Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen tussen de wolven? - Forum Wereldfietser

Wildkamperen tussen de wolven?

Ik houd er wel van om zo nu en dan te wildkamperen in NL. Doorgaans was ik niet zo bangig aangelegd. Zelfs de gedachte aan wilde zwijnen deed me niet besluiten een veilige camping op te zoeken. De komst van de wolf echter doet me met toenemende mate twijfelen aan deze wat naïeve houding. Nu probeer ik mezelf wat gerust te stellen door me in te lezen op het internet. Maar de verhalen die ik dan tegenkom gaat vooral over de relatie tussen de struinende wolf en de fietsende of wandelende mens.

Waar ik me zorgen om maak is de struinende wolf en de in een tent of bivakzak slapende mens in het bos. Is er hier iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Ruikt of hoort de wolf mij al van twee kilometer ver en loopt hij er met een boog omheen? Of zou de wolf in verrast kunnen worden voor een slapend mens tussen de bomen en uit preventie zijn tanden in mijn neus kunnen zetten?

Oftewel, kan ik met een gerust hart een oogje dichtknijpen, of moet ik een rolletje prikkeldraad meenemen?
Gistermorgen een wolvendrol op 1 kilometer van mijn huis. Als ik hier loop in de bossen, ben ik alerter op varkens dan op wolven. Als ik hier in het bos zou slapen in een tent, zou ik het varken meer vrezen dan de wolf
Niets om schrik van te hebben, integendeel...
Screenshot_20220920_125338.jpg
Ik adviseer: luister naar het lied “Dodenrit” van drs. P. En huiver. En dan te bedenken dat die mensen zich nog niet eens stationair in een tentje bevonden, maar zich voortbewogen in een troika!
Wilde zwijnen schat ik ook een flink stuk gevaarlijker in dan wolven. Ik herken wel de gedachte naïef te zijn geweest. Dit jaar wilde gekampeerd in Polen, Baltische staten, Finland en Zweden. Geen moment bang geweest voor wilde dieren. Uiteindelijk alleen aangevallen door een teek.
gewoon zorgen dat je niet te vaak doucht en niet te veel deodorant gebruiken, dan blijven ze op afstand.
misschien helpt flink snurken ook.
of juist heel veel deodorant gebruiken (en dan alsjeblieft uit het OV blijven) :shock: :wink:
Ik zou me er in Nederland niet zo druk om maken.
heel lang geleden, toen de dienstplicht er nog was, was het wildkamperen (in het leger) normaal.
Ik heb het ook meegemaakt dat de zwijnen om ons heen liepen, ik zag een soldaat op een ypr springen :D
ik was blij met een uzi ( met losse flodders)
Tijdens fietskamperen de wolf tegengekomen in Polen, litouwen, Kazachstan en Florida. Zal altijd met grote boog om je heen lopen. Inderdaad ; Teken zijn veel gevaarlijker . Plaatselijke mensen zullen ook zeggen ; 'Mind the Boar ' Keep from these wild Pigs " Ook veel zwijnen rond de tent gehad maar nooit problemen , wel indrukwekkend. Eens moeten overnachten in de Everglades ,dat was op 't randje. Dus lekker slapen.
Oh ..........ik ben bang voor spinnen [ maar overleefde Australie] .
Groetjes van Pier.
Ik heb achteraf gezien wel eens in berengebieden gekampeerd. Dat vind ik toch enger dan wolven. En inderdaad wilde zwijnen zijn in feite veel enger, vooral omdat er zo enorm veel zijn en vrijwel overal komen waar je kunt kamperen, camping of niet. Mijn broertje (12 jaar) is ooit gebeten door een zwijn omdat hij er op ging zitten... tsja... :lol: Niet meer door de struiken raggen dus, ook Nederland is veranderd.
Ik ben ooit een keer in India gestoken door een mug en kreeg na enkele dagen koorts. Bleek malaria te zijn.
Dat is een groter gevaar dan enig andere diersoort, uitgezonderd de teek in Nederland :wink:
Er komen ook slangen en schorpioenen voor maar dat heeft mij nooit ervan weerhouden buiten op de grond te slapen.
Soms kwam je een slang tegen die op het asfalt in de zon lag te 'bakken' (slang is koudbloedig).
Zoals je kaaimannen op het strand aan oevers van een rivier tegen kan komen.
Niet voor niets wonen bewoners soms in een palenwoning.
Ook in de VS zoals in Tennessee kwam ik paalwoningen tegen. Slangen zag ik er ook. Ik ben weleens met iemand mee gegaan op jacht naar ratelslangen. Bleek achteraf een smoes te zijn dat de man (oud Vietnam veteraan) niet aan zijn vrouw wilde vertellen dat hij naar een ziekenhuis in San Francisco ging voor de uitslag van een onderzoek. Op de 10e verdieping moesten we zijn. Buiten was een ramenwasser bezig met schoon maken van de ramen. Ineens bewoog de vloer onder onze voeten en begon heftig te trillen. Bleek een aardbeving op schaal van Richter 4.5.
Gelukkig wordt hiermee bij de bouw rekening gehouden. De raamwasser heb ik niet meer gezien.
In de VS in Yosemite National Park geslapen in een blokhut. 's Nachts hoorde je beren snuffelen op zoek naar voedsel.
Kampeerders wordt aangeraden voedsel niet rond te laten slingeren en in een speciale voedselbox (geurvrij) te bewaren. Niet in de tent te koken waar etensgeur blijft hangen.

Met een gerust hart zou ik in Nederland in het wild kamperen. Ook in gebieden waar de wolf voor komt. Of een wild zwijn. In de regel houden wilde dieren afstand van mensen. De mens is vaak hun grootste vijand. De mens houd zich niet aan territorium.
Hier bestaat een leuk geschreven boekje over; Julius Fast - De taal van het lichaam (1970). Het beschrijft de onbewuste boodschappen die mensen met beweging en gedrag uitzenden. Dieren lijken hoog gevoelig hierop te reageren.
Wolven zijn bang voor mensen. En terecht.
Op veel mensen heeft het sprookje van Roodkapje een heel grote indruk gemaakt. Onterecht.
HenkS schreef:
di 20 sep, 2022 23:33
Wolven zijn bang voor mensen. En terecht.
Op veel mensen heeft het sprookje van Roodkapje een heel grote indruk gemaakt. Onterecht.
Alle dieren, behalve gedomesticeerde, zijn bang van mensen.
Sommigen ontsporen omdat dom menselijk gedrag (voedsel) ze brengt naar plaatsen waar ze niet willen/hoeven te zijn.
Denk aan beren bij campingplekken in de USA of dichter bij huis de vliegende rat AKA de duif.
Twee maanden geleden op een camping in Yellowstone Park gestaan.
Om de paar uur (3x) wakker geworden van het geluid van huilende wolven. Heel indrukwekkend. Ook al omdat het elke keer duidelijk dichterbij was. Maar voor zover ik weet zijn wolven voor de mens ongevaarlijk, als je ze zelf niet aanvalt o.i.d.
Dus ik draaide me om en sliep weer in.

Wel moest ik er 's nachts een keer uit om te pissen. Op zoek naar een geschikte boom, voelde ik dat ik gedesoriënteerd dreigde te raken, door nog slaapdronken, én door de situatie dat de trekkerstentjes aan buitenkant van het terrein stonden, en mijn tentje daar weer aan de buitenkant van. Dus de kans was aanwezig dat ik de verkeerde kant op zou lopen, en verdwalen.
Er was twee dagen daarvoor melding gemaakt van een rondsnuffelde grizzly, en ik had de bearspray niet in mijn short gestopt.
Dus heel snel weer terug gelopen, het plasje naast mijn tentje geloosd, en snel weer diep de slaapzak in.
de dieren zijn bang voor de beesten :D

en ik zie dat het WILDkamperen heet, dus 'laat maar komen dat wild :lol: 8)
Even een oud draadje over dit onderwerp opgedoken. Nov. 2011.
Wildkamperen, gespannen/ontspannen?
viewtopic.php?f=10&t=15950

En minder leuk kan zijn; Teken? Muggen? Knutjes? Horzels? Een tentgenoot die snurkt :wink:

Om te wennen aan wolven kan je ze ook opzoeken. Rond Berlijn komen een 50-tal roedels voor.

Maar uiteraard geldt: gebruik je gezond verstand. Zoek een plekje op als het nog licht is. Dan kan je jezelf nog goed oriënteren op je omgeving. Vraag eventueel 'locals' naar hun ervaringen. De kans dat een potloodventer voor je staat is waarschijnlijk groter.
Naar aanleiding van dit draadje, moest ik denken aan een nacht eind september lang geleden in Luxemburg.
Een burlend hert vlak naast mijn tent. Dat is erg.
Niet gevaarlijk, maar er door wakker gemaakt worden, levert wel een ernstig verhoogde hartslag.
Pas de volgende dag realiseerde ik me wat het was geweest
Het feit dat jullie allemaal nog in levende lijve dit draadje beantwoorden, stelt enigszins gerust :)
Statistisch is het risico verwaarloosbaar. Overigens gaat het mij in dit geval om kamperen in Nederland. Dat je een risico-inschatting van geheel andere orde moet maken bij vakantie in andere 'exotische' landen lijkt me evident. Bearspray kan ik thuis laten en, mits met goed deurbeleid, heb ik geen ongenode gasten in mijn tent.

Het aangehaalde draadje over rust en onrust bij het wildkamperen had ik al wel gevonden. De onrust die soms komt kijken bij rare geluiden vind ik een mooi en ook wel gezond onderdeel van wildkamperen. zolang ik mezelf maar gerust kan stellen met de gedachte dat m'n angsten grotendeels irrationeel zijn.
Nog wat leesvoer. Waar komt toch die angst voor de wolf vandaan.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... lf-vandaan
Roodkapje en de wolf.jpeg
Roodkapje en de wolf
Roodkapje en de wolf.jpeg (60.56 KiB) 2644 keer bekeken
Hugsni schreef: Overigens gaat het mij in dit geval om kamperen in Nederland.
Ik denk dat een BOA in het betreffende gebied lastiger kan zijn dan een wolf.
De eerste komt naar je toe met geheven vingertje (en je hebt geluk als het daar bij blijft), de tweede loopt weg met de staart tussen de poten.