Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paaltje! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Paaltje!

Screenshot_20221228-182802_Maps.jpg
Als het bord rechts Einde fietspad had aangeduid, dan klopt het. Je komt immers op een kruispunt waar ook auto's kunnen rijden.
Maar het bord op de eerdere afbeelding staat zodanig waar het fietspad opnieuw begint.
Morgen maak ik een foto ter illustratie hier in Veenhuizen. Om de verwarring compleet te maken :D
Nee, volgens mij geeft dat bord aan dat er een fietspad van 6 meter lengte begint.
Bij een dergelijke kruising staat m.i. nooit een bord dat het fietspad eindigt, het pad loopt door aan de andere kant van de kruising.
Aan de andere kant van de kruising staat ook geen einde fietspad bord. Zie mijn eerste foto in de post waarmee deze discussie begon.
Ik laat het hierbij. Kom anders maar een keer kijken in Groningen, we kunnen de route van het rondje wel daarop aanpassen :)
Ik ben benieuwd naar de foto uit Veenhuizen.
JanH schreef:
wo 28 dec, 2022 18:42
Nee, volgens mij geeft dat bord aan dat er een fietspad van 6 meter lengte begint.
Het zou bij nader inzien best kunnen dat de wegbeheerder dit bedoeld heeft. Wettelijk is een bord dat aan de verkeerde kant staat echter volgens mij niet geldig. Als verkeersdeelnemer heb je m.i. namelijk niet de plicht om overal om je heen te kijken waar eventueel borden zouden kunnen staan en vervolgens na te denken en beredeneren wat de wegbeheerder eventueel bedoeld zou kunnen hebben. Dit allemaal terwijl je er met een snelheid langs gaat en op weg en druk verkeer moet letten, want die plicht heb je wel.

Dat er zelfs in een groep als deze een discussie is over wat een bord fietspad precies zou betekenen geeft denk ik wel aan waarom het belangrijk is dat de juiste borden op de juiste plek staan en misschien nog meer dat het zinnige borden zijn.
Fedor je was mij ietsje voor :wink:
Screenshot_1165.png
1

Kijk je beter, dan zie je dat een van de paaltjes een lantaarnpaal is.
Zolang de elektriciteit het doet wordt deze plek 's nachts verlicht. Dat dan weer wel.
Screenshot_1166.png
2
JanH schreef:
wo 28 dec, 2022 18:42

Ik ben benieuwd naar de foto uit Veenhuizen.
Het heeft even geduurd maar hier de foto, als je van het noorden komt staat precies voor het stuk waar een inrit is naar een boerderij het bord einde fietspad. m.i correct omdat op dat stuk asfalt een auto mag rijden. ( foto 1)
Echter.. vanuit het zuiden op dezelfde plaats zijn ze niet consequent, daar blijft het een fietspad. ( foto 2)
0-2.jpg
foto 1
0-1.jpg
foto 2
Het bekendste paaltje staat in Den Haag. Hier waren het geen fietsers waren die er op crashten, maar inmiddels meer dan 50 automobilisten. En dan haal je als 'horrorpollor' zeker de media ;-).

Paaltjesbeleid in Den Bosch:
{spoiler alert: het kan ook goed gebeuren}
PXL_20230211_114930601.jpg
willem.m schreef:
za 11 feb, 2023 12:51
Paaltjesbeleid in Den Bosch:
Die paaltjes stonden vroeger midden op het fietspad, maar ze zijn uit eigen beweging met zijn allen op het voetpad gaan staan omdat ze zelf ook wel snapten dat ze daar veel veiliger stonden?

Groetjes,

Carl
Precies! Paaltjes waar het moet, en anders niet.
P1060280.JPG
Zo kan het ook.
Of zo:
IMG_23.jpg
als het onderhouden zou worden.
Toch raar dat er automobilisten zijn die menen fietspaden op te kunnen rijden, de fietser gaat toch de snelweg ook niet op?
Eh, in België wel. Hij krijgt dan wel meteen aandacht in het nationaal nieuws en een fikse boete:
"Boete voor man die met fiets op Brusselse Ring reed: "Moest op tijd op afspraak zijn"
Een zestiger uit Ukkel is door de politierechtbank van Halle veroordeeld...
"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/02 ... tijdig-op/
Dat staat in schril contrast met de talloze fietspaden die kapotgereden worden door automobilisten die menen er toch gebruik van moeten te maken, zonder dat er een haan naar kraait.

Niet dat het slim is met je fiets de Brusselse ring op te gaan. Ook met een auto is dat al een twijfelaachtig genoegen.
Is het openbaar vervoer in Brussel misschien zo slecht geregeld?