Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het wordt al aardig druk met al die draadjes. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Het wordt al aardig druk met al die draadjes.

Bert van Sprang schreef:
vr 30 sep, 2022 17:26
De omgevingswet zou mogelijk iets kunnen doen om enkele van die "draadjes" uit het landschap te krijgen :wink:
Zorg ervoor dat het onder beschermd landschap gaat vallen.
Doe vooral je best om de energietransitie te vertragen.
Consuminderen al eens geprobeerd?
Zeker. Eén strategie is echter helaas niet genoeg. Ik heb eens een (imho serieuze) studie gezien waarvuit kwam dat het nog maar de vraag is of alle strategieën samen genoeg zijn.
Reden te meer om niet te jijbakken.

Die draden en draaidingen in de lucht vind ik ook vervelend maar ze moeten ons voor veel erger behoeden.
Allemensen, kunnen het over fietsreizen hebben?
@bert: Dit is kletspraat. Het staat je bovendien vrij om zelf iets te schrijven over fietsreizen, bij voorkeur in correct Nederlands.
willem.m schreef:
za 01 okt, 2022 11:07
@bert: Dit is kletspraat. Het staat je bovendien vrij om zelf iets te schrijven over fietsreizen, bij voorkeur in correct Nederlands.
Precies, het staat mij vrij om te schrijven bij kletspraat
Het gaat ook om belevenissen tijdens onze fietstochten, wat voor landschappen wij voor onze ogen krijgen. Toch? Bergen, meren, kastelen, kerken, boerderijen, havens, en zo meer en we kunnen tegenwoordig ook niet om de draden heen. Maar wel onderdoor fietsen! :wink:
DSC00528-web.jpg
dit lijkt me echt een cultuurlandschap (cultuur in de zin van: in cultuur gebracht) :wink:
vol kunstmatige 'dingen', maar toch ook nog de kleur groen. :D

iets serieuzer op de zondagochtend:
ik vind het momenteel lastiger (het kost meer moeite (al kijkend en denkend)) om van het buitengebied, de 'natuur' en de mooie dingen om ons heen te genieten: het is 'crisis' op allerlei aspecten (wat ik terecht vind. zie het boek van professor J. Rotmans 'Omarm de chaos') en het mag eigenlijk op veel aspecten een beetje minder en anders. en ik weet en lees: dat gaat niet in één keer of enkele jaren.

zelf kan ik dingen minder doen (vliegen, allerlei dingen qua 'verspillen') en probeer dat bijna elke dag, maar soms loop ik toch door de appie (supermarkt) en koop wat te snaaien (iets wat ze niet in de bio-winkel of coöperatieve boerderijwinkel hebben want daar gaan we vaak eerst heen. iets van de levensmiddelenindustrie met een extra gezoet of gezout smaakje. bijvoorbeeld zo'n halve kruimelvlaai met pudding) en schuif het zo naar binnen... :shock:

dat doe ik zo veel mogelijk op de fiets (het kopen, niet het naar binnen schuiven 8) ), maar zie dan ook naast de appie een bestraat terrein liggen (in opp. net zo groot de appie (in gewoon NL: parkeerterrein)) waar de koekblikken staan opgesteld (en meestal niet), zucht.... (eigenlijk best mooi, die bomen)
Schermafbeelding 2022-10-02 om 11.04.50.png
ik bedoel: het kost moeite om zo te 'doen' dat ik vooral voel en beweeg (fijn!) en niet te veel denk en problemen zie (minder fijn)....

toch is er heel veel in en vooral buiten de stad waar het wel goed voelt! (positief eindigen :wink: ) en eigenlijk is het ook niet moeilijk om bijvoorbeeld zo'n parkeerterrein aan te passen (groener, kleiner, bestrating die neerslag doorlaat of die zelfs buffert), maar het gebeurt niet vandaag of morgen: geduld!.
(deel van mijn woon-werk-route vanaf morgen, als ik niet het treintje pak. met zelfs wat vervliegende draadjes in de lucht :))
Schermafbeelding 2022-10-02 om 11.08.43.png
Je hebt wat mij betreft gelijk, hoogframe.

Een deel van het probleem is de neiging van consumenten om gemakkelijk, snel en goedkoop een groot scala aan producten te willen kopen. Een deel van het probleem is de neiging van bedrijven om consumenten te verleiden tot dit gedrag, en daarbij naar kostenminimalisatie te streven, wat al snel leidt tot schaalvergroting. En weer een ander deel van het probleem is m.i. ook het neoliberale denken van de politieke macht dat in de jaren '80 met (soms terechte) grote bezuinigingen is gestart, en vanaf de jaren '90 een grote vlucht heeft gekregen en soms is doorgeschoten, en waarvan de negatieve gevolgen de afgelopen jaren duidelijk zijn geworden.

Terugkomend bij het topic, de ruimtelijke inrichting van Nederland, zie je een deel van die inrichting van het Rijk naar gemeenten is gegaan. Het ooit zo trotse Ministerie van VROM, dat zich o.a. bezighield met grote opgaven, is ontmanteld. Ik vermoed dat dit geen directe gevolgen heeft gehad voor het ontwerp van ons hoogspanningsnet, maar dat het gebrek aan centrale regie bijvoorbeeld wel heeft bijgedragen aan de verdozing van Nederland en steeds meer lintbebouwing in het landelijk gebied (dat laatste kan ik niet bewijzen, maar zie ik tijdens het fietsen).

Hier nog een opinie over de verdozing:
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 4502912%29
In het buitenland zie je relatief veel minder dozen in het landschap. Maar tsja, onze overheid heeft er voor gekozen om van Nederland de voorraadkast van Europa te maken: de grond voor een symbolisch bedrag verkopen, groen verwijderen, zand en grind weghalen en alles volzetten met dozen waartussen door de overheid betaalde wegen met vrachtauto's en bestelbusjes. En extra draden natuurlijk. Het resultaat, samen met andere stimulerende maatregelen, is dat de economie zo hard gegroeid is dat er een tekort aan mensen is.
Dat men over dat laatste klaagt geeft te denken: bedrijven als bepalende factor in een land? Wat was een democratie ook alweer?
Wie weet waar Hoogframe woont. :wink:
Screenshot_20221002-120313.png
Willem je hebt gelijk.
Ik wil er nog aan toevoegen dat in die Groningse situatie het zo kan zijn dat in dat beschermde gezicht van het Hogeland geen grote windmolens geplaatst mogen worden, maar dat hoogspanningsmasten in de regelgeving over het hoofd gezien worden.
(Analoog aan hoe de grote zonnepaneel vlakten op de grond aan de regelgeving zijn ontsnapt of die in mijn ogen maffe biocentrales toegelaten en gesubsidieerd worden)
Of dat men vergeten heeft om te ontdekken dat die grote dikke palen het landschap een stuk meer ontsieren dan de tot voor kort gebruikte hoogspanningsmasten met een ik-weet-even-niet-hoe-je-dat-noemt structuur.
hoogframe schreef:
zo 02 okt, 2022 11:17
maar zie dan ook naast de appie een bestraat terrein liggen (in opp. net zo groot de appie (in gewoon NL: parkeerterrein)) waar de koekblikken staan opgesteld (en meestal niet),
Ach hier is nog wel redelijk wat ruimte om fietsen te parkeren. Ik fietst regelmatig naar het Hirsch Center en dit is de fietsparkeerplaats... en ik heb nog niet meegemaakt dat er geen plek was ;) Overigens staan er tegenwoordig 3 nietjes zodat je de fiets wel goed vast kan maken.

https://www.google.nl/maps/@50.7789875, ... 000!8i7000
Vandaag 140 km door Zuid-Holland gefietst en dat is iedere keer weer fascinerend. De verschillende landschappen liggen daar in losse lagen chaotisch op elkaar.
Eerst de oude rivieren en poldersloten met oude dijken, dijkwoningen en kleine boerderijen. Niets is recht, alles krom of scheef. In dat landschap ook oude dorpskernen.
De volgende laag is er vaak plompverloren bovenop gelegd, zonder er enige verbinding meer te maken: de oude en de nieuwe nieuwbouwwijken naast de dorpskernen. De provinciale wegen en de ruilverkaveling. Je fietst zichtbaar door de geschiedenis, zomaar van de ene eeuw naar de volgende.
En als laatste laag liggen er bedrijventerreinen en winkelcentra, vooral vandaag (zondag) weer van een apocalyptisch verstilde schoonheid. En de snelwegen: de omvang, de nervositeit en de volledig eigen lintvormige wereld die daarmee is gecreëerd.
Ik vind het spannend om door oud landschap te rijden en ineens langs een zes meter hoog groen uitgeslagen geluidsscherm te komen. Of een brug over de A4. Honderden auto’s per minuut en daarna is het weer stil en slingerend langs het water. Knotwilgen, ooievaars, insecten, geiten, tot je weer door een nieuw woonwijkje fietst, opgetrokken uit frisse gele bakstenen, grote elektrische auto’s voor de deur, barbecue in de tuin en een Gamma-schutting tegen de inkijk van de buren. Ik wordt daar zó blij van dat ik op de fiets zit.

Bijlagen

Poppink schreef:
zo 02 okt, 2022 12:15
....Ik wil er nog aan toevoegen dat in die Groninger situatie het zo kan zijn dat in dat beschermde gezicht van het Hogeland geen grote windmolens geplaatst mogen worden....
Er staan anders wel drie grote windturbines schuin tegenover mijn huis, zij het op een afstand vanaf 2 km. Iets meer naar rechts zie ik tientallen reuzen van windturbines op de Eemshaven, die 's nachts met rode lampen worden verlicht.
0140-web.jpg
Gemeente Het Hogeland staat wel kleinschalige windenergie toe.
Inderdaad, daar in de hoek van de Noordpolder, tegen de Linthorst Homan polder.
De meest westelijke op jouw foto staat daar even niks te doen.
Maar zeg nou zelf.
Het Hogeland is gevrijwaard van windmolens.
Die bij de Eemshaven staan aan de rand, het Lauwersmeer is vrijwel leeg. Wat er staat is aan de rand.
D6at hebben ze op z'n minst wel over nagedacht.

Een wat JanH zegt klopt ook.
Die in mijn ogen mooie groene pakken met molens met houten bladen.
Uit het "BELEID KLEINSCHALIGE DUURZAME ENERGIE OPWEKKING HET HOGELAND"
Het beleid voor de windturbines wordt sterk bepaald door provinciaal beleid en kan worden onderverdeeld in beleid voor de hoge windturbines, dat wil zeggen windturbines met een grotere ashoogte dan 15 meter en het beleid voor de kleine windturbines, dit zijn de windturbines met een ashoogte van maximaal 15 meter.
Beleid grote windturbines
De Provinciale Omgevingsverordening schrijft voor dat grote windturbines uitsluitend in parken mogen worden gerealiseerd binnen de zogenaamde ‘concentratiegebieden’. Het gaat hier om de grootschalige parken.
Solitaire windturbines zijn uitgesloten. Wel mogen de bestaande solitaire windturbines worden vervangen door windturbines van dezelfde omvang op de bestaande locaties.
Het beleid van de provincie biedt geen ruimte voor nieuwe solitaire grote windturbines. Inmiddels is gebleken dat met name vanuit de energiecorporaties behoefte bestaat aan de realisering van wat grotere windturbines i.p.v. meerdere kleine windturbines of een zonnepark.
In overleg met de provincie zou de gemeente willen onderzoeken in hoeverre windturbines met een ashoogte van meer dan 15 meter zouden kunnen worden gerealiseerd in de omgeving van de dorpen, voor zover dit initiatief ten goede komt aan het dorp en aansluit bij de energiebehoefte van het dorp.
Beleid kleine windturbines
De provincie staat kleine windturbines toe in het stedelijk gebied en in het buitengebied binnen de agrarische en niet-agrarische bouwpercelen. (...) zou de mogelijkheid geboden kunnen worden om bij alle agrarische bestemmingen en niet-agrarische bestemmingen in het buitengebied binnen het bouwperceel windturbines toe te staan. Deze zouden zowel voor eigen behoefte als ten behoeve van het dorp/energiecorporaties kunnen worden gerealiseerd.
Daarnaast bestaat bij gemeente Het Hogeland de behoefte om ruimte te bieden aan windparkjes waarin dorpsbewoners kunnen participeren. Hiervoor zou de maatwerkmethode kunnen worden toegepast zoals deze ook van toepassing is voor de zonneweides. Ook hiervoor geldt dat het initiatief moet komen uit het dorp en dat het aantal windturbines moet zijn afgestemd op de energiebehoefte van het dorp.
JanH schreef:
ma 03 okt, 2022 10:35
Gemeente Het Hogeland staat wel kleinschalige windenergie toe.
Ze stonden er al toen het nog gemeente De Marne was, inmiddels opgeslokt door het Hogeland. :roll:
Ik zie toch liever een klein aantal grote turbines dan ongeveer 100x zo veel* kleintjes. Relatief gezien brengen die kleine nauwelijks iets op. Omdat er veel nodig zijn zijn kleintjes altijd dichtbij en je ziet heel veel propellors draaien. Ze draaien nog snel ook. :twisted:
Het is denk ik vergelijkbaar met de keuze tussen één Airbus met 300 mensen in of 100 kleine vliegtuigjes met elk 3 passagiers. Die 100 kleine zijn mateloos veel irritanter want het duurt anderhalf uur voor de herrie klaar is in plaats van anderhalve minuut.

*: ik heb even wat geschat door aan te nemen dat een turbine met een ashoogte van 15 m inderdaad 100.000 kWh per jaar levert. Aannemende dat de fabrikant niet pessimistisch doet over zijn eigen spul us mijn schatting daarom eerder voorzichtig dan overdreven. Van een grote turbine lees ik het getal 10 miljoen kWh per jaar.
Er staat overigens ook een hogere windturbine waarvoor de aanvraag in 1996 gedaan werd. Nog voordat de provincie haar beleid had aangepast. In het dorp De Marne. Inmiddels is dit dorp "opgeslokt" door gemeente Hogeland.
Hogere windturbines zijn mogelijk wel nodig om energieneutraal te worden. De gemeente Hogeland sluit dit niet uit als optie (2019).
Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/213580/h ... nderzoeken

En niet elk gebied in Nederland heeft eenzelfde windsterkte. Het is uiteraard efficiënter om ze daar te plaatsen waar het tegen de laagste kosten kan en voldoende windkracht aanwezig is.

Interessant kaartje waar windmolens en windparken in Nederland staan.
https://windenergie-nieuws.nl/kaart-met-windparken/
Het wordt nog veel drukker met draadjes (en verdeelstations):

'Netbeheerders slaan alarm: vraag naar stroom explodeert' - https://nos.nl/l/2447062
Screenshot_20221004-171154.png