Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen tussen de wolven? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wildkamperen tussen de wolven?

Ik begrijp je punt en er zit misschien wel wat in. De verontwaardiging bij veel Nederlanders zit misschien niet eens in de dalende natuurwaarde van Nederland an sich, maar in het feit dat Nederland door het geweldige vestigingsklimaat de grootste produktie- en distributielokatie van Europa aan het worden is waar door er steeds minder ruimte overblijft voor de inwoners zelf, ook naar verhouding van het aantal inwoners. De meest ruimteverslindende bedrijventerreinen van Duitsland, Frankrijk en Italië staan hier.
Helaas heeft niet iedereen dat nog door. Afgelopen week kondigde de provinciale krant weer eens vol trots aan dat er een grote werkgever met een enorme hal naar hier komt. Weer een stuk land weg. Ze moeten nu alleen nog op zoek naar werknemers die er nog niet zijn. Die komen dus van verder weg en moeten gaan wonen in huizen die er nog niet zijn en waar geen plaats voor is. Onderussen zijn er geen mensen die in de zorg of onderwijs willen werken of de bus of trein besturen.
Goed, wolven zullen van nature bang zijn van mensen en ze liever uit de weg gaan. Is voor mij best een puntje van zorg als ik kampeer, in het drukke NL komen ze best in contact met ons en zouden ze daardoor minder angstig en/of meer agressief kunnen reageren?

De eerste jaren sliepen mijn kinderen vaak in de voortent, op een kleedje of deryan. Nu zou ik voor een andere optie gaan.
Ik las dat de problemen ontstaan als wolven door mensen gevoerd, benaderd of zelfs aangehaald worden waardoor ze het krijgen van voer vanzelfsprekend vinden en agressief kunnen reageren als ze niets krijgen. Dat is iets wat ik bij een 'wild' paard wel eens meegemaakt heb. Niet leuk, zo'n groot beest achter je aan.
Ik heb begrepen uit de persverklaringen dat de wolf een soort kermisattractie is geworden waarop je mag/kan schieten met paintballgeweer en gekleurde verfpatronen.
Je bent even van de straat en met een beetje geluk tref je een wolf aan.

De wolf als knuffeldier. Het is de mens die onnatuurlijk gedrag vertoond door hen te benaderen alsof het om een grote hond gaat. In Roodkapje en de wolf al is de wolf een boosdoener werd kinderen geleerd.

Hoe heeft de wolf zo tam kunnen worden dat het zich niet laat afschrikken door de mens?
Stop met bijvoeren. Laat geen voedsel achter in de natuur. Ruim je rotzooi op.
De mens als invasieve exoot 😨😨
Loslopend, achter fietsers aanrennen en bijna door een auto gegrepen. Niet verstandig lijkt me.
Ha ha, wat een hoax!
Dit filmpje had ik overigens nog nooit gezien, en is duidelijk zonder wolf. Is een ander fimpje dan met die wielrenner.
De riotgun die gebruikt wordt om de wolf af te schrikken, zo heeft de Dierenpartij uitgezocht, is volgens het ministerie van Defensie een wapen. Er is al eens iemand om het leven gekomen door beschieting met zo'n wapen en andere mensen raakten gewond. Defensie meldt ook dat verfballetjes verwondingen kunnen veroorzaken.
A.s. woensdag vergaderen provinciale staten van Gelderland erover.

Een paintballgeweer is een FN 303 semi-automatische riotgun.
Bij recreatief paintballen gelden veiligheidsvoorschriften om gewonden te voorkomen.
In de ontheffing en de onderbouwing van de provincie ontbreekt waarom dit wapen veilig zou zijn voor het verjagen van een wolf.

Voor het jagen en schieten op de beschermde wolf gelden internationaal zeer strenge regels.
Heeft men hiervoor biologen of juristen geraadpleegd?

Dat de wolf nu als probleemwolf wordt neergezet omdat het dier kennelijk niet meer bang is voor de mens, hoe heeft het zover kunnen komen dat een van nature schuw dier zo tam is geworden? Worden de beesten gevoerd door mensen? Mensen die te dicht bij wolven komen zouden een boete moeten krijgen omdat ze de dieren niet mogen verstoren.
Ook de Faunabescherming wil opheldering.

Bron: https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... tegen-wolf
joukon schreef:
di 08 nov, 2022 15:19
Dat de wolf nu als probleemwolf wordt neergezet omdat het dier kennelijk niet meer bang is voor de mens, hoe heeft het zover kunnen komen dat een van nature schuw dier zo tam is geworden?
Voor de meeste wilde dieren geldt dat ze schuw zijn, omdat ze al decennia lang bejaagd of verjaagd worden. Zodra dat niet meer het geval is, worden de bewuste dieren minder schuw. De mens en het dier in dezelfde (drukbevolkte) leefomgeving gaat slecht samen. Het dier wordt lastig (/minder schuw), de mens ervaart dat als ongemakkelijk (/bedreigend) en ervaart hierdoor overlast (/wordt aangevallen, etc.).

Zie bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/nieuws/agressief-ever ... ~affcd871/

en https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -amsterdam

Als we willen dat er geen overlast is van wilde dieren zal het aantal dieren en/of mensen in dezelfde leefomgeving moeten afnemen. Als de mens het van het dier wil winnen zal het decimeren van de dieren door bijvoorbeeld de jacht één van de weinige effectieve maatregelen zijn.

zie bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/452755-minder-ga ... t-schiphol

De mens is maar een vreemde soort in het geheel. Enerzijds zoeken we toenadering en genegenheid bij dieren en willen we ze domesticeren (honden, katten, cavia's, konijnen, goudvissen, etc.) en anderzijds doden we ze om ze te consumeren, decimeren, etc.

Arme dieren... maar ja...(?)
Is er nieuws over een wolf dan vind er een hausse plaats aan nieuwsgierigen alsof het om een attractie gaat.
Er lijkt nauwelijks sprake van angst voor de wolf.


Screenshot_917.png
Wolf fotograferen
Niet vreemd dat zo'n wolf straks vervelend gaat doen, en dan krijgt hij nog de schuld daarvan ook.

Aanvulling: ik kan de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal van wolven niet duiden maar als onze katten zo zouden kijken en 60 kilo zouden wegen zou ik maar oppassen. :lol:
De riotgun die gebruikt wordt om de wolf af te schrikken, zo heeft de Dierenpartij uitgezocht, is volgens het ministerie van Defensie een wapen. Er is al eens iemand om het leven gekomen door beschieting met zo'n wapen en andere mensen raakten gewond. Defensie meldt ook dat verfballetjes verwondingen kunnen veroorzaken.
A.s. woensdag vergaderen provinciale staten van Gelderland erover.

ik vraag me af of PS van Gelderland dan ook gelijk een beslissing willen nemen over de punaise en het elastiekje: óf verbieden (best wel gevaarlijk want je kunt je er aan bezeren) :wink: óf misschien inzetten tegen de wolf (wiens gedrag wìj verpest hebben). :roll:
de nieuwste ontwikkeling op dit vlak: https://speld.nl/2022/11/09/nederland-i ... nederland/
Zo te zien niks aan de hand dus. Momenteel kampeer ik ook in een wolven territorium.
Men vertelde mij, als de herten er zijn dan zijn de wolven er niet. En de herten zijn er. In ieder geval zal de wolf eerder achter de herten aangaan hoop ik. Morgen weet ik het.
LHTJoost schreef:
di 20 sep, 2022 19:06
Wilde zwijnen schat ik ook een flink stuk gevaarlijker in dan wolven. Ik herken wel de gedachte naïef te zijn geweest. Dit jaar wilde gekampeerd in Polen, Baltische staten, Finland en Zweden. Geen moment bang geweest voor wilde dieren. Uiteindelijk alleen aangevallen door een teek.
Daar zou ik me meer zorgen maken over bruine beren!
Er is een kleine kans dat een beer je aanvalt als hij gewond is of wanneer je tussen moeder en jong komt. Normaal gesproken maken ze zich al uit de voeten voor jij het in de gaten hebt.
Lang geleden met wild kamperen in Duitsland bezoek gehad van zwijnen, zo te horen een stuk of 5 na veel gesnuffel en rond lopen zijn ze weg gegaan en is er niets gebeurd. moet zeggen we hadden ergens anders gekookt en gegeten en laat de kampeer plaats gezocht. we hadden ook geen eten meer bij ons.

Martin
Ik vraag me dat idd. ook af; of het vooral in Nederland dan nog wel veilig is om te gaan wildkamperen.
Nederland is een dichtbevolkt land en gaat een (volwassen) wolf zich hierdoor anders gedragen in de toekomst.
Daar waar hij normaliter, meteen op de vlucht slaat, op het moment van ontdekking menselijke aanwezigheid of tent bv. Gaat hij dan nu bv. meer op 'snuffel-tocht' uit en als je iets van vlees in je gading hebt vooral, of hij kan ruiken dat je iets met vlees hebt gekookt of überhaupt alles met eten. Wat is het gedrag dan?
Idem met wilde zwijnen. Zijn ze bang voor jou, of gaan ze grenzen over en doen alles voor dat eten, wat ze ruiken bij jou in de buurt.
En wat als je dan 'herrie' maakt, wat altijd geadviseerd wordt als je op een moment gekomen bent om dat te doen.
Kan het ook geïnterpreteerd worden als agressief gedrag en reden om je juist aan te vallen, omdat ze inmiddels gewend zijn, dat mensen in het dichtbevolkte gebied, zich normaliter rustig gedragen.