Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gaat verdwijnen - Forum Wereldfietser

Fiets gaat verdwijnen

Gisteren in nieuwsuur:

Een lector stadslogistiek geef de fiets nog 4 a 5 jaar. Dan is alles, veranderd in steps en de
e-bike.

Hij zij: 7 van de 10 fietsen die worden verkocht in europa zijn e-bikes.

Ben benieuwd hoe onze vereniging er dan voor staat. Anders beginnen wij een e-bike vereniging.

Mario
We worden een beschermde diersoort.
Paar jaar terug kwam ik een groepje fietsers tegen langs Apeldoorns kanaal. Gemiddelde leeftijd was 84 jaar waarvan 3 nog op 'gewone' fiets fietsten en 2 de E omdat zonder niet meer ging.
In 2016 liep ik de marathon van Berlijn en de oudste deelnemer was 84 jaar en dat was de eerste keer dat hij halverwege moest opgeven.

Zolang onderdelen beschikbaar zullen zijn blijf ik fietsen zonder E.
Ik ben pas 71 dus kan nog even.

Ik las dat vorig jaar er meer E werden verkocht dan gewone fietsen in Nederland. Dat zouden steeds minder gewone fietsen worden. Ook die E heeft onderdelen nodig. Straks zijn er geen onderdelen meer om die E te bouwen. Wie kan nog die chips leveren? Wie kan straks nog zijn elektra rekening betalen :twisted:
De link naar het betreffende item:

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2440407- ... -een-vloek

Mijn zoon van twaalf vindt het maar niks. "Moet ik dan straks op een ebike naar school? Dan word ik een vette dikzak."
En zo zet je als nieuwsmedium twee bevolkingsgroepen, die eerst nog dachten dat ze als fietsers één groep waren, tegenover elkaar. De journalistiek mag zich wat mij betreft wel eens achter de oren krabben, want dit is niet bepaald uniek.
Kom op.
Het is komkommertijd.

Ik maak me meer zorgen over de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van dit forum.
Ik ben een of twee jaar jonger dan Martin, bij joukon is dat niet veel anders en de overige frequente bezoekers verdenk ik er van dat ze ook niet veel betere te doen hebben dan hier rond te struinen.
De enige die hier weleens schermt met het woord 'werk' is WillemM.

De fiets verdwijnt niet en in mijn ogen is de elektrische fiets een zegen, die z'n zegetocht gerust mag voortzetten.
Bij ons thuis zou mijn 'electric lady' zonder ondersteuning hoogstens naar Albert Heijn trappen.
Voor de 95% van de mensen (mijn gok want ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen) die de fiets als vervoersmiddel zien zou het best wel eens waar kunnen zijn dat over 5 jaar alles e-ondersteund is. In ieder geval wat er dan nieuw op de markt komt. Voor de groep die de fiets als sport attribuut ziet zal het denk ik zo’n vaart niet lopen. Ik hoop alleen dat het aantal aanbieders van niet e-bikes niet te klein wordt, want dan wordt de keus voor ons ook klein
Alsof elk huisgezin met 2 kinderen zich 4 e-bikes kan veroorloven. Vergeet niet dat veel mensen zich verplaatsen op fietsen van 10 à 30 jaar oud. Met e-bikes is dat afgelopen want die geven veel eerder de geest, of je ze nu gebruikt of niet.
Daarnaast ziet de koopkrachtontwikkeling er niet goed uit met de duurder wordende energie.
Poppink schreef:
zo 14 aug, 2022 17:11
Kom op.
Het is komkommertijd.

Ik maak me meer zorgen over de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van dit forum.
8<
De enige die hier weleens schermt met het woord 'werk' is WillemM.
8<
Ik mag ook nog een jaartje of zes elke maand salaris op mijn rekening gestort krijgen.
Zelfs fietsen wordt nu milieuonvriendelijk
Uit het Polygoonjournaal van 14 augustus 1956, we horen Phlip Bloemendal:

"Nu het gebruik van de auto definitief is doorgebroken, zal er minder gewandeld worden.
Deskundigen verwachten dat de verkoop van wandelschoenen zal instorten. Zij verwachten dat er in 1960 geen speciale wandelschoenen meer zullen worden verkocht.
Hiermede komt er een einde aan een tijdperk."
Zo was er halverwege de 19e eeuw een wetenschapper die de gevolgen van het stteds drukkere koets- en andere paardenverkeer in Londen onderzocht. Conclusie was dat binnen 100 jaar de wegen bedekt zouden zijn met een halve meter paardenvijgen.
Polling schreef:
zo 14 aug, 2022 18:06
Ik mag ook nog een jaartje of zes elke maand salaris op mijn rekening gestort krijgen.
Ben jij niet degene die met een Bulls Lacuba 45 km fiets naar z'n werk gaat?
Of vergis ik me.
Ik ben nog jong!
Dat gezegd hebbende, als je kijkt naar de enorme toename van het aantal verkochte racefietsen/gravelfietsen de afgelopen jaren, dan is duidelijk dat er een grote behoefte aan sportieve, zuiver spierkracht-aangedreven fietsen is. (al staan ze wellicht vaak in de schuur).
Ikzelf weiger enige vorm van trapondersteuning zolang dat medisch gezien niet noodzakelijk is.
Boodschappen doen met de auto ben ik jaren geleden mee gestopt, zonde van de auto, en veel makkelijker met de ortliebs achterop mijn 44-jaar oude Gazelle Cheetah.
Polling schreef:
zo 14 aug, 2022 18:06
Ik mag ook nog een jaartje of zes elke maand salaris op mijn rekening gestort krijgen.
Ben jij niet degene die met een Bulls Lacuba fiets naar z'n werk gaat?
(wat ik overigens een goede keuze vind)
Poppink schreef:
zo 14 aug, 2022 17:11

Ik maak me meer zorgen over de gemiddelde leeftijd van de bezoeker van dit forum.
Ik ben een of twee jaar jonger dan Martin, bij joukon is dat niet veel anders en de overige frequente bezoekers verdenk ik er van dat ze ook niet veel betere te doen hebben dan hier rond te struinen.
De enige die hier weleens schermt met het woord 'werk' is WillemM.
Ik kom hier niet om het over m'n werk of leeftijd te hebben maar over fietsen, fietsvakanties en aanverwante zaken. 'k Denk dat dat bij wel meer forumbezoekers zo is.

Overigens het item ook gezien, ik zie de beste nog geen gelijk krijgen binnen de door hem gestelde termijn. 'k Verbaasde me ook om het standpunt van iemand die van de Fietsersbond zou zijn. Maar ach, ik ben geen lid of donateur daarvan en zal dat ook niet snel worden (-:
LHTJoost schreef:
zo 14 aug, 2022 15:56
We worden een beschermde diersoort.
Niet.

Wel bedreigd ;)
Senior2 schreef:
zo 14 aug, 2022 17:32
Voor de 95% van de mensen (mijn gok want ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen) die de fiets als vervoersmiddel zien zou het best wel eens waar kunnen zijn dat over 5 jaar alles e-ondersteund is. In ieder geval wat er dan nieuw op de markt komt. Voor de groep die de fiets als sport attribuut ziet zal het denk ik zo’n vaart niet lopen.
Dit.

MTB- en racefietsen zullen altijd als sportieve fiets gebruikt worden en dus zonder hulpmotor geleverd worden (al komen ook hier steeds meer e-versies). Voor normale fietsen zal dit veel minder het geval zijn en ik denk dus ook voor trekkingbikes. Dat gaat gevolgen hebben - naast dat er geen nieuwe fietsen meer komen - voor de onderdelen. Een crank met drie kettingbladen zal uitsterven omdat "je die toch niet nodig hebt op een e-bike".
Fedor schreef:
zo 14 aug, 2022 18:59
MTB- en racefietsen zullen altijd als sportieve fiets gebruikt worden en dus zonder hulpmotor geleverd worden (al komen ook hier steeds meer e-versies). Voor normale fietsen zal dit veel minder het geval zijn en ik denk dus ook voor trekkingbikes. Dat gaat gevolgen hebben - naast dat er geen nieuwe fietsen meer komen - voor de onderdelen. Een crank met drie kettingbladen zal uitsterven omdat "je die toch niet nodig hebt op een e-bike".
Ben ik niet met je eens.
De trapfiets blijft.
Er zijn veel te veel mensen die daar heel blij mee zijn.
Er blijven ook altijd leveranciers die er brood in zien.
Ja. Want al die studenten in utrecht of eender welke studentenstad gaan allemaal met een e-bike fietsen.

Ze kopen uiteraard pas na hun studie per direct een e-bike. En als ze er geen kopen dan leasen ze er wel een.