Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelderse veren dreigen te verdwijnen, teken de petitie - Forum Wereldfietser

Gelderse veren dreigen te verdwijnen, teken de petitie

De fiets- en voetveren in Gelderland dreigen te verdwijnen omdat het verenfonds voor het beheer bijna leeg is.
Zie https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-v ... -de-vaart/

Er is ook een petitie gestart van de veerpontencoalitie voor het behoud van de veren.
Zie https://petities.nl/petitions/behoud-de-gelderse-veren/
Ongelooflijk die dicussies over de kostendekkendheid van fietsponten. Alsof een weg of brug voor auto's ooit kostendekkend is geweest. (afgezien van tolwegen en tolbruggen)
kostendekkendheid
Misschien lees ik er over heen, maar ik lees nergens dat veerverbindingen kostendekkend moeten zijn. En ik vind het enerzijds prima als de overheid zuinig met mijn geld omgaat en anderzijds jammer als er veerpontjes verdwijnen.
Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 09:54
Ongelooflijk die dicussies over de kostendekkendheid van fietsponten. Alsof een weg of brug voor auto's ooit kostendekkend is geweest. (afgezien van tolwegen en tolbruggen)

tja, aantal autokilometers over die brug x brandstofaccijnzen x bpm x btw x mensen die voor de baas winst gaan maken x vennootschapsbelasting x omzetbelasting, kun je toch een aardige brug van bouwen :wink:
Appels met peren vergelijken leidt af van de eigenlijke vraagstelling.

Ik zal de petitie tekenen, al maak ik zelf zelden gebruik van de kleinere veren.
Grandonneur schreef:
vr 13 jan, 2023 10:43
Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 09:54
Ongelooflijk die dicussies over de kostendekkendheid van fietsponten. Alsof een weg of brug voor auto's ooit kostendekkend is geweest. (afgezien van tolwegen en tolbruggen)

tja, aantal autokilometers over die brug x brandstofaccijnzen x bpm x btw x mensen die voor de baas winst gaan maken x vennootschapsbelasting x omzetbelasting, kun je toch een aardige brug van bouwen :wink:
Je vergeet de aftrek van milieu- en gezondheidsschade door autoverkeer.
Hoeveel diesel moet een veerpont verstoken om een fietser over te zetten? Trouwens wat mij betreft én pontjes én bruggen :!:

Genoeg geadvocaatvandeduivelt, hier wat leesvoer over het belang van pontjes.

Morgen wordt toch een rotdag om te fietsen.

https://binnenvaartcijfers.nl/wp-conten ... k-2017.pdf
Kunnen we on-topic blijven? Het gaat om veerponten in Gelderland. De vraag is: wil je een petitie tekenen?
willem.m schreef:
vr 13 jan, 2023 12:25
Kunnen we on-topic blijven? Het gaat om veerponten in Gelderland. De vraag is: wil je een petitie tekenen?
Oké en prima, maar hoe gaat een draadje, gesprek en/of dossier over het belang van veerdiensten niet over het belang van veerdiensten?
Die pontjes moeten ze inderdaad snel electrisch maken. Daar zijn ze namelijk bij uitstek geschikt voor, zeker kabelponten. Een pont met een dieselmotor is namelijk technisch niet geweldig omdat de motor een groot deel van de tijd stationair draait en tijdens het varen ook niet echt gebruikt maakt van zijn vermogen. Electrische aandrijving zou dan veel efficiënter zijn. Die kost niks als het ding stilstaat.

Maar voor de rest maak je nog een fout in je argment van je auto's die belastinggeld opleveren. In de berekening komen gemaakte kilometers er namelijk uit als iets positiefs. Het typische van fietsers die over een pontje gaan is namelijk dat ze dankzij het pontje juist MINDER kilometers maken dan wanneer ze met de auto zouden zijn gegaan. Economisch een drama natuurlijk want minder kilometers betekent minder slijtage, minder autoverkoop e.d., minder belastingopbrengst uit accijns etc.
Daarom zijn pontjes belangrijk, om duidelijk te maken dat dit on-topic is.
@grandonneur: Nee ik bedoel dat vergelijken met auto's enzo. En ik ben het met jou eens.
Zojuist getekend!
Bert van Sprang schreef:
vr 13 jan, 2023 10:17
Misschien lees ik er over heen, maar ik lees nergens dat veerverbindingen kostendekkend moeten zijn.
Misschien dat zo’n veerbaas een filantropische inslag heeft, maar over het algemeen heb ik toch de indruk dat de kosten gedekt moeten zijn (tenminste, in de gevallen dat een particulier de veerdienst uitvoert). Dat is ook de voornaamste reden dat het veer Millingen Pannerden er momenteel (even) uit ligt.
Er is ook niemand die zegt dat de wegenbouwer niet goed mag leven van zijn werk. Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat de overheid als geheel er kennelijk geen moeite mee heeft om de auto-infrastructuur goed te houden maar zodra het gaat over fietsinfrastructuur, waar ik veerponten dan ook even onder tel, dan gaat het doorlopend mis.
Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 12:39
Die pontjes moeten ze inderdaad snel elektrisch maken.
In een van de rapporten die ik las over de Gelderse veerdiensten was dat diesel als fossiele brandstof vervangen moet gaan worden door elektrisch. Dat vergt investeringen. Het Gelderse veerpotje dreigt leeg te raken omdat de provincie Gelderland zich eruit terug trekt.
"De financiële gezondheid van veren is niet in alle gevallen voldoende. Bij 28 van de 49 veren is er wel sprake van
hogere inkomsten dan uitgaven in de exploitatie. 21 veren ontvangen vanwege een structurele verlieslatende
exploitatie, onder voorwaarden, een jaarlijkse bijdrage ter hoogte van het tekort via oevergemeenten van de Stichting
Veren Gelderland1 . Eén veer ontvangt een bijdrage aan het exploitatietekort van ongeveer 364.000 euro, twee veren
ontvangen een bijdrage in het exploitatietekort van circa 50.000 euro per jaar, bij de overige veren is dit tussen
de 25.000 euro en 2.000 euro per jaar. Afgaande op het huidige budget van de Stichting Veren Gelderland, en met
bovengenoemde jaarlijkse uitgaven, is er tot 2024 nog ruimte voor subsidiering van de veren".
"De inkomsten zijn afhankelijk van het aantal overzetting en het tarief. De tarieven voor een overzetting worden bepaald door de veerexploitant in overleg met de oevergemeente. Tarieven veranderen nauwelijks. In de periode van 2013 tot 2017 was er bij de meeste veren sprake van een lichte stijging van de inkomsten door het aantal overzettingen per jaar. De uitgaven bestaan onder andere uit kosten brandstof, beheer en onderhoud, personeel en afschrijving van het schip. Op termijn zullen veerponten vervangen moeten worden, het gemiddelde bouwjaar van de veren in Gelderland is 1986 (34 jaar oud)".

Een van die pontbazen is 70 jaar en heeft geen opvolging. Zijn pontje zou nog zeker 30 jaar mee kunnen gaan volgens hem. Kosten ongeveer 1-2 ton. Wie dat kan ophoesten? En dan ook nog geld ermee verdienen om in je levensonderhoud te voorzien.
Dat zijn lange dagen. 7 dagen in de week. Als je dan ook nog een werknemer in dienst moet nemen en ziektevervanging moet regelen. Iemand die beschikt over een geldig vaarbewijs. Alsof je zelf niet af en toe aan vakantie toe bent. Of naar een verjaardagsfeestje of begrafenis wilt gaan.


Ja ik teken de petitie tegen beter weten in.
En ja ik ben voorstander van behoud.
Voorbeeldje? "Een voorbeeld hiervan is de volgende: als de veerdienst Tiel – Wamel niet functioneert dan hebben scholieren 20 minuten langer reistijd om naar school te fietsen".

Voetnoot; https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 020-442%29
Zojuist getekend!
Ger 😎
joukon schreef:
vr 13 jan, 2023 14:02
In een van de rapporten die ik las ...
"Het Gelderse veerpotje dreigt leeg te raken omdat de provincie Gelderland zich eruit terug trekt. "
Het is dus niks anders dan de goede oude discussie over welke dienst of laag de kosten draagt.
Tja, alles kost geld, maar zoals velen hier (goh) vind ik de veerpootjes horen bij de essentiële infrastructuur van NL.
En gezien (ja appels/peren) wat er zo her en der aan enorme sommen belastinggeld doorgaat (ik noem even geen voorbeelden anders krijgen we hier onaangename politieke discussies) lijkt me het niet meer dan redelijk dat er ook wat centen naar die pontjes gaan. Het hoort er gewoon bij.

Overigens is de auto-infra ook niet bepaald op orde; diverse grote verkeersbruggen zijn er slecht aan toe, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 12:39
Die pontjes moeten ze inderdaad snel electrisch maken. Daar zijn ze namelijk bij uitstek geschikt voor, zeker kabelponten.
Nou wordt elektriciteit in Nederland doorgaans van steenkool of gas gemaakt, maar een kleinigheidje hou je altijd.
Ik denk dat pontjes dusdanig geschikt zijn voor electriciteit dat ze zelfs in een wereld waar geen energietransitie gaande zou zijn gunstiger zouden zijn dan dieselpontjes.