Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietser krijg nog gelijk ook! (Brand Bier) - Forum Wereldfietser

De fietser krijg nog gelijk ook! (Brand Bier)

Een commercial uit 2009:

Nu, 2022:
https://www.1limburg.nl/nieuws/1850880/ ... -banen-weg
(N.b. nog wel speciaalbier)
Niet te vermijden blijkbaar (en of je nu echt de brouwerij wilt uitbreiden in dat mooie dal...). maar toch voelt het toch een beetje schandalig. Brand moet gewoon Limburgs blijven.

... en dan drink ik nog niet eens bier ;)
Oh meteen het Raad plaatje even opgelost ;)

https://www.google.nl/maps/@50.7853952, ... 384!8i8192
Het probleem is denk ik niet zo zeer dat men ervoor kiest om geen pils meer te maken maar alleen speciaalbieren.
De twee problemen zijn denk ik dat men het personeelsbestand uit gaat dunnen, maar vooral dat men Brand Bier denkt te moeten gaan brouwen in de Heinekenfabrieken. Alles onder het mom van groei is onvermijdelijk. Onzin. Groei is uiteindelijk het probleem.
Knap lullig voor het personeel...

Wat het probleem is lijkt me subjectief.

Mijn probleem met Heineken is, naast dat het pisbier is, dat ze zoveel produceren voor export. Om de Amerikaanse wens tot premium bier uit Nederland te kunnen verzilveren, gaan er al tientallen jaren miljoenen flesjes de oceaan over. Bier dat net zo goed in de VS geproduceerd kan worden. Volkomen idioot als je het mij vraagt.
Heineken=pisbier.
Ben benieuwd of je Heineken onderscheidt van bv Brand, Grolsch of …Kanterbräu.
Vast niet want Heineken wordt niet gedronken door mensen die dit zeggen. Ik wil nog een keer een blinde proeverij doen met vrienden die ook een sterke voor- en afkeur hebben.
Mijn stelling:
Biermerken zijn voor een groot deel emotie en beleving. Niks mis mee overigens.
Weet ik. Niet zo serieus nemen joh. 🤪

Ik kom uit de Achterhoek en studeerde in Twente. Toen stond Grolsch op nr. 1 en was Heineken pisbier voor mensen in de Randstad. 😉 Knipoog toegevoegd. Vervolgens had ik jarenlang Heineken als klant - dat voelde dan wel dubbel.

Overigens heb ik weinig recht van spreken over de smaak van alcoholische dranken, aangezien ik die nauwelijks drink.
Terugkomende op de openingspost, hoop ik dat er ruimte zal zijn om na sluiting van de brouwerij de locatie een doorstart te geven die past in het behoud van cultureel erfgoed. Dus een brouwerijmuseum of proeverij o.i.d. waar ook een deel van het personeel misschien nog een plek kan krijgen, en niet de boel verkopen aan een investeringsmaatschappij die er een random entertainmentmekka van wil maken. Heineken draagt maatschappelijke verantwoordelijkheid en heeft diepe zakken, en zou hiervoor een stichting met fonds ter behoud van '...' in het leven kunnen roepen.
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 15:12
... hoop ik dat er ruimte zal zijn om na sluiting van de brouwerij de locatie een doorstart te geven ...
Je heb misschien niet goed gelezen. Er staat nergens dat de brouwerij of locatie gesloten wordt.
Oeps, je hebt gelijk. Multitasken is niet mijn talent. 😉
Ik lees inmiddels in de media wel over "vertrek van de brouwerij".
De journalisten zullen de verwarring natuurlijk wel weer volledig uitmelken voor zo veel mogelijk lezerstumult, als ze de verwarring niet al zelf gezaaid hebben.
Leuke tv-reclamespot die inhaakt op de actualiteit en een ‘fietser’ bevat. Maar het heeft niets met wereldfietsen te maken en de discussie die het losmaakt ook niet. Dus lijkt me een mooie voor “het wordt hier aardig druk met al die draadjes”.
LHTJoost schreef:
ma 26 sep, 2022 14:09
Ben benieuwd of je Heineken onderscheidt van bv Brand,
Een paar jaar na de overname had Heineken de smaak van Brand al "veralgemeniseerd" (aangepast aan wat de massa wil) zodat de eigen smaak verdwenen was.
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 13:37
Knap lullig voor het personeel...

Wat het probleem is lijkt me subjectief.

Mijn probleem met Heineken is, naast dat het pisbier is, dat ze zoveel produceren voor export. Om de Amerikaanse wens tot premium bier uit Nederland te kunnen verzilveren, gaan er al tientallen jaren miljoenen flesjes de oceaan over. Bier dat net zo goed in de VS geproduceerd kan worden. Volkomen idioot als je het mij vraagt.
Premium is geen type- of kwaliteitsaanduiding. Iedere brouwer mag premium op de etiketten zetten.
Belle schreef:
ma 26 sep, 2022 16:15
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 13:37
... Mijn probleem met Heineken is, naast dat het pisbier is, dat ze zoveel produceren voor export. ...
Heineken brouwt in 71 landen.
Dat sluit elkaar niet uit. Voor zover ik weet gaat er een enorme plas bier van Zoeterwoude en Den Bosch via vrachtwagens naar Rotterdam om daar via containerschepen naar de VS te worden getransporteerd, en vanaf de havens daar weer verder. Met als reden dat Amerikaanse consumenten graag buitenlands gebrouwen "premium" bier zouden willen. Dat laatste is mij destijds door mensen bij Heineken verteld, maar misschien is dat inmiddels veranderd.
bert sitters schreef:
ma 26 sep, 2022 16:37
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 13:37
... Om de Amerikaanse wens tot premium bier uit Nederland te kunnen verzilveren ...
Premium is geen type- of kwaliteitsaanduiding. Iedere brouwer mag premium op de etiketten zetten.
Waar schrijf ik dat premium een type- of kwaliteitsaanduiding is?
Leon schreef:
ma 26 sep, 2022 15:31
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 15:12
... hoop ik dat er ruimte zal zijn om na sluiting van de brouwerij de locatie een doorstart te geven ...
Je heb misschien niet goed gelezen. Er staat nergens dat de brouwerij of locatie gesloten wordt.
Niet gesloten; wel gesloopt. Van het geheel zal alleen een micro-brouwerij overblijven. In praktijk zal de huidige brouwerij compleet gesloopt worden en komt er een kant en klare micro-brouw-unit voor terug. Het personeelsbestand wordt voor 90% "overgeheveld naar andere lokaties". Alsof je veel zin hebt om gedwongen uit het Limburgse heuvelland weg te gaan.
Ruud-H schreef:
di 27 sep, 2022 11:01
Niet gesloten; wel gesloopt.
Bron?

Een baan aangeboden krijgen in Zoeterwoude terwijl je in Wijlre e.o. woont is natuurlijk niks anders dan vreselijk, om geen vervelendere termen te gebruiken.
Ruud-H schreef:
di 27 sep, 2022 11:01
Leon schreef:
ma 26 sep, 2022 15:31
willem.m schreef:
ma 26 sep, 2022 15:12
... hoop ik dat er ruimte zal zijn om na sluiting van de brouwerij de locatie een doorstart te geven ...
Je heb misschien niet goed gelezen. Er staat nergens dat de brouwerij of locatie gesloten wordt.
Niet gesloten; wel gesloopt. Van het geheel zal alleen een micro-brouwerij overblijven. In praktijk zal de huidige brouwerij compleet gesloopt worden en komt er een kant en klare micro-brouw-unit voor terug. Het personeelsbestand wordt voor 90% "overgeheveld naar andere lokaties". Alsof je veel zin hebt om gedwongen uit het Limburgse heuvelland weg te gaan.
Inderdaad. Heineken kondigt, aan dat het huidige complex niet geschikt is voor de plannen van de toekomst en dat er een micro-brouwerij voor terug komt met slechts vier arbeidsplaatsen. Dan kun je er vanuit gaan dat er flink gesloopt gaat worden. Wellicht dat het monumentale, hoge brouwhuis blijft staan: ideaal voor een restaurant met een formidabel uitzicht. Ook het rode huis aan de Brouwerijstraat gaat het waarschijnlijk wel redden. De rest van het complex heeft weinig architectonische waarde en is feitelijk een samenraapsel van allerlei uitbreidingen. Daar kun je iets leuks voor terug zetten. Bijvoorbeeld een biertuin met uitzicht op de Geul en het kasteel. Met veel fietsenrekken.

Heineken heeft eerder brouwerijen gesloten, zonder zich echte te bekommeren over de belangen van het personeel. Sedan aan de Franse Maas kampte jaren met grote arbeidsloosheid door het sluiten van de brouwerij na overname door Heineken.
Slechts een gering deel kon terecht bij Heineken in Straatsburg op 340 kilometer afstand.

Verder is Brand niet de oudste brouwerij van Nederland, zoals Heineken om marketingredenen beweert. Er was in Wijlre inderdaad al in 1340 een brouwerij, maar er is nooit aangetoond dat dit dezelfde brouwerij is geweest. In de archieven komt pas in het jaar 1755 naar voren dat op de huidige locatie een brouwerij was. Toen was Bavaria al meer dan 70 jaar actief.

Ik ben benieuwd hoe Heineken de marketing voor Brand gaat voorzetten, omdat daar "Limburg" daar tot op heden een belangrijk rol in speelt. Wordt Zoeterwoude omgedoopt naar Wylre aan de Oude Rijn?
Ik schat dat Heineken de totale marketingstrategie gaat omgooien. Ooit was Brand een streekbier, maar het afzetvolume in de rest van Nederland is nu vele malen groter dan in het zuiden van Limburg. Heineken heeft voor Brand Limburg feitelijk niet meer nodig. Veel Heineken cafes hebben naast Heineken op Brand op de tap als een bijzondere pils, waar je iets meer voor betaalt.
Wellicht gaat Heineken iets gaat uiten van "geboren in de Limburgse heuvels".

Gulpener, Alfa en Lindeboom doe jullie best met het promoten van echt Limburgs bier. Wellicht bieden jullie arbeidsplaatsen voor de mensen die bij Heineken in Wylre moeten vertrekken.
Leon schreef:
di 27 sep, 2022 11:15
Een baan aangeboden krijgen in Zoeterwoude terwijl je in Wijlre e.o. woont is natuurlijk niks anders dan vreselijk, om geen vervelendere termen te gebruiken.
Alleen al het verschil in woonlasten (prijzen van woningen) lijkt me onoverbrugbaar. Nog los van "alles" in het Heuvelland achterlaten.
Het kan mooi worden...

Afbeelding

Van https://www.1limburg.nl/nieuws/1851465/ ... -miljoenen

Maar het zou me niet verbazen als ze een deel van de grond voor goudgeld verkopen en er een appartementencomplex komt wat het grootste deel van het jaar leegstaat (2e woningen).