Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grootste verzet zit in mijzelf - Weerstand op de fiets - Forum Wereldfietser

Het grootste verzet zit in mijzelf - Weerstand op de fiets

Een vriend van mij sprak eens de gevleugelde woorden "het grootste verzet zit in mijzelf" terwijl we al fietsend aan het keuvelen waren over versnellingen, luchtweerstand, eigen gewicht, rolweerstand enzovoort.

Er is heel veel over geschreven op dit forum en regelmatig zie en zag ik mooie sites waar je van alles kunt berekenen, maar ik kan ze steeds niet terugvinden.

Daarom wil ik opnieuw van acquit gaan in een thema over weerstand.
Een voorbeeld van een rekensite of deze.
Over bandenspanning.
Over weerstandsvermindering.

In het verleden heeft iemand op het forum een in mijn ogen hele mooie site geplaatst waar dieper werd ingegaan op rolweerstand op gladde en hobbelige wegen.

Ik ben nieuwsgierig naar meer sites en jullie eigen ervaringen.
Als ik een rondje ga fietsen heb ik vaak een regenjas bij me (je weet maar nooit), een plaksetje, een reserve binnenband, een paar boterhammen en een paar joghurtjes plus verrekijker, camera, ID (je weet maar nooit) en een bankpasje.

Dat moet opgeborgen worden.
- voortas met spulletjes en regenjas opgerold onder de snelbinders.
- achtertas met alles er in.

Wat resulteert in de minste luchtweerstand. (keuze uit 3)
Voortas.JPG
Achtertas dwarssluiting.JPG
Achtertas lengtesluiting.JPG
Ik vermoed dat de achtertas in dwarsluiting het meeste weerstand geeft. De andere twee zullen elkaar niet veel ontlopen denk ik. Zeker weten zullen we het nooit want dan moet jij met jouw kleding op die fiets met die tassen in de windtunnel en dat gaat niet gebeuren denk ik.
Wat wel duidelijk is, is dat je achtertas te groot is. Dat is uiteraard zonde van omvang en gewicht.
Nog beter zou zijn als je je spulletjes in een zadeltasje zou krijgen die achter je kont en bovenbenen hangt. Dan heb je er nagenoeg geen luchtweerstand van.
P.s. volgens mij mag je zadeldek wel eens opgespannen worden.
Vanwege het gebruiksgemak (ook belangrijk!) zou ik voor een stuurtas gaan, maar dan wel een compactere versie, en dan de regenjas onder de snelbinder.

Is dat trouwens mijn oude zadel?
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 14:19
Is dat trouwens mijn oude zadel?
Reken maar!
Ik ben er iedere keer weer blij mee.
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 14:04
P.s. volgens mij mag je zadeldek wel eens opgespannen worden.
Mijn leunstoel.
non-fixie schreef:
za 15 okt, 2022 14:19
Volgens Jan moet het zo
En volgens Joost? Want Joost mag het weten...

Of misschien wel Jan Joost?
Afbeelding
Bron: Wikipedia Jan Joost van Gangelen

;)
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 13:45
Wat resulteert in de minste luchtweerstand.
Stuurtas. en dan achterdrager eraf, stuurbuis zagen, kabels inkorten, pomp in de tas, petleshouder eraf, kettingrand eraf, bar-ends eraf en stuur inkorten Martin-style. Man o man je zult vliegen over het fietspad 8)
... en verder bidon op de schuine buis ipv de verticale, spatborden eraf, licht eraf, slot eraf, naafdynamo vervangen door licht asje en je fietst Jutta Leerdam voorbij.
Minder over nadenken en meer fietsen want: de grootste weerstand zit in jezelf.
Alle gekheid op een stokje.
Ik ben me er terdege van bewust dat ik sneller vooruit kan komen cq met minder inspanning dezelfde afstand af kan leggen als ik de spatborden er af haal er cetera of als ik op een aerodynamische lichtgewicht racefiets klim.
Wat mij interesseert is hoe ik en anderen met een gewone trekkingfiets met iets minder inspanning vooruit kunnen komen.

Eigen gewicht, training en de wind zijn de belangrijkste factoren.
- deel tips
- laat websites zien die allerlei berekeningen over het fietsen tonen.

Ik heb dit topic onder andere gestart omdat ik me een website herinner met tal van berekeningen, ook over het effect van harde versus zachte banden op hobbelig en glad wegdek en ben nieuwsgierig naar dat soort websites.
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 14:04
Wat wel duidelijk is, is dat je achtertas te groot is. Dat is uiteraard zonde van omvang en gewicht.
Sjorbandje er om heen zou misschien wonderen doen.

Verder twijfel ik over de keuze. De stuurtas ligt wel mooi in het verlengde van je lichaam maar heeft de aerodynamica van een flatgebouw. De tas is dan misschien iets beter maar wordt niet gehaal afgeschermd door je been.

En hoe zit het met de turbulentie tussen tassen en lichaam?

Als je geen spullen direct nodig hebt (blijkbaar niet want een zijtas is voldoende) zou je ook een tas in de lengterichting op de bagagedrager kunnen leggen.
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 16:06
Ik heb dit topic onder andere gestart omdat ik me een website herinner met tal van berekeningen, ook over het effect van harde versus zachte banden op hobbelig en glad wegdek en ben nieuwsgierig naar dat soort websites.
wellicht bedoel je deze site: https://www.ietsoverdefiets.nl
Inderdaad @Arnoudt.
Met die site is in feite mijn vraag beantwoord.
De verwondering en het zoeken naar hoe het zit straalt er vanaf.
Neem nou het ventiel dat bij iedere omwenteling van het wiel heel even stilstaat en bovenaan met de dubbele snelheid van je fiets vooruit gaat.
Voorlopig ben ik weer even zoet.
Poppink schreef eerder over die site:
Poppink schreef:
za 11 sep, 2021 21:46
Prachtige website!
Mis ik nog de uitleg van het simpele verschijnsel dat het ventiel bij iedere omwenteling even stil staat.
viewtopic.php?t=36525#p403350
De explosie was gigantisch en was op 2000 km afstand te horen. Er werd maar liefst 160 kubieke kilometer aan stof de atmosfeer ingeslingerd.

Al dat stof veroorzaakte in Noord Amerika en Europa een klimaatverandering, die later de “vulkanische winter”, en “het jaar zonder zomer” is gaan heten. Het regende en sneeuwde eindeloos, ook in de zomer.

De zomer van 1816 was zo naargeestig dat schrijfster Mary Shelley en vrienden, door het weer gedwongen, binnenshuis bleven tijdens een vakantie aan het meer van Genève. Om de tijd te doden, en geïnspireerd door het griezelige weer, hielden ze een wedstrijd “enge verhalen schrijven”. Shelley schreef toen “Frankenstein”, en Lord Byron schreef de voorloper van “Dracula”.
Enger was dat op grote schaal de oogsten mislukten, het vee dood ging, en de ergste hongersnood ontstond die men in de 19e eeuw gekend heeft.

Dit bracht de toen jonge dertiger Baron Karl Drais, die natuurkunde had gestudeerd aan de Universiteit van Heidelberg, er toe om een alternatief transportmiddel te bedenken voor de in die periode massaal opgegeten paarden. Hij vond in 1817 de loopfiets uit, de Velocipede, een soort houten paard met zadel op wielen [Lessing, 2010]. Het begin van de ontwikkeling van de fiets!


Ik lees het verhaal over de zomer van 1816 en moet daarbij denken aan de zomer van de Corona.
Wat is er - afgezien van een explosie aan boze mensen - eigenlijk uitgevonden in de Coronatijd?
Je bedoelt de uitbarsting van de Tambora-vulkaan in 1815?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitbars ... 0elf%20uur.

Uitvindingen in recente jaren:
https://time.com/collection/best-inventions-2020/
https://time.com/collection/best-inventions-2021/

En zo zijn er nig wel meer lijstjes.
Fedor schreef:
za 15 okt, 2022 17:35
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 14:04
Wat wel duidelijk is, is dat je achtertas te groot is. Dat is uiteraard zonde van omvang en gewicht.
Sjorbandje er om heen zou misschien wonderen doen.
Interessant.
Ik ben meteen naar zolder gegaan. Sjorbandje gepakt. Strak om mijn buik. Weegschaal. ... Helaas!
Leon schreef:
za 15 okt, 2022 18:48
Ik ben meteen naar zolder gegaan. Sjorbandje gepakt. Strak om mijn buik. Weegschaal. ... Helaas!
In je buik zit geen lucht. In een voor de inhoud te grote tas die niet goed verkleind kan worden wel. Puur voor de luchtweerstand dus.
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 16:06
Wat mij interesseert is hoe ik en anderen met een gewone trekkingfiets met iets minder inspanning vooruit kunnen komen.
Veel weerstand zit 'em in zaken die je 'blijkbaar' nodig hebt. Vaak in het belang van comfort, wat dat ook moge wezen. Dus stel jezelf eerst kritisch de vraag welke zaken buiten schot moeten blijven. Alles heeft gewicht en/of luchtweerstand.

De mensen die naar de winkel komen met interesse in een fiets. Maar die moet dan niet te zwaar zijn want hun vorige fiets was best zwaar. Komen uit op een fijn en vlot model. Moet dan wel nog een extra bidonhouder op. een slot, een voordrager, een brooks, ergon handvatten, thudbuster, dikkere banden.

Weerstand van de banden. De verkopert weet uit te leggen dat dikkere banden (alhoewel zwaarder) zelfs lichter lopen bij gelijk comfort. Geen kopert die vraagt hoeveel lichter de lichtere banden kunnen lopen bij dan maar wat minder comfort, en trouwens ook geen verkopert die zich verdiept heeft in die vraag dus dat komt mooi uit.

Hoeveel wedstrijden in welke fietssportdiscipline dan ook zijn er trouwens gereden met een Rohloffnaaf?