Additionally, paste this code immediately after the opening tag: leeg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

leeg

Zeker. Een aantal onderdelen kun je door ontwerp, materialen en fabricage even sterk/stijf maken als de vaker toegepaste versies, ten koste van een stukje budget. Toch denk ik dat deze fiets vooral licht is door de gekozen banden, velgen en zadel. Ik denk bv niet dat ik die velgen en banden zou moeten hebben op mijn fiets en dan hetzelfde doen als wat ik met mijn fiets doe.
...
Leon, dat is vergelijkbaar met het feit dat je met je Porsche geen veld gaat ploegen.
Banden zijn 38 mm Rene Hersé banden en ik gok de Barlow Pass. Die gebruik ik op mijn fiets voor op de weg en licht off road. Net geen 400 gram voor de standaard versie. Voor een band van dat formaat niet super licht.
...
Sonny schreef:
za 08 okt, 2022 20:04
Leon, dat is vergelijkbaar met het feit dat je met je Porsche geen veld gaat ploegen.
[...]
Kan wel hoor ;)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Porsche_Super

Fraaie fiets trouwens (-:
...

Bijlagen

...
Sonny schreef:
za 08 okt, 2022 20:04
Banden zijn 38 mm Rene Hersé banden en ik gok de Barlow Pass. Die gebruik ik op mijn fiets voor op de weg en licht off road. Net geen 400 gram voor de standaard versie. Voor een band van dat formaat niet super licht.
De light versie is 350 gram. voor een 622-38 toch wel aardig goed gedaan naar mijn mening.
Er zijn al aardig wat endurance wedstrijden gewonnen door renners die zijn banden gebruiken. Soms heel erg lange ritten waar ze dagen en nachten onderweg zijn, ook lange stukken over wegen en dan gewoon noppen rijden omdat de RH- noppen net zo snel zijn op de weg als slicks en ook nog es stil. :-)
Byciclette schreef:
za 08 okt, 2022 20:30
course_concours-600x447.jpg
Dit soort routes moest ie over.. :-)
Dat is heel zachte bosgrond. Uitdagend en vermoeiend als je er in dreigt weg te zakken maar als je oplet voor de boomstronken niet gevaarlijk voor je fiets.
...
Zeker. Het bewijs van een goede fiets weet je na heel veel kilometers. De eerste paar duizend km kan elke fiets het wel aan. Pas na vele kilometers van van mishandeling slaat de metaalmoeheid toe, in mijn ervaring merk je dat op de gekste momenten, maar tenzij je lichtgewicht bent, voorzichtig fietst en in een asfaltomgeving woont waar wegbeheerders zelf ook wel eens fietsen gebeurt het zeker een keer.
Ik faal helaas op al die voorwaarden...
...
Ik heb eind 70-er jaren een oranje Gazelle Champion Mondial (61 cm) gehad.
Stomme aankoop, want te groot voor mij.
Maar mooi was 'ie zeker!
Byciclette schreef:
za 08 okt, 2022 12:05
https://www.renehersecycles.com/cyclodo ... -machines/

Mooi artikel over hoe je een complete randonneur bouwt incl: Dynamo+verlichting, pomp, spatborden, 38mm banden, drager, bidonhouders en leren zadel en dat dan samen 9,1 kg. weegt.
Prachtige fiets. En een hele prestatie.

Ik heb eens gekeken hoe ver ik qua gewicht kon komen met wat ik in huis had aan standaard onderdelen. Uiteindelijk kwam ik, na vele uren van onderdelen wegen op de keukenweegschaal tot exact 10 kg.

Afbeelding

Maar dan ook exact:

Afbeelding

Het zal je vermoedelijk niet verbazen dat het vooral de oude Franse onderdelen waren die het verschil maakten: Stronglight 49D cranks, CLB remmen en Huret Jubilée derailleurs.
...
Byciclette schreef:
zo 09 okt, 2022 11:04
Ook mooie fiets. Zijn dat dan ook lichte frames, de sportframes van Fongers?
Dank je. Het is een Jonkers, van Wielerstudio Cees Jonkers uit Rotterdam. Frame en vork zijn gemaakt uit Reynolds 531-buizen, en het is feitelijk een racefiets met spatborden.
De exacte gewichten van frame en vork moet ik je schuldig blijven; het lijstje met de gewichten van alle onderdelen heb ik iets té goed opgeborgen ben ik bang ... :(