Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe navigeert de gemiddelde knooppuntenfietser? - Forum Wereldfietser

Hoe navigeert de gemiddelde knooppuntenfietser?

Hoi,
Ik heb met het wel vaker een vriend over het gebruik van het knooppuntennetwerk en hoe je daar navigeert. Het blijkt dat we eigenlijk geen flauw idee hebben hoe de fietsers die we overal op het knooppuntennetwerk tegenkomen eigenlijk navigeren.
Gebruiken ze de bordjes met knooppunten? Gebruiken ze fietsnavigatie op het stuur? Gebruiken ze een kaart? Of weten ze zo wel de weg en is het min of meer toevallig dat ze op het knooppuntennetwerk fietsen?

Weet er iemand of hier 'officiële' gegevens over zijn? Ik heb even gezocht maar kan niks vinden.

Mijn vraag is dus niet wat jullie doen. Dat is misschien iets voor een ander draadje.
Ben je op zoek naar statistische gegevens van het gebruik? Dan zou ik even googlen of iemand dit onderzoek al eens heeft gedaan > er is veel informatie vindbaar, afhankelijk van wat je precies zoekt. Misschien kan de "eigenaar" van de fietsknooppunten ook hier iets over zeggen?

Een kleine poll hier houden kan ook. zelf gebruik ik: Garmin met .gpx van knooppunten / geel schilderstape met nummers op mijn stuur, of gewoon onthouden: 4 knooppunten fietsen, bordje kijken en de volgende 4 onthouden.
Alpineflower schreef:
vr 16 dec, 2022 13:15
Ben je op zoek naar statistische gegevens van het gebruik? Dan zou ik even googlen of iemand dit onderzoek al eens heeft gedaan > er is veel informatie vindbaar, afhankelijk van wat je precies zoekt.
...
Leon schreef:
vr 16 dec, 2022 12:16
Ik heb even gezocht maar kan niks vinden.
Hahah ja zo die ik dat ook, of op briefje schrijven of 4 onthouden dan weer op de kaart kijken en dan weer fietsen, is soms wel onhandig en soms wilde ik dat ik meer snapte van digitaal navigeren enzo…

Ach, soms is het ook leuk om links te gaan als dat paadje er ook leuk uit ziet…dan stopt de knooppunt route…

Maar de anwb knooppunt site kan je er vast meer over vertellen

Gr ej
Leon schreef:
vr 16 dec, 2022 12:16
Weet er iemand of hier 'officiële' gegevens over zijn? Ik heb even gezocht maar kan niks vinden.
Ik heb nog niet echt iets gevonden, maar als het er is zou ik het op deze site verwachten:
https://www.fietsplatform.nl/nieuws-en- ... ublicaties
Er waren ooit boekjes te koop met routes en bijbehorende kaartjes. En zelfs een heel aardig houdertje voor op het stuur.

Afbeelding
Geniaal!!!!! Analoge iPad op de fiets, ging met stickertjes ofzo?

Gr ej
Wellicht geven de provinciale recreatie-onderzoeken meer inzicht. Of kan een belletje naar het routebureau van de provincie je verder helpen.
ej groningen schreef:
za 17 dec, 2022 09:15
Geniaal!!!!! Analoge iPad op de fiets, ging met stickertjes ofzo?

Gr ej
Die blaadjes koop je als een soort kladblok, eenmalig gebruik. Werkt op zich prima.
Een soort bingo dus.
willem.m schreef:
za 17 dec, 2022 09:39
Een soort bingo dus.
In het voorbeeld zie je een uitgewerkte route, er zijn ook lege blaadjes waar je vanaf de kaart / site zelf de nummers opschrijft.
Een nadeel van die knooppuntenroutes is wel dat iedereen daar rijdt. Op een mooie zomerzondag probeer ik echt weg te blijven van de wegen tussen de knooppunten.
non-fixie schreef:
za 17 dec, 2022 10:18
Een nadeel van die knooppuntenroutes is wel dat iedereen daar rijdt.
Je kunt dat ook als een voordeel zien, dat het elders dus rustig is :D
PeterVanRijn schreef:
vr 16 dec, 2022 22:10
Leon schreef:
vr 16 dec, 2022 12:16
Weet er iemand of hier 'officiële' gegevens over zijn? Ik heb even gezocht maar kan niks vinden.
Ik heb nog niet echt iets gevonden, maar als het er is zou ik het op deze site verwachten:
https://www.fietsplatform.nl/nieuws-en- ... ublicaties
Dank je, Peter en tovenaar.
Iemand anders maakte me ook al attent op een tekst op die site waar staat:

"*ANWB heeft een onderzoek laten uitvoeren onder recreatieve fietsers.
...
Van de fietsers gebruikt 43% apps op de mobiele telefoon; 18% gebruikt een papieren kaart of boekje.  
Bron: Blauw Research, Recreatief fietsen in Nederland, 2021"


Daarmee, en met jullie reacties, is mijn vraag beantwoord.
Maar klets gerust verder in dit draadje. :-)
Zo doen wij het.
F1A6E7C1-E783-4C59-B455-206961D4B5A0.jpeg
Op enig moment een stukje route kiezen, meestal van a tot z voor die dag, stukje leukoplast bij G Jr. op de buis.

Zou een aardig raadplaatje zijn trouwens.. :wink:
Grandonneur schreef:
za 17 dec, 2022 11:22
Zo doen wij het.

F1A6E7C1-E783-4C59-B455-206961D4B5A0.jpeg

Op enig moment een stukje route kiezen, meestal van a tot z voor die dag, stukje leukoplast bij G Jr. op de buis.

Zou een aardig raadplaatje zijn trouwens.. :wink:
Je bedoelt welke 🚲 je nog meer hebt😀Op basis van de sticker zeg ik ligfiets
Ligger schreef:
za 17 dec, 2022 13:49
Je bedoelt welke 🚲 je nog meer hebt😀Op basis van de sticker zeg ik ligfiets
Dat klopt sowieso :)

Dit tripje waren we onderweg met 2x Trek en 2x Nazca Fiero. En een cyclone.
Met een knijper en een stuk papier gaat het ook ...
IMG_3240_new.png
Ik gebruik eigenlijk nooit fietsersknooppunten. Daar zijn de wegwijzers afdoende genoeg voor.
132. In St. Antonius.jpg