Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff olie weg - Forum Wereldfietser

Rohloff olie weg

Omdat ik morgen een week ga fietsen in Limburg, heb ik mijn fiets nagekeken.

Ik zette nieuwe rohloff wieltjes in de ketting spanner, een nieuw voorblad en ketting. Verder zag ik dat het kransje versleten was.

Ik belde naar een bekende fietsenzaak. Die zei: kom maar langs zal ik het kranje even los maken.

Hij zette het wiel in de bankschroef met de rohloff afhaler, maar hij draaide naar rechts. Ik gilde je moet naar links draaier. Helaas lag al de rohloff olie op de grond.

Hij werd wat boos en snouwde, die krans zat erg vast. Gelukkig vulde hij op eigen kosten de naaf met olie, maar ik moest wel een andere keer terug komen
Eeeh leg wat beter uit. Hoe komt nu de olie op de grond?
Dit voorval geeft aan dat als je een R-naaf hebt, het verstandig is zelf (tijdig) een R-kransafnemer te kopen, en de gebruiksaanwijzing te volgen. (En het niet aan een prutser over te laten.)
Soms willen ze inderdaad wel eens gemeen vast zitten die schroeftandwielen. Dan kan bijvoorbeeld een bankschroef om de kransafnemer in te klemmen best handig zijn. Al kan er dan wel wat olie weg lekken, zeker als de naaf al een tijd op z'n zijkant in de bankschroef ligt. Maar alle olie kwijt lijkt me wat ambitieus.

Met het nieuwe type tandwielen met de losse carrier gaat het wisselen van tandwielen een stuk makkelijker.

Maar... wat is nu het probleem?
Fedor

Omdat hij naar rechts draaide. Je draaid dan de deksel er af en loopt de olie weg.

Willem, het is een bekende zaak die ook rohloff naven verkopen, dus ga er van uit dat het geen prutsers zijn.

Jurr, het probleem is dat hij mij weg stuurde, dus de tand wiel is nog steeds niet vervangen.

Andere zaken verkopen geen afnemer, alleen op bestelling en bike4travel is mij te ver weg, met dit weer
Ik heb 2 afnemers liggen, en dus er wel eentje liggen die je over mag nemen van me. Ben morgenavond in Den Haag, dus als je 'm over wil nemen... stuur maar een PB'tje.
@supermario:
Daarom schreef ik ook "tijdig". Toen ik het achterkransje wilde omdraaien, heb ik eerst online een kransafnemer besteld zodat ik het zelf kon doen. Het (de)monteren bleek gelukkig een fluitje van een cent.

Fijn dat Jurr er een voor je heeft; kan je het de volgende keer zelf doen.

Als het zo is als je beschrijft, dus dat de monteur met veel kracht (want bankschroef) de verkeerde kant omdraaide, dan was deze persoon aan het prutsen.
supermario schreef:
za 24 sep, 2022 11:22
Hij werd wat boos en snouwde,
Klinkt niet erg professioneel ...
WillemT schreef:
di 27 sep, 2022 22:13
supermario schreef:
za 24 sep, 2022 11:22
Hij werd wat boos en snouwde,
Klinkt niet erg professioneel ...
Precies. Als hij nou snauwde was het al een stuk professioneler. ;-)