Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tekort aan fietsen gaat steeds meer eisen... - Forum Wereldfietser

Tekort aan fietsen gaat steeds meer eisen...

https://www.nu.nl/economie/6216694/fiet ... etsen.html

"Fietsenbeurs Bike Motion in de Jaarbeurs in Utrecht gaat dit jaar niet door vanwege een tekort aan fietsen, meldt de organisatie achter het evenement dinsdag. Vanwege de grote vraag en problemen in de toelevering van tweewielers, ziet de organisatie geen mogelijkheid voor een volledig evenement.

Sinds de start van de coronapandemie is de vraag naar fietsen sterk gestegen. Ook waren er lange levertijden voor onderdelen, doordat fabrieken niet volledig konden draaien. Hierdoor ging het fietsevenement in 2021 ook al niet door. Exposanten waren niet in staat om op de beurs de nieuwste producten te laten zien.

Ook dit jaar is dat het geval, schrijft de organisatie. "Ondanks de bevestigingen van een aantal mooie merken en inspirerende sprekers, hebben we tot onze grote teleurstelling moeten besluiten het evenement opnieuw met een jaar te verplaatsen."

Ook nu is de grote vraag naar fietsen het grootste probleem, zegt Esther Driessen van de Jaarbeurs tegen RTV Utrecht. Daarbij komt dat fabrikanten "onder andere door de situatie in Oekraïne" nog altijd problemen hebben met het leveren van onderdelen, zegt ze tegen de regionale omroep. Fietsen die wel geleverd worden, gaan direct naar de consument, waar de beurs last van heeft.

Bike Motion stond gepland voor komend najaar, maar zal dus naar verwachting plaatsvinden in het najaar van 2023. De organisatie hoopt dan 30.000 fietsliefhebbers te trekken."
En dan is er ook nog de dreigende situatie rond Taiwan. Volgens dit artikel gaat bijna de helft van alle containers op de wereld door de Straat van Taiwan, die door China niet erkend wordt als internationaal vaarwater.

Taiwan is ook een belangrijk land voor de productie van onderdelen. In hetzelfde artikel is te lezen: De belangrijkste exportproducten van Taiwan zijn elektronica, goed voor ongeveer een derde van alle handel, maar ook belangrijk voor de fietswereld zijn de basismetalen met 8,8% van de handel, kunststoffen en rubber met 7,1% en machines met 7,5%. Taiwan exporteert het leeuwendeel van de fietsen en e-bikes naar Noord-Amerika (14,7%) en Europa (8,7%). De trend op het gebied van fietsen is dat importerende landen veel meer van zijn elektrische fietsen uit Taiwan halen, sinds de antidumpingheffingen op e-bikes het importeren vanuit China heeft aangetast.
Die laatste zin verklaart wellicht een deel van de toenemende rancune van het Chinese regime t.o.v. Taiwan.

Taiwan is overigens ook de grootste producent van halfgeleiders, waar nu al een tekort aan is. Ook de Chinese industrie heeft Taiwanese chips hard nodig zolang deze niet in de gewenste kwaliteit en kwantiteit in China gemaakt kunnen worden. Alleen al om die reden zou China Taiwan graag annexeren, maar dan moeten ze die chipfabriek wel heelhuids in handen zien te krijgen. Dreigen met het opblazen van deze fabriek wordt al genoemd als strategie om een invasie voor China erg onaantrekkelijk te maken (zie hier).

Weet iemand hoeveel Taiwanese chips er in een doorsnee e-bike zitten?
ik heb een idee: ontwikkel een fiets zonder elektronica :wink:
in het pr-verhaal bij zo'n fiets zou ik "voorzien van manuele besturingstechniek" gebruiken :D

en jammer dat door voorkeur van snel leveren van beperkt aantal fietsen zo'n beurs niet doorgaat.
@Fedor, heb jij BikeMotion nodig om te kunnen fietsen, zoals je wilt fietsen?

Ik ben gewend om mij probleemgericht te orienteren op het aanbod.
Dat kan uitstekend via websites.

Als ik wordt uitgenodigd met volzinnen zoals deze, weet ik dat ik niets te zoeken heb in Utrecht.
Met de thema’s geven we bezoekers herkenbare haakjes waardoor ze op de beurs vinden wat ze zoeken. Bij Explore zou je kunnen denken aan MTB, gravel, bikepacking, BBQ, outdoor en route building. Bij Performance aan coaching, goals en pro cycling. En bij Culture vind je aspecten als mode, urban, commuter en cargo.

https://www.bikemotion.cc/bike-motion-i ... rsnelling/
liefhebber schreef:
di 09 aug, 2022 16:11
@Fedor, heb jij BikeMotion nodig om te kunnen fietsen, zoals je wilt fietsen?
Ik zou er normaal niet heen gaan nee. Maar het is zo wel duidelijk dat er nog steeds grote problemen zijn in de fietswereld qua leveringen.
Waarom veel tijd, geld en mankracht investeren in een stand op een beurs als je je marchandies toch wel verkoopt?

En de echt grote merken organiseren al een aantal jaar toch al hun eigen events.
Shrek schreef:
di 09 aug, 2022 16:43
Waarom veel tijd, geld en mankracht investeren in een stand op een beurs als je je marchandies toch wel verkoopt?
Ik kan me op zich voorstellen dat een slimme ondernemer verder denkt dan alleen de waan van de dag en dus ook nu aan zijn merk wil bouwen....
Prima ontwikkeling. Iedereen heeft al een fiets. Beetje goed onderhouden en je blijft fietsen. In het kader van consuminderen een zegen.
Voor degenen die al een fiets hebben is de schaarste aan onderdelen (die aan slijtage onderhevig zijn) wel een probleem. Tot op zekere hoogte kan je je wensen aanpassen (bijvoorbeeld andere banden waarop je wat minder snel kan), maar op een gegeven moment blijkt een kritiek onderdeel (zoals een crankstel) niet meer voorradig en kan je niet meer fietsen. Gelukkig hebben we als alternatief een auto. 😉
Ik vraag me af wat de werkelijke reden is van het schrappen van de beurs. In een jaar geen nieuwere producten kunnen verzamelen om te tonen klinkt nogal onwaarschijnlijk. Misschien zien bedrijven momenteel gewoon geen meerwaarde in een fietsbeurs, omdat.. fietsen zichzelf al genoeg verkopen? Of hogere verkoopaantallen niet lukken met de lange levertijden.
Dan gaan we toch gezellig naar de Santos Fan Dag https://www.santosbikes.com/nl/santos/santos-fan-dag :lol:
@bast1aan, ik durf geen algemene trend in de fietsenbranche te duiden.
Maar het is een feit dat kleine spelers worden opgekocht door grote kapitaalkrachtige conglomeraten, die alleen nog de OEMmarkt willen bedienen.
Ook zien we dat grote fietsenmerken rechtreeks aan de consument gaan verkopen middels experiencecenters.
In dat geweld heeft een consumentenbeurs geen betekenis meer.

De autorai is ook een aantal jaar al niet meer.