Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom heb ik nou nooit een "normale" lekke band? - Forum Wereldfietser

Waarom heb ik nou nooit een "normale" lekke band?

Afgelopen vrijdag ging ik vanuit mijn werk op weg naar huis. Nog net voor de aankomende regen uit.
Na een bocht of drie ging het helaas mis: "plop, pfrrrr" en ik stond stil. De linker hieldraad van mijn voorband bleek uit de velg gesprongen te zijn. Dat zou kunnen bij een bandenspanning van rond de 1,7 bar (mountainbike met brede banden). Gelukkig rijd ik geen tubeless setup; dus binnenband leeglaten, buitenband terugleggen en de band weer oppompen. "Plop". Weer de hieldraad er vanaf. Ik begon een niet ter plekke oplosbaar euvel te vermoeden en heb de hiel van de band gecontroleerd: niets te zien. Samen met het inzetten van de regen heb ik nog een vergeefse poging gewaagd om de band op te leggen, waarna ik uiteindelijk een hulplijn heb gebeld. Met een half afgelopen band 9 kilometer in het donker door de regen naar huis lopen vond ik niet zo'n goed idee.

Thuis kon ik de voorband beter bekijken: op één plek bleek de hieldraad inderdaad een millimeter of 5 opgerekt, zonder dat dat aan de buitenkant te zien was
20221119_134652.jpg
Ik heb een paar witte lijntjes getekend op de richeltjes die de naden in de matrijs hebben achter gelaten. Overal lagen die naden links en rechts gelijk, behalve op dit stuk.
Lijkt me een vreemd fenomeen, temeer het om een vrij stevige band gaat: Maxxis Minion Front met verzwaard downhill karkas.
Ik zit een tijdje naar de foto te staren maar ik weet niet wat ik zie. Ik zie geen wiel, geen velg, geen spaken, geen profiel. Ik zie wel blokjes beneden, is dat het profiel? Waar is dan de hieldraad? Waar staat de tekst op? Heb je misschien een andere foto?

Inhoudelijk: heeft je velg wel een groef? Is dit een draadband/vouwband/tube?
(http://www.m-gineering.nl/velg.htm)
Wat je ziet is een band waarvan de hieldraden naar elkaar zijn gevouwen om beide kanten met elkaar te vergelijken. Aan de bovenkant de 'normale' draad en aan de onderkant de sectie die is opgerekt.
je kijkt dus in de buitenband vanuit de velg gezien :D
Ik had een probleem met een Schwalbe buitenband die maar niet 'rond' in de velg wilde zitten.
Bij Rose lieten ze me zien wat de oplossing is.
Siliconenspray, band plaatsen, hard oppompen en het springt vanzelf goed in de velg.

Ik kan je aanraden de zwakke plek op- een andee plek op de velg te plaatsen dan waar de band uit de velg gesprongen is.
Wie weet zit er in de velg een bijna niet te onderscheiden vervorming.

Ben benieuwd hoe je het op weet te lossen.
@Sonny en Jan: dank, nu zie ik het. Ik vind het verschil niet groot. Het gaat er uiteindelijk om waar de draad zit en hoe die in de velg haakt. Dat haken, daar ontbrak het kennelijk aan. Normaliter gebeurt dit bij een degelijke haakvelg en degelijk band niet; die kun je oppompen tot hij heftig ontploft (niet doen zonder gehoorbescherming en andere beschermingsmiddelen!), maar dan zit de draad nog steeds netjes op de velg.
Als de geweven kevlar hieldraad plaatselijk uitgerokken is lijkt het me einde verhaal....

Dat het karkas sterker uitgevoerd is in deze versie is irrelevant voor het probleem van een "gebroken" hieldraad.
Hoe kan een hieldraad breken bij 1,7 bar?
Ik zou er een ander bandje op leggen.

Tegen de tijd dat een Maxxis Minion echt noodzakelijk is voor woon-werkverkeer heb je wel een hele fraaie route met nul asfalt en veel vlucht-elementen ;)
Leon schreef:
do 24 nov, 2022 17:34
Hoe kan een hieldraad breken bij 1,7 bar?
Een kevlar hieldraad is een gewoven touw.
...
Als je ziet hoe ze opgeplooid in de winkel in een doos platgedrukt zitten, kun je de vraag stellen of je ze niet al kapot koopt.....
Leon schreef:
do 24 nov, 2022 17:06
@Sonny en Jan: dank, nu zie ik het. Ik vind het verschil niet groot. Het gaat er uiteindelijk om waar de draad zit en hoe die in de velg haakt. Dat haken, daar ontbrak het kennelijk aan. Normaliter gebeurt dit bij een degelijke haakvelg en degelijk band niet; die kun je oppompen tot hij heftig ontploft (niet doen zonder gehoorbescherming en andere beschermingsmiddelen!), maar dan zit de draad nog steeds netjes op de velg.
De band lag op een velg met haak (Sun Ringlé Rhyno lite XL). Doordat de (staal)draad is gebroken bleef hij niet goed achter de haak vorm hangen, maar glipte er een stukje langs. Waarna de rest van de band volgde... Dat gebeurde al bij oppompen tot ongeveer één bar.
Jurr schreef: Ik zou er een ander bandje op leggen.

Tegen de tijd dat een Maxxis Minion echt noodzakelijk is voor woon-werkverkeer heb je wel een hele fraaie route met nul asfalt en veel vlucht-elementen ;)
Intussen heb ik een (gebruikte) Continental Trail King gemonteerd. Past prima om de velg, zonder neiging tot er af lopen. De velg is helemaal in orde (rond, geen deuken of slagen). De Maxxis band is afgeschreven.

Ik mis de grip van de Minion op mijn onverharde "kruip door, sluip door" stukken van mijn woon werk route. De noppen van de Trail King zijn kleiner en zachter; waar de Minion op rails door een bocht ging voelt de Trail King een beetje zoekerig. Misschien toch een Highroller II van het rek pakken...
Ruud-H schreef:
vr 25 nov, 2022 13:46

Intussen heb ik een (gebruikte) Continental Trail King gemonteerd. Past prima om de velg, zonder neiging tot er af lopen. De velg is helemaal in orde (rond, geen deuken of slagen). De Maxxis band is afgeschreven.

Ik mis de grip van de Minion op mijn onverharde "kruip door, sluip door" stukken van mijn woon werk route. De noppen van de Trail King zijn kleiner en zachter; waar de Minion op rails door een bocht ging voelt de Trail King een beetje zoekerig. Misschien toch een Highroller II van het rek pakken...
Klinkt verstandig om 'm af te schrijven.

Binnen Conti zou je ook eens naar een Speed King of Race King kunnen kijken, of bij bijvoorbeeld Vittoria naar een Mezcal. Bij Maxxis vind ik een Chronicle wel een fijne. Hangt natuurlijk ook af van je gewenste bandenmaat of zo'n band er überhaupt wel leverbaar in is, en van de ondergrond waarop je ze gebruikt.

En ach, misschien wat inleveren in grip ten opzichte van zo'n Minion... maar zal ook wel wat lichter rollen ;)
Tsja, als de hieldraad van een band gebroken is dan is hij tot afval geworden.
Maar hoe kan dat? Zeker een stalen draad. Als de draad niet een keer stevig gevouwen is dat is toch wel een heftig produktiefoutje. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Jurr schreef:
vr 25 nov, 2022 14:11
Hangt natuurlijk ook af van je gewenste bandenmaat of zo'n band er überhaupt wel leverbaar in
Daar zit de angel. Ik rijd nog old-school 26 inch wielen. Die kleine wielen compenseer ik een beetje met zo dik mogelijke banden: 2,5 inch past nog ruim in frame en vork. Daarmee wordt de keus heel beperkt. Eerst zal ik mijn setje Trail Kings kaal rijden. Voor de periode daarna ligt nog een Highroller / Ardent combi in de kast. Tegen de tijd dat die op zijn, wordt het tijd voor een nieuwe MTB :wink:
WTB doet(/deed?) de Ranger nog in 26x3.0 als je dat kwijt kunt. Surly Extraterrestrial is er ook nog in 26x2.5 dacht ik?