Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het wordt al aardig druk met al die draadjes. - Forum Wereldfietser

Het wordt al aardig druk met al die draadjes.

Locatie ten zuiden van Zwolle

Afbeelding
Alle e-bikes zullen toch ergens mee moeten worden opgeladen!
Effe factcheck: volgens streetview stonden die dingen er in 2009 ook al.
https://www.google.com/maps/@52.4699892 ... 312!8i6656
Komt er nog meer bij. Gehoord op de TV door de buizen van het aardgas net gaat 10 zoveel energie als door het net van de stroom. Mooi klusje omdat op te lossen.
WimB schreef:
wo 13 jul, 2022 11:23
Gehoord op de TV door de buizen van het aardgas net gaat 10 zoveel energie als door het net van de stroom.
Het suggereert meer dan het betekent.
Electrische toepassingen zijn namelijk meestal veel zuiniger en bovendien wordt electriciteit decentraal opgewekt.
Waarmee ik de keuzes waarvoor we staan allerminst wil bagatelliseren.
Leon schreef:
wo 13 jul, 2022 09:49
Effe factcheck: volgens streetview stonden die dingen er in 2009 ook al.
https://www.google.com/maps/@52.4699892 ... 312!8i6656
Misschien was/waren (?) janenliseth er al minstens dertien jaar niet meer geweest en was het even schrikken.

Overigens zijn er sinds die tijd ook heel veel draadjes op dit forum gepost, maar daar hoor je niemand over...
en naast het gasnet hebben we onder de grond nog veel meer van die draadjes! :D
Ik raak hier een beetje de draad kwijt.
Nederland heeft ook best een vezelrijke bodem :)
Ik vermoed dat TS ons wil verleiden om tijdens fietstochten foto's te maken van elektriciteitsdraden en deze foto's vervolgens te delen in dit topic. Net als met dat topic over de mooiste bruggen op je pad.

Flix schreef:
do 14 jul, 2022 05:53
Ik raak hier een beetje de draad kwijt.
In dit topic of in de States? 😋
Leon schreef:
wo 13 jul, 2022 16:05
Electrische toepassingen zijn namelijk meestal veel zuiniger en bovendien wordt electriciteit decentraal opgewekt.
Wat daarbij dan weer een beetje lastig is is dat er grofweg drie manieren zijn om die elektriciteit op te wekken in de uiterst zeldzame momenten dat er weinig wind en/of licht is: met gas-, kolen- of kerncentrales. Kerncentrales hebben we nagenoeg niet, de kolencentrales hebben we met veel gejuich uitgeschakeld of op minimumlast gezet, zodat we kunnen stellen dat momenteel in ons land elektriciteit gas is. Dit detail wordt nog wel eens vergeten, heb ik de indruk. “Ik ben van het gas af want ik heb een warmtepomp aangeschaft”. Nou, ik vrees van niet, laat de periode in het jaar dat je die installatie het meest gebruikt nou nét in de maanden vallen dat je panelen in rust zijn.....
DSC01710.JPG
Ontopic
Speeder300 schreef:
do 14 jul, 2022 07:53
. Dit detail wordt nog wel eens vergeten, heb ik de indruk. “Ik ben van het gas af want ik heb een warmtepomp aangeschaft”. Nou, ik vrees van niet, laat de periode in het jaar dat je die installatie het meest gebruikt nou nét in de maanden vallen dat je panelen in rust zijn.....
Klopt, maar we zitten in een omschakelperiode. Dan kun je dit soort redeneringen altijd wel toepassen. Wat zeker is, is dat degenen met warmtepomp, supergoed geïsoleerd huis en een hele rits panelen op hun dak sinds een helf jaar relatief minder nerveus over hun toekomstige energierekening zijn dan degenen die dat allemaal niet hebben.
Leon schreef:
do 14 jul, 2022 10:10
Klopt, maar we zitten in een omschakelperiode. Dan kun je dit soort redeneringen altijd wel toepassen.
Dat is ook wel weer zo. Aan de andere kant, ik ben werktuigkundige, en heb het grootste deel van mijn werkzame leven in een elektriciteitscentrale gewerkt, wat dan weer als gevolg heeft dat je een redelijk inzicht hebt in de grootheden en materie waar we het hier over hebben.
Een hele hoop blije feitjes waar de gemiddelde GL-er mee aan komt hebben dan helaas geen effect op je gemoedsrust, omdat je weet dat ze in de praktijk niet haalbaar zijn.
De toekomst
Afbeelding

Draadjes en brug (foto's april 2022)
Met oog op natuur en landschap
Afbeelding
van een kennis bij TenneT weet ik dat er nog draadjes bijkomen en/of dat er 'zwaardere' draadjes komen in ons hoogspanningsnet. het zijn flinke projecten om dat te realiseren.
Ons hele welvaart circus kost klauwen met geld. Wat verwacht je, als we allemaal zelf onze elektriciteit maken en gebruiken dat je dan geld over ga houden.
Momenteel is er een nieuwe hoogspanningsleiding in aanleg van Eemshaven naar Vierverlaten.
Met van die hoge, lelijke dubbele ronde masten van het systeem Wintrack. Van 20 kilometer afstand kun je die ondingen al zien staan. Onder andere vlak langs de molen van Wetsinge.
Ik weet geen rubriek wat ik onderstaand kwijt kan.
Vorige week waren we in Groningen.
Het Hogeland is gevrijwaard van windmolens, windturbines zo je wilt.
Dat is waarschijnlijk zo om het mooie weidse landschap zo mooi en weids te houden als het is.

Hoe bizar wordt het als de vooruitgang onverwacht toeslaat.

In Groningen zijn nieuwe hoogspanningsleidingen gespannen.
De ontwerpers hebben prachtige hoogspanningsmasten ontworpen waarbij ze volledig voorbij gegaan zijn aan de impact die deze massieve palen op het landschap hebben.
Screenshot_20220917-232952.png
Ik kan me vergissen, maar is het werkelijk waar dat die palen voorzien zijn van helder knipperende rode lichten?

Bizar!

Hoe instanties gewoon blindelings langs elkaar heen werken.

Menno de Bree schreef er op zaterdag 17 september over in het FD.

Naar huis terugkeren na een vakantie doe ik niet graag, maar tijdens de laatste etappe van de reis leef ik altijd weer op. Als een bejaarde speur ik naar elk onbenullig detail dat tijdens onze afwezigheid is veranderd. Dit jaar begon het feest al onder Zwolle. Het was halfdonker, dus in het begin zag ik niet zo goed wat er nu in weilanden en boomgaarden aan stokken bungelde (strange fruit), maar later kreeg ik door dat het om massa’s verkeerd opgehangen vlaggen ging. De boerenprotesten, begreep ik, waren tijdens onze afwezigheid een nieuwe fase in gegaan.

Zou dit de boeren helpen, peinsde ik. In mijn innerlijk bleven de diepere emotionele lagen onberoerd. Het zag er nogal knullig uit, die vlaggetjes. Dat leek me een probleem voor de boeren. Protesteren lijkt immers erg op debatteren: je moet je niet richten op je mede- of tegenstanders, maar op het veroveren van de hearts and minds van het nog onbesliste publiek. Argumenten helpen daarbij, maar het draait vooral om pathos: je moet proberen de emoties van je publiek jouw kant op te buigen. Esthetiek is daarbij belangrijk. Iets wat lelijk is, stoot af. Je wilt er minder van, niet meer.
Een halfuur later zou ik met veel ernstiger vormen van esthetisch dedain worden geconfronteerd

Als je de pathospiano verkeerd bespeelt, keert zich dat dus onherroepelijk tegen je. Het is net als met een irritante reclame. Als je ongevraagd een lelijke boodschap voorgeschoteld krijgt, voel je dat als een vorm van minachting van de makers. De boeren maken een retorische basisfout. Hun protest lijkt te veel naar binnen gekeerd, te weinig naar buiten, bedacht ik daarom, al zoevend over de A28 richting Groningen, niet wetende dat ik nog geen uur later met veel ernstiger vormen van esthetisch dedain zou worden geconfronteerd.

Het lot van Groningen is het best te vergelijken met dat van een gemiddeld kind in een getalenteerde familie. Zo’n kind heeft meer dan genoeg in zich om een betekenisvol leven te kunnen leiden, maar voelt zich altijd minderwaardig doordat het zich steeds met zijn rijker bedeelde broertjes en zusjes vergelijkt. Dergelijke kinderen zien vooral hun tekort en niet wat ze wel in huis hebben – en daarin zit de tragiek. Ze verkwisten gemakkelijk hun natuurlijk kapitaal, simpelweg doordat ze er geen oog voor hebben.

Groningen heeft, anders dan andere provincies, geen stranden, heuvels, bossen of riviertjes. Maar Groningen heeft wel nachtelijke duisternis, een schaars goed waarvoor het, als minst bedeelde kind, te weinig aandacht heeft. Zo bleken tijdens onze vakantie de nieuwe, bloedlelijke hoogspanningsmasten te zijn voorzien van honderden helder knipperende rode lichten. ‘Ze hebben het landschap verdomme veranderd in een industrieterrein!’ vloekte ik. ‘Een hoerentent!’ probeerde mijn vrouw het leed vergeefs te verzachten. Die boerenvlaggen verdwijnen wel weer, maar de duisternis komt nooit meer terug. Een even subtiele als wrede schoffering van de bewoners van dit gebied.
Poppink schreef:
za 17 sep, 2022 23:33
Ik weet geen rubriek wat ik onderstaand kwijt kan.
Vorige week waren we in Groningen.
De rubriek Ingezonden brieven van het Dagblad van het Noorden?

Carl