Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ben ik nu zo'n watje? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ben ik nu zo'n watje?

Het draadje begon over lichter fietsen met bepakking, vandaar.

Zonder bepakking is er uiteraard wel mee te fietsen. Ik fiets namelijk nu ook al een paar jaar met dat verzet. I.c.m. 26", dat wel. Ook ligt de volgende cassette al klaar en die heeft weer een 32.
Je wordt mogelijk afgepoeierd, omdat die luie lui het zelf niet weten.
In Nederland e.o. rijd ik met een 34 voor en een cassette met 32 als kleinste achter. Dat is inmiddels redelijk standaard.
Als ik naar de Alpen ga of met bepakking ga rijden dan komt er een 'wolftooth' tussen de derailleurhanger en de derailleur, waardoor de slag van de derailleur langer wordt. En ik gebruik dan een cassette met een 40 als kleinste verzet. In een groepje ben ik wel eens uitgelachen. Vond ik wel grappig, want mij maakt het niets uit.

zoek hier verder:
https://www.wolftoothcomponents.com
HenkS schreef:
zo 29 jan, 2023 18:33
zoek hier verder:
https://www.wolftoothcomponents.com
Ik ken Wolf Tooth maar de keuze is er niet makkelijker op. Als ik kijk op bikepacking.com (de foto's geven goed de logo's en dus het type aan) dan worden zaken compleet willekeurig gebruikt om bij een 2x een grotere cassette mogelijk te maken. Ook de site van Wolf Tooth zelf maakt ook niet duidelijk wanneer welke versie het meest geschikt is.

Het gaat dan om de keuze tussen:
RoadLink (zie ik zelden overigens)
RoadLink DM
GoatLink
GoatLink 11

Die laatste twee zijn voor MTB maar worden ook vrolijk op gravelbikes geplaatst waarbij ook de keuze tussen de twee versies random lijkt ;)
ikzelf heb het makkelijker/goedkoper opgelost door een ander voorblad te monteren. Van 40>34 (achterop zit een sram middelkooi dus max 11-36 cassette).
Gebruik je die 40x11 echt? Of kan je leven met 36x11 en dan aan de andere eind 36x42 (in jouw geval) bekomen?

Mits een aparte ketting is dit ook makkelijk weer om te bouwen indien je dat zou wensen.
kristiano schreef:
ma 30 jan, 2023 08:14
ikzelf heb het makkelijker/goedkoper opgelost door een ander voorblad te monteren. Van 40>34 (achterop zit een sram middelkooi dus max 11-36 cassette).
Dat is bij een enkel blad voor makkelijk mogelijk (zou ik ook zeker doen als ik naar een 1x-opzet zou gaan. Bij 2 bladen voor is de keuze om kleiner te gaan niet mogelijk. Een XT crackstel is geloof ik 28-38 (scheelt dus niet heel veel, misschien ook kleiner mogelijk?) maar die heeft (geloof ik) een bredere inbouwbreedte.
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 11:27
kristiano schreef:
ma 30 jan, 2023 08:14
ikzelf heb het makkelijker/goedkoper opgelost door een ander voorblad te monteren. Van 40>34 (achterop zit een sram middelkooi dus max 11-36 cassette).
Dat is bij een enkel blad voor makkelijk mogelijk (zou ik ook zeker doen als ik naar een 1x-opzet zou gaan. Bij 2 bladen voor is de keuze om kleiner te gaan niet mogelijk. Een XT crackstel is geloof ik 28-38 (scheelt dus niet heel veel, misschien ook kleiner mogelijk?) maar die heeft (geloof ik) een bredere inbouwbreedte.
ah, ik dacht dat je een 1X setup had (foute deductie uit eerdere berichten).
Maar XT cranks kunnen ook 26-36 en ook zonder BOOST. Inbouwbreedte zal bij jou ook wel BSA 68/73 zijn??

wat heb je nu eigenlijk?
kristiano schreef:
ma 30 jan, 2023 11:42
Maar XT cranks kunnen ook 26-36 en ook zonder BOOST. Inbouwbreedte zal bij jou ook wel BSA 68/73 zijn??
Het stomme is dat ik daar dus niets over kan vinden (of ik zoek met de verkeerde termen). BB is press fit 86.5 maar verder kom ik niet. Dat maakt me ook huiverig om zelf zaken zomaar te bestellen/monteren.

Nu GRX600 2x11. Je zou verwachten dat je dan ook de breedte kan vinden maar Shimano meldt daar niets over. Wel de aanbevolen BB (BB-RS500-PB) maar ook daar staan dan geen breedtegegevens bij.
Mogelijk kun je overstappen op een hollowtech 2 triple mtb crankstel, waar je dan het buitenblad vanaf haalt. Dat geeft je dan 22/40 als kleinst mogelijke combinatie.
Zelf rijd ik nu ook met een dergelijke combinatie: een XT crankstel met een 32 en 22, een 11 speed cassette 11-40, een Sram GX achterderrie en GX draaishifters.
Trouwens, heb je achter een 11-34? Volgens Shimano de lichtste optie voor 2x grx, maar half internet doet 11-40 zonder problemen. Ook zonder wolftooth trouwens. 11-42 wordt zelfs ook gedaan.
Grandonneur schreef:
ma 30 jan, 2023 15:31
Trouwens, heb je achter een 11-34? Volgens Shimano de lichtste optie voor 2x grx, maar half internet doet 11-40 zonder problemen. Ook zonder wolftooth trouwens. 11-42 wordt zelfs ook gedaan.
Nu een 11-36 en zelfs die twee tandjes extra scheelt al. Streven is idd 11-42 maar als 11-40 beter uitkomt ga ik daarvoor. Ik heb overigens nog wel een paar maanden voordat ik het echt moet gaan gebruiken ;). kan ik de huidige zooi ook nog enigszins oprijden.

Deze video legt zaken behoorlijk goed uit en daar is hij wel huiverig voor een "standaard" opzet met 11-42. Daarnaast gebruikt bij weer een Wolf Tooth Goatlink 10 (verwarrend he ;)) om zaken wat netter op orde te krijgen.
https://bikepacking.com/gear/wide-range-grx-2x11/
alma schreef:
ma 30 jan, 2023 14:28
Mogelijk kun je overstappen op een hollowtech 2 triple mtb crankstel [...]
@Fedor: mocht je die kant op willen dan heb ik die wel liggen voor je.
Jurr schreef:
ma 30 jan, 2023 17:37
alma schreef:
ma 30 jan, 2023 14:28
Mogelijk kun je overstappen op een hollowtech 2 triple mtb crankstel [...]
mocht je die kant op willen dan heb ik die wel liggen voor je.
Dank voor het aanbod maar dat gaat niet lukken denk ik. De voorderailleur moet dan zakken (klem dus dat is het probleem niet) maar daar is geen ruimte voor vanwege een montagepunt voor de bidon (nog los van het opnieuw afstellen).

Allemaal machtig interessant om alles uit te zoeken maar ik snap wel dat een Rohloff of Pinion heerlijk moet zijn voor a-techneuten ;). Andere tandwielen + riem in de juiste lengte (Gates heeft daar een prima tabel voor) en je bent klaar :)

Maarrrr terugkomend op de oorspronkelijke post: ook dit moet je allemaal aan de lokale fietswinkel uitleggen (eerst had de ene een verkeerd model tandwiel besteld en bij een andere winkel had men geen idee hoe je de lengte van de riem kon bepalen... en het juiste gereedschap was ook een issue).
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13

Maarrrr terugkomend op de oorspronkelijke post: ook dit moet je allemaal aan de lokale fietswinkel uitleggen [...]
Of het mede als argument gebruiken om het toch eens zelf te gaan doen... ;)
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13
Rohloff of Pinion heerlijk ... a-techneuten ... tabel ....en je bent klaar :)
"What could possibly go wrong?"
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13
...lokale fietswinkel ... (eerst had de ene een verkeerd model tandwiel besteld en bij een andere winkel had men geen idee hoe je de lengte van de riem kon bepalen... en het juiste gereedschap was ook een issue).
Run Forrest, run!
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13
Allemaal machtig interessant om alles uit te zoeken maar ik snap wel dat een Rohloff of Pinion heerlijk moet zijn voor a-techneuten ;). Andere tandwielen + riem in de juiste lengtr
Voor de echte domoren onder ons is er Rohloff met ketting.
Ik heb me dat laten 'aansmeren' door Elias van Groeningen en ik ben hem daar heel dankbaar voor.
Die man weet hoe je een simpele recht voor zijn raap fiets in elkaar zet.
Terugkomend op mijn eerdere post in dit item: zoek het probleem niet bij jezelf maar zie het als een gebrek aan kunde of klantgerichtheid - mogelijk beide - van de betreffende fietsenmakers.
Nogmaals: lees wat anderen hierover geschreven hebben en ga lekker zelf aan het knutselen.
Het levert je veel plezier en misschien ook wat frustratie op, maar onder de streep is er alleen maar winst.
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13
maar ik snap wel dat een Rohloff of Pinion heerlijk moet zijn voor a-techneuten ;).
Het enige wat er a-technisch is aan een Pinion is de plaatsing van de aftapplug :wink: .
Leon schreef:
ma 30 jan, 2023 19:42
Fedor schreef:
ma 30 jan, 2023 19:13
...had men geen idee hoe je de lengte van de riem kon bepalen...).
Run Forrest, run!
De beperkte riemkennis vond ik echt vreemd gezien het aantal e-bikes dat tegenwoordig met een CDX-riem wordt verkocht. Ik moest exact aangeven hoeveel tanden ik wilde want zij wilden niet het risico van een verkeerde bestelling lopen. Gelukkig had ik het bij het goede eind ;)

Ach we zoeken nog wel even verder. Kijk een cassette (dan wel in dezelfde maat ;)) of ketting verwisselen zal het issue niet zijn al heb ik dat ook nog nooit gedaan (Youtube biedt vaak uitkomst). Maar nu gaat het om iets meer dingen tegelijkertijd. Dat wordt een steile (en mogelijk dure) leercurve anders ;)
Speeder300 schreef:
ma 30 jan, 2023 20:37

Het enige wat er a-technisch is aan een Pinion is de plaatsing van de aftapplug :wink: .
Tenzij je geen P-line hebt ;)
Vandaag bij Toma Cycles in Kerkrade geweest. Kleine en mooie zaak (verkopen alleen Specialized maar doen ook onderhoud aan andere merken sportieve fietsen). Enkele medewerkers doen zelf ook aan fietsreizen en bikepacking, dat scheelt een hoop uitleggen. Waren goed op de hoogte van de mogelijkheden en geen enkele "kritiek" verder op de vraag om lichter fietsen. Die hebben een nieuwe klant er bij.
Dat klinkt een stuk beter dan je eerdere ervaringen!