Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weggooi maatschappij - Forum Wereldfietser

Weggooi maatschappij

We zijn begonnen met wegwerpplastic toen wegwerp aanstekers, bestek we zijn nu bij de s van elektrische scooters.
Ben er 3 tegen gekomen dit weekend. Twee in Spijkenisse en een in Dordrecht.

Bijlagen

Meer een wegwerp mentaliteit.
Ik ruim zo nu en dan wegbermen op en probeer nog steeds een vorm van acceptatie te vinden zodat mijn ergernis niet de boventoon gaat voeren.
Ik vind dat Nederlanders in toenemende mate hun eigen taal weggooien, door net als in het Engels samengestelde woorden apart te gaan schrijven. Het is weggooimaatschappij, wegwerpaanstekers, tegengekomen en wegwerpmentaliteit.
willem.m schreef:
wo 13 jul, 2022 11:50
Ik vind dat Nederlanders in toenemende mate hun eigen taal weggooien.
willem.m schreef:
wo 13 jul, 2022 11:50
werkwerpmentaliteit.
:lol:
dat was een typo ... ehm ... tikfout en heb ik aangepast
dit lijkt me meer 'delen' dan wegwerpen.. een deelscooter
poging tot 'scooter' in het Nederlands: fietsmethulpmotorinwatgeslotenercarrosserievormdaneenbrommer :wink:
Dat dat groene deelding daar ligt kun je melden. Even googlelen. Maar ja, als je alles rotzooi die je langs de weg vindt moet melden kom je met fietsen nauwelijks je woonplaats uit en ben je continu bezig andersmans afvaladministratie te doen. De meeste mensen hebben daar geen zin in.
Ik meld desondanks regelmatig zaken, maar alleen als er een concreet gevaar is voor medemens of milieu.
Meer een vandalistische maatschappij. Ik neem aan dat niet de laatste huurder (want traceerbaar) de scooter zo heeft achtergelaten maar dat een ander deze opzij hebt gegooid.
Leon schreef:
wo 13 jul, 2022 17:28

Ik meld desondanks regelmatig zaken, maar alleen als er een concreet gevaar is voor medemens of milieu.
Dat doe ik ook wel. Ook hier is het internet een enorme hulp. Altijd een foto erbij. In de Hoeksche-Waard werkt dat best goed.
Weg werpmaatschappij.
Leon schreef:
wo 13 jul, 2022 17:28
...
Ik meld desondanks regelmatig zaken, maar alleen als er een concreet gevaar is voor medemens of milieu.
Ik meld rommel en glas op straat bij onze gemeente, en meestal heeft men dat binnen 24 uur opgeruimd. Ik ben daar dus heel tevreden over.
Fedor schreef:
wo 13 jul, 2022 17:42
Meer een vandalistische maatschappij. Ik neem aan dat niet de laatste huurder (want traceerbaar) de scooter zo heeft achtergelaten maar dat een ander deze opzij hebt gegooid.
Moet ik begrijpen dat je zo'n scooter ergens op dit fietspad langs de kant zet en dan lopend verder gaat.
De volgende klant, die zal dan waarschijnlijk op zijn app zien aha daar staat een scooter. Mooi daar loop ik even heen. Lachen toch.
Wat ik me ook afvraag je logt in voor een scooter je bent op weg is de accu leeg. Dan loop je daarmee naar huis laad de accu op en zet hem met een volle accu voor je deur.
Wie en wat zorgt daarvoor.
Wie heeft er een idee welke intelligentsia heeft dit verzonnen.
dunlop schreef:
wo 13 jul, 2022 18:12
Fedor schreef:maar dat een ander deze opzij hebt gegooid.
Dialect ;)
Afgelopen week was ik op een milieustraat, zeg maar afvalstortplaats, bij Usquert. Tuinafval wegbrengen. Kwam er een auto met aanhangwagen aanrijden. Tot m'n verbazing werden er veel goed eruit ziende spullen in de containers gesmeten. Kinderfietsen, schommel en zo. De kinderen zijn te groot voor geworden.... :roll:
Ik heb wel uit een naburige bak een glas-in-lood raam kunnen redden. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
wo 13 jul, 2022 20:23

Ik heb wel uit een naburige bak een glas-in-lood raam kunnen redden. :wink:
Wij hebben ook al enkele zaken van het stort kunnen redden.
wat voor de 1 waarde heeft, vind een ander het waardeloos.
Wanneer je klein behuisd bent en niemand koopt het van je (via marktplaats oid) zal je het toch van de hand moeten doen, sommige (minder sociale) dumpen het, andere brengen het bij het grofvuil.
Op sommige plaatsen worden de voorwerpen van waarde er tussen uit gehaald en gaan naar de kringloopwinkel.

Over die scooters, het is natuurlijk vragen om een puinhoop met die dingen, iedereen zet hem maar ergens neer. Klachten al om. Vandalen die ‘s nachts een slokje te veel op hebben, maken een hoop lol miet die apparaten (:
Wees blij dat er nog geen leen steps zijn, dan wordt het pas echt een puinhoop.
Fedor schreef:
wo 13 jul, 2022 20:08
dunlop schreef:
wo 13 jul, 2022 18:12
Fedor schreef:maar dat een ander deze opzij hebt gegooid.
Dialect ;)
😉
WimB schreef:
wo 13 jul, 2022 17:54
Leon schreef:
wo 13 jul, 2022 17:28

Ik meld desondanks regelmatig zaken, maar alleen als er een concreet gevaar is voor medemens of milieu.
Dat doe ik ook wel. Ook hier is het internet een enorme hulp. Altijd een foto erbij. In de Hoeksche-Waard werkt dat best goed.
Toch werkt Fixi niet helemaal, bij de Heinenoordtunnel (zuidzijde) staan 6 prullenbakken, op 200mtr van elkaar. Regelmatig probeer ik de uitpuilende prullenbakken door te geven aan de beheerder, maarja wie is dat. Opeens beweerd de Gemeente Hoeksche Waard dat een prullenbak niet in beheer is bij hun maar bij….. zoek dat maar uit. Weer een andere is de ene dag van RWS en even later van het Waterschap. En nog erger intussen wordt wel het gras rond de uitpuilende prullenbak gemaaid waardoor het afval rond de uitpuilende prullenbak kapot gemaaid en verspreid wordt. Pffffff zelf raap ik ook afval op, maar wordt af en toe wel moedeloos van.
25-6-2013 9.34.JPG
Dit glas-in-lood raam heb ik in 2013 op een gemeentewerf van stad Groningen aangetroffen. Voor tien euro mocht ik hem meenemen. Na wat onderzoek blijkt het afkomstig zijn van het raam op de eerste verdieping van dit pand: precies boven het meisje met het blauwe shirt. https://www.google.nl/maps/@53.2122021, ... 384!8i8192
Ik heb het raam helemaal uit elkaar gehaald, het oude lood verwijderd en met bestaande glasruitjes in nieuwe loodstrips gemaakt voor de slaapkamerdeur van ons Zweedse huis. Alleen heb ik wat groen glas en rode hoekvierkantjes toegevoegd. Die deur had ik, opgehangen onder het autodak, daarheen vervoerd (middelste foto).
Hier het resultaat.
24-10-2013 12.03.JPG
5-11-2013 11.35.JPG
JandeFietser schreef:
wo 13 jul, 2022 21:48
wat voor de 1 waarde heeft, vind een ander het waardeloos.
Wanneer je klein behuisd bent en niemand koopt het van je (via marktplaats oid) zal je het toch van de hand moeten doen, sommige (minder sociale) dumpen het, andere brengen het bij het grofvuil.
Op sommige plaatsen worden de voorwerpen van waarde er tussen uit gehaald en gaan naar de kringloopwinkel.
Er is natuurlijk ook nog de optie: gratis weggeven. Via sociale media kan men vaak vlot bruikbare spullen kwijt geraken.
Ik zie dat er op mijn werk regelmatig perfect bruikbare kledij in de vuilnisbak beland. Dit terwijl er genoeg plaatsen zijn om dat kwijt te geraken.

Het bij het vuilnis werken is dus toch vaak de combinatie van luiheid en gebrekkig milieubewustzijn. 'Wegwerpen' is dan de gemakkelijkheidsoplossing. Dat die spullen daarmee niet werkelijk 'weg' zijn lijkt men te vergeten.