Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grootste verzet zit in mijzelf - Weerstand op de fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Het grootste verzet zit in mijzelf - Weerstand op de fiets

Grandonneur schreef:
za 15 okt, 2022 19:43
Hoeveel wedstrijden in welke fietssportdiscipline dan ook zijn er trouwens gereden met een Rohloffnaaf?
Briljant!
Grandonneur schreef:
za 15 okt, 2022 19:43
De mensen die naar de winkel komen met interesse in een fiets. Maar die moet dan niet te zwaar zijn want hun vorige fiets was best zwaar. Komen uit op een fijn en vlot model. Moet dan wel nog een extra bidonhouder op. een slot, een voordrager, een brooks, ergon handvatten, thudbuster, dikkere banden.
Ach ik weet het.
Het is allemaal marginaal.
Twee dingen die me bij zijn gebleven.
1) Mijn eerste fietsvakantie na 30-35 jaar niet gefietst te hebben.
Ik ben bij wijze van spreken dood gegaan op de Col de la Colombière vanuit Cluses en heb na 6 cols in Aosta zo'n 6 kilo bagage meegegeven aan Nederlandse vakantiegangers met auto. Wát een verlichting.
2) Ik heb in 2019 een meewindvakantie gehouden en kwam uiteindelijk uit in Zweden. Meewindvakantie, dat kan ik iedereen aanraden evenals reizen met de zon in de rug.

En de rest? Maakt eigenlijk allemaal niks uit. Als je maar om je heen blijft kijken.
Grandonneur schreef:
za 15 okt, 2022 19:43
Hoeveel wedstrijden in welke fietssportdiscipline dan ook zijn er trouwens gereden met een Rohloffnaaf?
Edit
Ik weet dat er in ieder geval een volledig gestroomlijnde recordfiets, de SpeedHawk van Elan, is voorzien van een Rohloffnaaf. Deze heeft in ieder geval de 6 uursrecord in 2010 op haar naam staan ( https://www.rohloff.de/de/unternehmen/n ... -kilometer ), meen me te herinneren dat ze ook hebben meegedaan aan de jaarlijkse World HPV Speed Challenge in Battle Mountain

De Rohloffnaaf is puur een afweging tussen optimale stroomlijn, ruimte nodig voor extra versnellingen, en de stappen die je nodig hebt op een recordfiets voor deze snelheden (~70km/h).
Uit de Volkskrant van zaterdag:
Vraag:
Telkens als ik een brug op fiets, heb ik de indruk dat de brug voor pakweg 65 procent stijgt en 35 procent daalt. Het vreemde is dat het precies hetzelfde is als ik van de andere kant kom aanfietsen. Welk fenomeen speelt hier? Of is het louter zinsbegoocheling?
Antwoord:
Maar misschien moeten we niet denken aan de afgelegde afstand, maar aan de tijd die dat kost. Omhoog fietsen gaat langzamer, zeker bij een steile brug is het even stoempen. Als een brug eerst 50 meter omhooggaat en dan 50 meter omlaag, is het dan realistisch dat u 65 procent van de tijd omhoog fietst? Stel dat u omhooggaat met 15 km/uur en omlaag suist met 25 km/uur. Dan duurt de eerste 50 meter omhoog 12 seconden en de heerlijke 50 meter omlaag 7 seconden. Dan gaat u dus 12 van de 19 seconden omhoog en dat is iets meer dan 63 procent. Slechts 7 seconden kunt u genieten van het moeiteloos naar beneden gaan, dat is iets minder dan 37 procent van de tijd. En als u daarna de brug van de andere kant benadert, is het opnieuw eerst 63 procent stijgen en daarna slechts 37 procent dalen. Uw zinnen bedriegen u dus niet.
Ik zou zeggen zoek een mooie afzink op. Met z'n tweeen is heel leerzaam je ziet het verschil. Een daarvan doet bij het dalen z'n arm op zijn rug.
Vind deze ook wel aardig. Scroll naar "Wanneer houdt de lucht je in evenwicht met de zwaartekracht bij een afdaling?"
Hoe snel kan je afdalen met je fiets. Hier zie ik het bewijs of de theorie om 100 km te halen nog niet ze eenvoudig is.
Wie echt hard wil gaan in de afdaling, moet het eens op een tandem proberen ( wel eerst de stoker een blinddoek omdoen... )
Met een tandem fietsen vind ik ook heel leuk. Graag als stoker lekker rond kijken, de video camera mee. Maar om dat soort dingen op een tandem te doen vind ik een heel slecht idee, die dingen remmen voor geen meter.
tip: als je snel wilt dalen in NL: fiets een rondje rond Maastricht en daal de Halembaye af. even goegelen.
bovenaan even meetrappen en ik haalde 70 à 75 km/u. en dat bij slechts 12% als steilste deel van de helling.

( heen via Oost-Maarland - Eijsden - [knal = overgang naar Belgisch wegdek :shock: wiel nog eel?] - Lixhe - Lanaye - over de tuibrug en de prachtige helling op naar Ében-Émmael - en dan aanzetten en omlaag suizen - langs de Maas terug naar Maastricht of via Lixhe de Voerstreek in)
WimB schreef:
zo 28 jan, 2024 12:40
Vind deze ook wel aardig. Scroll naar "Wanneer houdt de lucht je in evenwicht met de zwaartekracht bij een afdaling?"
Hoe snel kan je afdalen met je fiets. Hier zie ik het bewijs of de theorie om 100 km te halen nog niet ze eenvoudig is.
Het plaatje Snelheid Zonder Trappen uitgezet tegen Helling op die pagina geldt - de getallen min of meer kennende - waarschijnlijk voor wielrenners in afdalingszit. Die gaan inderdaad met 40 km/u van een helling van 4% af. Als gewone fietser met dikke banden, spatborden, rechtopzit, losse kleren en wat tassen heb je daar al gauw een helling van 7% voor nodig, iets wat ik vaak op een plaatselijke helling van 7% heb geconstateerd. Of meewind natuurlijk.
hoogframe schreef:
zo 28 jan, 2024 13:29
tip: als je snel wilt dalen in NL: fiets een rondje rond Maastricht en daal de Halembaye af.
Ik denk dat er nu wel commentaar komt van buurlanders. :lol:

Ik maak liever geen reclame voor die helling. Zowel de klim als de afdaling zijn aan beide kanten van de berg best link vanwege het hard rijdende verkeer. Gelukkig is je routebeschrijving niet erg goed.

In Nederlands Zuid-Limburg zou ik niet een helling kunnen aanwijzen waar je vrij veilig echt hard kunt afdalen. De grote wegen hebben allemaal fietspaden en die zijn per definitie veel te smal daarvoor. Der andere wegen zijn ofwel te bochtig ofwel te druk. Ofwel de hellingen zijn te kort en/of slecht van wegdek.
WimB schreef:
zo 28 jan, 2024 13:07
Met een tandem fietsen vind ik ook heel leuk. Graag als stoker lekker rond kijken, de video camera mee. Maar om dat soort dingen op een tandem te doen vind ik een heel slecht idee, die dingen remmen voor geen meter.
Toch kan dalen op een ( mountainbike)tandem extreem leuk zijn, vooral met een stoker die zelf ook een ervaren daler is en dus goed mee beweegt.

Van enig gebrek aan remkracht heb ik op mijn tandem nooit last gehad. De 100 km per uur heb ik niet gehaald, maar wel bijna: 96 km/u op een korte afdaling in Mexico. Sneller dan dat ben ik op de fiets nooit gegaan
hoogframe schreef:
zo 28 jan, 2024 13:29
tip: als je snel wilt dalen in NL: fiets een rondje rond Maastricht en daal de Halembaye af. even goegelen.
bovenaan even meetrappen en ik haalde 70 à 75 km/u.
Ik heb daar vlak bij huis de Beneluxtunnel voor. Weliswaar met de velomobiel. Toegegeven, de pret duurt maar kort (zie Poppinks 65%-regel) en het uitzicht is… niet bijzonder.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zo 28 jan, 2024 14:42
Toegegeven, de pret duurt maar kort (zie Poppinks 65%-regel) en het uitzicht is… niet bijzonder.
mmm, de Beneluxtunnel is nou net één van de zeldzame tunnels waar ik graag eens vanwege het uitzicht een omweg voor maak :wink:

https://hotspotholland.nl/rotterdam-lan ... t-voor-ari
alma schreef:
zo 28 jan, 2024 13:54
Toch kan dalen op een ( mountainbike)tandem extreem leuk zijn, vooral met een stoker die zelf ook een ervaren daler is en dus goed mee beweegt.

Van enig gebrek aan remkracht heb ik op mijn tandem nooit last gehad. De 100 km per uur heb ik niet gehaald, maar wel bijna: 96 km/u op een korte afdaling in Mexico. Sneller dan dat ben ik op de fiets nooit gegaan
Mountainbiken is niet mijn ding. Bij het afdalen moet je te veel geconcentreerd zijn. Naar beneden kan een kei het plezier behoorlijk verzieken. Ik blijf liever op het asfalt naar het einde van de weg naar boven, deze moet ver boven de bomengrens liggen. De inspanning de uitzichten die voorbij rollen (als het mogelijk is boven opdrogen) en als toetje weer afdalen naar de camping. Voor mij is dat 3x genieten.
Als de weg door iedereen gebruikt wordt zal over de 100 niet meevallen. Effe rond de 90 is wel te doen. Meestal moet je voor een bocht toch weer in de remmen knijpen.
Als de stroom verkeer naar beneden gaat heb je op je fiets veel meters tussen ruimte nodig om op gelijke snelheid te kunnen blijven dalen. Autos hebben de neiging om je dan toch te willen passeren.
Mijn ervaring met onze een tandem was dat alles, de velgen, banden de Maguras bloed verziekend heet werden. Eigenlijk ben ik daar toch wel van geschrokken.
Schijfremmen zou een oplossing kunnen zijn klopt mijn idee.

Bijlagen

Grandonneur schreef:
zo 28 jan, 2024 15:02
Carl schreef:
zo 28 jan, 2024 14:42
Toegegeven, de pret duurt maar kort (zie Poppinks 65%-regel) en het uitzicht is… niet bijzonder.
mmm, de Beneluxtunnel is nou net één van de zeldzame tunnels waar ik graag eens vanwege het uitzicht een omweg voor maak :wink:
https://hotspotholland.nl/rotterdam-lan ... t-voor-ari
:) Maar in de fietsbuis haal ik geen topsnelheden, die is te kort.

Groetjes,

Carl
Ik durf in een snelle afdaling niet eens op mijn horloge te kijken hoe hard het gaat en indachtig het thema 'wanneer ben je te oud voor een solo fietsreis' knijp ik tegenwoordig veel sneller in de remmen dan in de 70-er en 80-er jaren van de vorige eeuw.
Ik schat zo in dat het bij 60-70 km/uur echt wel ophoudt.
De site die WimB aanhaalde kan niet genoeg geroemd worden.
Poppink schreef:
zo 28 jan, 2024 21:47
De site die WimB aanhaalde kan niet genoeg geroemd worden.
Het was Arnoudt die ons opmerkzaam maakte. Voor het eerst dat ik zo'n grafiek zie. Ik ben nogal van de plaatjes.
Ik zie aan de avater dat er ook een tandem in het spel is.

Hier achterop onze tandem. Om een goede indruk te krijgen wat je kan zien tijdens het afdalen valt nog niet mee.
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 22:30

Ik heb in 2019 een meewindvakantie gehouden en kwam uiteindelijk uit in Zweden. Meewindvakantie, dat kan ik iedereen aanraden evenals reizen met de zon in de rug.
Doe ik ook geregeld in het voorjaar als het hard waait en er weinig animo is om te stoempen. Ik noem dat "een Pélissierke doen", naar één van Tim K.'s zwetenswaardigheden uit De Renner. Dus met de wind vertrekken en per trein terug — je kan dat schema geweldig finetunen door bvb 70km mee-30 tegen te doen of 80-20 enz. Na een trappist teveel zelfs 90-20!
Als de weersverwachting is dat de wind in de loop van en dag van ZW naar NW draait, wat best vaak voorkomt, dan heb ik mijn route(s): eerst windmee naar het noorden, dan naar het westen door een groot bosgebied en dan richting zuidoost naar huis. Ideaal voor de moraal. :D
Zolang ik op het eiland de Hoekse Waard heb ik daar ook last van. Na een kilometer of 8 moet ik met de wind mee. Je zou zeggen dan begin je toch anders om maar dat is het ook niet. Heen en weer is de oplossing geworden.
Een tandem achterop dat voelt meer als wind mee. :wink:
Let op met afdalen. Tot stilstand komen op je fiets dan heb je nogal wat meters nodig. Hebben deze twee ook geleerd. Geen zin om de hele afdaling te bekijken scroll door naar 11 minuten.
Wat een schitterende afdaling! Dit zijn wel van die Youtubers die op een gegeven moment tragisch aan hun einde komen waarna hele hordes roepen "Hé, hoe kan dat nou?"...