Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paaltje! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paaltje!

Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 aug, 2022 09:36
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 09:30
Martin E. van Doornik schreef:
di 23 aug, 2022 23:16
Waarom heeft niemand aan halve hekjes gedacht ...
Tijdens de WF berggeitentocht afgelopen juni in de Ardennen reed ik nog tegen zo'n hekje aan.
Was dat ding wel goed zichtbaar in felle kleuren zoals op mijn afbeelding?
Dat wel, maar ik hou niet van slalommen als ik fiets. (Tenzij ik aan het mountainbiken ben.)
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 10:04
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 aug, 2022 09:36
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 09:30

Tijdens de WF berggeitentocht afgelopen juni in de Ardennen reed ik nog tegen zo'n hekje aan.
Was dat ding wel goed zichtbaar in felle kleuren zoals op mijn afbeelding?
Dat wel, maar ik hou niet van slalommen als ik aan het fietsen ben. (Tenzij ik aan het mountainbiken ben.)
Ik ben daar persoonlijk wel voorstander van. Maar enkel als het in een vloeiende beweging kan.
Maar dat kun je uiteraard ook zonder hekjes :lol:
Ik vind dat geen fijne situatie.
DSC_5548.JPG
Dan liever dit.
De lijnen liggen op het wegdek zodat je merkt dat je er fietst en tenslotte de ribbels als laatste waarschuwing.
Er zijn sinds jaar en dag (evoluerende) richtlijnen voor paaltjes die aardig overeenkomen met de voorkeuren die hier genoemd worden. Bij gemeenten weet men dit, omdat de Fietsersbond hier al decennia over "zeurt", dus men kiest er bewust voor om het toch anders aan te leggen.
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 10:08
Ik vind dat geen fijne situatie.
DSC_5548.JPG
Dan liever dit.
De lijnen liggen op het wegdek zodat je merkt dat je er fietst en tenslotte de ribbels als laatste waarschuwing.
Dit vind ik toch nog altijd zeer gevaarlijk. Het paaltje is in mijn ogen niet opvallend.
Leon schreef:
wo 24 aug, 2022 10:15
Er zijn sinds jaar en dag (evoluerende) richtlijnen voor paaltjes die aardig overeenkomen met de voorkeuren die hier genoemd worden.
Zie hier en in dit document pagina 8 als illustratie en lees bijvoorbeeld over schuwafstand.

Een belangrijk uitgangspunt is dat dat palen nooit op de natuurlijke rijlijn van fietsers mogen staan.
Normaal gesproken houdt een fietsers een afstand van 30 tot 100 cm aan tot de trottoirband of de
berm. Rekening houdend met een stuurbreedte van 75 cm, gaat het dus om een strook van circa 130
cm vanaf de trottoirband of berm. Dit noemen de natuurlijke rijlijn. Zolang we geen palen plaatsen in
deze strook, kan een solofietser bijna met zijn ogen dicht de palen passeren zonder
koersaanpassing. De gedragsobservaties bevestigen dat dit een effectief uitgangspunt is.


De palen moeten ook zo geplaatst worden dat het voor fietsers in één oogopslag duidelijk is welke
doorgang zij geacht worden te nemen. Dit is vooral relevant als het fietspad of de weg zo breed is,
dat er meerdere palen nodig zijn om motorvoertuigen te weren. De gewenste doorgang moet
duidelijk het breedst zijn. Ook de inleidende markering kan sterk bijdragen aan die duidelijkheid.

Daarnaast is het voor fietsers wenselijk om de afstand tussen de palen zo groot mogelijk te maken,
maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van het uiteindelijke doel van de palen: het weren van
motorvoertuigen.
Aandachtspunt: de effectieve breedte van een doorgang moet minimaal 160 cm zijn. Als er sprake is
van een gesloten wand direct naast het fietspad, gaat dit ten koste van de effectieve breedte, omdat
fietsers circa 75 cm schuwafstand aanhouden tot de wand.

In ons onderzoek zien we echter ook dat een doorgang van 160 cm te smal is voor veel duo-fietsers.
Afhankelijk van de aard van het probleem (zie stap 1) kan in veel gevallen een bredere doorgang aangehouden worden. Als vooral bestelauto's misbruik maken van het fietspad , is een doorgang van
200 cm ook toereikend. En op locaties waar de palen vooral zwaar verkeer moeten weren,
bijvoorbeeld vanwege een kwetsbare brug, is een doorgangbreedte tussen de palen van 230 cm ook
effectief.
Martin E. van Doornik schreef:
di 23 aug, 2022 23:36
Inderdaad Dorpsstraat hoek Noordeinde in Kethel (helaas opgeslokt tussen de Schiedamse nieuwbouwflats).

Och dat valt toch nog wel aardig mee?
4AEC3CD5-C6FB-4CB9-A27B-3E90924697D0.jpeg
Edwin* schreef:
ma 22 aug, 2022 21:04
Doet mij denken aan mijn jeugd, woonachtig in een nieuwbouwwijk in Schiedam, tegen het oude dorp Kethel aan. Daar was ook de fietsenmaker, Olsthoorn. En daarnaast woonde Harm Poortvliet (broer van Rien). Hij had van die rubberen paaltjes voor z’n huis. Als je naar de fietsenmaker gaat met je fiets, waar zet je dan je fiets tegenaan?
Onderstaand een paar foto's van zomer 2021.
De dag ervoor was mijn vrouw met haar fiets pardoes over het paaltje dat de hoofdrol speelt op onderstaande foto's heen gereden.
Het gaf een enorme knal, maar er gebeurde verder niets, ze viel niet, niks aan de hand.
20210814_1242_DSC03022_HX90V (Medium).jpg
20210814_1242_DSC03020_HX90V (Medium).jpg
20210814_1242_DSC03021_HX90V (Medium).jpg
Toen we er de volgende dag met de camper langskwamen heb ik deze foto's gemaakt.
Capture.JPG
Situatie in 2014
Het wordt steeds leuker.
Komt allemaal door Raadplaatje.
Dan kijk je verder.
Dat zebrapad is alleen maar aangebracht om de snelheid van het autoverkeer ter plaatse te verminderen.
Onderstaande foto laat mooi zien waar dat zebrapad op uit komt.
Capture2.JPG
Doet me denken aan een dorp in Bretagne ergens op de weg naar Point du Raz.
In een dorpje aan een lange rechte weg staat bij het kruispunt een stoplicht dat automatisch op rood springt als je sneller dan 50 km/u rijdt.
Ik vind dat een prachtige oplossing, evenals het in bovenstaande bijdrage getoonde zebrapad.
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 11:25
... Doet me denken aan een dorp in Bretagne ergens op de weg naar Point du Raz. ...
... Doet me denken aan een stad in Noord-Brabant ergens op de weg naar het centrum van Den Bosch ... (Snelheidsverminderende stoplichten zie je op veel plekken.)
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 11:25
Het wordt steeds leuker.
Zo kan het ook. Hij staat er aan de verharding te zien al jaren zo. Nee, niet alles is beter in België.
Afbeelding
Mag ik even de hoofdvogel afschieten? :-)
Hier de paaltjeskermis in mijn buurt:
paaltjes.jpg
Dit is hier.

Ik vermoed dat het de vage bedoeling is de fietsers op de okergele fietssuggestiestrook te laten rijden tussen het scheve verkeersbord D1c en de plastic paaltjes. Als je >20 km/u rijdt eist dat stalen zenuwen. Het asfalt rechts is een voetpad.

Verkeerstechnisch denk ik dat fietsers echter het gebodsbord D1c dienen te volgen en dus links van dat bord dienen te passeren (omdat 1. dat geldt voor alle bestuurders - dus ook fietsers, 2. er geen onderbord 'uitgezonderd fietsers' onder staat en 3. omdat het om een fietssuggestiestrook gaat, niet om een afdwingend fietspad dat wordt aangeduid met witte onderbroken lijnen). Geen kat die dat weet natuurlijk.
Edwin* schreef:
wo 24 aug, 2022 09:57
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 aug, 2022 09:30
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 08:53
Dat je die foto hebt gemaakt is een, maar dat je dat ook nog weet en dat je hem zo kunt vinden: fantastisch!
Eenvoudig, ik heb ook boeken van Rien Poortvliet en speciaal daarvoor heb ik de foto in Kethel gemaakt en de foto ligt nu in het boek Te hooi en te gras.
Tussen haakjes: de wiekenas heb ik later doorverkocht en die bevindt zich nu in de molen van Anna Paulowna.
Leuk Martin!

In het jaar dat jij die foto gemaakt hebt ben ik als 27-jarige vertrokken uit Schiedam.
In mijn prille jeugd heette de fietsenzaak Olsthoorn. De oude mevrouw Olsthoorn heeft de zaak later overgedaan. Op jouw foto is de nieuwe naam van de fietsenzaak te zien: 't Centrum.
Het witte hoekpand blijkt nu een stoffenzaak te zijn van Monoquilt: https://www.google.nl/maps/@51.9366198, ... 384!8i8192
Om misverstanden te vermijden hebben ze het in Beauvechain (Waals-Brabant) zo gedaan: https://www.google.com/maps/@50.7781937 ... 384!8i8192.

Even verderop in hetzelfde dorp: https://www.google.com/maps/@50.7871658 ... 384!8i8192
derdekeer schreef:
wo 24 aug, 2022 20:31
Om misverstanden te vermijden hebben ze het in Beauvechain (Waals-Brabant) zo gedaan: https://www.google.com/maps/@50.7781937 ... 384!8i8192.

Even verderop in hetzelfde dorp: https://www.google.com/maps/@50.7871658 ... 384!8i8192
Dergelijke obstakels worden wel eens "oren" genoemd. In mijn omgeving zijn er ook heel wat te vinden. Zoals hier in Winsum (Gr.), waar ik heel vaak langs moet. Hele drukke straat, tot ergernis van de omwonenden. Tot grote vrachtwagens aan toe.
https://www.google.nl/maps/@53.3340092, ... 312!8i6656
Leon schreef:
wo 24 aug, 2022 12:03
Poppink schreef:
wo 24 aug, 2022 11:25
Het wordt steeds leuker.
Zo kan het ook. Hij staat er aan de verharding te zien al jaren zo. Nee, niet alles is beter in België.
Afbeelding
Nog erger. Bij ons staat dat stoplicht op de scheiding van het fietspad en autobaan. En op diezelfde paal zit ook de knop om groen licht op te roepen. Je kunt dus niet anders dan met je voorwiel op de (altijd drukke) weg te gaan staan om de knop in te duwen. Met onze bakfiets moeten we sowieso afstappen. En dat kruispunt is nog maar 2 jaar geleden volledig nieuwe aangelegd met oog op fietsers.
derdekeer schreef:
wo 24 aug, 2022 20:31
Om misverstanden te vermijden hebben ze het in Beauvechain (Waals-Brabant) zo gedaan: https://www.google.com/maps/@50.7781937 ... 384!8i8192.
Dat is mooi. In Visé moeten ze dat gezien hebben en dat ook gewild te hebben. Maar ze wilden het voor fietsers zeker niet fijner maken! Let ook op de situatie aan de andere kant van de weg. Die klopt net zo min.
Afbeelding
jaarlijks belanden er door paaltjesbotsingen zo’n 2400 fietsers op de spoedeisende hulp, van wie er bijna 1500 ernstig gewond zijn. Daarbij zijn fietsers die zich melden bij de EHBO­-post of huisarts niet eens meegerekend, laat staan degenen die een botsing helemaal niet melden.
https://www.fiets.nl/nieuws/gevaarlijke ... n-te-doen/

https://paaltjes.fietsersbond.nl/
Oh er zijn ook stickers. Leuk voor tijdens een Wereldfietsertocht.

https://paaltjes.fietsersbond.nl/index.php/actie/
Er is langs de provinciale weg tussen Winsum en Ranum een nieuwe zijweg naar Onderdendam aangelegd. Het fietspad daarlangs heeft drie (!) paaltjes naast elkaar, die in het donker van rode flitslichten zijn voorzien. Nooit zoiets gezien.