Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kentekenplaat voor fietsers in Amsterdam? - Forum Wereldfietser

Kentekenplaat voor fietsers in Amsterdam?

Het stuk gaat voornamelijk over e-bikers, maar het onderscheid verdwijnt (want ook normale fietsers kunnen te hard rijden) bij het volgende:

"Je wil natuurlijk uiteindelijk een kentekenplicht invoeren voor fietsers zodat je goed en heel automatisch kan handhaven", aldus Van der Horst. "Maar dat is natuurlijk best wel een traject."

https://www.at5.nl/artikelen/216651/wet ... t-invoeren
Handhaving van een snelheid op fietspaden kan alleen met heel veel extra inzet van personeel (wat duur is in een krappe arbeidsmarkt) en/of camera's (wat ook duur is, technisch complex en veel privacy-issues oplevert). Singapore aan de Amstel? Lijkt me niet haalbaar.
Vogelvrije fietser.
Van de week reed ik op de Lange Muiderberg (gemeente Amsterdam) richting Muiden en daar is nu veel signalering aangebracht over maximumsnelheden (ca. elke km een wegmarkering).
Op de fiets ('hallo racer' zegt het bord) mag je er maximaal 20 km/u, in een motorvoertuig mag je daar maximaal 30km/u ('dank u wel' zegt het bord).

Dat geeft in ieder geval het gevoel dat je als fietser verantwoordelijk bent voor de verkeersveiligheid. Ik vraag me af hoe het wettelijk zit.
Leuk idee, in de praktijk misschien soms best handig, maar werken gaat het niet.

Er wordt nu al niet gehandhaafd op verboden electische stepjes, opgevoerde e-bikes, e-bikes waarop je met of zonder modificatie niet meer hoeft te trappen en nog veel meer verboden dingen die zich doorgaans op een fietspad voortbewegen.

Misschien moet men eerst eens de focus daarop leggen alvorens wat nieuws te verzinnen. Want verzekerd danwel gekentekend zijn al die apparaten uiteraard niet.
tja... vorige week zaterdag in de weekendbijlage van De Volkskrant een stuk over de 'Ik'-mentaliteit, die zich ergens jaren zeventig of daarna vol ontwikkeld heeft. daar ligt wat mij betreft een oorzaak. en ergens op handhaven als 'end-of-pipe-technology' heeft volgens mij weinig zin en ik benieuwd wie dat zou gaan doen, gezien de personeelstekorten.... en we hebben genoeg verkeersregels (o.a. art. 5) om dit in goede banen te leiden.
het lijkt me veel interessanter om je leventje zo in te richten dat je zo veel 'haast' hebt en je jezelf zo wilt (voort)bewegen dat je geen elektrische fiets of step nodig hebt, maar ja...
overigens heb ik er geen probleem mee als ze dit in Amsterdam invoeren :wink:
Beginnen met helmplicht voor alle gemotoriseerde vervoersmiddelen, dus ook e-bikes en e-stepjes. Is makkelijk te handhaven en scheelt aan de voorkant al een heleboel omdat veel potentiele kopers van deze vervoersmiddelen hier niet op zitten te wachten.
Was ik anderhalf maand geleden in Brussel, daar heb ik megaveel e-steps gezien, die ook zo hard reden en nu dit. Nog in 2019 heb ik heerlijk door Amsterdam rondgefietst. Waar gaat dat allemaal heen? :roll:
Waar gaat dat allemaal heen?
Amsterdam wordt/is onbereikbaar voor auto's en daarom zoeken mensen alternatieven. Dat lijkt me een prima ontwikkeling.
Bert van Sprang schreef:Waar gaat dat allemaal heen?
Dit is geen kwoot van BvS, maar een kwootprobleem.

Maar de suggestie dat kentekenen van fietsen en steppen en ebikes en ..? de oplossing is?
Dat bedoel je toch niet?
Nee, dat bedoel ik niet. Ik reageer op Martin die zich afvraagt waar het allemaal heen moet, ik vind de zoektocht naar andere als automobiliteit juist zinvol. Een elektrische step neemt veel minder ruimte in als een auto en zelfs minder als een fiets.
Bert van Sprang schreef:Nee, dat bedoel ik niet.
Dat vermoedde ik al.
Vandaar dat ik de quote al per vraagteken deed.
Maar de quote uit Westernieland vond een beetje een platitude. Ofschoon dat een understatement is. 😊
In Amsterdam loopt op dit moment een proef met (mobiele) cameracontrole op snorfietsers die stiekum op het fietspad rijden.
Die proef loopt in november af, en zal daarna worden geevalueerd.
De wethouder heeft er blijkbaar vertrouwen in.

Voor de controle op de snelheid van te snelle fietsen wil de wethouder gebruik maken van mobiele systemen.
Ik ken radarsystemen en lasergunsystemen.

Lasergunsystemen leggen geen kentekengegevens vast.
De ene agent moet naar de andere agent roepen, dat die fietser in die groene jas te hard heeft gereden.

Een radarsysteem is geen handheldsysteem, en staat op een aanhangwagen.
Daar zal in de binnenstad op de plaatsen waar een meting zinvol is, weinig ruimte voor zijn.
Het lijkt me nogal een gedoe om een kentekenplaat in te voeren. Je kan dit in Amsterdam wel invoeren, maar hoe ga je dan om met fietsers van buiten Amsterdam? Voor je het weet ben je landelijk fietskentekenplaten aan het invoeren omdat het in Amsterdam te druk is.

Ik zie eigenlijk maar 1 groot probleem met 2 mogelijke oplossingen (ook al zijn er vast wel meer).

Probleem: De snelheid op de huidige fietspaden ligt te hoog. Dit kunnen we denk ik grotendeels toeschrijven aan de opkomst van de e-bike, waardoor veel meer mensen opeens 25 km/u rijden dan voorheen. Terwijl de infrastructuur daar niet op berekend is.

Oplossing 1: E-bikes begrenzen op 20 km/u waardoor de maximum snelheid van het gros van de gebruikers omlaag zal gaan. Tevens zal het snelheidsverschil met normale fietsers verdwijnen wat de doorstroming ten goede komt.

Oplossing 2: De fietsinfrastructuur aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid waarin de snelheid hoger ligt en de drukte groter is. Dan denk ik aan bredere fietspaden en minder obstakels, zodat inhalen makkelijker is waarmee het probleem van een hogere snelheid en snelheidsverschil verdwijnt.
Bert van Sprang schreef: ↑
za 03 sep, 2022 17:53
Een elektrische step neemt veel minder ruimte in als een auto en zelfs minder als een fiets.
En je gaat er gemakkelijk hard mee op je snuit want voertuigtechnisch is het een idioot concept qua zwaartepunt, wieldiameter en stuurwerking.
ThomasG schreef: ↑
za 03 sep, 2022 18:22
Dan denk ik aan bredere fietspaden en minder obstakels,
Of juist meer obstakels zoals paaltjes op de weg en verkeersdrempels voor fietsers. Dat wordt al veel toegepast.
Ben ik de enige die moe wordt van dit oeverloze betuttelende gereguleer? Welk probleem proberen ze nu aan te pakken? Ik merk dat ik al snelle fietser al snel tot boeman wordt verklaard omdat men 30km/h steeds vaker levensgevaarlijk snel vindt. Terwijl dat met een auto enorm traag zou zijn, en ontdenkbaar als je op deze manier 30km naar je werk zou moeten. Dit systeemautistische beleid zorgt er dus voor dat er met twee maten wordt meten. Ik gebruik mijn fiets als vervanging van de auto. Dan is het ook belangrijk dat er een beetje doorgereden kan worden, en niet dat dit weer verder ontmoedigd gaat worden.
bast1aan schreef: ↑
za 03 sep, 2022 19:53
Ben ik de enige die moe wordt van dit oeverloze betuttelende gereguleer?
Zeker niet. Zolang men de meest voor de hand liggende ongein zoals spookfietsen zelfs niet handhaaft of anderszins tegengaat kun je reguleren wat je wilt maar haalt het niets uit.
Eens ja. De grootste problemen heb ik met tegenliggers die op verkeerde weghelft fietsen, of fietsers die uit het niets ineens linksaf slaan.
Alsnog is dit probleem niet groot genoeg om overal max 25km/h te moeten rijden, wel om rustig aan te doen als het druk is en/of zo'n situatie dreigt.
bast1aan schreef: ↑
za 03 sep, 2022 20:57
De grootste problemen heb ik met tegenliggers die op verkeerde weghelft fietsen, [...]
Die brede mountainbike sturen van tegenwoordig zijn daarin best leuk. Je hoeft niet eens heel ver van de rechterkant af te fietsen op menig 1-richtingsfietspad om de gemiddelde spookrijder toch aardig angstig te doen kijken ^^
Jurr schreef: ↑
za 03 sep, 2022 22:26
bast1aan schreef: ↑
za 03 sep, 2022 20:57
De grootste problemen heb ik met tegenliggers die op verkeerde weghelft fietsen, [...]
Die brede mountainbike sturen van tegenwoordig zijn daarin best leuk. Je hoeft niet eens heel ver van de rechterkant af te fietsen op menig 1-richtingsfietspad om de gemiddelde spookrijder toch aardig angstig te doen kijken ^^
Voor spookrijden kan ik nog enig begrip opbrengen, om dat het vaak heel onhandig is om anders 2x een drukke weg te moeten oversteken.

Wat ik bedoel zijn mensen op een tweerichtingsfietspad apathisch op de linker weghelft blijven rijden. (omdat ze ondertussen verdiept zijn in hun telefoon oid)
ThomasG schreef: ↑
za 03 sep, 2022 18:22

Probleem: De snelheid op de huidige fietspaden ligt te hoog. Dit kunnen we denk ik grotendeels toeschrijven aan de opkomst van de e-bike, waardoor veel meer mensen opeens 25 km/u rijden dan voorheen. Terwijl de infrastructuur daar niet op berekend is.

Oplossing 1: E-bikes begrenzen op 20 km/u waardoor de maximum snelheid van het gros van de gebruikers omlaag zal gaan. Tevens zal het snelheidsverschil met normale fietsers verdwijnen wat de doorstroming ten goede komt.

Oplossing 2: De fietsinfrastructuur aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid waarin de snelheid hoger ligt en de drukte groter is. Dan denk ik aan bredere fietspaden en minder obstakels, zodat inhalen makkelijker is waarmee het probleem van een hogere snelheid en snelheidsverschil verdwijnt.
Op zich is het goed dat mensen de auto thuis laten en met de fiets of de e-fiets rijden.

Maar m.i. heeft de wetgever een paar steken laten vallen, bijvoorbeeld die limiet van 250 watt voor een motor. Ter vergelijking: dat is het gemiddelde vermogen dat Michal Kwiatkowski trapte tijdens een Amstel Gold (gewogen gemiddelde was 300 watt). Op de e-fiets verander je in een getrainde profrenner. Natuurlijk gaan e-fietsers zich dan sneller voortbewegen. 125 watt als limiet voor de motor zou zinvoller geweest zijn. Dat is best al een flinke ondersteuning.

Maar 2) vind ik nog het meest verbijsterende. Gegeven dat steden onaantrekkelijker worden voor de auto, en gegeven dat e-fietsen het gemakkelijker maken om op een ander voertuig over te schakelen, zou je denken dat de overheid wist dat de fietsinfrastructuur binnen de kortste keren niet meer in staat zou zijn deze bijkomende voertuigen te slikken.