Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelderse veren dreigen te verdwijnen, teken de petitie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gelderse veren dreigen te verdwijnen, teken de petitie

Leon schreef:
vr 13 jan, 2023 19:47
Ik denk dat pontjes dusdanig geschikt zijn voor electriciteit dat ze zelfs in een wereld waar geen energietransitie gaande zou zijn gunstiger zouden zijn dan dieselpontjes.
Gierponjes, da's pas voordelig!
Elektrische veerdiensten zijn er al.

Vandaag, 16 augustus 2022, is alweer de allerlaatste elektrische pont te water gelaten. Dit is gebeurd bij de scheepswerf van Holland Shipyards Group (HSY) in Hardinxveld-Giessendam. De NZK Pont 104 is de laatste pont uit een serie van vijf elektrische ponten voor het Noordzeekanaal. Marco Hoogendoorn, directeur HSY vindt het een mijlpaal: “Het is bijzonder om de laatste pont van deze serie te water zien gaan. We hebben in anderhalf jaar tijd vijf elektrische veerponten gebouwd en daar zijn we trots op!”

Bron: https://over.gvb.nl/nieuws/laatste-elek ... r-gelaten/
Gelderland behoort tot een van de rijkste provincies van Nederland en maar toch? :roll:
Petitie ook ondertekend!
Nederland Waterland, zonder al die pontjes gaat er een hoop toerisme verloren en moeten we langs al die stinkende diesel auto’s gaan rijden, nee dan liever op een pontje wat op diesel vaart :D
Petitie getekend
Martin E. van Doornik schreef:
za 14 jan, 2023 14:03
Gelderland behoort tot een van de rijkste provincies van Nederland en maar toch? :roll:
Ja, dat klopt. Ze hebben ook nog meer dan een miljard in een sok door de verkoop van een energiebedrijf (Nuon) dat van ons (inwoners Gelderland) was. Al tijdens de eerste weken na de verkoop stond in de krant dat “het te ingewikkeld was om dat geld aan de inwoners van Gelderland terug te geven”, en de opcenten van de motorrijtuigen halen was ook geen goed idee, want “dan komt het alleen ten goede aan de auto- en motorbezitters”. Sterk argument, want meer dan 90 % van de inwoners van Gelderland heeft immers geen auto.

Maar goed, het kan blijkbaar (ook) niet gebruikt worden om het veerpont-fonds wat te vullen. (tussen Nijmegen en Beek ligt van dat Nuongeld wel een bruggetje over de weg dat volkomen overbodig is, en een miljoen kostte, misschien dat we van de oudijzerprijs de veerponten wat langer door kunnen laten varen?)
Die fiets/voetveren heb je niks aan, die varen nooit als je ze nodig hebt :roll:

Desondanks toch getekend, want toen ik ze nodig had en ze niet voeren moest ik toch verrekte ver omfietsen :oops:
Gisteren naar een debat van kieslijstgerechtigde gedeputeerden Provinciale Staten van Gelderland geweest.
Grote afwezige uitgenodigde was VVD.

Het verenpotje zal opdrogen.
Het is aan betreffende gemeenten of zij een veerdienst kunnen laten voortbestaan.
Je hebt rijke gemeenten en 'arme' gemeenten. Bij een veerdienst heb je twee oevers wat in de meeste situaties leidt tot twee verschillende gemeenten waar gemeentebesturen zich over moeten buigen als een financiële beroep op hen wordt gedaan.
Een meerderheid in de Provincie vind dat veerdiensten deel uit maakt van infrastructuur waarvoor het Rijk haar verantwoordelijkheid in zou moeten nemen.
Het gaat om verbindingen tussen twee wegen. Velen zijn hiervan afhankelijk om naar school of werk te gaan.
Een Pieterpad dreigt omgeleid te moeten worden via Duitsland/ stad Emmerich door een brug over de Rijn.

Helaas wordt het OV in het achterland steeds slechter bereikbaar door aanbestedingsprocedure (marktwerking) waarbij vaak de goedkoopste aanbieder vergund krijgt. Dat gaat vaak ten koste van service zoals een toiletvoorziening op lokale treinverbindingen. De boetes opgelegd zijn zo laag dat de situatie op deze lijnen niet verbeterd.
Je zult maar last van je darmen hebben.

'Onrendabel' geachte voorzieningen dreigen op deze manier te verdwijnen zoals buurtbussen. Dat zet zich door op velerlei terrein en is niet enkel voorbehouden aan veerdiensten!
joukon schreef:
do 02 mar, 2023 09:23
Het verenpotje zal opdrogen.
Ik vermoed dat hier de verschillende overheidsactoren de media aan het gebruiken zijn als strijdtoneel om hun poot zo lang mogelijk stijf te houden in een poging dat "hún" organisatie niet te laten betalen.
Afhankelijk van de politieke kleur kan dit inderdaad leiden tot afschaffen van veerpontjes, dus let er op wat je binnenkort stemt.
Namens de Veerpontencoalitie van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU, TeVoet, Vereniging Vrienden van de Veerponten en Wandelnet wil ik jullie informeren over de stand van zaken. Na drie maanden zijn er meer dan 23.000 ondertekenaars van de petitie, een heel mooi aantal. Bedankt voor je steun!
Eind januari stond het belangwekkend Groot Gelders Verendebat op het programma. Naast tien provinciale politieke partijen, waren ook vertegenwoordigers van de oevergemeenten, exploitanten van Gelderse veerponten en de veerpontencoalitie aanwezig. Alle 10 aanwezige partijen, VVD, CDA, D66, CU, GL, SP, PVDA, 50plus, PvdD en BBB zijn van mening dat de regierol voor het behoud bij de Provincie Gelderland ligt, inclusief vrijmaken van benodigde middelen. Een mooie verzilvering van de petitie!
Tijdens het verkiezingsdebat van Omroep Gelderland kwamen op maandagavond 13 maart achttien partijen bijeen in Arnhem. Ook de veerpontencoalitie was aanwezig. Na afloop van het debat namen alle lijsttrekkers -onder luid applaus van hun aanhang- een exemplaar van de "Behoud de Gelders Veren" petitie in ontvangst. Voor in de onderhandelkamer is er ingelijste afdruk overhandigd.
Ook de komende periode blijven we ons nog volop inzetten, met name rondom de coalitievorming. Op korte termijn zal er nog een officieel moment plaatsvinden. We hopen uiteraard dat de petitie en de lobby zal leiden tot een goede oplossing om de veren in de vaart te houden, met behoud van de dienstregeling en betaalbare tarieven.
Hoe meer handtekeningen, hoe groter de kans. Wij zullen daarom op blijven roepen om te tekenen en we rekenen op jullie steun. Dat kan bijvoorbeeld, door op sociale media onze berichten door te sturen en de hashtag #ikveeropjou te gebruiken. Én je vrienden, familie en kennissen te attenderen op de petitie: https://gelderseveren.petities.nl
Met vriendelijke groet,
namens de Veerpontencoalitie

Marina van Dijk, Fietsplatform
Het AD - Berg en Dal meld dat het veerconflict van het Pieterpadpontje tussen Millingen en Pannerden ten einde lijkt te zijn. De pont zou eigenlijk deze winter voor anker blijven na gesteggel over subsidies. Veerbaas en oevergemeentes zijn er alsnog uitgekomen.
Dat is goed nieuws voor Pieterpadwandelaars. Zij hoeven niet meer om te lopen via Duitsland.
Ook fietsers zijn ermee gebaat.

https://www.ad.nl/berg-en-dal/veerconfl ... ~a2547dbd/