Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meer fietsen beter voor milieu, zeg maar - Forum Wereldfietser

meer fietsen beter voor milieu, zeg maar

mooi bericht op NOS.nl: https://nos.nl/artikel/2441248-fietsend ... 2-uitstoot

in dit bericht de zin: "Bij meer fietsers zouden er minder sterfgevallen zijn, volgens Trouw," link, enzovoort...
prachtige zin vind ik dit: die mensen gaat dus niet dood? :D

het doet me denken aan iemand die laatst zei dat vaker (maar wel gewoon jaarlijks) je verjaardag vieren heel gezond is want mensen die dit doen worden heel oud. :shock: :wink:
Mensen die meer bewegen leven gezonder en worden dus minder ziek en gaan minder dood aan welvaartsziektes. Dat wordt er met die zin bedoeld.

Overigens ook wel het kernpunt vind ik voor als mensen weer hysterisch doen over dat oudere fietsers in het verkeer gevaarlijk zijn of als mensen het wagen geen helm te dragen. De gezondheidswinst dát mensen in beweging blijven is echt hoger.
In het artikel van de NOS lees ik
Een influencer die fietsen cool maakt, zou helpen

Wat onderscheid de influencer die de zegsman van de NOS op het oog heeft, van de mensen die op dit forum actief zijn?
Dat de mensen hier (voor zover ik weet) niet heel veel volgers hebben en andere (niet-fietsers) bereiken.
spoorzoeker schreef:
vr 19 aug, 2022 13:56

Wat onderscheid de influencer die de zegsman van de NOS op het oog heeft, van de mensen die op dit forum actief zijn?
Zo'n 10 miljoen volgers op Instagram/Tiktok/Facebook/Snapchat/wathebjetegenwoordigmeer? ;)
spoorzoeker schreef:
vr 19 aug, 2022 13:56
In het artikel van de NOS lees ik
Een influencer die fietsen cool maakt, zou helpen

Wat onderscheid de influencer die de zegsman van de NOS op het oog heeft, van de mensen die op dit forum actief zijn?
Dik getekende wenkbrauwen en een tuitmond
Een incluencer die mensen weer op de fiets moet krijgen.

Een beetje het als, moesten bomen nu eens wifi uitzenden dan zou iedereen masaal bomen beginnen platen.

Ik ben het dan ook al jaaaren sterk oneens met de uitdrukking "iedereen moet doen waar die zin in heeft".

Een helm plicht zou mij echt niet misstaan. Ok ja, de huidige generatie gaat daar op tegen zijn. Maar kinderen die nu geboren worden of nog heel jong zijn gaan niet anders zullen weten. Ik heb vroeger als kind ook achterin de auto gezeten zonder gordel ( ben nog maar dertig dus zolang is dat nog niet geleden). Je zou dat nu eens moeten proberen, een kind zonder gordel mee in de auto nemen.

Ik ben helemaal niet panisch of angstig. Ik probeer logisch na te denken.

Ben ik ook opgegroeid met die ding die vanzelfsprekend zijn voor mij maar voor de oudere generatie een schande zijn. Maar ik heb daar helemaal geen last van. Enkel van een paar oud knorren die blijven zagen over wat er nu allemaal niet meer mag tegenover vroeger.

Ik voel mij nog altijd zo vrij als een vogel in dit land (zowel België als Nederland). Nog geen enkele regel heeft mij storend benadeeld.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, heb ik eens gegoogled op het fenomeen influencer.

Een influencer verhaalt over zijn belevenissen als fietser.
Er zijn meerdere voorbeelden van fietsers met een redelijk grote schare volgers.
In die zin zijn er al heel wat fietsende influencers actief.

Op dit forum verhalen meerdere forumleden over hun belevenissen.
Het verschil met influencers is dat de influencer een band probeert op te bouwen met zijn/haar volgers.
Forumgebruikers plaatsen hun ervaringen meer ongericht als een verhaal waar de continuiteit in ontbreekt.
Daarna is het weer de beurt aan een willekeurig ander forumlid om kond te doen van zijn belevenissen.

Er zijn verschillende bureaus die je willen helpen om een bekend AI-gevalideerde audience engagement influencer te worden.
Die bureaus helpen je om de samenwerking met je volgers te benoemen in een vooruit opgestelde planning van week tot week.
Samenwerking met een merk is geen vereiste, maar helpt wel om te blijven doen wat je doet. Continuiteit in je verhaal is essentieel.
spoorzoeker schreef:
vr 19 aug, 2022 22:30
Het verschil met influencers is dat de influencer een band probeert op te bouwen met zijn/haar volgers.
De opkomst daarvan was een keerpunt voor internet dat zich vervolgens niet alleen in een gunstige richting ontwikkelde.
Er zijn al influencers die verhalen over het gewone dagelijkse fietsen.
Ik vind de podcast de Spaak een leuke.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-spaak

De eerste podcast dateert al van juni 2019
Er is dus sprake van continuiteit.
Maar de vorm heeft meer weg van ouderwetse, bovenal degelijke en ingetogen, radio.
En de maker heeft niet de (hinderlijke) behoefte om zichzelf op de voorgrond te plaatsen.

Er zijn afleveringen die ik ronduit leuk en nieuw vind.
En er zijn aflevetingen waar ik me groen en geel aan erger.
Daar zou ik dan over willen discussieren op een forum.
Maar die mogelijkheid ontbreekt.
liefhebber schreef:
za 20 aug, 2022 07:50
En de maker heeft niet de (hinderlijke) behoefte om zichzelf op de voorgrond te plaatsen.
Dat zal er dan de oorzaak van zijn dat hij geen miljoenenpubliek heeft want om een of andere voor mij onbegrijpelijke reden gaat het bij influencers om de persoon en veel minder om de inhoud. Velen doen dan ook de stomste dingen en hebben miljoenen volgers.
Leon schreef:
za 20 aug, 2022 09:09
liefhebber schreef:
za 20 aug, 2022 07:50
En de maker heeft niet de (hinderlijke) behoefte om zichzelf op de voorgrond te plaatsen.
Dat zal er dan de oorzaak van zijn dat hij geen miljoenenpubliek heeft want om een of andere voor mij onbegrijpelijke reden gaat het bij influencers om de persoon en veel minder om de inhoud. Velen doen dan ook de stomste dingen en hebben miljoenen volgers.
Precies. Influencers willen gewoon gezien worden. En ze volgen de trends en zijn vaak ook trendzetters. Dus als er een influencer erin zou slagen om iedereen aan het fietsen te krijgen dan is dat maar van korte duur. Totdat er een nieuwe trend passeerd.
Shorttrack schreef:
vr 19 aug, 2022 20:29
Een helm plicht zou mij echt niet misstaan. Ok ja, de huidige generatie gaat daar op tegen zijn. Maar kinderen die nu geboren worden of nog heel jong zijn gaan niet anders zullen weten. Ik heb vroeger als kind ook achterin de auto gezeten zonder gordel ( ben nog maar dertig dus zolang is dat nog niet geleden). Je zou dat nu eens moeten proberen, een kind zonder gordel mee in de auto nemen.
Ik ben helemaal niet panisch of angstig. Ik probeer logisch na te denken.
Valt wel mee, dat logisch nadenken.
Een autogordel geeft bij een auto-ongeluk eigenlijk altijd winst in overlevingskansen boven het niet-dragen van gordels.

Bij fietshelmen is dat toch wat anders; voor kinderen en (groepjes) wielrenners is het zeker nuttig, maar als ik de dodelijke fietsongelukken in bv Amsterdam bekijk, dan zou een helm (als het slachtoffer die al niet op had), vaak geen winst hebben gegeven. Kijk bv naar de dode-hoek ongelukken, waarbij de onfortuinlijke fietsers onder de achterwielen van een vrachtwagen komt.
Flix schreef:
za 20 aug, 2022 09:37
Valt wel mee, dat logisch nadenken.
Een autogordel geeft bij een auto-ongeluk eigenlijk altijd winst in overlevingskansen boven het niet-dragen van gordels.

Bij fietshelmen is dat toch wat anders; voor kinderen en (groepjes) wielrenners is het zeker nuttig, maar als ik de dodelijke fietsongelukken in bv Amsterdam bekijk, dan zou een helm (als het slachtoffer die al niet op had), vaak geen winst hebben gegeven. Kijk bv naar de dode-hoek ongelukken, waarbij de onfortuinlijke fietsers onder de achterwielen van een vrachtwagen komt.
Logica is een wonderlijk iets.

Het feit dat er fietsers overlijden of hoofdletsel oplopen heeft geen relatie tot de vraag of een helm (eigenlijk altijd) winst in overlevingskansen biedt.

Wanneer een helm (hypothese, geen feit) geen lagere overlevingskansen zou bieden, geeft ze dus (eigenlijk altijd) winst. Zelfs als er slechts 1 op de 1.000.000 door gered wordt.

Kan een autogordel lagere overlevingskansen bieden? Ja. Daarom hebben alle verstandige automobilisten een lifehammer (beter nog, meerdere) onder handbereik, met een mes om in geval van nood een gordel door te kunnen snijden.
Shorttrack schreef:
vr 19 aug, 2022 20:29
Ben ik ook opgegroeid met die ding die vanzelfsprekend zijn voor mij maar voor de oudere generatie een schande zijn. Maar ik heb daar helemaal geen last van.
Zoals taalarmoede?
Je gaat voorbij aan de vele mensen voor wie de fiets een simpel laagdrempelig vervoermiddel is (en moet blijven) om snel korte afstanden af te leggen. Hiervoor heeft een helmplicht vooral een hoge kind-badwater-weg functie, dit is ook aangetoond op de plekken waar deze plicht is ingevoerd (Australië, Spanje). En vooral niet-helpend voor het doel om meer mensen aan het fietsen te krijgen (oorspronkelijk artikel)
bast1aan schreef:
za 20 aug, 2022 13:20
Je gaat voorbij aan de vele mensen voor wie de fiets een simpel laagdrempelig vervoermiddel is (en moet blijven) om snel korte afstanden af te leggen.
Dat zijn de autolozen die in veel landen tot de bus veroordeeld zijn.
Dat herinnert me aan de beroemde film die ik als jongere zag over de zwarte gemeenschap in de VS die door een regel ineens in the back of the bus moesten zitten. Dat weigerden ze, terecht. Hun alternatief was lopen naar hun werk. 15 km enkele reis of zoiets. Dat was heel ver en een beproeving bij de lange en toch al zware werkdagen.
Ik snapte er niks van. Waarom gingen ze niet met de fiets? Dan hadden ze die hele stomme bus niet nodig.
Bij ons thuis was het andersom. Ik moest de 12 km enkele reis naar school fietsen want de bus was veel duurder dan de fiets. Later vind ik het ook niet erg. De bus was toch geen minuut sneller op die afstand.
Maar kennelijk had het ontbreken van fietsen in de VS destijds ertoe geleid dat mensen afhankelijk waren van de bus. Erg jammer en onvoorstelbaar vanuit Nederlands perspectief vond ik.

Tegenwoordig zie ik in de plaats waar ik nu woon vaak drommen scholieren op de bus staan wachten die hen 1100 meter verder naar het station moet brengen. 1100 meter met de bus. Mijn moeder zou me wat anders verteld hebben en anders pa wel.
eindgebruiker schreef:
za 20 aug, 2022 12:24
Shorttrack schreef:
vr 19 aug, 2022 20:29
Ben ik ook opgegroeid met die ding die vanzelfsprekend zijn voor mij maar voor de oudere generatie een schande zijn. Maar ik heb daar helemaal geen last van.
Zoals taalarmoede?
Nee maar wel met dyslecsie. Weet niet hoe je het schrijft en dat maakt voor werkelijkwaar niet heel veel uit. Als de boodschap duidelijk overgebracht wordt is dat goed. Dan is het doel bereikt.

Eerlijk waar vind ik het ongelofelijk discriminerend, dat correcte taal gebruik. Natuurlijk moet iedereen fatsoenlijk en volgens de regels leren schrijven.

Maar ik wordt er doodmoe van dat ik iedere mail of brief moet laten nalezen. Want als ik dat niet doe en er staan een paar fouten in dan wordt ik direct als achterlijk en onbekwaam beschouwd.

Ik houd mij liever met belangrijkere zaken bezig.
Het valt mij niet zo bij je op. Ik zie elders veel tenenkrommendere fouten. Nu is mijn eigen taalgebruik ook niet zo geweldig, soms moet ik m'n forumbericht wel 3x herstellen. Bij mij is het geen dyslexie maar taalarmoede.
bast1aan schreef:
za 20 aug, 2022 23:20
Het valt mij niet zo bij je op. Ik zie elders veel tenenkrommendere fouten. Nu is mijn eigen taalgebruik ook niet zo geweldig, soms moet ik m'n forumbericht wel 3x herstellen. Bij mij is het geen dyslexie maar taalarmoede.
Maar gelukkig is het niet slecht voor het milieu :lol: maar goed ook niet :roll: