Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paaltje! - Forum Wereldfietser

Paaltje!

Vandaag is het weer de tijd voor paaltjes op het fietspad bij Eenvandaag: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/jaa ... prakelijk/

Uiteraard komt dit in het komkommerzeizoen. Als het om autogewonden zou gaan dan zou het onmiddellijk landelijk groot nieuws zijn want dan zou er ook blikschade bij zijn en dat kan natuurlijk niet. Maar nu gaat het maar om fietsers en het zijn er maar wat duizenden, dus dan is het niet erg. (Dat ze in België ook paaltjes hebben die flexibel zijn en waar je je dus niet tegen te barsten rijdt heeft kennelijk nog niemand ontdekt.)

Het blijkt dat Skik er een liedje over heeft: Betonpoalties.


Tekst:
As ik op de fietse zit, dan wol ik graag rechtdeur
Dan wil ik snel op huus an, weg van dat gezeur
Ik rie dan zonder licht, want dat red ja niet zo zwaor
'N onverwacht obstaokel, daorin skuult dan het gevaor
Wie hef die dingen daor neer zet, wat hef dat veur 'n nut

Betonpaolties, betonpaolties, betonpaolties, betonpaolties
Betonpaolties, betonpaolties bennen .!!

Toen kwam dus de dag, dat ik ze niet ontweek
Ik klapte op zo'n kutpaol, zo as later bleek
De dokter zee:, "potdomme keerl,
Hoe krie'j 't toch veur mekaar, dit heb ik nog nooit zien
Dit komp nooit weer klaor!, wie hef die dingen daor neerzet
Wat hef dat veur 'n nut!?"

Ik vreug me toen dus af, wie hef die weg bepaald
Ik heb 'n doktersrekening, die is nog niet betaald
'K had alle botten breuken, 'k lag 'n maond an 'n infuus
En bovendien leup ik ok nog, 'n half jaor bij huus

Bron: https://muzikum.eu/nl/skik/betonpoalties-songtekst
Leon schreef:
ma 22 aug, 2022 17:36
(Dat ze in België ook paaltjes hebben die flexibel zijn en waar je je dus niet tegen te barsten rijdt heeft kennelijk nog niemand ontdekt.)
Hebben die paaltjes dan wel nut? Een auto kan ze ook platduwen dan.

Zelf overigens lang geleden al eens een confrontatie met een paaltje gehad. Zonder verlichting over een stukdonker fietspad gefietst en na enkele km's lag ik ineens op de grond na vol op een paaltje gebotst te zijn. Heb overigens niet de gemeente aangeklaagd ;)

Maar liever paaltjes als hekjes overigens. Hebben hetzelfde effect (auto's tegenhouden) maar zijn veel lastiger te passeren.
Geweldig dat liedje
Leon schreef:
ma 22 aug, 2022 17:36
Dat ze in België ook paaltjes hebben die flexibel zijn en waar je je dus niet tegen te barsten rijdt heeft kennelijk nog niemand ontdekt.
Doet mij denken aan mijn jeugd, woonachtig in een nieuwbouwwijk in Schiedam, tegen het oude dorp Kethel aan. Daar was ook de fietsenmaker, Olsthoorn. En daarnaast woonde Harm Poortvliet (broer van Rien). Hij had van die rubberen paaltjes voor z’n huis. Als je naar de fietsenmaker gaat met je fiets, waar zet je dan je fiets tegenaan?

Onderstaande was voor mij dus zeer herkenbaar.

B934514B-9904-438F-BA23-D82425CDA93C.jpeg
Fedor schreef:
ma 22 aug, 2022 20:10
....Heb overigens niet de gemeente aangeklaagd...
De kans dat je antwoord van de gemeente krijgt op een brief, is nihiel.
De kans dat je een "overwinning" behaald in een procedure, is vrijwel nihiel.
Maar als geen enkele fietser de moeite neemt om die paaltjes aan te klagen, zal alles voor altijd bij het oude blijven.

Elke dag rijden er, ergens in Nederland, 20 fietsers tegen een paaltje.
Dat zouden 7000 aanklachten in een jaar kunnen zijn.

Waarom kan je na een aanrijding met een paaltje geen schadeformulier voor je verzekering invullen?
Als het paaltje een stilstaand voertuig zonder een bestuurder (gevaarlijk geparkeeerde auto) was geweest, kan dat wel.

Laat je verzekeraar het uitvechten met de (verzekeraar van) de gemeente.
Als fietser heb ik geen verzekering zoals een automobilist die wel heeft.
Maar mijn aansprakelijkheidsverzekering zou dit soort schadegevallen wel in behandeling moeten nemen.
Het is mij alleen gebleken dat ze daar niet op zijn ingericht.
Waarom heeft niemand aan halve hekjes gedacht, zoals hier op de "Klarälvsbanan" in Värmland, Zweden? Een voormalige spoorbaan, die nu een mooie fietsroute is. Waar de wegen kruisen, zijn er halve hekjes neergezet, zodat auto's het fietspad niet op kunnen. En ze zijn openklapbaar voor dienstvoertuigen (onderhoud, schoonvegen en zo meer), waar de chauffeur een sleutel van heeft.
Dit is een fragment uit een filmpje waarin een vriend en ik een fietstocht maakten.
(door de groothoek is het beeld wat vertekend, in werkelijkheid is er nog geen anderhalf meter tussen de hekjes)

Halve hekjes.jpg
Die dramadingen heb je in Denemarken ook en vaak zie je een olifantenpaadje er naast liggen, wat aangeeft dat veel fietsers ze liever niet gebruiken. Vaak zie je ze op het moment dat je uit moet kijken voor gemotoriseerd verkeer (begin/einde fietspad), andersom zie je ze nooit.
Edwin* schreef:
ma 22 aug, 2022 21:04
Leon schreef:
ma 22 aug, 2022 17:36
Dat ze in België ook paaltjes hebben die flexibel zijn en waar je je dus niet tegen te barsten rijdt heeft kennelijk nog niemand ontdekt.
Doet mij denken aan mijn jeugd, woonachtig in een nieuwbouwwijk in Schiedam, tegen het oude dorp Kethel aan. Daar was ook de fietsenmaker, Olsthoorn. En daarnaast woonde Harm Poortvliet (broer van Rien). Hij had van die rubberen paaltjes voor z’n huis. Als je naar de fietsenmaker gaat met je fiets, waar zet je dan je fiets tegenaan?

Onderstaande was voor mij dus zeer herkenbaar.


B934514B-9904-438F-BA23-D82425CDA93C.jpeg
Inderdaad Dorpsstraat hoek Noordeinde in Kethel (helaas opgeslokt tussen de Schiedamse nieuwbouwflats).
Daar heb ik toevallig in 1993 een foto gemaakt, toen ik samen met een stel mensen, zo'n 50 meter achter mij, bij een molenmaker een tweedehands gietijzeren molenas hebben aangekocht en die naar Groningen overgebracht.
Kethel.jpg
Wacht eens even. Wordt er zomaar even beter aan de fietser gedacht in België dan in Nederland met die flexibele paaltjes?

Ik ben 10 jaar geleden verhuist naar België en dat verschil is me nog nooit opgevallen.

Die flexibele paaltjes wil je overigens ook niet omver duwen met je auto hoor. Ze kunnen weldegelijk schade veroorzaken. Maar je rijd jezelf inderdaad niet helemaal aan gort tegen die dingen. Het is een stuk prettiger passeren bij dat soort paaltjes. Zeker als je met een fietskar of bakfiets bent.
Daar heb ik toevallig in 1993 een foto gemaakt,
Dat je die foto hebt gemaakt is een, maar dat je dat ook nog weet en dat je hem zo kunt vinden: fantastisch!
Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 23:50
Wacht eens even. Wordt er zomaar even beter aan de fietser gedacht in België dan in Nederland met die flexibele paaltjes?
Er is wel meer beter in België, maar dat wil niet zeggen dat het als geheel beter is. Van elkaar leren is nog altijd de handigste manier op kennis op te doen.

Vertel alsjeblieft niemand verder van die halve hekken. Half Wallonië staat vol met die rotdingen. Ze staan uitsluitend op de duur aangelegde Ravel- en andere fietsroutes. Je moet er drommels goed voor uitkijken want één foutje in een afdaling betekent het einde van je leven zoals je dat kende. Letterlijk.
Vreemd genoeg zie je dit soort voorzieningen nooit op autoroutes, terwijl auto's wel kreukelzones en airbags hebben. Over meten met twee maten.
Je moet er drommels goed voor uitkijken
Dat blijf je houden, dan moeten ze slagbomen onder aan een lang dalend bospad ook verbieden.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 08:53
Daar heb ik toevallig in 1993 een foto gemaakt,
Dat je die foto hebt gemaakt is een, maar dat je dat ook nog weet en dat je hem zo kunt vinden: fantastisch!
Eenvoudig, ik heb ook boeken van Rien Poortvliet en speciaal daarvoor heb ik de foto in Kethel gemaakt en de foto ligt nu in het boek Te hooi en te gras.
Tussen haakjes: de wiekenas heb ik later doorverkocht en die bevindt zich nu in de molen van Anna Paulowna.
Martin E. van Doornik schreef:
di 23 aug, 2022 23:16
Waarom heeft niemand aan halve hekjes gedacht ...
Tijdens de WF berggeitentocht afgelopen juni in de Ardennen reed ik nog tegen zo'n hekje aan.
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 09:30
Martin E. van Doornik schreef:
di 23 aug, 2022 23:16
Waarom heeft niemand aan halve hekjes gedacht ...
Tijdens de WF berggeitentocht afgelopen juni in de Ardennen reed ik nog tegen zo'n hekje aan.
Was dat ding wel goed zichtbaar in felle kleuren zoals op mijn afbeelding?
Was dat ding wel goed zichtbaar in felle kleuren zoals op mijn afbeelding?
Vaak rijd je eerst over een donker fietspad met bomen/struiken langs de weg en die hekjes staan pal in de zon bij de oversteek van een kruisende weg. Je ogen moeten zich dan heel snel aanpassen. Dus ja het blijft oppassen.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 09:24
Je moet er drommels goed voor uitkijken
Dat blijf je houden, dan moeten ze slagbomen onder aan een lang dalend bospad ook verbieden.
Bospaden zijn niet bedoeld om comfortabel op te fietsen. Grote fietsroutes als de Vennbahn wel, dat is de A2 van Wallonië. Daar moeten ook mensen moeten kunnen fietsen die misschien niet zo heel bedreven in het fietsen zijn, zoals kinderen. Daar maakt men per slot van rekening ook reclame voor en daar krijgt men miljoenen aan subsidie voor.

Op bospaden moet je toch al elke milliseconde uitkijken, zeker in Wallonië. Als je een slagboom al niet ziet dan gaat het denk ik ook wel op andere momenten mis.
Leon schreef:
wo 24 aug, 2022 09:17

Vertel alsjeblieft niemand verder van die halve hekken. Half Wallonië staat vol met die rotdingen. Ze staan uitsluitend op de duur aangelegde Ravel- en andere fietsroutes. Je moet er drommels goed voor uitkijken want één foutje in een afdaling betekent het einde van je leven zoals je dat kende. Letterlijk.
Vreemd genoeg zie je dit soort voorzieningen nooit op autoroutes, terwijl auto's wel kreukelzones en airbags hebben. Over meten met twee maten.
Mijn voorkeur gaat ook naar paaltjes. Die hekken halen de snelheid er goed uit. En met bakfiets of kar is het ook niet handig
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 aug, 2022 09:30
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 08:53
Daar heb ik toevallig in 1993 een foto gemaakt,
Dat je die foto hebt gemaakt is een, maar dat je dat ook nog weet en dat je hem zo kunt vinden: fantastisch!
Eenvoudig, ik heb ook boeken van Rien Poortvliet en speciaal daarvoor heb ik de foto in Kethel gemaakt en de foto ligt nu in het boek Te hooi en te gras.
Tussen haakjes: de wiekenas heb ik later doorverkocht en die bevindt zich nu in de molen van Anna Paulowna.
Leuk Martin!

In het jaar dat jij die foto gemaakt hebt ben ik als 27-jarige vertrokken uit Schiedam.
In mijn prille jeugd heette de fietsenzaak Olsthoorn. De oude mevrouw Olsthoorn heeft de zaak later overgedaan. Op jouw foto is de nieuwe naam van de fietsenzaak te zien: 't Centrum.
Een duidelijke vluchtheuvel met een betonnen rand waar reflectoren op zitten en een paaltje vind ik het beste. En dan op die fluo gele reflecteren paal een blauw bord met witte pijl die aangeeft aan welke kant je zou moeten passeren.
Liefst nog een verdrijvingsvak ervoor zodat je ook op de weg ziet dat er iets staat.

Iets zoals dit bijvoorbeeld. Maar moest de vluchtheuvel nu nog ovaal zijn dan vind ik dat nog beter.
Screenshot_20220824-095644_Maps.jpg
Bij auto's wordt het ook zo gedaan dus waarom niet bij fietsers.

Er zijn natuurlijk ook veel plekken waar dit niet mogelijk is vanwege plaatsgebrek of andere redenen.

Maar een duidelijk fluo reflecterenpaal is sowieso beter dan de paaltjes die er nu meestal staan.