Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gaat verdwijnen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets gaat verdwijnen

Lekker gechargeerd nieuws brengen is een bekende methode om de aandacht te krijgen.
De werkelijkheid is zoals altijd genuanceerder.
De fiets gaat niet verdwijnen, net zoals de (vinyl) plaat niet is verdwenen, de cd ook niet, evenmin als het analoge fototoestel. De brandstofauto gaat ook niet verdwijnen, etc, etc.
Wat je wel duidelijk ziet, is dat alle genoemde soorten sterk in omvang zijn/gaan afnemen. Bekende fietsmerken verkopen nog voornamelijk fietsen met trapondersteuning, waar dat nog niet zo heel lang geleden ondenkbaar was.
Er zijn wel weer nieuwe merken bijgekomen, met name op het gebeid van de sportieve fietsen.
Ook de ambachtelijke frame/fietsbouwers maken een bloeiperiode door. Allemaal verschuivingen, maar de fiets, die blijft.
De oorspronkellijke titel van het topic van de NOS luidde: het einde van de gewone fiets in zicht ?
TS heeft daarvan gemaakt De fiets gaat verdwijnen

Op de vraag van de NOS kan je zonder meer JA antwoorden.
Sinds de loopfiets van Karl Drais, en de hoge bi, en de Safety van Starley blijven de verschillende onderdelen van de fiets zich evolueren.

Wat is kenmerkend voor de Gewone fiets?
De twee wielen, het evenwichtsprincipe met de beweegbare kromme voorvork, het frame, de kettingaandrijving, het zitten/liggen op een zadel, het dames/herenmodel, ....?

Wat ook gaat verdwijnen is het eigendomsprincipe.
De witte fiets/deelfiets lijkt het wederom niet te gaan maken.
Lease lijkt meer succes te gaan hebben.
Waarmee alle fietsen zullen verworden tot uniforme eenheidsworst, en niet meer de identiteit van de eigenaar met zich dragen.
Stoelen waren 1000 jaar geleden ook wel uitgeëvolueerd. Vier poten, een rugleuning en een zitvlak. Zijn ze daarom verdwenen?
Idem brood. En wat al niet?
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 11:13
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 09:57
Goed van deze mensen met overgewicht dat ze fietsen. Wie weet het begin van een gezonder leven.
Dat is helemaal niet zo mooi of goed. Het voortbewegen op een e-bike kost nu eenmaal minder energie dan op een gewone fiets. De zwaarlijvige mensen zouden daarom juist op een gewone fiets beter af zijn. Dat draagt eerder bij aan een gezonder leven.
Oké…een gewone fiets zou beter zijn. Een E-bike is beter dan niet bewegen. Er is veel winst te halen om een gezonde leefstijl te bevorderen maar de E-bike als probleem zien hoort daar niet bij.
Poppink schreef:
ma 15 aug, 2022 10:08
Ik vermoed dat het lastig is om een fiets te produceren, in de winkel te krijgen, te verkopen et cetera voor pak-em-beet 600 euro.
De ketting is niet echt soepel, de wangen van de banden zijn stijf, de lagers niet top afgesteld, de zithouding niet optimaal.
Alles aan zo'n fiets is gericht op goedkoop.
Logisch dat dat niet vooruit te branden is.
Ben het eens dat je de zaken juist moet tunen. Maar volgens mij hoeft 'acceptabel snel' niet duur te zijn. Ik heb zelf een oude Gazelle met als enige tuning een nieuwe 3 versnellingsnaaf van Sturmey Archer en recente Marathon (Greenguard) banden. Het ontwerp van die versnellingsnaaf van 100 jaar oud, is niet duur, superdegelijk en heeft een prima rendement (100% in de meest gebruikte 2e versnelling, 1:1). Die Marathons zijn ook geen dure banden.
Deze fiets is prima snel, 25km/h haal je zonder enige moeite.

Ik zie moderne fietsen met loeizware overdreven frames, hele brede windvangende sturen, banden van een gek merk waarvan de roleigenschappen totaal onbekend zijn en Shimano Nexus versnellingsnaven (met bekend laag rendement), rollerbrakes, (goedkope) naafdynamo's, brede kratten met de aerodynamica van een remparachute, een rare tandwielcombinatie dat een onnodig klein verzet geeft waardoor je continu in een zware naafversnelling fietst, enz enz. Laatst zat ik op zo'n fiets, bij meer dan 18km/h wordt het zwoegen en breekt het zweet je onheroepelijk uit (dit was voor de hittegolf). Het interesseert de fabrikanten blijkbaar niet meer dat een fiets het fijnst fietst als ie ook makkelijk vlot vooruit komt.
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 08:17
Wel bijzonder dat je je steeds moet verantwoorden voor het rijden van woon-werkverkeer met een speed pedelec of andere E-bike. Dat terwijl het idee juist is om de auto te laten staan. En dan nog vooral bij collega’s die voor 4 km de auto pakken.
+1, ik ben het inderdaad mee eens dat dit winst is. Een elektrische fiets is gigantische vooruitgang t.o. autogebruik, voor de persoon zelf, de leefomgeving, het milieu. Ik vind zelf als wat snellere niet-gemotoriseerde fietser de elektrische fiets in het verkeer ook vooruitgang. Infrastructuur wordt geschikter gemaakt voor vlot doorrijden, verkeersdeelnemers zijn het meer gewend, en ik vind het ook fijn dat je minder vaak mensen moet inhalen die maar 12km/h rijden.
Ik snap dat dat heel anders is als je zelf graag 15km/h fietst.
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 11:59
Edwin* schreef:
ma 15 aug, 2022 11:13
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 09:57
Goed van deze mensen met overgewicht dat ze fietsen. Wie weet het begin van een gezonder leven.
Dat is helemaal niet zo mooi of goed. Het voortbewegen op een e-bike kost nu eenmaal minder energie dan op een gewone fiets. De zwaarlijvige mensen zouden daarom juist op een gewone fiets beter af zijn. Dat draagt eerder bij aan een gezonder leven.
Oké…een gewone fiets zou beter zijn. Een E-bike is beter dan niet bewegen. Er is veel winst te halen om een gezonde leefstijl te bevorderen maar de E-bike als probleem zien hoort daar niet bij.
Je hebt helemaal gelijk, de e-bike is ook niet het probleem (voor sommigen zal het écht een uitkomst zijn, daar ben ik dan ook blij om). In veel gevallen is de ongezonde leefstijl het probleem.
LHTJoost schreef:
ma 15 aug, 2022 09:57
Goed van deze mensen met overgewicht dat ze fietsen. Wie weet het begin van een gezonder leven.
Iig beter dan dat ze op de bank hangen met een bak chips op de buik ;)
Dat smaakt sowieso beter na het fietsen. Biertje erbij 😎