ik fiets met 53x18 hier door het dorp maar ook met 26x34, net wat mijn lichaam op dat moment kan en de weg me brengt.
In Margraten zit een "nieuwe" fietsenwinkel, Framed, op het industrieterrein. Volgens een oud- collega is het wel één met goede service.
Evers is nogal duur en werkt alleen op afspraak, kun je niet zomaar binnenlopen.
In Aken heb je " Velo" , die heeft ook de nodige kennis voor vakantiefietsen.
Onze vakantiefietsen komen van Velo(.de). We werden keurig behandeld, zonder vreemde opmerkingen, ondanks dat we erg goedkope fietsen kochten. Ik ben er maar een paar keer geweest. Voor mijn eigen fiets maar één keer: gekocht, rondje gewandeld i.v.m. eindmontage, betalen en weg. Niet veel ervaring dus. Helaas zijn ze geen VSF-dealer meer.
Ik zag vandaag toevallig dat de 6 duurste (!) gravelbikes van Specialized allemaal een "mullet" drivetrain hebben (40 of 42 tanden voor, achter MTB-derailleur en 50 tandjes). Die hebben blijkbaar wel door dat er behoefte aan is (jammer alleen dat het de duurste fietsen betreft maar dat is vanwege elektronische schakeling die ook de combinatie dropbarshifter met MTB-derailleur makkelijk mogelijk maakt).
Fedor schreef:dat er behoefte aan is
Waaraan?
Leon schreef:
zo 29 jan, 2023 12:59
Fedor schreef:dat er behoefte aan is
Waaraan?
Meer range of iig lichter kunnen trappen. Bij een gravelbike was een 1x standaard een 40x42. Da's nu bij een aantal fietsen dus 40x50. Dat scheelt meteen heel veel.
Voor fietsen met bepakking is het niet heel licht, rekenkundig gelijk aan met 22 voor en "27,5" achter.
Leon schreef:
zo 29 jan, 2023 13:38
Voor fietsen met bepakking is het niet heel licht,
Ik denk dat een ultralichte carbon fiets van 10.000 euro niet vaak gebruikt gaat worden met bepakking ;), hooguit door gesponsorde lui.