Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NK modderrijden langs de Waal - Forum Wereldfietser

NK modderrijden langs de Waal

Tijdens mijn fietstochtje zag ik vanaf de brug bij Zaltbommel al het parcours, en nu is het live op de buis: het NK veldrijden. Met een mooi en modderig stuk langs de uitgedijde Waal. Ik heb niks met veldrijden en volg het ook niet. Maar dit vind ik toch wel leuk om even te kijken, zeker nu ik weer warm binnen zit.

https://nos.nl/l/2458474
Screenshot_20230115-135722.png
https://www.rtlnieuws.nl/sport/artikel/ ... rpeil-waal

Ze hebben zelfs balkjes weggehaald omdat anders moeilijk.
Willem ik dacht dat jij alleen zonnige uitnodigende plaatjes wilde zien? :)
Andere mensen zien zwoegen vind ik ook leuk hoor!

Ik heb net even naar de mannen gekeken. Af en toe is het echt een modderige boel, bijvoorbeeld als ze de dijk af moeten glibberen. Ik vraag me n.a.v. het andere topic ook af of een aandrijving met riem (stel: even licht en even groot bereik) zo'n parcours goed zou doorstaan.
Vanmiddag bij de dames elite wezen kijken. Petje af hoor dat gezwoeg door de modder(lopen met een fiets in de hand).
femke_NK2023.png
Week geleden liep parcours nog rechts van die dranghekken waar nu het Waal-water staat.
keesm54 schreef:
zo 15 jan, 2023 15:42
Vanmiddag bij de dames elite wezen kijken. Petje af hoor dat gezwoeg door de modder(lopen met een fiets in de hand).
Goeie plaat! Leuke wedstrijd ook.
willem.m schreef:
zo 15 jan, 2023 15:19
Ik vraag me n.a.v. het andere topic ook af of een aandrijving met riem (stel: even licht en even groot bereik) zo'n parcours goed zou doorstaan.
Jazeker wel, alleen niet met die fietsers erop. Daar wordt voor de positie in de wedstrijd met zoveel geweld geschakeld onder zulke hoge wattages dat een Rohloff dan vaak gelijk uit protest naar de veertiende versnelling schakelt. Met minder kracht en draaien aan de shifter kom je wel weer de gewenste versnelling tegen, maar dan kun je zo'n wedstrijd niet winnen. Het parcours is dusdanig zwaar dat ook singlespeed met riem geen optie is.

Derailleur aandrijving slijt door die mishandeling en de omstandigheden ook een stuk sneller, maar hoeveel fietsen zullen ze per persoon hebben? Vier? Zes? Na een fietswissel gelijk weer schoongemaakt en gecheckt om opnieuw inzetbaar te zijn ook.
Heb ik ook op TV gezien. Laat staan veel energie insteken om de modderige kleren te wassen. Ik weet dat wielerkleding nooit in de wasmachine moet, alleen handwas....
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 15 jan, 2023 18:59
... Ik weet dat wielerkleding nooit in de wasmachine moet, alleen handwas....
Oeps, dan doe ik dat al twintig jaar verkeerd. 😳
Speeder300 schreef:
zo 15 jan, 2023 19:23
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Meer controle, vooral onderin de beugel. En meerdere handposities mogelijk.
willem.m schreef:
zo 15 jan, 2023 20:06
Martin E. van Doornik schreef:
zo 15 jan, 2023 18:59
... Ik weet dat wielerkleding nooit in de wasmachine moet, alleen handwas....
Oeps, dan doe ik dat al twintig jaar verkeerd. 😳
Ik had eens een hele mooie "gele trui", zoals van Tour de France. Daarna ook een regenboogtrui. M'n vrouw deed beiden in de wasmachine, op 30 graden. Nou pasten die me niet meer, flink gekrompen....
Daarom alle fietskleding in een teiltje met sop handmatig wassen.
HenkS schreef:
zo 15 jan, 2023 20:41
Speeder300 schreef:
zo 15 jan, 2023 19:23
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Meer controle, vooral onderin de beugel. En meerdere handposities mogelijk.
Was meer controle ook niet dé genoemde reden voor rechte brede sturen op MTB's?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 16 jan, 2023 09:40
Ik had eens een hele mooie "gele trui", zoals van Tour de France. Daarna ook een regenboogtrui. M'n vrouw deed beiden in de wasmachine, op 30 graden. Nou pasten die me niet meer, flink gekrompen....
Daarom alle fietskleding in een teiltje met sop handmatig wassen.
Jammer dat je zo'n beslissing nam op basis van één voorbeeld.
Maar het gebeurt, mensen die voor het eerst een fiets kopen, binnen drie kilometer lek rijden en voor de rest van hun leven niet meer fietsen.
Nou pasten die me niet meer, flink gekrompen....
Zeker nog uit de tijd van de wollen tricots? :D
Leon schreef:
ma 16 jan, 2023 09:53
HenkS schreef:
zo 15 jan, 2023 20:41
Speeder300 schreef:
zo 15 jan, 2023 19:23
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Meer controle, vooral onderin de beugel. En meerdere handposities mogelijk.
Was meer controle ook niet dé genoemde reden voor rechte brede sturen op MTB's?
Inderdaad. Geen sport voor watjes.
Bert van Sprang schreef:
ma 16 jan, 2023 10:00
Nou pasten die me niet meer, flink gekrompen....
Zeker nog uit de tijd van de wollen tricots? :D
Nee, het waren mooie, recente wielershirts uit sportzaken. Ik heb er nog twee: van Rabobank en van Löfbergs Lila.
Speeder300 schreef:
zo 15 jan, 2023 19:23
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Het is een regel. Althans; de regel is dat de fiets niet breder mag zijn dan 50cm.

En daarnaast, maar dat is slechts een vermoeden, is een racebocht gewoon veel sneller in deze discipline.
Grandonneur schreef:
En daarnaast, maar dat is slechts een vermoeden, is een racebocht gewoon veel sneller in deze discipline.
Alle stukken die je van het parcours in de beugel kan fietsen heb je een luchtweerstand die behoorlijk minder is.
Mountainbike wedstrijden zijn bergop-en af draaien en keren. Daar zitten gaan lange stukken om voordeel van een beugel te hebben. Dacht ik toch.
Grandonneur schreef:
ma 16 jan, 2023 10:45
Speeder300 schreef:
zo 15 jan, 2023 19:23
Het enige wat ik aan die sport niet begrijp is het gegeven dat ze met een wegstuur in het terrein rijden.
Het is een regel. Althans; de regel is dat de fiets niet breder mag zijn dan 50cm.

En daarnaast, maar dat is slechts een vermoeden, is een racebocht gewoon veel sneller in deze discipline.
Een recht MTB-stuur met bar-ends is misschien ook gevaarlijk?
Valpartijen komen veel voor in cyclocross.
prachtige sport voor bikkels, dat veldrijden.
maar... voor mensen die de regen willen mijden.... https://speld.nl/2023/01/16/vrouw-die-e ... -ouderdom/ :wink: